Det är ju Precis sånt här som EU borde sätta stopp för!
Preciiis!
Vi lever med Damoklessvärdet över oss.
EU-reglerna är lika för alla medlemstater - men reglerna tolkas olika.
Tyskland är egentligen det enda landet som gör rätt. Alla andra fuskar mer eller mindre med bla. Helfordonsgodkännandet.
När som helst kan Sverige börja effektuera de regler som redan gäller sedan 25 år tillbaka.
Och, just nu är dessutom den rullande besiktningsfriheten för äldre fordon som är i farozonen. Ett dråpslag för fordonshobbyn.
...eftersom så många hojar är ombyggda långt bortanför vad som kan godkännas igen.
Jag har varnat för riskerna med och felanvändningen av just besiktningsfriheten sedan typ när den infördes. Det räcker inte med en vanlig besiktning som sista tröskel. Det skulle krävts en slags omvänd registreringsbesiktning med speciellt utbildade motorcykelbesiktningsmän-iskor och en omfattande fotodokumentation under besiktningen - foton och filmklipp som sedan finns tillgängliga för polisen vid stopp ute på vägen för att snabbt och enkelt kunna fastställa om hojen överensstämmer med skicket vid slutbesiktningen.
Om inte: föreläggande om ny slutbesiktning.
Då hade besiktningsfriheten kanske kunnat fås att fungera som tänkt.
Men, det spelar mindre roll nu när EU har ett nytt besiktningsdirektiv på gång.
Och, det spelar ändå mindre roll här i denna tråden eftersom den skulle handla om något annat. Sry!
Tyskland!
Tyskland har nästan dubbelt så många poliser per kapita som Sverige.
Visst, polisens roll är olika i dessa länder och jämförelser kan inte göras rakt av.
Men adderar man det faktum att Tyskland har 8 ggr den svenska befolkningen så blir det en hel del snutar ute på rull.
Den tyska polisen varierar mycket i kvalitet. Jag har träffat på korkskallar som man undrar hur befälen vågar skicka ut dem på gatorna med vapen. Märkligt nog verkar man sätta ihop dessa svagbegåvade i par. Kanske för att ingen vettig människa står ut att jobba med en halvfåne ett fullt pass.
Lejonparten av den tyska poliskåren är dock både korrekt och skärpt. Vassare än den svenska, helt klart.
Passa er tunga i mötet med tyska poliser.
Dom är långt mer språkkunniga än man förleds att tro, och åtskilliga förstår nordiska språk. Poliser erbjuds språkkurser på betald arbetstid och är flitiga elever. En del föredrar att prata med sina kunder. Andra lyssnar mest...
Jag upplever att möjligheterna till karriär och specialisering är större inom den tyska kåren. Det torde attrahera mer klättringsinriktat folk. Kanske på gott och ont...?
I storstadsområden inrättar man tex "SoKo Autoposers". SoKo utläses "Sonder Kommando" och "Autoposers" är precis vad det låter som - folk som stilar med sina bilar: laddar in smattermappar, bullrar och bär sig illa åt.
Kunniga, engagerade och specialutbildade poliser som vet vad dom skall titta efter. När dom kör en större raid i ett område så bokar dom antingen in polisgaraget eller en Dekra-station att hålla nattöppet och sedan rensar man staden från misstänkta fordon.
Dessa storkontroller brukar ofta avslutas i förtid - när gården blivit full av beslagtagna och/eller körförbudbelagda bilar.
På MC-sidan har man Krad-gruppen..
"Gruppen" läses som grupp i plural på tyska och Krad är en sammandragning av Kraftrad. Alltså motorcykel.
Samma sak där: specialutbildade poliser, engagerade och med egen MC-erfarenhet. Några av dem som syns på TV/Youtube kör en långloppserie i team.
Typ endurance - men det är ju franska, så i Tyskland heter det något annat.
Finns en del IBA-medlemmar bland dessa poliser också, men det skyltar man inte gärna med. Ironbuttkonceptet fick en mediamässigt olycklig start i Tyskland...
Ännyhow: Tyskarna följer lagen. Så som den presenterats i Bryssel...
Dom är jävligt lack på grannländer som dom upplever skiter i allt. Att som svensk argumentera på temat "jamän, den är ju precis nybesiktigad i detta skicket" är bara att kasta eld på brasan. Det blir bara ett bevis för den tyska polisen kring hur ruttet och korrumperat det svenska besiktningsväsendet är.
Det finns olika sätt att bli stoppad på.
* Bullra som fan och bli utvald av random polis inom hörhåll.
* Kör på vägrenen vid köbildning
* Bli utvald på grund av anledning vid kontrollplats.
* Bli invinkad på slumpmässig stickprovskontroll. (Mindre vanligt)
* Bli stoppad tillsammans med ALLA andra hojar på väg åt samma håll. (Ovanligt. Görs främst i samband med träffar man vill reglera inflödet till.)
Det finns en story jag inte känner ursprunget till eller kan validera sanningshalten i - men i samband med en HD-träff skall man ha grindat av en del av terminalområdet och visat in ALLA hojar som kom av färjorna.
Kontroll och bullermätning av samtliga motorcyklar. Endast ett fåtal hojar tilläts rulla vidare mot utfarten. Resten fick lösa ny biljett hem.
Taskigt? Kanske. Men effektivt. Och faktiskt mindre taskigt än ställa sig vid infarten till träffen och belägga hojar med körförbud och kräva bärgning ut ur landet.
För det är där man kan hamna.
I en sits där hojen inte bara beläggs med körförbud, utan även tas i beslag för att förhindra fortsatt brottslighet.
Lagom kul semester.
Du får bara ut din hoj om du bärgar den därifrån, eller dyker upp med ett originalsystem, egna verktyg och byter på plats. Ditt slip-on eller helsystem behåller polisen som bevismaterial i en eventuell framtida rättegång.
Mitt tips som erfaren kontinentresenär är att bara köpa grejer till hojen som är uttryckligen godkända till just den hojen.
Alltså RÄTT E-nummer eller ett dokumenterat ABE-godkännande som verkligen hör till just din hoj. Spara all dokumentation, och se till att ha med den - i original, om du skall till eller igenom Tyskland. Så enkelt är det, och räkna med att det kommer bli likadant här hemma. Förr eller senare.
Lite kött på benen. (Maskinöversatt text)
Driftstillstånd för enskilda fordonsdelar
Inte bara tillverkare av massproducerade fordon kan få ett drifttillstånd (ABE) i Tyskland, utan även fordonsdelar som utgör en så kallad teknisk enhet . Dessa inkluderar till exempel aluminiumfälgar. Om tuningentusiaster vill modifiera sina bilar måste de vara noga med vilka komponenter de använder för att undvika att riskera att körkortet återkallas .
Det finns vissa begränsningar som anger vilka fordonsdelar som får installeras eller monteras i vilka fordon, och hur . Detta anges i fordonets typgodkännande . I vissa fall kan dessa strukturella modifieringar till och med behöva godkännas av officiella experter eller andra fordonsexperter, såsom TÜV (tyska tekniska inspektionsmyndigheten). Du kan ta reda på om detta är nödvändigt i det bifogade testintyget.
Vad som måste observeras under och efter installation och montering anges i intyget som tillhör fordonsdelen , vilken måste uppfylla bestämmelserna i StVZO.
Det är antingen ett typgodkännande för fordonsdelar (enligt § 22 a StVZO).
Eller så representerar dokumentet en ABE för fordonsdelar (enligt § 22 StVZO)
Det kan också vara tillåtet att montera en fordonsdel som är godkänd enligt EG- eller ECE-direktiv .
Om till exempel fordonsdelar med ursprung i EU-länder importeras till Tyskland måste de ha ett EEG-typgodkännande . Detta gör det möjligt för tillverkare att visa att de följer gällande bestämmelser . Och hur vet du om du har ett? Leta efter det officiella E-märket (godkännandemärket) . Om du monterar motsvarande fordonsdel i ditt fordon ska märket vara tydligt synligt . I det här fallet behöver du inte ha typgodkännandet till hands hela tiden.
llll➤ Alle Infos zum Thema "ABE", wie z. B. wann eine Betriebserlaubnis ausgestellt wird und wann es die Zweitschrift der Betriebserlaubnis braucht.
www.bussgeldkatalog.org