Högljudda avgassystem på semestern söderut

Har du originalsystem så behöver du inte fundera. Vad jag har förstått så räcker det inte med låg volym i Tyskland, ljuddämparen måste också vara godkänd för just den hojen (helfordonsgodkännande).
Ja, och för att kunna styrka det så behöver man ett certifikat med sig vad jag vet, räcker inte att bara säga det. Jag fick ett litet kort till mitt MIVV-system som intygar att det är CE-godkänt för min hoj, så det lär jag ta med mig om jag skulle resa söderut.

Men inte ens deras kontrollplatser stannar alla, och att som turist ens se en kontroll är nog rätt osannolikt.
Jag har sett många kontroller när kört i Tyskland. En gång på autobahn varenda fordon blev invinkad.
Minst 2 gånger på mindre fina mc vägar men då varit fullt så jag fått fortsätta.
Har varit med om på motorvägen då dom kört och valde ut dem som fick följa efter in på kontroll.
Har fått böter 1 gång när kört i Tyskland.

Mitt intryck är att man ser mycket mer trafikpolis och kontroller i Tyskland än i Sverige.
Kan inte komma ihåg när körde igenom någon kontroll i Sverige senast. Blivit stoppad för att blåsa 2 gånger senaste åren när kört till jobbet kl05:00 men ingen fordonskontroll

Om man nu håller sig under radarn i övrigt med lagliga prylar och dito attityd så är nog chansen ganska stor att man inte ens får se en polis. Men de står vid avfarten från färjeläget och lyssnar/tittar på sådant som kan föranleda en närmare titt.

Och om de tar en närmare titt så gäller typintyg på ljuddämpare; likadana däck bak och fram osv. Kort sagt att hojen är laglig. Börjar man i så fall dessutom tjafsa finns en god chans att man får hämta hojen med släp därifrån.

Tyskar uppskattar artighet; så även tyska poliser. Bra ord: Vielen dank, Entschuldigung, Jawohl, Natürlich, Selbstverständlich och Gute Fahrt. Le och vinka.

Med vänlig hälsning,

team toker skriver: har du inte tuv papper på delarna. pay the man.
I klartext så skiter Tyskland i EU och EU reglerna om är nått godkänt i ett EU land så skall det vara godkänt i alla EU land. Och det här gäller inte bara motorcyklar. Jag har sett samma i jobbet angående kylanläggningar till butiker. Ska enligt offertförfrågan vara TUV-godkänt.
Fy faen.

I klartext så skiter Tyskland i EU och EU reglerna om är nått godkänt i ett EU land så skall det vara godkänt i alla EU land. Och det här gäller inte bara motorcyklar. Jag har sett samma i jobbet angående kylanläggningar till butiker. Ska enligt offertförfrågan vara TUV-godkänt.
Fy faen.
Är det inte bara så att om du avviker från helfordonsgodkännandet (som är EU-gemensamt), då måste du själv ta reda på vilka avsteg respektive land godkänner?
Kör du med en hoj i originalutförande, då är det ju lugnt, men avstegen måste du ha koll på.
Så har jag tolkat det.

Är det inte bara så att om du avviker från helfordonsgodkännandet (som är EU-gemensamt), då måste du själv ta reda på vilka avsteg respektive land godkänner?
Kör du med en hoj i originalutförande, då är det ju lugnt, men avstegen måste du ha koll på.
Så har jag tolkat det.
Tex original Bridgestone däck från 2007 på min GSX1300R ! :hihi

Nåja, så hårt är det väl ändå inte specat?
I mina regbevis finns bara dimensionen inskriven, ingen specifik tillverkare.
Men....fattar poängen.
Jo, faktiskt. Finns dokument för TUV-godkända däck för ditt fordon att ladda ner på Däckonline. Har gjort det inför min resa, då jag lägger på Michelin Road 6 i stället för Pirelli, som är orginal.

Har extremt svårt att tänka mig dom så nitiska om allt övrigt är som det ska.

Har man rätt typ av däck som är friska och med godkänt mönsterdjup tex jag har Michelin road6 istället för original Bridgestone tror jag inte är några problem. Däremot om man tex har någon typ av crossdäck på sin offroad som inte är klassade för landsväg blir det nog problem.

Jo, faktiskt. Finns dokument för TUV-godkända däck för ditt fordon att ladda ner på Däckonline. Har gjort det inför min resa, då jag lägger på Michelin Road 6 i stället för Pirelli, som är orginal.
Ja, men det står ju inte specat i regbeviset tänker jag, att du måste ha ett visst märke, eller?
Att det ska vara godkänt tänker jag att man bör ha koll på, men det finns ju en palett att välja på.

Har extremt svårt att tänka mig dom så nitiska om allt övrigt är som det ska.

Har man rätt typ av däck som är friska och med godkänt mönsterdjup tex jag har Michelin road6 istället för original Bridgestone tror jag inte är några problem. Däremot om man tex har någon typ av crossdäck på sin offroad som inte är klassade för landsväg blir det nog problem.
Jag vet en här på forumet som gärna ser att de bötfäller för felvänt framdäck..

De gör väl inte det förresten..? 🫣

85 miljoner invånare och typ en sjö; då blir det så… Minns en resa genom Tyskland i slutet av 1970-talet. En ytte-pytte sjö (vi skulle nog säga damm) proppfull med vindsurfare och massor stod i kö och väntade på sin tur. :va

Annars är Tyskland ett vettigt land; bara det att de tar trafiksäkerhet och regler på allvar. Inga vajerräcken och onödiga fartbegränsningar (typ 100 på landsbygden) men har du ett olagligt avgassystem eller kassa däck får du vända vid gränsen och nåde dig om du käftar med die Poliziei om du gjort fel.

Fair enough tycker iaf jag.

Med vänlig hälsning,

Så var det förut men max 100 med egen bedömning av hastigheten är inte regel längre. Det var många år sedan den första hastighetsskylten på krokig väg upptäcktes. På väg hem från Villa Löwenherz En riktig, inte en rekommenderad hastighet, de som är blåa här hemma. 60 på 100-väg kan vara lämpligt med en husbil kanske men min SkitHoj med en sopa i sadeln klarar 100 utan att riskera trafiksäkerheten. Så även Dyskland har fått en släng av Noll Vision. :huvet

Jag vet en här på forumet som gärna ser att de bötfäller för felvänt framdäck..

De gör väl inte det förresten..? 🫣
För alla fabrikat utom BMW måste däcken var rätt monterade. Se inlägg #1 i tråden Överst !

Så, hur mycket behöver det låta för att attrahera konstaplar rent generellt? Som de vid gränsen eller vanliga trafikpoliser? Jag har själv mest kört gammelhoj söderut, det är inte samma sak.

Hur långt är ett snöre? Låter du lite, finns det mindre risk för polisingripande. Men ingen på forumet kan ju ge dig ett dB tal att förhålla sig till. Det är ju bara chansa om du vill. Jag har alltid originalsystem i Tyskland men inte sjutton har polisen brytt sig om märke på däcken eller att jag har nyare backspeglar. Det. känns som man gjort något riktigt dumt för att. de ska klaga på det. Men "alla" vet 2 saker. Köra för fort i Norge kan kosta skjortan, köra med fel saker på mcn i Tyskland kan leda tillkörförbud på plats.

Fy faen.
Jag träffa på en gubbe förra sommarn som åker hot rod som är besiktad och god känd här men får inte köra den i tredje riket
Men det kanske är det där med tolkningar av regler
Sen ska man väl tillägga att tyskland varit styrt fram till nyss av det gröna komunist/stalinistiska partiet de grune🤮

Jo precis. Jag har själv aldrig träffat en tysk trafikpolis och misstänker att även de är individer.

Vad mitt youtubande säger är att de mäter

Ljud
Skyltvinkel
Placering av blinkers
Storlek på speglar

Sen vad gäller omedelbart körförbud på plats utan ABE så har jag sett

Bromshandtag
Fotpinnar
Skärm/hugger
Bromsslang
Kedjeskydd

Ge det. Såeatt.