Högljudda avgassystem på semestern söderut

Jo, faktiskt. Finns dokument för TUV-godkända däck för ditt fordon att ladda ner på Däckonline. Har gjort det inför min resa, då jag lägger på Michelin Road 6 i stället för Pirelli, som är orginal.

Det är åt andra hållet; dessa däck är godkända för din hoj.

Komma med noname China Export Tjing-tjang och tro att man skall få pressa jErnet på Autobahn då blir det körförbud på plats…


Med vänlig hälsning,
 
Jo precis. Jag har själv aldrig träffat en tysk trafikpolis och misstänker att även de är individer.

Vad mitt youtubande säger är att de mäter

Ljud
Skyltvinkel
Placering av blinkers
Storlek på speglar

Sen vad gäller omedelbart körförbud på plats utan ABE så har jag sett

Bromshandtag
Fotpinnar
Skärm/hugger
Bromsslang
Kedjeskydd

Ge det. Såeatt.
Jag har träffat tyska trafikpoliser.

Jag har fått böter när jag blivit påkörd. Det är precis som här att man ska göra allt för att undvika en olycka.
Det hade jag inte gjort, för då hade jag inte blivit påkörd. :fakta
Kvinnan som körde på mig fick också böter.
Sedan lärde jag mig att man ska inte säga på tyska att man inte är bra på tyska. Polisen fortsatte på tyska. Utanför Motorrad, essen, drinken och ficken är jag körd.:crash


Jag frågade en anna polis för några år sedan om att köra emellan köer med motorcykel. Filtering på engelska och durchschlängeln på tyska.
- Det är förbjudet men 9 av 10 gör det och vi gör inget om du inte är vårdslös. Men du ska som motorcyklist aldrig köra vårdslöst ändå, blev svaret.
Nu har kamrat, som inte kör vårdslöst, fått en rejäl utskällning av polis så det går inte att räkna med.

Jag försöker hålla låg profil och har sällan haft problem med polisen i något land även om jag inte alltid "håller" hastigheten.
 
Om man nu håller sig under radarn i övrigt med lagliga prylar och dito attityd så är nog chansen ganska stor att man inte ens får se en polis. Men de står vid avfarten från färjeläget och lyssnar/tittar på sådant som kan föranleda en närmare titt.

Och om de tar en närmare titt så gäller typintyg på ljuddämpare; likadana däck bak och fram osv. Kort sagt att hojen är laglig. Börjar man i så fall dessutom tjafsa finns en god chans att man får hämta hojen med släp därifrån.

Tyskar uppskattar artighet; så även tyska poliser. Bra ord: Vielen dank, Entschuldigung, Jawohl, Natürlich, Selbstverständlich och Gute Fahrt. Le och vinka.


Med vänlig hälsning,
Don´t mention the war.
 
Denna hjälper inte heller, från filmen Snowroller

"Nån tysk försökte tränga sig före i liftkön och då blev farsan förbannad, du vet ju hur han är, så kallade farsan honom för Liftwaffe och sa att han inte kunde förstå hur man kunde vara så kaxig när man förlorat två världskrig. Och då knuffade tysken farsan."
"Sa Göte allt det där på tyska?"
"Nej, jag översatte."
 
Tyskar just nu. Dom där speglarna kan bli inte vara okay för polizei!!!
 

Bifogat

  • signal-2025-06-04-15-49-57-930.jpg
    signal-2025-06-04-15-49-57-930.jpg
    1.1 MB · Visningar: 55
Tyskar just nu. Dom där speglarna kan bli inte vara okay för polizei!!!
Just nu sitter väl flera sporthojare(mig inkluderat) i Sverige cirka 30-150 mil från Tyskland och ojar sig i onödan över ett icke problem som skulle kunna drabba dem om de fick för sig att åka till Tyskland på semester med ett lustyllt avgassystem...fast de aldrig varit på väg dit.

Men i övrigt intressant tråd...att länder inom EU(som ändå i tanken är till för ett förenklat och homologiserat leverna för medborgaren) agerar så olika.
 
Just nu sitter väl flera sporthojare(mig inkluderat) i Sverige cirka 30-150 mil från Tyskland och ojar sig i onödan över ett icke problem som skulle kunna drabba dem om de fick för sig att åka till Tyskland på semester med ett lustyllt avgassystem...fast de aldrig varit på väg dit.

Men i övrigt intressant tråd...att länder inom EU(som ändå i tanken är till för ett förenklat och homologiserat leverna för medborgaren) agerar så olika.
Jag är inte sjukt förtjust i mitt Vance & Hines vrål så det blir ganska skönt ha lite klass på ljudet från Twin Camen
 
Just nu sitter väl flera sporthojare(mig inkluderat) i Sverige cirka 30-150 mil från Tyskland och ojar sig i onödan över ett icke problem som skulle kunna drabba dem om de fick för sig att åka till Tyskland på semester med ett lustyllt avgassystem...fast de aldrig varit på väg dit.

Men i övrigt intressant tråd...att länder inom EU(som ändå i tanken är till för ett förenklat och homologiserat leverna för medborgaren) agerar så olika.
Det är nog ungefär samma regler i alla länder men vi har varit vana här att det inte har varit samma paragraf ryttare som utomlands.

Samma med ombyggda och amatör reggade bilar. Som jag förstått inte är lika generösa regler utomlands
 
Det är nog ungefär samma regler i alla länder men vi har varit vana här att det inte har varit samma paragraf ryttare som utomlands.

Samma med ombyggda och amatör reggade bilar. Som jag förstått inte är lika generösa regler utomlands
Reglerna är lika men efterlevs olika. Finland har ingen motorcykelbesiktning så många ombyggda ses inte utomlands. Ändå betydligt högre klass än våra besiktningsbefriade.
Min finska kamrat kom ett år till Linköping med en Nortonchopper med raka rör. Gick bra då trafiksäkerheten här mest sköts av kameror men skulle han stoppats förstår han naturligtvis bara finska. Även om hans förstaspråk är svenska. :hihi
 
Träffade fyra tyskar som kört TET i två veckor.
Deras utlåtande var att Sverige är ett fritt land, i Tyskland är allt olagligt och dom hade kollat på hur svårt det var att flytta till Sverige. 😆
IMG_20250605_174728298.jpg
 
Träffade fyra tyskar som kört TET i två veckor.
Deras utlåtande var att Sverige är ett fritt land, i Tyskland är allt olagligt och dom hade kollat på hur svårt det var att flytta till Sverige. 😆
View attachment 516280

Mmmm... Det är en del diskussioner inom TET och hur bla Tyskarna förstör i Sverige. För egen del anser jag Danskarna lämna ändå mer elände efter sig, men vår svenska "frihet" är snart nog förverkad hur som helst om det fortsätter så här.
Sverige kommer bli som Tyskland på sikt.
 
Mmmm... Det är en del diskussioner inom TET och hur bla Tyskarna förstör i Sverige. För egen del anser jag Danskarna lämna ändå mer elände efter sig, men vår svenska "frihet" är snart nog förverkad hur som helst om det fortsätter så här.
Sverige kommer bli som Tyskland på sikt.

Jo den ”frihet” som många tar sig i Sverige genom att köra där man inte får, skräpa ned osv osv är på alla andras bekostnad. Motsvarande är med norrmännen och snöskotrar/ATV och med finnar och fiske… till exempel.


Med vänlig hälsning,
 
Motsvarande är med norrmännen och snöskotrar/ATV och med finnar och fiske…

Jo, norskar på lössnömaskiner har helt på egen hand utvecklats till det största hotet mot den svenska friåkningen. Stenhårt reglerat (= förbjudet) i deras hemland, en frihet under ansvar i Sverige. Då kommer man naturligtvis hit och lever rövare…

Om de ändå hade vett att göra som Mark Zuckerberg - muta lokalbefolkningen att hålla tyst när man arrangerar heliski-safari inne i en nationalpark…
 
Nu är det ju då så att det finns tyska TV-program som följer poliser och fokuserar på kontroller av mc. Finns på youtube. De bryr sig alldeles definitivt om hur mycket det låter, de har till och med med sig en egen varvräknare för att vara säkra på att mäta ljudet vid rätt varv.

Men inte ens deras kontrollplatser stannar alla, och att som turist ens se en kontroll är nog rätt osannolikt.

Så, hur mycket behöver det låta för att attrahera konstaplar rent generellt? Som de vid gränsen eller vanliga trafikpoliser? Jag har själv mest kört gammelhoj söderut, det är inte samma sak.

(Man kan utgå från att just jag har ABE på allt som inte är rent kosmetiskt på helfirdonsgodkända mc, jag räknar kallt med att det a) är bättre att köpa delar med sådan för egen säkerhet samt b) att det bara är en tidsfråga innan svenska myndigheter börjar faktiskt följa EU-reglerna)
NEJ i princip bryr dom sej inte om det låter 5 db eller 500 db så länge det inte är org enligt helfordons godkännandet.
eller det är tyv godkänt o inskrivet i regpapper + du har dokument på det med dej. det är no mercy
du får böter o körförbud.
du behöver inte burra satan för att bli stoppad o få böter
på deras kontroller släps inget igenom som inte är enligt deras regler.
 
NEJ i princip bryr dom sej inte om det låter 5 db eller 500 db så länge det inte är org enligt helfordons godkännandet.
eller det är tyv godkänt o inskrivet i regpapper + du har dokument på det med dej. det är no mercy
du får böter o körförbud.
du behöver inte burra satan för att bli stoppad o få böter
på deras kontroller släps inget igenom som inte är enligt deras regler.
Ah jag var nog otydlig, jag menar att de bryr sig åt andra hållet. Systemet godkänt och dB killer i -- då mäter vi ljudet.

Däremot så håller jag inte med om att de skulle ge körförbud för buller, vad de konsekvent gjorde var att säga åt folk att fixa och visa upp inom x dagar. Inte som "du kör inte en meter med det bromshandtaget, ordna bärgning".
 
Det är ju Precis sånt här som EU borde sätta stopp för!


Preciiis! :tummenupp

Vi lever med Damoklessvärdet över oss.
EU-reglerna är lika för alla medlemstater - men reglerna tolkas olika.

Tyskland är egentligen det enda landet som gör rätt. Alla andra fuskar mer eller mindre med bla. Helfordonsgodkännandet.

När som helst kan Sverige börja effektuera de regler som redan gäller sedan 25 år tillbaka.

Och, just nu är dessutom den rullande besiktningsfriheten för äldre fordon som är i farozonen. Ett dråpslag för fordonshobbyn.
...eftersom så många hojar är ombyggda långt bortanför vad som kan godkännas igen.

Jag har varnat för riskerna med och felanvändningen av just besiktningsfriheten sedan typ när den infördes. Det räcker inte med en vanlig besiktning som sista tröskel. Det skulle krävts en slags omvänd registreringsbesiktning med speciellt utbildade motorcykelbesiktningsmän-iskor och en omfattande fotodokumentation under besiktningen - foton och filmklipp som sedan finns tillgängliga för polisen vid stopp ute på vägen för att snabbt och enkelt kunna fastställa om hojen överensstämmer med skicket vid slutbesiktningen.
Om inte: föreläggande om ny slutbesiktning.

hade besiktningsfriheten kanske kunnat fås att fungera som tänkt.
Men, det spelar mindre roll nu när EU har ett nytt besiktningsdirektiv på gång.

Och, det spelar ändå mindre roll här i denna tråden eftersom den skulle handla om något annat. Sry!

Tyskland!
Tyskland har nästan dubbelt så många poliser per kapita som Sverige.
kRQuQ82x6BuVG7ZrFRJICNMcF4VO6P1041TEIolCxv0.jpg

Visst, polisens roll är olika i dessa länder och jämförelser kan inte göras rakt av.
Men adderar man det faktum att Tyskland har 8 ggr den svenska befolkningen så blir det en hel del snutar ute på rull.

Den tyska polisen varierar mycket i kvalitet. Jag har träffat på korkskallar som man undrar hur befälen vågar skicka ut dem på gatorna med vapen. Märkligt nog verkar man sätta ihop dessa svagbegåvade i par. Kanske för att ingen vettig människa står ut att jobba med en halvfåne ett fullt pass.

Lejonparten av den tyska poliskåren är dock både korrekt och skärpt. Vassare än den svenska, helt klart.

Passa er tunga i mötet med tyska poliser.
Dom är långt mer språkkunniga än man förleds att tro, och åtskilliga förstår nordiska språk. Poliser erbjuds språkkurser på betald arbetstid och är flitiga elever. En del föredrar att prata med sina kunder. Andra lyssnar mest...

Jag upplever att möjligheterna till karriär och specialisering är större inom den tyska kåren. Det torde attrahera mer klättringsinriktat folk. Kanske på gott och ont...?

I storstadsområden inrättar man tex "SoKo Autoposers". SoKo utläses "Sonder Kommando" och "Autoposers" är precis vad det låter som - folk som stilar med sina bilar: laddar in smattermappar, bullrar och bär sig illa åt.
Kunniga, engagerade och specialutbildade poliser som vet vad dom skall titta efter. När dom kör en större raid i ett område så bokar dom antingen in polisgaraget eller en Dekra-station att hålla nattöppet och sedan rensar man staden från misstänkta fordon.
Dessa storkontroller brukar ofta avslutas i förtid - när gården blivit full av beslagtagna och/eller körförbudbelagda bilar.

På MC-sidan har man Krad-gruppen..
"Gruppen" läses som grupp i plural på tyska och Krad är en sammandragning av Kraftrad. Alltså motorcykel.

Samma sak där: specialutbildade poliser, engagerade och med egen MC-erfarenhet. Några av dem som syns på TV/Youtube kör en långloppserie i team.
Typ endurance - men det är ju franska, så i Tyskland heter det något annat.
Finns en del IBA-medlemmar bland dessa poliser också, men det skyltar man inte gärna med. Ironbuttkonceptet fick en mediamässigt olycklig start i Tyskland...

Ännyhow: Tyskarna följer lagen. Så som den presenterats i Bryssel...

Dom är jävligt lack på grannländer som dom upplever skiter i allt. Att som svensk argumentera på temat "jamän, den är ju precis nybesiktigad i detta skicket" är bara att kasta eld på brasan. Det blir bara ett bevis för den tyska polisen kring hur ruttet och korrumperat det svenska besiktningsväsendet är.

Det finns olika sätt att bli stoppad på.

* Bullra som fan och bli utvald av random polis inom hörhåll.

* Kör på vägrenen vid köbildning

* Bli utvald på grund av anledning vid kontrollplats.

* Bli invinkad på slumpmässig stickprovskontroll. (Mindre vanligt)

* Bli stoppad tillsammans med ALLA andra hojar på väg åt samma håll. (Ovanligt. Görs främst i samband med träffar man vill reglera inflödet till.)


Det finns en story jag inte känner ursprunget till eller kan validera sanningshalten i - men i samband med en HD-träff skall man ha grindat av en del av terminalområdet och visat in ALLA hojar som kom av färjorna.

Kontroll och bullermätning av samtliga motorcyklar. Endast ett fåtal hojar tilläts rulla vidare mot utfarten. Resten fick lösa ny biljett hem.

Taskigt? Kanske. Men effektivt. Och faktiskt mindre taskigt än ställa sig vid infarten till träffen och belägga hojar med körförbud och kräva bärgning ut ur landet.

För det är där man kan hamna.
I en sits där hojen inte bara beläggs med körförbud, utan även tas i beslag för att förhindra fortsatt brottslighet.
Lagom kul semester.
Du får bara ut din hoj om du bärgar den därifrån, eller dyker upp med ett originalsystem, egna verktyg och byter på plats. Ditt slip-on eller helsystem behåller polisen som bevismaterial i en eventuell framtida rättegång.

Mitt tips som erfaren kontinentresenär är att bara köpa grejer till hojen som är uttryckligen godkända till just den hojen.
Alltså RÄTT E-nummer eller ett dokumenterat ABE-godkännande som verkligen hör till just din hoj. Spara all dokumentation, och se till att ha med den - i original, om du skall till eller igenom Tyskland. Så enkelt är det, och räkna med att det kommer bli likadant här hemma. Förr eller senare.

Lite kött på benen. (Maskinöversatt text)

Driftstillstånd för enskilda fordonsdelar

Inte bara tillverkare av massproducerade fordon kan få ett drifttillstånd (ABE) i Tyskland, utan även fordonsdelar som utgör en så kallad teknisk enhet . Dessa inkluderar till exempel aluminiumfälgar. Om tuningentusiaster vill modifiera sina bilar måste de vara noga med vilka komponenter de använder för att undvika att riskera att körkortet återkallas .

Det finns vissa begränsningar som anger vilka fordonsdelar som får installeras eller monteras i vilka fordon, och hur . Detta anges i fordonets typgodkännande . I vissa fall kan dessa strukturella modifieringar till och med behöva godkännas av officiella experter eller andra fordonsexperter, såsom TÜV (tyska tekniska inspektionsmyndigheten). Du kan ta reda på om detta är nödvändigt i det bifogade testintyget.

Vad som måste observeras under och efter installation och montering anges i intyget som tillhör fordonsdelen , vilken måste uppfylla bestämmelserna i StVZO.

Det är antingen ett typgodkännande för fordonsdelar (enligt § 22 a StVZO).
Eller så representerar dokumentet en ABE för fordonsdelar (enligt § 22 StVZO)
Det kan också vara tillåtet att montera en fordonsdel som är godkänd enligt EG- eller ECE-direktiv .
Om till exempel fordonsdelar med ursprung i EU-länder importeras till Tyskland måste de ha ett EEG-typgodkännande . Detta gör det möjligt för tillverkare att visa att de följer gällande bestämmelser . Och hur vet du om du har ett? Leta efter det officiella E-märket (godkännandemärket) . Om du monterar motsvarande fordonsdel i ditt fordon ska märket vara tydligt synligt . I det här fallet behöver du inte ha typgodkännandet till hands hela tiden.

 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top