chrilla skrev:
Betyder inte det "till hans nackdel"?
Gör det det?? Då vill jag nog påstå att jag sagt fel hela mitt liv...
Jaja, jag menade att det var nåt han skulle gilla i alla fall..!
Historien om göteborgssoundet då...
En gång för sådär en 10 år sedan släppte At the Gates en fin liten skiva som hette 'Slaughter of the Soul'. Innan dess hade de släppt ett par plattor men finslipade vad som skulle bli Göteborgsdödsmetallen på den här plattan. (Egentligen rätt så ren thrash med blackmetalskrik men nån kom på att det kunde kallas för melodisk döds.) När så plattan blev en succé kom grabbarna i In Flames smygande och frågade då AtG om de inte kunde få låna deras förstärkare så att de kunde få samma sound på sin nästa platta...
I den här vevan lyckades också Dark Tranquillity nästla sig in och byta sångare med In Flames.
Ett år senare släppte då In Flames sin (enligt mig) bästa platta, 'The Jester Race' och Göteborgsdödsen var fulländad (eller nåt...

)
Sen försvann At the Gates litegrann och In Flames och Dark Tranquillity tog över.
Band som jag tycker passar bra in på The Gothenburg Sound är ju då ovanstående tre, Soilwork, Insomnium, The Wake, Arch Enemy, Burden of Grief, Eternal Tears of Sorrow (lite mörkare), Godgory och en uppsjö finska band...
Solid snake skrev:
Hehe, javisst var det bra?
Jag sprang runt där som fan, hittade folk man kände överallt ju.
Black:
Xasthur
Kanonkoncert! Var ju fyra år sen jag såg Opeth sist och då var jag ju inte så inne på dem... Nu har jag dock bättrat mig...
Gillar du Xasthur bör du kolla in Mütiilation, Nae´blis, gamla Burzum (såklart) och Nyktaliga kanske...
Ner och se Arcturus och Pandemonium den 1:a oktober?