Hög hc-halt, hur fuskar man ner den? (bilfråga)

Jo, men om förbränningen inte är OK, så blir HChalten hög oavsett vilket bränsle man pytsar i.
Bilprovningens mätningar räknar etanol som ett kolväte.

Du hamnar ganska snabbt utanför sprutets reglerområde så att sprutet räknar lambdasensorn som trasig och bara följer mappen med resultatet att motorn går magert. = Snabb reducering av HC.
 
Du hamnar ganska snabbt utanför sprutets reglerområde så att sprutet räknar lambdasensorn som trasig och bara följer mappen med resultatet att motorn går magert. = Snabb reducering av HC.

Och lamda går upp, hur mycket skall man ha i för att inte gå utanför spb.s marginaler?
 
Du hamnar ganska snabbt utanför sprutets reglerområde så att sprutet räknar lambdasensorn som trasig och bara följer mappen med resultatet att motorn går magert. = Snabb reducering av HC.

Erfarenhetsmässigt så gör den inte det.
Motorn får mindre bränsle, men förbränner lika dåligt så den blir orkeslös men ger fortfarande höga HCvärden.
 
Skäggo, du är som sagt var på min ignorelista nu så det är meningslöst att du citerar mig.

Ska säga att det är en merit att ha hamnat där, ni är bara 6 personer där, Bazoka, Crash rider, PeterNorth, RD350 ROCKS, Wheelieboy90, och nu Skäggo.
 
Skäggo, du är som sagt var på min ignorelista nu så det är meningslöst att du citerar mig.

Ska säga att det är en merit att ha hamnat där, ni är bara 6 personer där, Bazoka, Crash rider, PeterNorth, RD350 ROCKS, Wheelieboy90, och nu Skäggo.

Känner mig faktist hedrad med det fina umgänget.

Påpekade dom oxå att du inte visste vad du pratade om?

Jaja, du har lagt osv. osv.
 
Erfarenhetsmässigt så gör den inte det.
Motorn får mindre bränsle, men förbränner lika dåligt så den blir orkeslös men ger fortfarande höga HCvärden.

Varför blir den orkeslös om lambda fortfarande regleras till =1?

Ser att du fortsätter citera mig Skäggo så jag förstår att du försöker provocera så nu vet jag att du är ett troll.
 
Last edited:
Därför att lambdasonden läser av syremängden, inte hur mycket oförbrännt bränsle som går igenom.

Ja,den mäter syrehalten men lambdasonden visar lambda = 1(om lambda nu är =1) även om du plockar av tändhatten på ett av fyra tändstift så att ingen brinner iden cylindern. Det är nämligen så att oförbrännt HC bränns i lambdasonden så att det verkliga lambdavärdet faktiskt erhålls.
 
Ja,den mäter syrehalten men lambdasonden visar lambda = 1(om lambda nu är =1) även om du plockar av tändhatten på ett av fyra tändstift så att ingen brinner iden cylindern. Det är nämligen så att oförbrännt HC bränns i lambdasonden så att det verkliga lambdavärdet faktiskt erhålls.

Normalt görs det det, men det finns gränser för hur mycket efterförbränning man kan ha.
Systemet är byggt för att fungera under någorlunda normala driftförhållanden.
Inte när avgaserna är kalla och bränslemättade.
 
Normalt görs det det, men det finns gränser för hur mycket efterförbränning man kan ha.
Systemet är byggt för att fungera under någorlunda normala driftförhållanden.
Inte när avgaserna är kalla och bränslemättade.

Och får att hålla ihop sammanhanget här anser du alltså att den gränsen passerats när man har 30% E85 i tanken?
 
Och får att hålla ihop sammanhanget här anser du alltså att den gränsen passerats när man har 30% E85 i tanken?

Nej, där hänger jag inte med i resonemanget.
Om något fel på tändsystemet, låg kompression eller atomisering gör att förbränningen inte är tillräckligt bra, så spelar det inte så stor roll hur mycket etanol man blandar i.
Eller: Egentligen gör det det, eftersom det är bättre att pytsa ut lite sprit i buskarna än bensin.
Etanolen ger dock lite bättre värden, men brinner kallare och kan medföra att katalysatorn inte får upp tillräcklig temperatur.
Ergo: Ligger värdena på gränsen, så hjälper det ofta att blanda i sprit.
Är de långt utanför så är det dags att åtgärda felet.
Visserligen får man (oftast) högre effekt (inte alltid toppeffekt men högre vridmoment på låg-mellanvara) genom att tillåta lite mer rök, men det är när grejorna i övrigt är i ordning.
 
Skrotis, jag skulle gissa att 95% av gångerna som man har för hög HC trots rent filter och bra tändstift mm så är det katalysatorn som pajat ihop och inte oxiderar ner HC. Får man då motorn att gå magert så producerar den det på ett naturligt sätt mindre HC. Till en viss gräns.

Mer rök? Nu tror jag du tänker diesel?
 
Skrotis, jag skulle gissa att 95% av gångerna som man har för hög HC trots rent filter och bra tändstift mm så är det katalysatorn som pajat ihop och inte oxiderar ner HC. Får man då motorn att gå magert så producerar den det på ett naturligt sätt mindre HC. Till en viss gräns.

Mer rök? Nu tror jag du tänker diesel?

Jag skulle gissa att 97,63% av gångerna så var det ungefär det jag skrev.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top