Hårdrockare.. Hjälp behövs!

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Jag har på sistone blivit totalt frälst i två band, Soilwork och In Flames, och skulle nu behöva tips på band i samma genre. Nån som kan tipsa lite om liknande band? :yoparty

..och vilken genre är det egentligen? Death Metal?

Genren är numera kallad "göteborgs-metal" :yoparty

Kolla (lyssna) in:

Disharmonia Mundi
Dark Tranquility
Mors Principum Est
Divine Souls

Grymma band!

Plåtniklas skrev:
Jag har på sistone blivit totalt frälst i två band, Soilwork och In Flames, och skulle nu behöva tips på band i samma genre. Nån som kan tipsa lite om liknande band? :yoparty

Inte riktigt samma stuk men Opeth är värda ett öra. Mästerlig musik och ett helt unikt sound. Låten "Bleak" från "Blackwater Park" är en utmärkt introduktion.

Children of Bodom är ett hett tips. Aktuella med ny skiva om några dagar. Ganska bra skiva faktiskt. Fast Something wild och Follow the reaper är nog deras bästa. Sen som tidigare nämnts, Opeth. Jag tycker Blackwater Park är den bästa skivan. Sen kommer nog det senaste albumet.
Är det förresten nån mer än jag som börjar tänka på spelet Diablo när ni hör den lugna akustiska biten i låten Blackwater Park? Var några år sen jag spelade spelet, men jag tycker det är förbannat likt musiken som spelas i staden i spelet.

Entwine är kanske lite snällare, plattorna The Treasures Within Hearts och Gone är bra.

Vet inte riktigt om denna groupen faller inom göteborgs-metal eller dödsmetall men de är värda o lyssna in:

Theatre of Tragedy - Assembly

P.S. Zey aa dzörmanz.

TurboJugend skrev:
Children of Bodom är ett hett tips. Aktuella med ny skiva om några dagar. Ganska bra skiva faktiskt. Fast Something wild och Follow the reaper är nog deras bästa. Sen som tidigare nämnts, Opeth. Jag tycker Blackwater Park är den bästa skivan. Sen kommer nog det senaste albumet.
Är det förresten nån mer än jag som börjar tänka på spelet Diablo när ni hör den lugna akustiska biten i låten Blackwater Park? Var några år sen jag spelade spelet, men jag tycker det är förbannat likt musiken som spelas i staden i spelet.

Blackwater Park är alltigenom mästerlig. Ghost Reveries tycker jag var rätt så tam med Opethmått mätt.

Jag skulle nog rangordna dem som följande även om det är jäkligt svårt.....

1.Still Life (Den som inte sjunker ner på knä med euforitårarna rinnande när de hör "Godheads lament" eller "The Moor" måste jag tyvärr meddela är gravt tondöva)
2.Blackwater Park
3.Morningrise
4.Deliverance
5.My Arms, your hearse
6.Damnation
7.Ghost Reveries
8.Orchid

Fixa lite Dark Tranquility. Projector och Haven är båda riktigt bra plattor fast efter dom så slutade jag såg gott som lyssna på "metal" och började lyssna på mer rocknroll.

Som Hållhyndan skrev så tror jag att du skulle gilla Dark Tranquillity om du orkar lyssna in dig på dem! :tummenupp

Mnemic!

En dansk grupp som kanske är lite åt det hårdare håller jämfört med tex In Flames. Lyssna på deras låtar Ghost, Blood stained, DB'XX'D och Liquid! Med risk för att jag nu gled från det du frågade efter, men kul med skandinaviska grupper tycker jag.

Chris Ash skrev:
Jag skulle nog rangordna dem som följande även om det är jäkligt svårt.....

1.Still Life (Den som inte sjunker ner på knä med euforitårarna rinnande när de hör "Godheads lament" eller "The Moor" måste jag tyvärr meddela är gravt tondöva)
2.Blackwater Park
3.Morningrise
4.Deliverance
5.My Arms, your hearse
6.Damnation
7.Ghost Reveries
8.Orchid

Jag förhastade mig lite när jag sa att den nya var näst bäst. Om jag skulle försöka göra en lista skulle den nog se ut så här

1. Blackwater Park
2. Still Life
3. Ghost Reveries
4. Deliverance (Skulle nästan vilja ha den högre upp, fast jag tycker han sjunger sämre på den än på dom andra)
5. My arms, your hearse
6. Damnation

Har knappt lyssnat på Morningrise och Orchid, så därför tar jag inte med dom.

Plåtniklas skrev:

Är dålig på att klassificera musik, men går inte Soilwork lite åt dödsmetalhållet? Dark T. likaså?

Vill inte paja tråden med OT, dessa är band som jag gillar, men som kanske inte faller innanför det du frågar efter riktigt:

Shadows fall (pendlar mellan att tycka att dessa låter lite taskigt och att de är bra): The idiot Box, The Art of Balance, Idle Hands. (finns bättre låtar men har inte allt hemma och kommer inte ihåg dem)

Chimaira: Nothing Remains, Salvation, Left for dead, Lazarus, Blood Lust, Pray for All

Åt vilket håll lutar du från In Flames och Soilwork? Har kanske lite ideer åt modern hårdare metal/experimentell metal/ rapmetal-hållet om du tycker sånt är kul. :)

Chris Ash skrev:
1.Still Life (Den som inte sjunker ner på knä med euforitårarna rinnande när de hör "Godheads lament" eller "The Moor" måste jag tyvärr meddela är gravt tondöva
Jag är nog tondöv.

"clayman" albumet tycker jag är de bästa med in flames...

*ALTAR
*Aanthrax
*Arch enemy
*Behemoth - Satanica (där har du lite hårdare musik, grymt album)
*cannibal corpse (dödsmetall)
*Deathstars (låter lite som rammstein på nått sätt)
*Deicide (grymt bra dödsmetall) :yoparty:
*Disturbed
*Drakkar (powermetal)
*Dying fetus (dödsmetall) :yoparty:
*enter my silence
*Entombed
*Fear factory
*Gamma ray (powermetal)
*kill 2 this
*mesuggah
*OTEP
*pain
*Pantera
*sepultura
*S.O.D (Stormtroopers of Death)
*Testament
*The Haunted
*unleashed

osv osv

chrilla skrev:
Är dålig på att klassificera musik, men går inte Soilwork lite åt dödsmetalhållet? Dark T. likaså?
Dark T tycker jag är väldigt likt inflames

heimdal skrev:
"clayman" albumet tycker jag är de bästa med in flames...
Tycker colony var det bästa

Edit: Crack up - dead good motherfucker och crack up - bad mongo är sköna beats i samma stil som inflames.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg