Högljudda avgassystem på semestern söderut

10.000 tecken... :rolleyes:


Tyska polisen gör ett allvarligt fel i mina ögon. Det sker när man lägger tyska värderingar på utlandsregistrerade fordon som inte omfattas av EUs helfordonsgodkännande.



Det strider mot en av EUs absoluta grundpelare: Den fria rörligheten.



Ett fordon godkänt för trafik i ett EU-land skall tillåtas trafikera andra länder inom gemenskapen, no questions asked.

Den fria rörligheten bygger på principen om ömsesidigt erkännande, vilket innebär att godkännanden i en EU-medlemsstat automatiskt skall accepteras i alla andra medlemsstater.



Det skiter tyska polisen i. Man lägger hemmamatrisen avseende helfordonsgodkända hojar över alla objekt och bötfäller eller rent av förbjuder fortsatt färd för allt som faller utanför ramen.



Detta tillvägagångsätt är felaktigt och jag hoppas någon orkar bestrida det någon gång.



Själv har jag en intensiv önskan att hålla snittet uppe under mina snabba besök i Tyskland, så jag är ytterst angelägen att flyga under radarn. Det har hänt att jag flyttat ner extraljus högt uppe på kåpan till nere på bågarna för att väcka mindre uppmärksamhet - eller plockat bort dem helt och hållet. Trist, men jag hinner inte tjafsa med Die Bullen. Jag har gjort det tillräckligt i mitt liv, i olika sammanhang.

Dom går absolut att resonera med, och faktiskt påverka också. I mitt liv som speditör kunde kontakten med Wasserschutzpolizei vara så intensiv att dom svarade först efter många signaler.

"Mycket att göra?"

- "Nej, vi såg att det var samtal från Sverige, så vi antog att det var Ni. Ingen ville ta samtalet."

"Så du åkte dit på det?"

-"Någon måste göra jobbet. Vad kan jag hjälpa till med?"





Men, man måste ha argument och vara påläst. Att stå med ett Kina-AkrapowiTJ vid sidan om vägen och säga att det satt på när du köpte hojen och just därför skulle vara lagligt funkar inte.



Sluttips 1. Även ett godkänt slip-on blir olagligt om du kör det utan dB-killers.



Böter om du har tur. Körförbud om du har otur. Visar det sig att du har dina dB-killers med i packningen och erbjuder dig att montera in dessa så riskerar du högre böter. Detta för att då glider vi in på Vorsatz - närmast "överlagt dåd" och en helt annan bedömning i den tyska straffskalan.



Sluttips 2. Försök aldrig, aldrig, aldrig mixtra med E-nummer, ABE-stämplar eller annat på prylar eller i papper. Då blir det riktigt dålig stämning, riktigt snabbt.

Det är sannerligen ett
bra sätt att ställa till det för sig.
 
Preciiis! :tummenupp

Vi lever med Damoklessvärdet över oss.
EU-reglerna är lika för alla medlemstater - men reglerna tolkas olika.

Tyskland är egentligen det enda landet som gör rätt. Alla andra fuskar mer eller mindre med bla. Helfordonsgodkännandet.

När som helst kan Sverige börja effektuera de regler som redan gäller sedan 25 år tillbaka.

Och, just nu är dessutom den rullande besiktningsfriheten för äldre fordon som är i farozonen. Ett dråpslag för fordonshobbyn.
...eftersom så många hojar är ombyggda långt bortanför vad som kan godkännas igen.

Jag har varnat för riskerna med och felanvändningen av just besiktningsfriheten sedan typ när den infördes. Det räcker inte med en vanlig besiktning som sista tröskel. Det skulle krävts en slags omvänd registreringsbesiktning med speciellt utbildade motorcykelbesiktningsmän-iskor och en omfattande fotodokumentation under besiktningen - foton och filmklipp som sedan finns tillgängliga för polisen vid stopp ute på vägen för att snabbt och enkelt kunna fastställa om hojen överensstämmer med skicket vid slutbesiktningen.
Om inte: föreläggande om ny slutbesiktning.

hade besiktningsfriheten kanske kunnat fås att fungera som tänkt.
Men, det spelar mindre roll nu när EU har ett nytt besiktningsdirektiv på gång.

Och, det spelar ändå mindre roll här i denna tråden eftersom den skulle handla om något annat. Sry!

Tyskland!
Tyskland har nästan dubbelt så många poliser per kapita som Sverige.
View attachment 516305

Visst, polisens roll är olika i dessa länder och jämförelser kan inte göras rakt av.
Men adderar man det faktum att Tyskland har 8 ggr den svenska befolkningen så blir det en hel del snutar ute på rull.

Den tyska polisen varierar mycket i kvalitet. Jag har träffat på korkskallar som man undrar hur befälen vågar skicka ut dem på gatorna med vapen. Märkligt nog verkar man sätta ihop dessa svagbegåvade i par. Kanske för att ingen vettig människa står ut att jobba med en halvfåne ett fullt pass.

Lejonparten av den tyska poliskåren är dock både korrekt och skärpt. Vassare än den svenska, helt klart.

Passa er tunga i mötet med tyska poliser.
Dom är långt mer språkkunniga än man förleds att tro, och åtskilliga förstår nordiska språk. Poliser erbjuds språkkurser på betald arbetstid och är flitiga elever. En del föredrar att prata med sina kunder. Andra lyssnar mest...

Jag upplever att möjligheterna till karriär och specialisering är större inom den tyska kåren. Det torde attrahera mer klättringsinriktat folk. Kanske på gott och ont...?

I storstadsområden inrättar man tex "SoKo Autoposers". SoKo utläses "Sonder Kommando" och "Autoposers" är precis vad det låter som - folk som stilar med sina bilar: laddar in smattermappar, bullrar och bär sig illa åt.
Kunniga, engagerade och specialutbildade poliser som vet vad dom skall titta efter. När dom kör en större raid i ett område så bokar dom antingen in polisgaraget eller en Dekra-station att hålla nattöppet och sedan rensar man staden från misstänkta fordon.
Dessa storkontroller brukar ofta avslutas i förtid - när gården blivit full av beslagtagna och/eller körförbudbelagda bilar.

På MC-sidan har man Krad-gruppen..
"Gruppen" läses som grupp i plural på tyska och Krad är en sammandragning av Kraftrad. Alltså motorcykel.

Samma sak där: specialutbildade poliser, engagerade och med egen MC-erfarenhet. Några av dem som syns på TV/Youtube kör en långloppserie i team.
Typ endurance - men det är ju franska, så i Tyskland heter det något annat.
Finns en del IBA-medlemmar bland dessa poliser också, men det skyltar man inte gärna med. Ironbuttkonceptet fick en mediamässigt olycklig start i Tyskland...

Ännyhow: Tyskarna följer lagen. Så som den presenterats i Bryssel...

Dom är jävligt lack på grannländer som dom upplever skiter i allt. Att som svensk argumentera på temat "jamän, den är ju precis nybesiktigad i detta skicket" är bara att kasta eld på brasan. Det blir bara ett bevis för den tyska polisen kring hur ruttet och korrumperat det svenska besiktningsväsendet är.

Det finns olika sätt att bli stoppad på.

* Bullra som fan och bli utvald av random polis inom hörhåll.

* Kör på vägrenen vid köbildning

* Bli utvald på grund av anledning vid kontrollplats.

* Bli invinkad på slumpmässig stickprovskontroll. (Mindre vanligt)

* Bli stoppad tillsammans med ALLA andra hojar på väg åt samma håll. (Ovanligt. Görs främst i samband med träffar man vill reglera inflödet till.)


Det finns en story jag inte känner ursprunget till eller kan validera sanningshalten i - men i samband med en HD-träff skall man ha grindat av en del av terminalområdet och visat in ALLA hojar som kom av färjorna.

Kontroll och bullermätning av samtliga motorcyklar. Endast ett fåtal hojar tilläts rulla vidare mot utfarten. Resten fick lösa ny biljett hem.

Taskigt? Kanske. Men effektivt. Och faktiskt mindre taskigt än ställa sig vid infarten till träffen och belägga hojar med körförbud och kräva bärgning ut ur landet.

För det är där man kan hamna.
I en sits där hojen inte bara beläggs med körförbud, utan även tas i beslag för att förhindra fortsatt brottslighet.
Lagom kul semester.
Du får bara ut din hoj om du bärgar den därifrån, eller dyker upp med ett originalsystem, egna verktyg och byter på plats. Ditt slip-on eller helsystem behåller polisen som bevismaterial i en eventuell framtida rättegång.

Mitt tips som erfaren kontinentresenär är att bara köpa grejer till hojen som är uttryckligen godkända till just den hojen.
Alltså RÄTT E-nummer eller ett dokumenterat ABE-godkännande som verkligen hör till just din hoj. Spara all dokumentation, och se till att ha med den - i original, om du skall till eller igenom Tyskland. Så enkelt är det, och räkna med att det kommer bli likadant här hemma. Förr eller senare.

Lite kött på benen. (Maskinöversatt text)



Äh, EU är ju en Demokrati. Styre av folket för folket. EU-topparna jobbar för folket, inte tvärtom.
Jag är EU-medborgare, ergo - Gör som jag facking säger! :4skrika
 
Tyskland är egentligen det enda landet som gör rätt. Alla andra fuskar mer eller mindre med bla. Helfordonsgodkännandet.

När som helst kan Sverige börja effektuera de regler som redan gäller sedan 25 år tillbaka.

Och, just nu är dessutom den rullande besiktningsfriheten för äldre fordon som är i farozonen. Ett dråpslag för fordonshobbyn.
...eftersom så många hojar är ombyggda långt bortanför vad som kan godkännas igen.

Detta kanske inte är av allmänt intresse i motorcykelvärlden, men vi svenskar som är intresserade av gamla jänkare och hot rods vet att Sverige har varit ett ganska unikt land ändå sedan mitten sjuttiotal. Då uppstod nämligen organisationen som heter SFRO, som på mer eller mindre ideel basis tog fram det reglemente som slutligen ledde till att man i Sverige kan besikta fordon som "ombyggt fordon" respektive "amatörbyggt fordon".

Något som gjorde att Sverige under en lång tid i princip var det enda landet jämte USA där man faktiskt kunde bygga en vettig hot rod och dessutom få den registrerad och laglig för användning på allmän väg.

Människorna bakom detta var för övrigt de som en gång i tiden grundade biltidningen Wheels, alltså Sture Torngren och hans kompisar.

Förutom besiktningsfriheten så är nu detta system satt under lupp och under hot från den överstatliga organisationen EU, en gång skapad enbart för att hålla inkompetenta franska bönder under armarna. En starkt bidragande orsak till att jag är väldigt mycket emot denna organisation.
 
Nu ska vi inte vara helt tysklandsfientliga, de kan tillåta saker som inte går i Sverige. :fakta

Saxtorp kunde återuppväckas, Hedemora likaså men där går det inte. :huvet
Om Hedemora kommun gjorde som Imatra, och lärde av dem, kunde vård, skola och omsorg få ett gott skattebidrag. ;)



1749203561723.png
 
Preciiis! :tummenupp

Vi lever med Damoklessvärdet över oss.
EU-reglerna är lika för alla medlemstater - men reglerna tolkas olika.

Tyskland är egentligen det enda landet som gör rätt. Alla andra fuskar mer eller mindre med bla. Helfordonsgodkännandet.

När som helst kan Sverige börja effektuera de regler som redan gäller sedan 25 år tillbaka.

Och, just nu är dessutom den rullande besiktningsfriheten för äldre fordon som är i farozonen. Ett dråpslag för fordonshobbyn.
...eftersom så många hojar är ombyggda långt bortanför vad som kan godkännas igen.

Jag har varnat för riskerna med och felanvändningen av just besiktningsfriheten sedan typ när den infördes. Det räcker inte med en vanlig besiktning som sista tröskel. Det skulle krävts en slags omvänd registreringsbesiktning med speciellt utbildade motorcykelbesiktningsmän-iskor och en omfattande fotodokumentation under besiktningen - foton och filmklipp som sedan finns tillgängliga för polisen vid stopp ute på vägen för att snabbt och enkelt kunna fastställa om hojen överensstämmer med skicket vid slutbesiktningen.
Om inte: föreläggande om ny slutbesiktning.

hade besiktningsfriheten kanske kunnat fås att fungera som tänkt.
Men, det spelar mindre roll nu när EU har ett nytt besiktningsdirektiv på gång.

Och, det spelar ändå mindre roll här i denna tråden eftersom den skulle handla om något annat. Sry!

Tyskland!
Tyskland har nästan dubbelt så många poliser per kapita som Sverige.
View attachment 516305

Visst, polisens roll är olika i dessa länder och jämförelser kan inte göras rakt av.
Men adderar man det faktum att Tyskland har 8 ggr den svenska befolkningen så blir det en hel del snutar ute på rull.

Den tyska polisen varierar mycket i kvalitet. Jag har träffat på korkskallar som man undrar hur befälen vågar skicka ut dem på gatorna med vapen. Märkligt nog verkar man sätta ihop dessa svagbegåvade i par. Kanske för att ingen vettig människa står ut att jobba med en halvfåne ett fullt pass.

Lejonparten av den tyska poliskåren är dock både korrekt och skärpt. Vassare än den svenska, helt klart.

Passa er tunga i mötet med tyska poliser.
Dom är långt mer språkkunniga än man förleds att tro, och åtskilliga förstår nordiska språk. Poliser erbjuds språkkurser på betald arbetstid och är flitiga elever. En del föredrar att prata med sina kunder. Andra lyssnar mest...

Jag upplever att möjligheterna till karriär och specialisering är större inom den tyska kåren. Det torde attrahera mer klättringsinriktat folk. Kanske på gott och ont...?

I storstadsområden inrättar man tex "SoKo Autoposers". SoKo utläses "Sonder Kommando" och "Autoposers" är precis vad det låter som - folk som stilar med sina bilar: laddar in smattermappar, bullrar och bär sig illa åt.
Kunniga, engagerade och specialutbildade poliser som vet vad dom skall titta efter. När dom kör en större raid i ett område så bokar dom antingen in polisgaraget eller en Dekra-station att hålla nattöppet och sedan rensar man staden från misstänkta fordon.
Dessa storkontroller brukar ofta avslutas i förtid - när gården blivit full av beslagtagna och/eller körförbudbelagda bilar.

På MC-sidan har man Krad-gruppen..
"Gruppen" läses som grupp i plural på tyska och Krad är en sammandragning av Kraftrad. Alltså motorcykel.

Samma sak där: specialutbildade poliser, engagerade och med egen MC-erfarenhet. Några av dem som syns på TV/Youtube kör en långloppserie i team.
Typ endurance - men det är ju franska, så i Tyskland heter det något annat.
Finns en del IBA-medlemmar bland dessa poliser också, men det skyltar man inte gärna med. Ironbuttkonceptet fick en mediamässigt olycklig start i Tyskland...

Ännyhow: Tyskarna följer lagen. Så som den presenterats i Bryssel...

Dom är jävligt lack på grannländer som dom upplever skiter i allt. Att som svensk argumentera på temat "jamän, den är ju precis nybesiktigad i detta skicket" är bara att kasta eld på brasan. Det blir bara ett bevis för den tyska polisen kring hur ruttet och korrumperat det svenska besiktningsväsendet är.

Det finns olika sätt att bli stoppad på.

* Bullra som fan och bli utvald av random polis inom hörhåll.

* Kör på vägrenen vid köbildning

* Bli utvald på grund av anledning vid kontrollplats.

* Bli invinkad på slumpmässig stickprovskontroll. (Mindre vanligt)

* Bli stoppad tillsammans med ALLA andra hojar på väg åt samma håll. (Ovanligt. Görs främst i samband med träffar man vill reglera inflödet till.)


Det finns en story jag inte känner ursprunget till eller kan validera sanningshalten i - men i samband med en HD-träff skall man ha grindat av en del av terminalområdet och visat in ALLA hojar som kom av färjorna.

Kontroll och bullermätning av samtliga motorcyklar. Endast ett fåtal hojar tilläts rulla vidare mot utfarten. Resten fick lösa ny biljett hem.

Taskigt? Kanske. Men effektivt. Och faktiskt mindre taskigt än ställa sig vid infarten till träffen och belägga hojar med körförbud och kräva bärgning ut ur landet.

För det är där man kan hamna.
I en sits där hojen inte bara beläggs med körförbud, utan även tas i beslag för att förhindra fortsatt brottslighet.
Lagom kul semester.
Du får bara ut din hoj om du bärgar den därifrån, eller dyker upp med ett originalsystem, egna verktyg och byter på plats. Ditt slip-on eller helsystem behåller polisen som bevismaterial i en eventuell framtida rättegång.

Mitt tips som erfaren kontinentresenär är att bara köpa grejer till hojen som är uttryckligen godkända till just den hojen.
Alltså RÄTT E-nummer eller ett dokumenterat ABE-godkännande som verkligen hör till just din hoj. Spara all dokumentation, och se till att ha med den - i original, om du skall till eller igenom Tyskland. Så enkelt är det, och räkna med att det kommer bli likadant här hemma. Förr eller senare.

Lite kött på benen. (Maskinöversatt text)




10.000 tecken... :rolleyes:


Tyska polisen gör ett allvarligt fel i mina ögon. Det sker när man lägger tyska värderingar på utlandsregistrerade fordon som inte omfattas av EUs helfordonsgodkännande.



Det strider mot en av EUs absoluta grundpelare: Den fria rörligheten.



Ett fordon godkänt för trafik i ett EU-land skall tillåtas trafikera andra länder inom gemenskapen, no questions asked.

Den fria rörligheten bygger på principen om ömsesidigt erkännande, vilket innebär att godkännanden i en EU-medlemsstat automatiskt skall accepteras i alla andra medlemsstater.



Det skiter tyska polisen i. Man lägger hemmamatrisen avseende helfordonsgodkända hojar över alla objekt och bötfäller eller rent av förbjuder fortsatt färd för allt som faller utanför ramen.



Detta tillvägagångsätt är felaktigt och jag hoppas någon orkar bestrida det någon gång.



Själv har jag en intensiv önskan att hålla snittet uppe under mina snabba besök i Tyskland, så jag är ytterst angelägen att flyga under radarn. Det har hänt att jag flyttat ner extraljus högt uppe på kåpan till nere på bågarna för att väcka mindre uppmärksamhet - eller plockat bort dem helt och hållet. Trist, men jag hinner inte tjafsa med Die Bullen. Jag har gjort det tillräckligt i mitt liv, i olika sammanhang.

Dom går absolut att resonera med, och faktiskt påverka också. I mitt liv som speditör kunde kontakten med Wasserschutzpolizei vara så intensiv att dom svarade först efter många signaler.

"Mycket att göra?"

- "Nej, vi såg att det var samtal från Sverige, så vi antog att det var Ni. Ingen ville ta samtalet."

"Så du åkte dit på det?"

-"Någon måste göra jobbet. Vad kan jag hjälpa till med?"





Men, man måste ha argument och vara påläst. Att stå med ett Kina-AkrapowiTJ vid sidan om vägen och säga att det satt på när du köpte hojen och just därför skulle vara lagligt funkar inte.



Sluttips 1. Även ett godkänt slip-on blir olagligt om du kör det utan dB-killers.



Böter om du har tur. Körförbud om du har otur. Visar det sig att du har dina dB-killers med i packningen och erbjuder dig att montera in dessa så riskerar du högre böter. Detta för att då glider vi in på Vorsatz - närmast "överlagt dåd" och en helt annan bedömning i den tyska straffskalan.



Sluttips 2. Försök aldrig, aldrig, aldrig mixtra med E-nummer, ABE-stämplar eller annat på prylar eller i papper. Då blir det riktigt dålig stämning, riktigt snabbt.

Det är sannerligen ett
bra sätt att ställa till det för sig.
För er som inte orkade läsa hela så bad jag ChatGPT sammanfatta det hela i 2 meningar

1749204934911.png
 
Det är ju Precis sånt här som EU borde sätta stopp för!
Tyvärr är väl eu:s regler lägsta nivå som länderna måste följa. Medlemsländerna har väl all rätt att ha högre krav än vad som bestäms i eu parlamentet.
Tanken att det ska vara samma lika överallt är nog en utopi.
 
Alltså jag uppskattar faktiskt dina texter 🙂
Sen lyckades inte ChatGPT med sin uppgift på 2 meningar. Det blev 3 ändå

Jag tar den första meningen som uppskattning och den andra som en liten seger över The Man.

Lite anmärkningsvärt att ChatGPT tar med ett "tankstreck" i sin sammanfattning. Det är, som jag använder det, en språklig anomali och avskys av somliga skrifttalibaner.

Dubbel seger!
 
Ah jag var nog otydlig, jag menar att de bryr sig åt andra hållet. Systemet godkänt och dB killer i -- då mäter vi ljudet.

Däremot så håller jag inte med om att de skulle ge körförbud för buller, vad de konsekvent gjorde var att säga åt folk att fixa och visa upp inom x dagar. Inte som "du kör inte en meter med det bromshandtaget, ordna bärgning".
va jag har hört från folk i tyskland blir det oftast körförbud o böter
 
Alltså jag uppskattar faktiskt dina texter 🙂
Sen lyckades inte ChatGPT med sin uppgift på 2 meningar. Det blev 3 ändå
Obegripligt svammel av ChatGPT. På vilket sätt kan en tysklandsresa bli mer problematisk om sverige börjar tillämpa EU:s direktiv lika strikt som Tyskland? 😄
 
…och kör inte med kinabling till bromshandtag, hittepå-”stålomspunna” bromsslangar eller liknande. Tyskar tar seriöst på sådant.


Med vänlig hälsning,
 
På 90-talet kunde man köra utan problem med det här blåset och det gick fint att köra på Ringen också som var resmålet. Ordet helfordonsgodkännande var inte uppfunnit och det gick att tanka blyad bensin. Minns att jag inför nån av resorna lindade ny stoppning runt insatsen innan avfärd men det var bortbränt innan man kom fram. Känns för ett kort ögonblick som igår.

1749240046043.png
 
På 90-talet kunde man köra utan problem med det här blåset och det gick fint att köra på Ringen också som var resmålet. Ordet helfordonsgodkännande var inte uppfunnit och det gick att tanka blyad bensin. Minns att jag inför nån av resorna lindade ny stoppning runt insatsen innan avfärd men det var bortbränt innan man kom fram. Känns för ett kort ögonblick som igår.

View attachment 516344


...och idag är motorcyklarna bannlysta på Ringen.

The times they are a-changing...
 
...och idag är motorcyklarna bannlysta på Ringen.

The times they are a-changing...
Inga mera fria turistkörningar för motorcyklar.
Det finns dock 4 dagar under 2025 där motorcyklar får köra på ringen och endast under "guidade turer".
The Motorrad Action Team (July 30-31) och ADAC Doc-Scholl Driver Training (August 13-14).
 
Inga mera fria turistkörningar för motorcyklar.
Det finns dock 4 dagar under 2025 där motorcyklar får köra på ringen och endast under "guidade turer".
The Motorrad Action Team (July 30-31) och ADAC Doc-Scholl Driver Training (August 13-14).
Det kostar en del, men kan nog vara värt det
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top