Hög hc-halt, hur fuskar man ner den? (bilfråga)

...skall jag behöva förklara för en expert?

Jag är ingen expert på insprutningssystem men jag vet tillräckligt mycket grunder för att veta när pusselbitarna inte faller på plats.

...en massa blaj...

Innan vi går in på aktuatorer så behövs ett svar på ursprungsfrågan?
Första stycket, första kapitlet i grundkursen reglerteknik.
För att styra något måste man kunna mäta det.

Så återigen ställer jag fråga till dig! Vill du vara så vänlig att förklara hur luftmängden eller lambda i varje enskilld cylinder mäts(eller predikteras)?
Eller kan du åtminstone svara på Boris fråga, om vilken tillverkare som har ett dylikt system? Så kan jag själv kolla upp detaljerna.

Att man kan....

Bra då är vi överens.

...en bil som talar om för mig att insprut 3 har nått gränsen för adaptionsvärdet och inte längre kan justera för rätt bränslemängd får jag utgå från att det stämmer, hur ECM vet att 3an går magert/fett vet jag inte, ....

Tackar för vettig input! Visste inte om att det fanns i diagonsen men det kan jag köpa för det är ganska enkla algoritmer som krävs för att verifiera att jonströmsmätningarna håller sig inom vissa randvilkor.

Men därifrån till att reglera lamda blir det lite mer krävande.

Last edited:
Jag är ingen expert på insprutningssystem men jag vet tillräckligt mycket grunder för att veta när pusselbitarna inte faller på plats.

Innan vi går in på aktuatorer så behövs ett svar på ursprungsfrågan?
Första stycket, första kapitlet i grundkursen reglerteknik.
För att styra något måste man kunna mäta det.

Så återigen ställer jag fråga till dig! Vill du vara så vänlig att förklara hur luftmängden eller lambda i varje enskilld cylinder mäts(eller predikteras)?
Eller kan du åtminstone svara på Boris fråga, om vilken tillverkare som har ett dylikt system? Så kan jag själv kolla upp detaljerna.

Ja, efter jag ju inte begriper mumboljumbo så tar jag för givet att man använder lambdasonden, den brukar ju vara inblandad.

Ja, efter jag ju inte begriper mumboljumbo så tar jag för givet att man använder lambdasonden, den brukar ju vara inblandad.

Nej. Den mäter globalt lambda inte cylinderindividuellt.

Av er tre som påstått att sprutet klarar individuell lambda-reglering verkar bara var du kvar som fortfarande står fast vid den åsikten.

Jonströmsmätning är tämligen ovanligt och jag har personligen sett det användas för att styra tändningsmapp då det är lätt att urskilja detonationer och cylindrar där det inte tänder men inte mer än så.

Men någon av experterna får gärna namedroppa en bilmodell eller en ECU-tillverkare som stödjer denna funktionalitet.

För att citera mig själv så föreslog FettSnok Delphi som grabbar med koll. Deras ion senzing verkar användas till ungefär vad jag misstänkte, detonationer och misständning.

http://delphi.com/manufacturers/auto/powertrain/gas/ignsys/ionized/

Mer OT:
Ännu en gång leder HD utvecklingen. Alla modeller från 2007 och upp har dubbla smalbandssonder, en till varje cylinder, och cylinderindividuell styrning i closed loop.

Traktorer, de ee nice! :tungan

Av er tre som påstått att sprutet klarar individuell lambda-reglering verkar bara var du kvar som fortfarande står fast vid den åsikten.

Jaså, trodde dom hade pump nu för att slippa ha så många, men som sagt jag begriper ju inte allt det har med hitan o ditan så det kan säkert överbevisas av dig.

Mer OT:
Ännu en gång leder HD utvecklingen. Alla modeller från 2007 och upp har dubbla smalbandssonder, en till varje cylinder, och cylinderindividuell styrning i closed loop.

Traktorer, de ee nice! :tungan

Som BMWs boxrar ungefär då?
Fast utan dubbeltändning och knacksensorer?
Och endast tre år efter?
:såjaponken

Passar på att slänga in en fråga här:

Kompisen kom hem idag med för hög CO-halt, hur fuskar man ner den?
Är det E85 som gäller?
Isf hur mycket?

Är det E85 som gäller?
Isf hur mycket?

En liter på 10 liter soppa har funkat för mig, då har jag IOFS kört K-sprit som innehåller isopropanol.

Soppan nuförtiden iunnehåller ju redan 10-15% etanol, så bilar borde inte torska på CO nuförtiden, den måste gå väldigt fett?

Har den här tråden kommit fram till hur man fuskar med HC än?

Är det E85 som gäller?
Isf hur mycket?

Om din polare har för hög hc i utandingsluften bör du nog ge han 100% etanol.

Jag förstår inte vad du menar? Skulle en pump ersätta många lambdasonder?

Varför känns det mer och mer som som att nollan förklarar allt för experten?

Pumpen i sonden.

Men som sagt det är en teori sprungen ur en oförståendes skalle och inget annat.

Last edited:
Som BMWs boxrar ungefär då?
Fast utan dubbeltändning och knacksensorer?
Och endast tre år efter?
:såjaponken

Där fick jag på skallen!:D
Men vad menar du med dubbeltändning förresten? Waste spark eller dubbelstiftstoppar? Inte har väl BMW sådana omoderniteter?

HD:s använder faktiskt stiften via just jonströmsmätning för att detektera knack. Iaf sedan 2007 när Delphisystemen kom. Men S&S har traditionell knacksensor som tillval.

Men det är ju möjligt att HD:s äldre sprutmodeller Marelli, före 2007, hade traditionell knacksensor.

Förövrigt tror jag inte att det är ngn slump att just HD och BMW:s boxrar har cylinderindividuell styrning. Det är nog påkallat för att klara miljökraven med dessa luftkylda motorer utan att behöva ta till yxlösningar som air injection system, volymiösa kat:ar mm.

Last edited:

Jag har inte påstått att funktionen används till reglering, jag har påstått att det går att göra.
Detta i en tråd som kom att handla om motorstyrningar efter att TSs ursprungsproblem blivit löst.

Men moderna styrsystem klarar individuell justering av lambda.

Men vad menar du med dubbeltändning förresten? Waste spark eller dubbelstiftstoppar? Inte har väl BMW sådana omoderniteter?

Jo då, man kör dubbla stift där nr2 tänder på väldigt olika ställen beroende på varvtal och last. Framförallt en miljögrej men motorerna med dubbla stift går även jämnare på dellast.

Där fick jag på skallen!:D
.

Dubbeltändning är ju inte helt ovanligt inom supermonoracing när man börjar gå norr om 100mm borr och samtidigt vill varva långt.

BMW har det på modellerna med +100mm borr. Precis som Alfa Twinspark säljs det som en performace feature även om det är en buggfix för att fixa avgaskrav...

Jo då, man kör dubbla stift där nr2 tänder på väldigt olika ställen beroende på varvtal och last. Framförallt en miljögrej men motorerna med dubbla stift går även jämnare på dellast.

Ok, då är jag med vad du menar.
HD har använd dubbelstift på modeller med lång flamväg, framförallt då på motorer med dome-kolvar och hemisfäriskt förbränningsrum som tex shovelhead. Dvs på såna motorer där flamvägen är lång och squishbidragen så lågt att den förtändning som ger maxeffekt med 1 stift per topp, blir så stor att man får knack.

Så om man undantar nitromotorer så brukar dubbelstift inte användas på motorer av HD-typ nuförtiden, pga platta kolvar och bra förbränningsrum och tillräckligt stor squish. Man får ut maxeffekt med 1 stift.

Så att de kör med dubbelstift på de moderna BMW-boxrarna måste ju vara ngt miljömässigt som du säger. I synnerhet som dessa BMW-boxrar har låg rod ratio. 1.55:1 om jag inte missminner mig. Dvs betydligt kortare stakar i förh till slaget i jämförelse med HD och därmed mindre dwell vid TDC.

Så dubbelstift isf enkelstift samt traditionell knacksensor isf jonströmsmätning av knack, känns inte som det vore ngn förbättring om HD gick tillbak till.

Edit.
Hittade en artikel som om den stämmer, bekräftar att det är för att klara miljökraven. Bilden på BMW-förbränningsrummet i artikeln ger verkligen intryck av att det är en emissionsmodifiering. Lösningen med det införda stiftet ser kompromissartat ut.

http://www.powersportsnetwork.com/motorcyclenewsdetail/id=1774/newsarticle1774.htm

Last edited:
Så dubbelstift isf enkelstift samt traditionell knacksensor isf jonströmsmätning av knack, känns inte som det vore ngn förbättring om HD gick tillbak till.

Aj fan, men BMW har en ny grej på gång till 2013. Riktig spjutspetstekink!
Är inte säker på exakt hur det ska funka men man har tänkt att använda någon sorts blandning av syre och väte för att kontrollera temperaturen på olika motordelar. Dom säger att man ska kunna köra med snävare toleranser och ta ut mer effekt trots lägre utsläpp och minskat buller. Fan vet hur dom tänkt lösa det...

Edit: Hela diskussionen är humor på hög nivå. Som att jämföra vem som är snällast, Persbrant eller Thorsten Flinck :tummenupp

Last edited:
Aj fan, men BMW har en ny grej på gång till 2013. Riktig spjutspetstekink!
Är inte säker på exakt hur det ska funka men man har tänkt att använda någon sorts blandning av syre och väte för att kontrollera temperaturen på olika motordelar. Dom säger att man ska kunna köra med snävare toleranser och ta ut mer effekt trots lägre utsläpp och minskat buller. Fan vet hur dom tänkt lösa det...

Edit: Hela diskussionen är humor på hög nivå. Som att jämföra vem som är snällast, Persbrant eller Thorsten Flinck :tummenupp

:D
Apropå det.
I Formel1 står en hel del kul i reglerna, tex att tändning mha laser eller plasma är förbjudet...
Det kan ju inte ha varit skrivet utan orsak. Har aldrig hört talas om det i motorsammanhang. Men erkänn, det låter ju rätt spejsat! Det måste man ju bara ha. 2018 kanske lasertändning finns på Biltema som retrofit till våra gamla ånglok!
Stötstänger och lasertändning, fasen vad coolt det låter.:Rockbanan

Last edited:
:D
Apropå det.
I Formel1 står en hel del kul i reglerna, tex att tändning mha laser eller plasma är förbjudet...
Det kan ju inte ha varit skrivet utan orsak. Har aldrig hört talas om det i motorsammanhang. Men erkänn, det låter ju rätt spejsat! Det måste man ju bara ha. 2018 kanske lasertändning finns på Biltema som retrofit till våra gamla ånglok!
Stötstänger och lasertändning, fasen vad coolt det låter.:Rockbanan

1. Försök inte peta in mig i stötstångsfacket, Hp2 Sporten har faktiskt DOHC med radiella ventiler (och enkelstift). Så det så.
PS: Jag tror Persbrant är snällare.

Jag har sett en sorts plasmatändning live. Tyvärr var det i en elmotor som blev "lite lätt" varm och sköt ur sig en stor plasmaboll mitt på Jerez raka så det var inte direkt av godo den gången. Seriöst så vet jag att SAAB kollade på motorer utan tändstift där gnistan slogs mellan kolv och topp, dom verkar vara bra på allt utom att sälja bilar där i Trollhättan.
Lasertändning borde väl gå att fixa, kanske skulle vara en fördel på motorer med mycket borr. Inte bara dubbeltändning utan tändning tvärs över hela kolven. Vi gillar ju dieselknack...

1. Försök inte peta in mig i stötstångsfacket, Hp2 Sporten har faktiskt DOHC med radiella ventiler (och enkelstift). Så det så.
PS: Jag tror Persbrant är snällare.

Jag har sett en sorts plasmatändning live. Tyvärr var det i en elmotor som blev "lite lätt" varm och sköt ur sig en stor plasmaboll mitt på Jerez raka så det var inte direkt av godo den gången. Seriöst så vet jag att SAAB kollade på motorer utan tändstift där gnistan slogs mellan kolv och topp, dom verkar vara bra på allt utom att sälja bilar där i Trollhättan.
Lasertändning borde väl gå att fixa, kanske skulle vara en fördel på motorer med mycket borr. Inte bara dubbeltändning utan tändning tvärs över hela kolven. Vi gillar ju dieselknack...

Jo det veeet jag att de nyare boxrarna har. Tyvärr :gråta

Ja precis, där snackar vi tändning, en rekorderlig beam of light rakt genom hela förbränningsrummet.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra