Hårdrockare.. Hjälp behövs!

Solid snake skrev:
jag har förmodligen hört mer än de flesta andra här så.
behöver iof. inte säga så mycket....:hihi

Det var inom metal och hårdrock jag är insatt...

jo, men kruxet är att de jag är tveksamma på är nog mer var punk/hardcore övergår till metal, för punk/hardcore har jag förmodligen hört mer än de flesta andra här, men metal är jag mindre duktig på även om jag uppskattar en del som nog klassas som det. så för att du ska kunna hjälpa mig här krävs att även du är inne på den biten...

det svåra är hardcore, metalcore, grind, crust, death metal, black metal, thrash osv osv, liksom, vad är vad? hälften kategoriserar man på typ hur de klär sig och hur deras skivomslag se ut.

jag menar, ovan av mig nämnda band lyssnas mest på av hardcorekids och de spelar på dylika events mest, men när jag lyssnar på mycken metal har jag fan svårt att höra skillnad. är det för att jag är obildad metallare?

Last edited:
Clara skrev:
behöver iof. inte säga så mycket....:hihi

jo, men kruxet är att de jag är tveksamma på är nog mer var punk/hardcore övergår till metal, för punk/hardcore har jag förmodligen hört mer än de flesta andra här, men metal är jag mindre duktig på även om jag uppskattar en del som nog klassas som det. så för att du ska kunna hjälpa mig här krävs att även du är inne på den biten...

det svåra är hardcore, metalcore, grind, crust, death metal, black metal, thrash osv osv, liksom, vad är vad? hälften kategoriserar man på typ hur de klär sig och hur deras skivomslag se ut.

jag menar, ovan av mig nämnda band lyssnas mest på av hardcorekids och de spelar på dylika events mest, men när jag lyssnar på mycken metal har jag fan svårt att höra skillnad. är det för att jag är obildad metallare?
Jag placerar dem efter musikstil och sången, inte mycket mer, jag skiter i hur omslagen och de ser ut, sålänge deras musik är bra.

Tjao att man har drygt 4000 metalalbum säger väl att man har hört en del?

Solid snake skrev:
Jag placerar dem efter musikstil och sången, inte mycket mer, jag skiter i hur omslagen och de ser ut, sålänge deras musik är bra.

Tjao att man har drygt 4000 metalalbum säger väl att man har hört en del?

jamen det finns ju både metalband och hardcore band som har "skriksång", sen finns det såklart vissa ljud som är typiska för olika genrer men sen kommer en massa jävla band och bara BLANDAR ihop alla jävla stilar HUR SOM HELST! nej de borde lära sig vet hut (så även jag kanske).

Clara skrev:
jamen det finns ju både metalband och hardcore band som har "skriksång", sen finns det såklart vissa ljud som är typiska för olika genrer men sen kommer en massa jävla band och bara BLANDAR ihop alla jävla stilar HUR SOM HELST! nej de borde lära sig vet hut (så även jag kanske).
Kallas annars nu-metal, inget jag lyssnar på precis.

Clara skrev:

Det är oftast rätt lätt att höra skillnad för de allra flesta banden spelar på inkörda klyschor inom sina genrer. HC, metalcore och punk har jag ingen vidare koll på men annars så... :tummenupp
Tyvärr är det bra mycket svårare att förklara vad som är vad, så du får väl hänga med och ta en öl eller tio (se nedan) så kan du få lyssnat och förklarat lite... :)

Solid Snake skrev:
Jag gissar att du är med på Metalmaniacs också, får träffas på nån konsert och ta en öl eller tio. :hihi

Låter förjävla bra. Arcturus osv på lördag, blir nog kalas och Candlemass & Destruction den 20:e november blir nog en av vinterns bästa..! Eftersom jag inte är nåt större fan av vare sig Soilwork eller förband (dock var 'A Predator´s Portrait' grymt bra) så skippar jag nog det och lägger de pengarna på bensin... :hihi

Solid snake skrev:
Kallas annars nu-metal, inget jag lyssnar på precis.

hallå, det är ju om man blandar metal och rap typ. jag menar om man spearl typ punk eller hc men har väldigt metal gitarrer ibland eller spelar mer metal men har mer hc uppbyggnad och spelar nånslags tvåtakt på trummorna etc.

jaja, alltså jag tror iten ni kan definiera de här banden bättre än jag. det jag menade var att en del band ligger mittemellan gränser och kan vara jävligt svåra och definiera typ. i övrigt vet jag faktiskt nästan ALLT själv.

va e det här för fjantigt snack om vad som e metal eller inte.
den med mindre än 2000plattor vet inte vad som e bra eller?
lyssna på det som låter nice..

imaster skrev:
Låter förjävla bra. Arcturus osv på lördag, blir nog kalas och Candlemass & Destruction den 20:e november blir nog en av vinterns bästa..! Eftersom jag inte är nåt större fan av vare sig Soilwork eller förband (dock var 'A Predator´s Portrait' grymt bra) så skippar jag nog det och lägger de pengarna på bensin... :hihi

Denna lördagen eller nästa? Är inte heller något större fan av Soilwork men deras nyaste platta var rätt okej tyckte jag, Construcdead var förband till Soilwork har jag för mig och deras nyaste skiva The grand machinery rokkar vröv!

R2 skrev:
har inget fungerande rip-progg nu, men fixar du en länk till sådan kan jag lägga upp den åt dig.
Tror den är svår att hitta...

litet SH möte på soilwork giget kanske...
Rippa med WMP vetja!
De brukar jag göra och det funkar bra.

Solid snake: Gillar du Lamb of God?

Ett av mina topp-tre-band.

Albumet "As the palaces burn" är i princip komplett enligt mig. Kanske det bästa album jag hört, alla aspekter beaktade. Ruin, 11'th hour, Vigil... ..alla låtar är grymme! :tummenupp

chrilla skrev:
Solid snake: Gillar du Lamb of God?

Ett av mina topp-tre-band.

Albumet "As the palaces burn" är i princip komplett enligt mig. Kanske det bästa album jag hört, alla aspekter beaktade. Ruin, 11'th hour, Vigil... ..alla låtar är grymme! :tummenupp
Tjao de funkar la, är dock mer inne på primitiv black nu.

Att man har 4000 metal skivor tyder på att man har för mycket pengar eller för stor hårddisk men framförallt att man har jävligt mycket skitmusik.
:fakta

Edit: Jo det säger även att man är jävligt inskränkt och inte kan se vad som är bra i annan musik också. :7peta

Last edited:
honkiie skrev:
att man har 4000 metal skivor tyder på att man har för mycket pengar eller för stor hårddisk men framförallt att man har jävligt mycket skitmusik.
:fakta
Eller så är det som så att det finns bra grupper som inte är kända, jävligt mycket jag har är underground.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg