Hög smäll och rök från förgasare - startar inte (2001, Kawasaki Vulcan 800)

Slagondrayer

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2022
Hoj
2001, Kawasaki Vulcan 800
Hej!

Jag har haft min Vulcan 800 i snart tre månader och den har gått hur bra som helst. Killen jag köpte den av var mekaniker och den tredje ägaren på den, den hade gått 3300 mil och all service på den var gjordd Allting ser ut och går perfekt. Varken jag eller föregående ägarna har plågat den utan cruisat på landsväg med den.
Förra veckan när jag var ute och körde den på motorväg i 100 km/h så smällde det till rejält i luftburken/från förgasaren och det sprutade ut vitgrå rök. Motorn dog och jag rullade av mot kanten. Efter detta försökte jag starta den igen efter kanske 15 minuter men ingenting händer, bara startmotorn som klickar och motorn går ej runt. Inga synliga skador på motorn utifrån, läcker ingen olja och oljan ser bra ut, glykolen är ren och fin utan förändringar. Jag har skruvat ur förgasaren men inte hunnit gå igenom den, ser dock okej ut. Har försökt rulla igång motorn men jag kan inte höra att den går runt. Imorgon ska jag ta ut tändstiften och kolla samt kolla på cylindrarna. Finns det någon här som har någon gissning på vad det kan vara?

ytterst tacksam för hjälp. Med vänlig hälsning, Slagondrayer
 
Sprutade det vit rök från luftburken eller avgasröret? Vit rök är kylarvätska till mitt förstånd. Grå rör sig väl mot olja. Hmm man kan ju sia men skulle vara spännande att se vad som hänt. Om du skruvar, posta gärna bilder!
 
Ett så kallat Vulcanutbrott, känt problem med dessa hojar ?
Skämt åsido - vilken årsmodell på hojen? Vacuumförgasare som flödat över, bensin som hamnat i luftburken som sen antänts av något är min gissning. Kolla skick på luftburk, och så förstås förgasarrengöring.
 
Sprutade det vit rök från luftburken eller avgasröret? Vit rök är kylarvätska till mitt förstånd. Grå rör sig väl mot olja. Hmm man kan ju sia men skulle vara spännande att se vad som hänt. Om du skruvar, posta gärna bilder!
Från luftburken. Glykolen och oljan ser fin ut.
Är ganska ny på motorcyklar, men ska ut och skruva det jag kan imorgon och fotar då.
 
Ett så kallat Vulcanutbrott, känt problem med dessa hojar ?
Skämt åsido - vilken årsmodell på hojen? Vacuumförgasare som flödat över, bensin som hamnat i luftburken som sen antänts av något är min gissning. Kolla skick på luftburk, och så förstås förgasarrengöring.
Det var något i denna stilen jag har funderat på. Att soppa brunnit osv. Smällen var mer ett ”poff” och inget klonk/metallljud. Det är en 2001. Luftburk och luftfilter är som nya. Förgasaren ska rengöras imorgon. Men varför kan jag inte få motorn att gå runt när jag försöker rulla igång den? Springer jag för klent?
 
800 cc twin är ganska jobbigt att springa igång (och den lär ändå inte starta innan du fixat förgasarn om inget annat är trasigt). Har du sprungit igång den innan?
Läs på lite om förgasarrenovering om du inte gjort det innan. Det är inte bara tråkigt när nåt går sönder, man får ju lära sig hur man lagar det…
 
Tror också den flödat över. Som du sa, ur med tändstift och kika och se om den går runt.
 
En stilla undran varför springer du igång hojen, har den inte elstart?

Är det dåligt batteri så det inte räcker till för att tändningen ska orka tända och starta?
 
Vilken växel försökte du springa i gång den på?
Lägg i högsta växeln om du bara vill veta om motorn går runt.
 
800 cc twin är ganska jobbigt att springa igång (och den lär ändå inte starta innan du fixat förgasarn om inget annat är trasigt). Har du sprungit igång den innan?
Läs på lite om förgasarrenovering om du inte gjort det innan. Det är inte bara tråkigt när nåt går sönder, man får ju lära sig hur man lagar det…
Har inte sprungit igång den tidigare. Vill bara höra att motorn går runt.
 
En stilla undran varför springer du igång hojen, har den inte elstart?

Är det dåligt batteri så det inte räcker till för att tändningen ska orka tända och starta?
Det här är jag också intresserad av.
TS: Kolla över batteri och övrig elektronik innan du börjar riva isär förgasare och övrigt. Att startmotorn inte drar runt motorn har knappast med förgasarna att göra.
 
Är det som du skriver tvärstopp när du försöker dra runt den på startmotorn så känns detta inte bra, men ur med stiften o antingen prova startmotorn eller hög växel o spring med den- är det tvärstopp så har det hänt nått otrevligt.......men- kolla batteriet först innan du gör nått annat.

//jj
 
Det här är jag också intresserad av.
TS: Kolla över batteri och övrig elektronik innan du börjar riva isär förgasare och övrigt. Att startmotorn inte drar runt motorn har knappast med förgasarna att göra.
Är det som du skriver tvärstopp när du försöker dra runt den på startmotorn så känns detta inte bra, men ur med stiften o antingen prova startmotorn eller hög växel o spring med den- är det tvärstopp så har det hänt nått otrevligt.......men- kolla batteriet först innan du gör nått annat.

//jj
Både hoj och batteri var tipptopp innan Detta skedde. Efteråt händer ingenting. All övrig elektronik fungerar, lampor, startmotor osv. Finns det någon förklaring till att batteriet eventuellt skulle ge upp efter att det small? Ska plocka ut batteri och tändstift idag och kika.
 
Både hoj och batteri var tipptopp innan Detta skedde. Efteråt händer ingenting. All övrig elektronik fungerar, lampor, startmotor osv. Finns det någon förklaring till att batteriet eventuellt skulle ge upp efter att det small? Ska plocka ut batteri och tändstift idag och kika.
Kan ju vara att laddningen är kass.
 
Låstes bakhjulet eller dig den bara? En tanke är att förgasaren flödat. Motorn dig av det och därefter fortsatte bensin att fylla cylindern och du får en hydrolock. Cylindern är alltså fylld med bensin. Ur med stiften och försök att få motorn att gå runt utan att starta.
 
Låstes bakhjulet eller dig den bara? En tanke är att förgasaren flödat. Motorn dig av det och därefter fortsatte bensin att fylla cylindern och du får en hydrolock. Cylindern är alltså fylld med bensin. Ur med stiften och försök att få motorn att gå runt utan att starta.
Hög smäll - rök ur luftburk - motorn dog, bakhjul låstes ej utan jag rullade in till vägkanten.
 
Både hoj och batteri var tipptopp innan Detta skedde. Efteråt händer ingenting. All övrig elektronik fungerar, lampor, startmotor osv. Finns det någon förklaring till att batteriet eventuellt skulle ge upp efter att det small? Ska plocka ut batteri och tändstift idag och kika.
Nja, går startmotorn runt så borde väl batteriet vara okej. Jag blev lite förvirrad av att du skrev att "bara startmotorn som klickar och motorn går ej runt" i första inlägget, vilket jag tolkade som att startmotorn inte gick runt.
 
Och det rök verkligen ur luftburken? Om man har otur med spänningsregulatorn så kan man ju elda upp batterier, och beroende på hur stjärnorna står så kan dom ju också smälla. Men då luktar det oftast mer åt ruttna ägg-hållet. Och är batteriet så slut så borde inte resten av elen funka.

Gick hojen helt perfekt ända fram tills det small? Ethings teori låter ju inte helt fel, men då ska ju hojen ha gått risigt en kort stund, tillräckligt länge för att hinna fylla upp cylindern.
 
Nja, går startmotorn runt så borde väl batteriet vara okej. Jag blev lite förvirrad av att du skrev att "bara startmotorn som klickar och motorn går ej runt" i första inlägget, vilket jag tolkade som att startmotorn inte gick runt.
Förlåt, jag kanske var otydlig. När jag försöker starta så klickar det alltså bara, ingenting annat.
Och det rök verkligen ur luftburken? Om man har otur med spänningsregulatorn så kan man ju elda upp batterier, och beroende på hur stjärnorna står så kan dom ju också smälla. Men då luktar det oftast mer åt ruttna ägg-hållet. Och är batteriet så slut så borde inte resten av elen funka.

Gick hojen helt perfekt ända fram tills det small? Ethings teori låter ju inte helt fel, men då ska ju hojen ha gått risigt en kort stund, tillräckligt länge för att hinna fylla upp cylindern.
Det rök 100% från luftburken. Ett ganska högt ”poff” och sen massa rök. Luktade inte ruttet ägg eller likande. Kan vara så att den gick liiiiiiiiiiite annorlunda än vad jag var van vid just denna dagen, typ ”bluddrigare” men absolut inget markant.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top