notrightrider
Freie fahrt für freie Bürger
10.000 tecken...
Tyska polisen gör ett allvarligt fel i mina ögon. Det sker när man lägger tyska värderingar på utlandsregistrerade fordon som inte omfattas av EUs helfordonsgodkännande.
Det strider mot en av EUs absoluta grundpelare: Den fria rörligheten.
Ett fordon godkänt för trafik i ett EU-land skall tillåtas trafikera andra länder inom gemenskapen, no questions asked.
Den fria rörligheten bygger på principen om ömsesidigt erkännande, vilket innebär att godkännanden i en EU-medlemsstat automatiskt skall accepteras i alla andra medlemsstater.
Det skiter tyska polisen i. Man lägger hemmamatrisen avseende helfordonsgodkända hojar över alla objekt och bötfäller eller rent av förbjuder fortsatt färd för allt som faller utanför ramen.
Detta tillvägagångsätt är felaktigt och jag hoppas någon orkar bestrida det någon gång.
Själv har jag en intensiv önskan att hålla snittet uppe under mina snabba besök i Tyskland, så jag är ytterst angelägen att flyga under radarn. Det har hänt att jag flyttat ner extraljus högt uppe på kåpan till nere på bågarna för att väcka mindre uppmärksamhet - eller plockat bort dem helt och hållet. Trist, men jag hinner inte tjafsa med Die Bullen. Jag har gjort det tillräckligt i mitt liv, i olika sammanhang.
Dom går absolut att resonera med, och faktiskt påverka också. I mitt liv som speditör kunde kontakten med Wasserschutzpolizei vara så intensiv att dom svarade först efter många signaler.
"Mycket att göra?"
- "Nej, vi såg att det var samtal från Sverige, så vi antog att det var Ni. Ingen ville ta samtalet."
"Så du åkte dit på det?"
-"Någon måste göra jobbet. Vad kan jag hjälpa till med?"
Men, man måste ha argument och vara påläst. Att stå med ett Kina-AkrapowiTJ vid sidan om vägen och säga att det satt på när du köpte hojen och just därför skulle vara lagligt funkar inte.
Sluttips 1. Även ett godkänt slip-on blir olagligt om du kör det utan dB-killers.
Böter om du har tur. Körförbud om du har otur. Visar det sig att du har dina dB-killers med i packningen och erbjuder dig att montera in dessa så riskerar du högre böter. Detta för att då glider vi in på Vorsatz - närmast "överlagt dåd" och en helt annan bedömning i den tyska straffskalan.
Sluttips 2. Försök aldrig, aldrig, aldrig mixtra med E-nummer, ABE-stämplar eller annat på prylar eller i papper. Då blir det riktigt dålig stämning, riktigt snabbt.
Det är sannerligen ett
bra sätt att ställa till det för sig.

Tyska polisen gör ett allvarligt fel i mina ögon. Det sker när man lägger tyska värderingar på utlandsregistrerade fordon som inte omfattas av EUs helfordonsgodkännande.
Det strider mot en av EUs absoluta grundpelare: Den fria rörligheten.
Ett fordon godkänt för trafik i ett EU-land skall tillåtas trafikera andra länder inom gemenskapen, no questions asked.
Den fria rörligheten bygger på principen om ömsesidigt erkännande, vilket innebär att godkännanden i en EU-medlemsstat automatiskt skall accepteras i alla andra medlemsstater.
Det skiter tyska polisen i. Man lägger hemmamatrisen avseende helfordonsgodkända hojar över alla objekt och bötfäller eller rent av förbjuder fortsatt färd för allt som faller utanför ramen.
Detta tillvägagångsätt är felaktigt och jag hoppas någon orkar bestrida det någon gång.
Själv har jag en intensiv önskan att hålla snittet uppe under mina snabba besök i Tyskland, så jag är ytterst angelägen att flyga under radarn. Det har hänt att jag flyttat ner extraljus högt uppe på kåpan till nere på bågarna för att väcka mindre uppmärksamhet - eller plockat bort dem helt och hållet. Trist, men jag hinner inte tjafsa med Die Bullen. Jag har gjort det tillräckligt i mitt liv, i olika sammanhang.
Dom går absolut att resonera med, och faktiskt påverka också. I mitt liv som speditör kunde kontakten med Wasserschutzpolizei vara så intensiv att dom svarade först efter många signaler.
"Mycket att göra?"
- "Nej, vi såg att det var samtal från Sverige, så vi antog att det var Ni. Ingen ville ta samtalet."
"Så du åkte dit på det?"
-"Någon måste göra jobbet. Vad kan jag hjälpa till med?"
Men, man måste ha argument och vara påläst. Att stå med ett Kina-AkrapowiTJ vid sidan om vägen och säga att det satt på när du köpte hojen och just därför skulle vara lagligt funkar inte.
Sluttips 1. Även ett godkänt slip-on blir olagligt om du kör det utan dB-killers.
Böter om du har tur. Körförbud om du har otur. Visar det sig att du har dina dB-killers med i packningen och erbjuder dig att montera in dessa så riskerar du högre böter. Detta för att då glider vi in på Vorsatz - närmast "överlagt dåd" och en helt annan bedömning i den tyska straffskalan.
Sluttips 2. Försök aldrig, aldrig, aldrig mixtra med E-nummer, ABE-stämplar eller annat på prylar eller i papper. Då blir det riktigt dålig stämning, riktigt snabbt.
Det är sannerligen ett
bra sätt att ställa till det för sig.