Hög hc-halt, hur fuskar man ner den? (bilfråga)

Seriöst så vet jag att SAAB kollade på motorer utan tändstift där gnistan slogs mellan kolv och topp, dom verkar vara bra på allt utom att sälja bilar där i Trollhättan.

Jo, deras motorlabb har pysslat med mycket konstiga saker, turbo, knacksensorer, en tändspole per cylinder och annat hokupokus som aldrig kommer att bli något för vardagsbilar :rolleyes:

Dessutom variabla kompressionsmotorer och som du säger gnista mellan kolv och topp och mycket annat som inte allmänheten vet om.

[YOUTUBE-ID]QF27E-DQO9I&feature=related[/YOUTUBE-ID]

GuW, nu tycker jag du brer på lite drygt, SAAB's ingenjörer har det sällan varit direkt fel på, dom har mycket godis i bagaget, i många fall har dom legat före resten av "gänget" men 5 år senare har någon annan fått det att fungera bra och SAAB har stått kvar med en genial idé som fungerar sådär.

GuW, nu tycker jag du brer på lite drygt, SAAB's ingenjörer har det sällan varit direkt fel på, dom har mycket godis i bagaget, i många fall har dom legat före resten av "gänget" men 5 år senare har någon annan fått det att fungera bra och SAAB har stått kvar med en genial idé som fungerar sådär.

Näe, det var ju precis det jag ville få sagt jag med,

Bra folk på utvecklingssidan, talanglöst folk i ledningen.

Avgasturbon som koncept hade väl varit känt länge innan Saab fick det att fungera i en svenssonbil, några år senare hade flera av konkurenterna minst lika bra varianter.
(jag räknar inte den första BMW turbon som svenssonbil, och dom fick aldrig till tillförlitligheten)

Samma sak med knacksensor-tjofräset, några välplacerade patent på den tekniken och saab hade haft ett försprång motorstyrningsmässigt men några år senare satt det liknande system i alla bilar.

Krocksäkerhetsmässigt kan man ju se det som en välgärning att dom inte patenterade sina framsteg med sidoskydd, som volvo senare döpte till SIPS och påstod att dom hade uppfunnit.

Aj fan, men BMW har en ny grej på gång till 2013. Riktig spjutspetstekink!
Är inte säker på exakt hur det ska funka men man har tänkt att använda någon sorts blandning av syre och väte för att kontrollera temperaturen på olika motordelar. Dom säger att man ska kunna köra med snävare toleranser och ta ut mer effekt trots lägre utsläpp och minskat buller. Fan vet hur dom tänkt lösa det...

Läskigt med så brandfarliga grejor i motorn...

Faast så värst ny teknik är det inte.
Min äldsta bruksmotor har det.
Den är från 1949.

Aldrig får vi BMW-ägare vara först med det senaste.:mad:

Jo då, det gör det. Eller också är du kungen av någon ny variant av dubbelironi...

Den här tråden blir ju bara bättre och bättre eller är det jag som håller på att tappa greppet om verkligheten på allvar?

Men ni har fortfarande inte hittat mirakelkuren mot högt HC.

Jo så blev det väl men det kallar jag snarare reparation än quick and dirty, mirakelkur. Men det är ju bara så jag använder språket.

Jo, men om förbränningen inte är OK, så blir HChalten hög oavsett vilket bränsle man pytsar i.
Bilprovningens mätningar räknar etanol som ett kolväte.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra