Högljudda avgassystem på semestern söderut

Lancia Fulvia är fyrcylindrig och har ett mycket trevligt avgasljud. :mattias

Men annars låter generellt fyrcylindriga motorer inte särskilt trevligt. Lika bra att de går så tyst som möjligt.

För referens på trevligt avgasljud så finns det på YouTube att avnjuta både Ferrari 250 GTO och Benelli Sei. Peak välljud.

Med vänlig hälsning,

Ja, och det finns ytterligare erfarenheter att dra:
En förolyckad förare från en hoj med däcken monterade bak och fram visar att han hade absolut noll koll på motorcykeldynamik medans han levde.
Därav kan man misstänka att samma förare inte heller låtit vidareutbilda sig, och kanske inte ens lyckas dra slutsatser av tidigare near misses i sin körning.

Kort sagt: en person som inte borde suttit på hoj över huvudtaget, och högst troligt en förare som lättare fastnar i negativ mållåsning och alla andra nybörjarfällor en stackare kan gå ner sig i.

Men det är såå feeel!

Det är som att klinga i glaset, ställa sig upp och högtidligt annonsera: "jag är en idiot".
Gång på gång, vid varje tillfälle hjulen stannar och någon kan se vad som är gjort.

"Jag är en idiot, and I'm totally fine with it."

Ingen skulle komma på tanken att montera däcken ut och in.
Varför sätta dom bak och fram?

Hojen ser ju SNABBARE ut med felvänt framdäck!

Med vänlig hälsning,

Jag trodde att bilar lydde under samma reglemente som snöskotrar...?

Endast bögar och idioter monterar brööl-burk på tvåcylindriga snöskotrar eller fyrcylindriga bilar. Har man däremot en gammal klassisk trippel eller quad snöskoter - eller en bil med V8 - så är det tamejfan obligatoriskt att sprida motorns musik.
Du borde höra min, den är givetvis ljud-tunad...

Vill minnas att det var i Storbritannien, där de faktiskt utreder vad olyckorna beror på…

Har också läst den utredningen nämligen.

Med vänlig hälsning,
Svenska TRV utreder inte olyckor utomlands, det här var i Sverige...
...och svenska "haverikommisionen" är j-vligt duktiga och utreder precis allt. Själva olyckan, inblandade fordon, väder och vind, den avlidnes civila liv, familj, boende. De är mycket seriösa i sitt jobb och jag kan garantera att du inte har läst någon av dessa utredningar. Sekretessen är minutiös...

Last edited:
Jag trodde att bilar lydde under samma reglemente som snöskotrar...?

Endast bögar och idioter monterar brööl-burk på tvåcylindriga snöskotrar eller fyrcylindriga bilar. Har man däremot en gammal klassisk trippel eller quad snöskoter - eller en bil med V8 - så är det tamejfan obligatoriskt att sprida motorns musik.
Jag hade en Ford Focus RS 2010, med 420 hästar på drivhjulen. Allt på in- och utandning var bytt, inklusive raka 3" rör från turbon och bakåt. Den hade en 2,5 L femma, visst var det okej? Den lät himmelskt fränt! :)

...och svenska "haverikommisionen" är j-vligt duktiga och utreder precis allt. Själva olyckan, inblandade fordon, väder och vind, den avlidnes civila liv, familj, boende. De är mycket seriösa i sitt jobb och jag kan garantera att du inte har läst någon av dessa utredningar. Sekretessen är minutiös...
Hur kommer erfarenheten från dessa utredningar oss tillgodo? Tex ombyggnad av bef vägar, bättre lösningar då man bygger nya vägar…

Ja det är ju jäkligt trist att det skall vara så i trafiksäkerhetens land.

Men olyckan i GB gick till på det viset; bakdäck felvänt och vattenplaning med bakhjul = krasch. Skall se om jag hittar igen den engelska utredningen, tror den länkades från någon IBA-sajt för 10-15 år sedan. Hampe kanske har koll.

Dock inte vajerräcke vilket knappast förbättrat saken.

Med vänlig hälsning,

Den hade en 2,5 L femma, visst var det okej?

En radfemma har ju en ganska skön gång. Till skillnad från det allt annat än harmoniska ljudet man får ur tvåtakts parallelltwin eller fyrtakts radfyra. Den tändföljden ger ju bara ett envist brööölande och mekaniskt skrammel…

Tvåtakts radfyra med jämn 90 graders tändföljd ger ett helt annat högfrekvent och turbinliknande ljud, ungefär som en gammal VMax-4 med rätt avgassystem.

Och talar vi bara fyrtakt så föredrar jag nog krossplejn radfyra eller amerikansk (lika krossplejnig) V8. Lyckas man dessutom få dit ett grenrör som ger ”åtta till ett” på den sistnämnda, då blir det musik på riktigt…har hört några gamla De Tomaso Pantera med sådana grenrör och ljudet får till och med en F1-bil med V10 att skämmas…

Hur kommer erfarenheten från dessa utredningar oss tillgodo? Tex ombyggnad av bef vägar, bättre lösningar då man bygger nya vägar…
Bra fråga!

Vid slakt mot räcke arbetar Trafikverkets utredare metodiskt, länge och väl med att fastställa att motorcyklisten körde för fort eller, om så inte är fallet; att motorcykelns design är felaktig.
(Tingvall, Rizzi et al)

Sum: inget fel på räcket, inga lärdomar dragna. Ve kruset. Alltid ve kruset.

Ja det är ju jäkligt trist att det skall vara så i trafiksäkerhetens land.

Men olyckan i GB gick till på det viset; bakdäck felvänt och vattenplaning med bakhjul = krasch. Skall se om jag hittar igen den engelska utredningen, tror den länkades från någon IBA-sajt för 10-15 år sedan. Hampe kanske har koll.

Dock inte vajerräcke vilket knappast förbättrat saken.

Med vänlig hälsning,

Inte koll. Har hört om händelsen, och läst folks åsikter om det - men det hela kan lika gärna vara en urban myth.

Problemet är ju att helt säkert fastställa orsaken till en sådan krasch, även om föraren lever länge nog för att komma med en egen utsaga.

I efterhand kan man ju anta att ett felmonterat bakdäck kan ha bidragit till händelsen, men var det den enda orsaken?

Icke förty är det viktigt att veta vad man gör när man kör, mekar på egen hand eller experimenterar utanför den vanliga rutan.

Killarna som går över till den mörka sidan och kör bildäck bak har större risk för vattenplaning bak vid körning rakt fram, medans ett felmonterat MC-bakdäck torde öka risken vid kurvtagning och troligen bli omöjligt att hämta hem om det släpper bara lite vid nedlägg och bakhjulet börjar ta ett spår utanför det som framhjulet dragit upp.

Teoritiserande, jag vet.
Jag har inget mer konkret att erbjuda just nu. ...och är inte så sugen på att ta reda på hur det funkar i praktiken.
Längre...

Ett motorcykeldäck har ju väldigt liten anliggningsyta mot underlaget, och i många fall väldigt lite mönster i anliggningsytan, att det skulle skopa in en massa vatten och lyfta bakdäcket låter konstigt.

Om det inte var ett regndäck som är konstruerat för att skopa UT vatten som kördes baklänges, för dom har ju en hel del mera mönster.

Man kan ju faktiskt få vattenplaning på helt nya rättvända däck också, av för hög hastighet....

Inte koll. Har hört om händelsen, och läst folks åsikter om det - men det hela kan lika gärna vara en urban myth.

Problemet är ju att helt säkert fastställa orsaken till en sådan krasch, även om föraren lever länge nog för att komma med en egen utsaga.

I efterhand kan man ju anta att ett felmonterat bakdäck kan ha bidragit till händelsen, men var det den enda orsaken?

Icke förty är det viktigt att veta vad man gör när man kör, mekar på egen hand eller experimenterar utanför den vanliga rutan.

Killarna som går över till den mörka sidan och kör bildäck bak har större risk för vattenplaning bak vid körning rakt fram, medans ett felmonterat MC-bakdäck torde öka risken vid kurvtagning och troligen bli omöjligt att hämta hem om det släpper bara lite vid nedlägg och bakhjulet börjar ta ett spår utanför det som framhjulet dragit upp.

Teoritiserande, jag vet.
Jag har inget mer konkret att erbjuda just nu. ...och är inte så sugen på att ta reda på hur det funkar i praktiken.
Längre...

I min trålning stötte jag på denna. Man hade ju önskat att sådana utredningar gjordes i Sverige när ”oförklarliga” olyckor sker…

Skall se om jag hittar den andra jag menade.

Med vänlig hälsning,

Bra fråga!

Vid slakt mot räcke arbetar Trafikverkets utredare metodiskt, länge och väl med att fastställa att motorcyklisten körde för fort eller, om så inte är fallet; att motorcykelns design är felaktig.
(Tingvall, Rizzi et al)

Sum: inget fel på räcket, inga lärdomar dragna. Ve kruset. Alltid ve kruset.
Suck så är det säkert…såklart inte fel design på wireräcken, fast monterade stolpar, ej borttagna stenar med mera…
Alltid någon annans fel och ansvar i svenska förmyndarsamhället som bara är förmyndare när det inte krävs ansvar!!

Suck så är det säkert…såklart inte fel design på wireräcken, fast monterade stolpar, ej borttagna stenar med mera…
Alltid någon annans fel och ansvar i svenska förmyndarsamhället som bara är förmyndare när det inte krävs ansvar!!

Jag pratade med en körskollärare häromdagen, han sa rätt ut att man byter en grupp mot en annan, man skyddar 10 bilister mot att frontalkrocka med en bil på fel sida vägen och byter det mot en strimlad motorcyklist (som förmodligen ändå är en sån som kör för fort ibland)

Jag pratade med en körskollärare häromdagen, han sa rätt ut att man byter en grupp mot en annan, man skyddar 10 bilister mot att frontalkrocka med en bil på fel sida vägen och byter det mot en strimlad motorcyklist (som förmodligen ändå är en sån som kör för fort ibland)

Precis. Och det är det Trafikverket inte vill erkänna eller säga rätt ut, när dom ljuger och påstår att Noll Vision omfattar alla trafikanter.

Man tar säkerhet och marginaler från oskyddade trafikanter och ger istället extra säkerhet till redan skyddade.
Så vidrigt.

Själva strategin i sig kan man diskutera och värdera många gånger om - men hycklandet, lögnerna, falskheten: fy fan.

Men så har också Sverige västvärldens högsta andel av motorcyklister som dör mot fasta trafikinstallationer.
Tack för det Trafikverket.

Skattefinansierad riktad slakt av oskyddade trafikanter.

Last edited:
Precis. Och det är det Trafik eller inte vill erkänna eller säga rätt ut, när ljuger och påstår att Noll Vision omfattar alla trafikanter.

Man tar säkerhet från oskyddade trafikanter och ger extra säkerhet till redan skyddade. Så vidrigt.
Själva valet i sig kan man diskutera och värdera många gånger om - men hycklandet, lögnerna, falskheten: fy fan.

Men så har Sverige västvärldens högsta andel av motorcyklister som dör mot fasta trafikinstallationer också.

Skattefinansierad riktad slakt av oskyddade trafikanter.

Man väger 10 bilkollisioner som vardera kan innefatta 10 personer (=100 personer) mot en motorcyklist som eventuellt har en passagerare.

Cyniskt, javisst, men enkel matematik om man bara ser siffrorna

Sen att inte ALLA bilar innehåller en barnfamilj på fem, det räknar man inte med, inte heller att inte alla bilkollisioner leder till dödsolyckor, eller att inte alla bilar som går över räcket krockar med en annan bil...

Det är alltid en skolbuss full med barn, eller en busshållplats med en väntande barnkör som drabbas i fiktiva scenarion.

Häromdagen spårade en spårvagn ur och rullade iväg okontrollerat, det var varken en skolbuss eller en busshållplats full med barn som stoppade den, utan en tom kebabvagn

Man väger 10 bilkollisioner som vardera kan innefatta 10 personer (=100 personer) mot en motorcyklist som eventuellt har en passagerare.

Cyniskt, javisst, men enkel matematik om man bara ser siffrorna

Sen att inte ALLA bilar innehåller en barnfamilj på fem, det räknar man inte med, inte heller att inte alla bilkollisioner leder till dödsolyckor, eller att inte alla bilar som går över räcket krockar med en annan bil...

Det är alltid en skolbuss full med barn, eller en busshållplats med en väntande barnkör som drabbas i fiktiva scenarion.

Häromdagen spårade en spårvagn ur och rullade iväg okontrollerat, det var varken en skolbuss eller en busshållplats full med barn som stoppade den, utan en tom kebabvagn

Visst.
Jag vet.
Men ljug inte då!
Säg inte att Noll Vision omfattar alla trafikanter. Det är Trafikverkets hyckleri som retar gallfeber på mig.

Det, och att dom tar utav mina begränsade marginaler till överlevnad och ger till bilister som redan sitter säkert.
Ansvarar man för 4 passagerare får man väl anpassa sin körning efter det ..?

Inte det nä.

Det enda Trafikverket kan säga till mig är:
"Kör saktare"

Tack för inget, Trafikverket.
Speciellt när du inte rensar sidoområden som gynnar ALLA trafikanter, utan sätter upp sidoräcken istället - som selektivt dödar motorcyklister som hade kunnat överleva en undanmanöver ut i ett röjt sidoområde istället.

...fel tråd, jag vet. Och, jag har dragit den här litanian tidigare. Och jag predikar för kören.

Jag vet. Men ändå...

Jag vet inte vad TRV gör men troligtvis leder det till de saker du tar upp...så småningom... För oss som jobbar med SMC:s kursverksamhet så leder det till att vi anpassar våra kurser och övningar efter erfarenheterna från olyckorna. Tyvärr är det väldigt många olyckor med förare som är drogade och berusade, saknar körkort och sitter på "lånade" hojar. Det är väldigt svårt att dra slutsatser för oss från dem annat än att det är en dålig ide att köra fordon med div saker i kroppen... :)

För oss som jobbar med SMC:s kursverksamhet så leder det till att vi anpassar våra kurser och övningar efter erfarenheterna från olyckorna. det väldigt många olyckor med förare som är drogade och berusade,
betyder det att man kan komma o köra full o drogad på era kurser :banana:krama

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...