Hög hc-halt, hur fuskar man ner den? (bilfråga)

Logiken är enkel, att fatta vad som påverkar är svårt ;)
Boxen håller koll på allt som går in, och kikar på allt som går ut, efter lite matte så skall resultatet överensstämma med det förväntade annars är det något fel.
Därifrån är det två vägar att gå, nödprogram eller avstängning, avstängning är inte aktuellt i verkligheten så det blir nödprogram med standard värden.

Du har inte rotat i nyare styrningar, va?
Förr var det så enkelt att det endast styrdes av lambdavärdet och motortemperaturen (tillåts ryka lite mer när motorn är kall).
Nu tas det in signaler för avgastemperaturen, lufttemperaturen, motortemperaturen, kylvattentemperaturen, vilken hastighet du trycker ned gasen med, vilken växel du lägger i, knacksensorn och en del annat.
Styrningarna har nu uppemot 100 olika loopar, som den dessutom kombinerar lite hur som helst.
 
Du har inte rotat i nyare styrningar, va?
2012 volvo måste väl räknas som nyare, logiken är det inget ändrat ändrat på, det är bara så förbannat mycket mera parmetare som är inblandat.

Hade en rolig en för ett lite tag sedan, fick inget ladd, och med Fords vanvård och inställning till felkoder(ford motor) sa den bara "Du har inget laddtryck, något är fel", jippy, vad enkelt det var.
Efter mycket om och men bytte jag vänster backspegel och det blev bra.

Yttertempsensor sitter i backspegelen, varför den slog ut laddstyrningen vet jag fortfarande inte, normalt är det bara AC som inte fungerar.
 
2012 volvo måste väl räknas som nyare, logiken är det inget ändrat ändrat på, det är bara så förbannat mycket mera parmetare som är inblandat.

Hade en rolig en för ett lite tag sedan, fick inget ladd, och med Fords vanvård och inställning till felkoder(ford motor) sa den bara "Du har inget laddtryck, något är fel", jippy, vad enkelt det var.
Efter mycket om och men bytte jag vänster backspegel och det blev bra.

Yttertempsensor sitter i backspegelen, varför den slog ut laddstyrningen vet jag fortfarande inte, normalt är det bara AC som inte fungerar.

Jag har haft en trevlig resa där motorn bara gick några sekunder i taget.
Det var fel i släpvagnskontakten.
 
Dåligt tryck = dålig spridarbild = dålig förbränning = knepiga lambdavärden = uppfuckad styrning.

Styrningarna är så komplicerade nu för tiden att det är svårt att förstå logiken.

Du svarar på mitt inlägg med en förklaring som egentligen inte förklarar någonting av frågan.

TS har perfekt lambda=1, enligt SBP men som jag försökte få fram, kanske inte på alla cylindrar.

Det är inte diesel. Vi snackar portinjektorer här och dom har dålig spridarbild allihop, oavsett tryck men det spelar eg ingen roll för bränslet förångas antingen mot den varma insugsventilen om man väljer att spruta på stängd ventil eller också under kompressionstakten när gasen värms.
 
Du svarar på mitt inlägg med en förklaring som egentligen inte förklarar någonting av frågan.

TS har perfekt lambda=1, enligt SBP men som jag försökte få fram, kanske inte på alla cylindrar.

Det är inte diesel. Vi snackar portinjektorer här och dom har dålig spridarbild allihop, oavsett tryck men det spelar eg ingen roll för bränslet förångas antingen mot den varma insugsventilen om man väljer att spruta på stängd ventil eller också under kompressionstakten när gasen värms.

Det är det många som påstår.
Men bevisligen går motorn jämnare, snålare och bättre med friska spridare och rätt tryck.
 
Det är det många som påstår.
Men bevisligen går motorn jämnare, snålare och bättre med friska spridare och rätt tryck.

Ingen har sagt nåt annat.
Jag disskuterade varför!

Jag vet ganska väl hur en motor fungerar så det behöver du inte förklara åt mig varje gång jag skriver nåt om motorer.
 
Last edited:
Ingen har sagt nåt annat.
Jag disskuterade varför!

Jag vet ganska väl hur en motor fungerar så det behöver du inte förklara åt mig varje gång jag skriver nåt om motorer.
Jag skulle skriva något vitsigt, men sedan ändrade du inlägget och nu är de inget kul längre, glädjedödare ;) :P

Ang. den faktiska spridarbilden, utan att ha något vetenskaplig belägg antar jag att "förångning" mot ventil/pga. värme är mindre effektiv än faktisk korrekt spridarbild, antar att det kan ha med flamfront etc att göra.
 
Jag skulle skriva något vitsigt, men sedan ändrade du inlägget och nu är de inget kul längre, glädjedödare ;) :P

Ang. den faktiska spridarbilden, utan att ha något vetenskaplig belägg antar jag att "förångning" mot ventil/pga. värme är mindre effektiv än faktisk korrekt spridarbild, antar att det kan ha med flamfront etc att göra.

Skönt! Om inte jag är glad så ska inte du heller vara det! :D

Jag tror att snarare att det är så enkelt att det bara handlar om mängden bränsle som sprutas in i varje cylinder börjar skilja sig mycket vid lågt bränsletryck.

Och det i sin tur leder till att en cylinder kanske går på lambda=1.2, en går på 0.8, en 1,1 och den fjärde på 0,9. Men längst bak i avgasröret så visar lambdamätaren perfekta 1.0 eftersom lambdaregleringen reglerar det.

Men jag har haft fel förr.
 
Skönt! Om inte jag är glad så ska inte du heller vara det! :D

Jag tror att snarare att det är så enkelt att det bara handlar om mängden bränsle som sprutas in i varje cylinder börjar skilja sig mycket vid lågt bränsletryck.

Och det i sin tur leder till att en cylinder kanske går på lambda=1.2, en går på 0.8, en 1,1 och den fjärde på 0,9. Men längst bak i avgasröret så visar lambdamätaren perfekta 1.0 eftersom lambdaregleringen reglerar det.

Men jag har haft fel förr.
Moderna motorer har en jävla koll på vad som händer, även ner på individuell cylinder, jag minns inte allt vi kan läsa ut med vanliga diagnosverktyg, men luftmängd per kolvslag är en av dom och den infon kommer från motorstyr, hur dom gör det är magiskt.
(och jag kommer antagligen aldrig att kontrollmäta det för att se om det stämmer).

Normalt får du ett räknefel om bränslemängden på en eller två cyl. avviker för mycket, om det även gäller så gammalt "mög" som det är snack om i den här tråden skall jag låta vara osagd.
 
Moderna motorer har en jävla koll på vad som händer, även ner på individuell cylinder, jag minns inte allt vi kan läsa ut med vanliga diagnosverktyg, men luftmängd per kolvslag är en av dom och den infon kommer från motorstyr, hur dom gör det är magiskt.
(och jag kommer antagligen aldrig att kontrollmäta det för att se om det stämmer).

Normalt får du ett räknefel om bränslemängden på en eller två cyl. avviker för mycket, om det även gäller så gammalt "mög" som det är snack om i den här tråden skall jag låta vara osagd.

:skrattaåt Så djävlar! Det finns luftmängdmätare med så bra upplösning numera? Nu är du nog lite ute och cyklar.

Säg en motor som mäter lambda cylinderindividuellt! Så kanske jag låter bli att lägga dig på min ignorelista.

Värtsilä räknas inte för vi snackar personbilar här.
 
Last edited:
:skrattaåt Så djävlar! Det finns luftmängdmätare med så bra upplösning numera? Nu är du nog lite ute och cyklar.

Säg en motor som mäter lambda cylinderindividuellt! Så kanske jag låter bli att lägga dig på min ignorelista.

Värtsilä räknas inte för vi snackar personbilar här.

Nja, på mercedes mäter det fyllnadsgraden genom motståndet i tändstiften (inividuellt).
På kompisens mustang mäter vi lambdan cylinderindividuellt med en sond i varje rör.
Men den är inte riktigt original.
 
Nja, på mercedes mäter det fyllnadsgraden genom motståndet i tändstiften (inividuellt).
På kompisens mustang mäter vi lambdan cylinderindividuellt med en sond i varje rör.
Men den är inte riktigt original.

Är du säker på att det är fyllnadsgraden dom detekterar? Jag tvivlar starkt på det. Det lär nog bli någonstans mellan dåligt och skituselt.

Jonströmmätningar kräver att gasen joniserats vilket i princip inte sker förrän efter att gnistan tänts. Och då blir det samtidigt för sent att försöka räkna ut fyllnadsgraden från trycket. Åtminstone på ett trivialt sätt.
 
:skrattaåt Så djävlar! Det finns luftmängdmätare med så bra upplösning numera? Nu är du nog lite ute och cyklar.

Säg en motor som mäter lambda cylinderindividuellt! Så kanske jag låter bli att lägga dig på min ignorelista.

Värtsilä räknas inte för vi snackar personbilar här.

Knappast bara luftmassemätaren den jobbar med, men hur tror du en fullsekventiell insprutning kan fungera annars?
 
Är du säker på att det är fyllnadsgraden dom detekterar? Jag tvivlar starkt på det. Det lär nog bli någonstans mellan dåligt och skituselt.

Jonströmmätningar kräver att gasen joniserats vilket i princip inte sker förrän efter att gnistan tänts. Och då blir det samtidigt för sent att försöka räkna ut fyllnadsgraden från trycket. Åtminstone på ett trivialt sätt.

Reststansen blir högre ju högre tryck det är.
Så länge gnistgapen är någorlunda (och kablarna förståss) så blir mätningen oväntat exact.
 
Reststansen blir högre ju högre tryck det är.
Så länge gnistgapen är någorlunda (och kablarna förståss) så blir mätningen oväntat exact.


Sorry, men vid låga tryck och temperaturer så har du fel. Ska det var så svårt att förstå eller måste jag söka rätt på forskningartiklar i ämnet åt dig?

Knappast bara luftmassemätaren den jobbar med, men hur tror du en fullsekventiell insprutning kan fungera annars?

Börja med att berätta vilka sensorer som används innan du ger dig in ännu djupare in i mumbujumbo du inte förstår.
 
Last edited:
Jonströmmätningar kräver att gasen joniserats vilket i princip inte sker förrän efter att gnistan tänts. Och då blir det samtidigt för sent att försöka räkna ut fyllnadsgraden från trycket. Åtminstone på ett trivialt sätt.

Precis, jonströmsmätning sker efter förbränning. Motorstyr kan på så vis detektera vad resultatet blev vid en viss last, temperatur, tryck, förtändning, flöde, spridartid och så vidare. Med hjälp av MAF/MAP/MAT samt joniseringsmätning och spridartider kan du med hjälp av "reverse engineering" räkna ut om fyllnadsgraden är rätt för aktuell bränslemängd(öppningstid). Annars sker en omjustering(kallas ibland adaption) av endera laddtryck (för de bilar med överladdning), spjällöppning (där ride by wire finnes), ventiltider (där elektroniskt styrd kamfasförskjutning finnes) eller spridartider.

Är det individuell cylinder som behöver adapteras har systemet spridartider och förtändning att laborera med. Går en cylinder fett på grund av säg usel spridarbild vid låglast genomförs en succesiv bränsleadaption för den cylindern. Vissa system är dessutom utrustade med bränsletrycksgivare och börjar en spridare kräva för mycket trimning sätts felkod för den spridaren....

Med dagens och kommande miljökrav skulle det förvåna mig om inte alla motorstyr tvingas ha dessa funktioner. Saab började med sin joniseringsmätning 1988 i serie.. Men en Mazda från 1992 är allt annat en nogräknad.

Suggig spridarbild och knepig förbränning på ett par cylindrar kan få den att ropa hejsan allt ok med bara en sunkig smalbandssond att mäta mot.
 
Last edited:
Precis, jonströmsmätning sker efter förbränning. Motorstyr kan på så vis detektera vad resultatet blev vid en viss last, temperatur, tryck, förtändning, flöde, spridartid och så vidare. Med hjälp av MAF/MAP/MAT samt joniseringsmätning och spridartider kan du med hjälp av "reverse engineering" räkna ut om fyllnadsgraden är rätt för aktuell bränslemängd(öppningstid). Annars sker en omjustering(kallas ibland adaption) av endera laddtryck (för de bilar med överladdning), spjällöppning (där ride by wire finnes), ventiltider (där elektroniskt styrd kamfasförskjutning finnes) eller spridartider.

Är det individuell cylinder som behöver adapteras har systemet spridartider och förtändning att laborera med. Går en cylinder fett på grund av säg usel spridarbild vid låglast genomförs en succesiv bränsleadaption för den cylindern. Vissa system är dessutom utrustade med bränsletrycksgivare och börjar en spridare kräva för mycket trimning sätts felkod för den spridaren....

Med dagens och kommande miljökrav skulle det förvåna mig om inte alla motorstyr tvingas ha dessa funktioner. Saab började med sin joniseringsmätning 1988 i serie..

Men om detta är till hjälp för TS är en annan femma....

Nu kom det in lite intelligens i tråden! :tummenupp

Du har så rätt. Jag skrev medvetet att det inte är trivialt längre. Det du skriver kan göras och görs lätt i ett lab. Jag har sett mer avancerade problem lösas.
Men jag är skeptisk till om det verkligen görs av någon motorstyrning i produktion? Min bild är att jonströmsmätningarna mest bara är till för knackregleringen.

Tryckuppbyggnaden efter gnistan beror ju inte bara av luftmängden utan även av temperatur och bränslemängden. Bränslemängden kan i normala fall predikteras inom någon procents noggranhet om man känner datan för sina spridare likaså insugstemp och insugstryck. Men sedan har du cylindrarnas väggtemperatur som är svårare att mäta.

Detta i kombination med ecu som ska kosta så lite som möjligt och därför har minst acceptabla datorkapacitet.

Några felprocent här och där gör fort att felet i uppskattningen blir ganska stort.
 
Last edited:
Nu kom det in lite intelligens i tråden! :tummenupp

Du har så rätt. Jag skrev medvetet att det inte är trivialt längre. Det du skriver kan göras och görs lätt i ett lab. Jag har sett mer avancerade problem lösas.
Men jag är skeptisk till om det verkligen görs av någon motorstyrning i produktion? Min bild är att jonströmsmätningarna mest bara är till för knackregleringen.

Tryckuppbyggnaden efter gnistan beror ju inte bara av luftmängden utan även av temperatur och bränslemängden. Bränslemängden kan i normala fall predikteras inom någon procents noggranhet om man känner datan för sina spridare likaså insugstemp och insugstryck. Men sedan har du cylindrarnas väggtemperatur som är svårare att mäta.

Detta i kombination med ecu som ska kosta så lite som möjligt och därför har minst acceptabla datorkapacitet.

Några felprocent här och där gör fort att felet i uppskattningen blir ganska stort.

Ovanligt mycket skitsnack och arrogans från dig i den här tråden.

Så hur var det nu kan det göras, eller inte?

Eller vill du välja att gå mot den linjen med att just du tror att det inte görs i praktiken på fordon, som du försökt öppna upp till?

Sorry, men vid låga tryck och temperaturer så har du fel. Ska det var så svårt att förstå eller måste jag söka rätt på forskningartiklar i ämnet åt dig?



Börja med att berätta vilka sensorer som används innan du ger dig in ännu djupare in i mumbujumbo du inte förstår.

Du är ju bara patetisk, tror du att motorstyrningar är något folk inte förstår sig på eller för den delen kan hitta det dom behöver veta på ett lätt sätt?
 
Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top