Behöver du fråga det eller trollar du? Du behöver inte svara jag sätter dig på min ignorelista för du tillför ändå inget som helst vettigt meningsutbyte.
Nej det är väl enklast så.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Behöver du fråga det eller trollar du? Du behöver inte svara jag sätter dig på min ignorelista för du tillför ändå inget som helst vettigt meningsutbyte.
Jo, men om förbränningen inte är OK, så blir HChalten hög oavsett vilket bränsle man pytsar i.
Bilprovningens mätningar räknar etanol som ett kolväte.
Du hamnar ganska snabbt utanför sprutets reglerområde så att sprutet räknar lambdasensorn som trasig och bara följer mappen med resultatet att motorn går magert. = Snabb reducering av HC.
Du hamnar ganska snabbt utanför sprutets reglerområde så att sprutet räknar lambdasensorn som trasig och bara följer mappen med resultatet att motorn går magert. = Snabb reducering av HC.
Skäggo, du är som sagt var på min ignorelista nu så det är meningslöst att du citerar mig.
Ska säga att det är en merit att ha hamnat där, ni är bara 6 personer där, Bazoka, Crash rider, PeterNorth, RD350 ROCKS, Wheelieboy90, och nu Skäggo.
Erfarenhetsmässigt så gör den inte det.
Motorn får mindre bränsle, men förbränner lika dåligt så den blir orkeslös men ger fortfarande höga HCvärden.
Varför blir den orkeslös om lambda fortfarande regleras till =1?
Därför att lambdasonden läser av syremängden, inte hur mycket oförbrännt bränsle som går igenom.
Ja,den mäter syrehalten men lambdasonden visar lambda = 1(om lambda nu är =1) även om du plockar av tändhatten på ett av fyra tändstift så att ingen brinner iden cylindern. Det är nämligen så att oförbrännt HC bränns i lambdasonden så att det verkliga lambdavärdet faktiskt erhålls.
Normalt görs det det, men det finns gränser för hur mycket efterförbränning man kan ha.
Systemet är byggt för att fungera under någorlunda normala driftförhållanden.
Inte när avgaserna är kalla och bränslemättade.
Och får att hålla ihop sammanhanget här anser du alltså att den gränsen passerats när man har 30% E85 i tanken?
Skrotis, jag skulle gissa att 95% av gångerna som man har för hög HC trots rent filter och bra tändstift mm så är det katalysatorn som pajat ihop och inte oxiderar ner HC. Får man då motorn att gå magert så producerar den det på ett naturligt sätt mindre HC. Till en viss gräns.
Mer rök? Nu tror jag du tänker diesel?
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka
Under 46:e Coca Cola 8-timm... |
|
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph