Höja bakändan på KLR650

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Håller på med lite funderingar på små uppgraderingar på KLR:en som omväxling till Hondan, moddning av kåpan och extra tank och sen funderar jag på höja hojen något.

Ibland tycker att att det skulle vara bra med lite mer markfrigång plus att fjädringen väl blir lite styvare med kortare hundben. Finns att köpa hundben på eBay som höjer hojen 25-50 mm och jag funderade i sånt fall på 35 mm men frågan är vad som händer med köregenskaperna om man bara höjer bak?

Vad tror ni blir hojen märkbart nervösare om man höjer den 35 mm bak?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har kortat gaffelbenen på en Honda XL500 nästan 150 mm, borde ha ändrat gaffelvinkeln rätt markant och den blev inte läskig i styrningen på ngt sätt.

Rätt så flacka gaffelvinklar från början på dessa tidiga 80 tals hojar iof

Du verkar vara en kille som tillverkar egna hundben, så kör på
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har inte tänkt på detta med att tillverkar hundben men det borde ju vara lätt, det är ju bara två järnbitar med två hål i.

Jag tror att Two stroke nog har ganska rätt att byta av dämpare och även se över gaffeln skulle vara bra, frågan är vad man ska köpa för dämpare? Öhlins vore väl nåt men det känns lite overkill att i princip lägga samna summa som hojen är värd på fjädring. Vad har ni för tips på stötdämpare som kan vara bra och prisvärda?

Funderar på YSS det är ju budget så frågan är hur det skulle vara, dock skulle jag gärna velat få en dämpare anpassad efter vikten vilket jag inte hittar annat än på eBay men då i England och då åker man ju på momsen. Vore bra att få viktanpassat då jag funderar på att vikta ner hojen mer med en extra tank plus att jag inte heller är så lätt som har borde vara.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Slängde på YSS på XT600an, både bakdämparen samt deras progressiva fjädrar fram. Köpte standardmodellen med ställbar retur. Funkade bra med mina 90-100 kg, samt lite vandrarhemspackning. Gav väl 3200 plus frakt för några år sedan. På min gamla XT660 monterade jag Wilbers när det begav sig, och den var definitivt strået vassare, men mycket dyrare. Kommer att montera YSS på min KLX till våren. Dom har gått upp i pris har jag sett, men ff väl värda pengarna känner jag.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Slängde på YSS på XT600an, både bakdämparen samt deras progressiva fjädrar fram. Köpte standardmodellen med ställbar retur. Funkade bra med mina 90-100 kg, samt lite vandrarhemspackning. Gav väl 3200 plus frakt för några år sedan. På min gamla XT660 monterade jag Wilbers när det begav sig, och den var definitivt strået vassare, men mycket dyrare. Kommer att montera YSS på min KLX till våren. Dom har gått upp i pris har jag sett, men ff väl värda pengarna känner jag.

Hittade YSS till KLR650C för runt 2800 kr med fri frakt från Tyskland på eBay, ska vara standardmodellen med justerbar retur. Det borde vara vettigt pris.


KLR?
Nervös...? :rofl


Glöm inte kolla vad Hagon erbjuder,:



Misstänker att den tål att få brantare gaffelvinkel utan några större problem. Synd att Hagon har då dålig hemsida, men man får väl maila och fråga om dom har dämpare till KLR, annars verkar ju dom väldigt prisvärda.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har inte tänkt på detta med att tillverkar hundben men det borde ju vara lätt, det är ju bara två järnbitar med två hål i.

Jag tror att Two stroke nog har ganska rätt att byta av dämpare och även se över gaffeln skulle vara bra, frågan är vad man ska köpa för dämpare? Öhlins vore väl nåt men det känns lite overkill att i princip lägga samna summa som hojen är värd på fjädring. Vad har ni för tips på stötdämpare som kan vara bra och prisvärda?

Funderar på YSS det är ju budget så frågan är hur det skulle vara, dock skulle jag gärna velat få en dämpare anpassad efter vikten vilket jag inte hittar annat än på eBay men då i England och då åker man ju på momsen. Vore bra att få viktanpassat då jag funderar på att vikta ner hojen mer med en extra tank plus att jag inte heller är så lätt som har borde vara.

Jag menade en styvare fjäder. Ny dämpare skulle jag inte kosta på en klr.
Möjligen skulle jag söka hemma i lådorna efter en crossdämpare som passar men jag googlade bilder och det ser ut att vara liten diameter på klr-dämparen.
Och oavsett val så ska man ju hålla sina dämpare fräscha.
 
Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
"Ny dämpare skulle jag inte kosta på en klr."
Tycker precis tvärt om. Dom två hojar jag bytt fjädring på (som jag nämnt högre upp) har blivit fullständigt transformerade av ett byte. I synnerhet off road. Har gjort underverk för körningen utanför asfalten, och i princip känts som helt andra hojar efter bytet. Så för mig är det värt varenda krona. Känns också viktigt att kunna justera returen.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
"Ny dämpare skulle jag inte kosta på en klr."
Tycker precis tvärt om. Dom två hojar jag bytt fjädring på (som jag nämnt högre upp) har blivit fullständigt transformerade av ett byte. I synnerhet off road. Har gjort underverk för körningen utanför asfalten, och i princip känts som helt andra hojar efter bytet. Så för mig är det värt varenda krona. Känns också viktigt att kunna justera returen.
Ja nytt är bra naturligtvis men var den gamla fräsch med rätt mängd olja/gas osv ?
En renovering kostar ju en bråkdel av en ny komplett och gör underverk om den gamla inte är renoverad sen hojen var ny , varje crossklubb brukar ha nån som pysslar med sånt och har gas hemma .
Ny olja/gas eventuella bussningar så har du ett fräscht utgångsläge att börja ifrån för dämpare brukar ingen vardagsåkare sköta om
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Just C modellen av KLR har väl sämre dämpare bak än den (Ii alla fall i USA) vanligare A modellen med en icke renoverar dämpare. Till A modellen kan man köpa delar till bakdämparen men inte till C, dock passar A dämparen på C modellen men det känns ut vansinnigt att köpa en sån dämpare och renovera då är det nog bättre att köpa en ny YSS eller Hagon.

Framgaffeln är dock kraftigare på C modellen än A modellen men den skulle nog må bättre av andra fjädrar, olja och bussningar i gaffeln är fräscha och bytta för inte allt för länge sen.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Ja nytt är bra naturligtvis men var den gamla fräsch med rätt mängd olja/gas osv ?
En renovering kostar ju en bråkdel av en ny komplett och gör underverk om den gamla inte är renoverad sen hojen var ny , varje crossklubb brukar ha nån som pysslar med sånt och har gas hemma .
Ny olja/gas eventuella bussningar så har du ett fräscht utgångsläge att börja ifrån för dämpare brukar ingen vardagsåkare sköta om
Dom äldre hojar jag haft, KLR, KLX och XT600, tvivlar jag på att det skulle bli billigare att renovera 20-25 år gamla originaldämpare. Om det ens är möjligt. Men tar gärna emot tips på firmor som kan reparera billigare än att jag köper en YSS. Och gör man det står man ändå med en dämpare utan ställbar retur.

bosse-I: för 2800 skulle jag slå till direkt :)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Dom äldre hojar jag haft, KLR, KLX och XT600, tvivlar jag på att det skulle bli billigare att renovera 20-25 år gamla originaldämpare. Om det ens är möjligt. Men tar gärna emot tips på firmor som kan reparera billigare än att jag köper en YSS. Och gör man det står man ändå med en dämpare utan ställbar retur.

bosse-I: för 2800 skulle jag slå till direkt :)
Ja precis ”bråkdel”? Vem renoverar för mindre än 1000-1500:-?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Ja precis ”bråkdel”? Vem renoverar för mindre än 1000-1500:-?
Jag gav 900 i höst med genomgång olja/gas , lämnar du till nån stor drake eller känd stötdämparskruvare så är det klart det blir dyrare men dom flesta crossklubbar vet ju nån som servar skruvar dämpare
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Dom äldre hojar jag haft, KLR, KLX och XT600, tvivlar jag på att det skulle bli billigare att renovera 20-25 år gamla originaldämpare. Om det ens är möjligt. Men tar gärna emot tips på firmor som kan reparera billigare än att jag köper en YSS. Och gör man det står man ändå med en dämpare utan ställbar retur.

bosse-I: för 2800 skulle jag slå till direkt :)
Du behöver leta upp nån mindre -du kan inte gå till kända ”firmor” för dämpare , går du till typ ”watz” eller kumlins så tar dom inte i sånt och det är klart det är dyrare men inte många hobbyåkare på crossbanor lämnar sina dit heller -du får söka på lokala crossklubbar för dom har ju sina ställen .
Har två i min lilla kommun så finns garanterat nån nära dig också
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Two stroke skruvar väl dämpare och bor bara 9 mil från mig.

Klokt eller inte men jag köpte en YSS dämpare, lite drygt 2800 kr blev det, lär ju vara en bättre dämpare än originalet men justerbar dämpning och retur. Ska hålla koll efter fjädrar till gaffeln för det skulle nog inte vara dåligt med ett byte av dom.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Jag gav 900 i höst med genomgång olja/gas , lämnar du till nån stor drake eller känd stötdämparskruvare så är det klart det blir dyrare men dom flesta crossklubbar vet ju nån som servar skruvar dämpare
Men lägger du också till en fjäder för att byta ut en 20+ år gammalt känns det knappt lönt det ändå. På en gammal epa-dämpare från forntiden. Har man redan något bra på hojen så är det såklart en annan fråga. Men en gammalt KLR-original, om det nu är en sådan, det känns inte som lönt besväret...
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Suzuki DL650, Kawasaki KLX650
Two stroke skruvar väl dämpare och bor bara 9 mil från mig.

Klokt eller inte men jag köpte en YSS dämpare, lite drygt 2800 kr blev det, lär ju vara en bättre dämpare än originalet men justerbar dämpning och retur. Ska hålla koll efter fjädrar till gaffeln för det skulle nog inte vara dåligt med ett byte av dom.
Jag körde YSS även på gaffelfjädrarna på XT600an. Progressiva. Funkade helt ok.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men lägger du också till en fjäder för att byta ut en 20+ år gammalt känns det knappt lönt det ändå. På en gammal epa-dämpare från forntiden. Har man redan något bra på hojen så är det såklart en annan fråga. Men en gammalt KLR-original, om det nu är en sådan, det känns inte som lönt besväret...

En fjäder brukar inte tappa mycket styvhet, och problemet som skulle oroa mig är att yss-dämparen kanske har samma styvhet på fjädern som originaldämparen. Och i så fall är det kanske ingen större skillnad mot en fräsch original.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top