Höja bakändan på KLR650

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag servar för 700kr, vem f-n betalar 1500kr för en service? Förutsatt att det inte behövs övriga delar.
Jag kanske kommer förbi med original dämparen då jag passerar nån gång så får du se på den på den om den går att fixa. Går den att fixa kan det ju vara kul att jämföra en renoverad original med YSS.

I värsta fall får jag väl byta fjädern till en hårdare på YSS dämparen, var några i England som sålde YSS där man kunde få fjädern efter sin vikt. Dock så kan man nog köpa en ny fjäder för vad merkostnaden med dyrare inköp, frakt och moms.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
En fjäder brukar inte tappa mycket styvhet, och problemet som skulle oroa mig är att yss-dämparen kanske har samma styvhet på fjädern som originaldämparen. Och i så fall är det kanske ingen större skillnad mot en fräsch original.
Jo, så är det ju förstås. Jag chansade när jag köpte, och hade tur då det föll väl ut.

När jag köpte Wilbers så fick man ange vikt och kötstil, så den kom anpassad.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Kan man renovera en sån här gammal pjäs?

549002-1-big-01.jpeg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag kanske kommer förbi med original dämparen då jag passerar nån gång så får du se på den på den om den går att fixa. Går den att fixa kan det ju vara kul att jämföra en renoverad original med YSS.

I värsta fall får jag väl byta fjädern till en hårdare på YSS dämparen, var några i England som sålde YSS där man kunde få fjädern efter sin vikt. Dock så kan man nog köpa en ny fjäder för vad merkostnaden med dyrare inköp, frakt och moms.

En fjäder kan kosta som halva yss-dämparen ungefär.
Jag säljer beg crossfjädrar med uppmätt styvhet för 600kr och ger 300kr för inbytes fjäder men klr behöver antagligen styvare än vad jag har på beghyllan.
Jag skulle gissa att klr har den sortens dämpa som många andra kring de åren som saknar ventil för att fylla gas så man måste borra, gänga och montera dit en ny ventil. Då är du uppe i en tusenlapp och det kanske det inte är värt.

Lite roligare skulle varit att mäta klr-dämparen och se ifall jag har någon beg crossdämpare som passar. Fast slutpriset på en servad sån inkl en ny styvare fjäder skulle ju inte blivit billigare än din yss. Och dessutom tyckte jag klr såg ut att ha mindre diameter på fjädern så det kanske ändå skulle blivit för trångt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kan man renovera en sån här gammal pjäs?

View attachment 479883

Det där är med största sannolikhet en emulsionsdämpare. Om man borrar svetsar på så att man får dit en ventil för att fylla gas går det men den ska vara ganska unik för att det ska vara värt den extra kostnaden.
Eller fäste för slang för extern gasbehållare då har man samtidigt fått in en skiljekolv mellan olja och gas.

Tyvärr har de dämpare av den där sorten jag dissikerat alltid varit så in i helvete slitna.
 
Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Men lägger du också till en fjäder för att byta ut en 20+ år gammalt känns det knappt lönt det ändå. På en gammal epa-dämpare från forntiden. Har man redan något bra på hojen så är det såklart en annan fråga. Men en gammalt KLR-original, om det nu är en sådan, det känns inte som lönt besväret...
Ä men kan du välja hårdhet på fjädern ? Inte många är standard på runt 100 kg
Bättre än gamla blir det ju men troligen för mjukt ändå
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Ä men kan du välja hårdhet på fjädern ? Inte många är standard på runt 100 kg
Bättre än gamla blir det ju men troligen för mjukt ändå
Jag har ju som sagt tidigare köpt standard till min gamla XT, vilket blev perfekt. Dvs inte för mjukt.

Googlade mig dock till info innan köpet om att generell uppfattning om standard var att dom var lite stiff. Vilket föll väl ut för mig.

I samma veva hittade jag en säljare som kunde leverera med valfri fjäder. Men då blev det helt annat pris, såklart.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag höftade till lite förarvikt på en 1993 KLR.
Skill Level: Beginner
Stiffness Preference: Standard Stiffness
Age: 45 years and Older
Gas Tank: Oversize Gas Tank
Lowering: Not Lowered
Rider Weight: 187.3929227
Sag: 70 mm

Rekommenderat blev
0.61 istället för 0.39 fjädrar fram.
7.4 istället för 5.1 bak

Som lite referens, original fjädrar är alltså i styvhet ungefär som 2t 125/250 crosshojar då väger väl ett normalt KLR-ekipage kanske 280 kg medans ett normalt KX125-ekipage kanske ligger på 150kg.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Ett höjningskit till Transalp.
Lite som på vår Yamaha DT50MX. I alla fall förlängningen av gaffelbenen. :)
Jag har inte sett något om att deras gaffelben vikt sig.
Höjningen i praktiken syns på förlängningen av stödet

Skön film från Vie de motard. Snökedja i slutet.

Kanske inte samma infästning för stötdämparen som på KLRen.

 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag höftade till lite förarvikt på en 1993 KLR.


Rekommenderat blev
0.61 istället för 0.39 fjädrar fram.
7.4 istället för 5.1 bak

Som lite referens, original fjädrar är alltså i styvhet ungefär som 2t 125/250 crosshojar då väger väl ett normalt KLR-ekipage kanske 280 kg medans ett normalt KX125-ekipage kanske ligger på 150kg.

Du har nog bedömt vikten hyfsat rätt, min hoj väger 196 kg fulltankad och då är den lättad så gott det går, hjälmlås, handtag, ett signalhorn, rensad bakände lättare avgassystem skulle tro att jag har plockat i alla fall ca 6-7 kg kanske mer. Så en KLR med lätt överviktig förare och lite lätt packning för en dagstripp ligger nog på närmare 300 kg.


Ett höjningskit till Transalp.
Lite som på vår Yamaha DT50MX. I alla fall förlängningen av gaffelbenen. :)
Jag har inte sett något om att deras gaffelben vikt sig.
Höjningen i praktiken syns på förlängningen av stödet

Skön film från Vie de motard. Snökedja i slutet.

Kanske inte samma infästning för stötdämparen som på KLRen.


På KLR:en byter man hundbenen för att höja eller sänka bak, kortare hundben ger väl högre hoj med något styvare fjädring och vise versa om jag inte är helt ute och cyklar. Såna där förlängare till gaffelbenen skulle jag kunna tillverka själv i svarven men jag vet inte det känns ut moppeaktigt även om dom säkert kan funka men just laborera med såna där till gaffelbenen tycker jag känns lite osäkert.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu sitter YSS dämparen på KLR:en, var ju lite jobb då hela bakramen var tvungen att lossas för att få ur luftburken för att komma åt övre fästet på dämparen. Passade då på att gå genom sving och länkage och fetta samtliga nållager.

Monterade dämparen som den var i kartongen med fjädern justerad nånstans ganska mitt på och jag kunde konstatera att den är ordentligt styvare och hojen är högre nu.

Fick äntligen på dubbdäcken på hojen men min vinterkörning är nog inte riktigt bra för att utvärdera hur denna stötdämpare är.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
När vi ändå pratat dämpare och vinterkörning, alla dämpare med olja borde väl få andra egenskaper i kyla/minusgrader jämfört med +23C? Är det någon vits med att justera för att kompensera för det? Även om oljan blir varmare när den jobbar så kyls den ju ändå mer vintertid än sommartid.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är det bara ställa hänget på hojen å sen ut å gasa..?

Ja då var det hur det ska gå till, var ute I garaget och det är då inte gott om plats att justera fjädern. Man kommer nog att behöva böja justerpinnen i ena ändan så man kan utnyttja bägge ändorna för att kunna justera genom de hål som finns i ramen, alternativt är att kapa eller göra en ny kortare pinne att justera med om man bara orkar justera med en 5-6 cm lång pinne.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ja då var det hur det ska gå till, var ute I garaget och det är då inte gott om plats att justera fjädern. Man kommer nog att behöva böja justerpinnen i ena ändan så man kan utnyttja bägge ändorna för att kunna justera genom de hål som finns i ramen, alternativt är att kapa eller göra en ny kortare pinne att justera med om man bara orkar justera med en 5-6 cm lång pinne.
Jag har justerat genom att ta loss dämparen å montera den igen på hojar de är svårt att justera på plats..

Hänget kan man mäta å sen se hur mycke skillnaden blir om man justerar typ ett varv på fjäder spänningen. .
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har justerat genom att ta loss dämparen å montera den igen på hojar de är svårt att justera på plats..

Hänget kan man mäta å sen se hur mycke skillnaden blir om man justerar typ ett varv på fjäder spänningen. .

Jag kan inte påstå att det är lätt att lossa dämparen på denna hoj, luftburken är ivägen och för att få loss den måste bakramen lossas från hojen och vilket inte är så där överdrivet kul. Kanske perjul har nåt tips på detta, hade han YSS på sin KLR?

Funderar på om man kan göra en haknyckel som ser ut som en "vanlig haknyckel" men där man i stället för haken längst ut har en flyttbar pinne som man kan flytta efter "bågen". Eller så gör man en haknyckel med fast stift som ska in i dämparen men med flyttbart skaft i olika positioner efter bågen. Funderade även på om man kunde bygga en haknyckel för spärrskaft men det tror jag blir för klumpigt.

Att riva hela bakänden på hojen för att justera dämparen känns inte som ett alternativ.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top