Hårdrockare.. Hjälp behövs!

Spineshank: Transparent, Synthetic, New disease, The height of callousness, Asthmatic... pop-metal, lättlyssnat och bra.

Breach: Predict a life, Despise the fact, Public holocaust, Flames... Arga svenska gossar! Åt punk-hardcorehållet om jag får tillåta mig att klassificera lite.

Throwdown: You can't kill integrity, Walk away, Hopeless... Brötelibrötgottigott!

Static-X: Push it, I'm with stupid, Bled for days, Fix... Kul grupp! Synt-metal kanske...eller?

Vill gärna ha lite feedback på grupperna/mina kommentarer från er som orkar lyssna. Tycker som sagt att det är svårt att beskriva och relatera grupper till varandra, men ovanstående är lite av vad jag lyssnar på/har lyssnat på.

:)

Är lite förvånad att bara en nämt At the Gates än. Bandet som In Flames stal sitt sound ifrån (den historien är ganska lustig)... :hihi
'Slaughter of the Soul' med AtG är en sanslöst bra platta, den som la grunden för hela Göteborgsdödssoundet ungefär.

Annars tror jag Insomnium, Burden of Grief och även tyska Disillusion skulle ligga herr Trådskapare i fatet om vi snackar lite äldre In Flames/Soilwork. De nya plattorna sysslar inte jag med, de passade inte mig... :)

Solid Snake: Såg dig på Opeth i söndags, tänkte jag skulle gå fram och hälsa men då var du borta... :tomten

imaster skrev:
Är lite förvånad att bara en nämt At the Gates än. Bandet som In Flames stal sitt sound ifrån (den historien är ganska lustig)... :hihi
'Slaughter of the Soul' med AtG är en sanslöst bra platta, den som la grunden för hela Göteborgsdödssoundet ungefär.

Berätta gärna historien. Gillar både In Flames och At the Gates... :)

För övrigt tycker jag att det är väldigt kul att "the Gothenborg Sound" har blivit internationellt känt. Vilka grupper har egentligen detta sound? At the gates, In Flames, Transport league, The haunted... ? Även Dark Tranquillity och Soilwork? Ällör?

imaster skrev:
skulle ligga herr Trådskapare i fatet

Betyder inte det "till hans nackdel"? :hihi

imaster skrev:
Solid Snake: Såg dig på Opeth i söndags, tänkte jag skulle gå fram och hälsa men då var du borta... :tomten

Hehe, javisst var det bra?

Jag sprang runt där som fan, hittade folk man kände överallt ju.

Nu till något helt annat, för black metal fantaster (primitivt ska det vara!)
Så har jag litta musik till er + lite döds (typ lite behemoth sound)

Black:
Satanic warmaster
Xasthur
Endstille
Bloodstained dusk
Octinomos
Abyssic hate
Tsjuder

Death:
Lost soul
Blood red throne
Hate eternal
V:28
Disloyal

Lite mer extrem döds...

Dying fetus
Deranged
Devourment

Kan fylla på mer om nån vill...

chrilla skrev:
Betyder inte det "till hans nackdel"? :hihi

Gör det det?? Då vill jag nog påstå att jag sagt fel hela mitt liv... :hihi
Jaja, jag menade att det var nåt han skulle gilla i alla fall..!

Historien om göteborgssoundet då...
En gång för sådär en 10 år sedan släppte At the Gates en fin liten skiva som hette 'Slaughter of the Soul'. Innan dess hade de släppt ett par plattor men finslipade vad som skulle bli Göteborgsdödsmetallen på den här plattan. (Egentligen rätt så ren thrash med blackmetalskrik men nån kom på att det kunde kallas för melodisk döds.) När så plattan blev en succé kom grabbarna i In Flames smygande och frågade då AtG om de inte kunde få låna deras förstärkare så att de kunde få samma sound på sin nästa platta... :D
I den här vevan lyckades också Dark Tranquillity nästla sig in och byta sångare med In Flames.
Ett år senare släppte då In Flames sin (enligt mig) bästa platta, 'The Jester Race' och Göteborgsdödsen var fulländad (eller nåt... :rolleyes:)
Sen försvann At the Gates litegrann och In Flames och Dark Tranquillity tog över.

Band som jag tycker passar bra in på The Gothenburg Sound är ju då ovanstående tre, Soilwork, Insomnium, The Wake, Arch Enemy, Burden of Grief, Eternal Tears of Sorrow (lite mörkare), Godgory och en uppsjö finska band... :)

Solid snake skrev:
Hehe, javisst var det bra?

Jag sprang runt där som fan, hittade folk man kände överallt ju.

Black:
Xasthur

Kanonkoncert! Var ju fyra år sen jag såg Opeth sist och då var jag ju inte så inne på dem... Nu har jag dock bättrat mig... :D

Gillar du Xasthur bör du kolla in Mütiilation, Nae´blis, gamla Burzum (såklart) och Nyktaliga kanske...

Ner och se Arcturus och Pandemonium den 1:a oktober?

imaster skrev:
Kanonkoncert! Var ju fyra år sen jag såg Opeth sist och då var jag ju inte så inne på dem... Nu har jag dock bättrat mig... :D

Gillar du Xasthur bör du kolla in Mütiilation, Nae´blis, gamla Burzum (såklart) och Nyktaliga kanske...

Ner och se Arcturus och Pandemonium den 1:a oktober?

Jo dem har jag redan faktiskt, Burzum är sååå jävla bra. :Bugar

Nej jag ska nog skippa den konserten, finns mycket annat man vill ha, Red harvest är förband har jag för mig, de är rätt bra.

Edit: Han som sjunger i Nyktalgia har ju i princip likadan röst som Varg Vikernes i Burzum.

Solid snake skrev:
Jo dem har jag redan faktiskt, Burzum är sååå jävla bra. :Bugar

Nej jag ska nog skippa den konserten, finns mycket annat man vill ha, Red harvest är förband har jag för mig, de är rätt bra.

Edit: Han som sjunger i Nyktalgia har ju i princip likadan röst som Varg Vikernes i Burzum.

Red Harvest har jag bara sett på TV, det är bra livemusik... Pandemonium är också förband men de har man ju sett ett antal gånger redan... Är det inte för dyrt blir det nog en sväng...
Sen är det ju Osignat Hård på Mejeriet i Lund på tisdag, Broken Dagger lirar (där f.ö. ena gitarristen råkar vara enda medlemmen i Nae´Blis och spelar med mig i det här bandet)

Jag tror det går lite inavel i de där obskyra blackmetalkretsarna, Burzum var en fin avelshingst och det lär vi får höra mer av innan vi dör... :hihi

imaster skrev:
Red Harvest har jag bara sett på TV, det är bra livemusik... Pandemonium är också förband men de har man ju sett ett antal gånger redan... Är det inte för dyrt blir det nog en sväng...
Sen är det ju Osignat Hård på Mejeriet i Lund på tisdag, Broken Dagger lirar (där f.ö. ena gitarristen råkar vara enda medlemmen i Nae´Blis och spelar med mig i det här bandet)

Jag tror det går lite inavel i de där obskyra blackmetalkretsarna, Burzum var en fin avelshingst och det lär vi får höra mer av innan vi dör... :hihi
Jag gissar att du är med på Metalmaniacs också, får träffas på nån konsert och ta en öl eller tio. :hihi

hård tråd

Missa inte soilworks första platta, den och deras senaste, och då menar jag varje ny som kommer ut, är deras bästa..
Ska ni gå på Soilwork i sthlm i okt?????
jag ska dit och funderar på nevermore samma vecka.
sen tycker jag personligen att Soilwork inte är göteborgs soundet, helsingborg fö fanken..
från samma stad hittar du Darkane, inte riktigt lika bra men klart ok.

håller med sweedo
Sweedo skrev:
Svenskt:
- Evergrey, mörk, lite progressivt men riktigt bra
Övriga världen:
- Nevermore, progressivt, lite ojämna, deras Dead Heart In A Dead World är deras mästerverk.
- Queensryche, Op. Mindcrime är ett måste i skivsamlingen
sweedo, har du lyssnat på Sanctuary? Warrels band innan Nevermore.
Deras andra och sista platta är kanon. (Into the mirror black)

At the gates "slaughter" är ju en milstolpe i klass med reign in blood.

MESHUGGAH
klassar väl inte riktigt in i det sound du uppenbarligen fastnat för nu, men lyssna på NONE och Destroy Erase Improve, där har du världens extremaste och helt enkel bästa metalband.
(mina 17 meshuggah gig är = världsrekord) :hihi

Just nu lyssnar jag mycket på Lostprophets, Mnemics och Blindsides senaste, mycket bra plattor alla tre.

ett lokalt band som är helt ok är Psyconaut

Last edited:
R2 skrev:
sweedo, har du lyssnat på Sanctuary? Warrels band innan Nevermore.
Deras andra och sista platta är kanon. (Into the mirror black)
Nix, men jag måste leta reda på den.
Skulle vara kul att se Soilwork, det var länge sedan man såg en schysst konsert. :rock

R2 skrev:
hård tråd

Missa inte soilworks första platta, den och deras senaste, och då menar jag varje ny som kommer ut, är deras bästa..
Ska ni gå på Soilwork i sthlm i okt?????

Deras bästa platta är Natural Born Chaos enligt mig. Den :rock Jag vill på Soilwork men får se om polarna ska med...

Emmi skrev:
Deras bästa platta är Natural Born Chaos enligt mig. Den :rock Jag vill på Soilwork men får se om polarna ska med...
Kommer bra förband dit också, Hatesphere och Construcdead, jag ska dit bara för att det är bra förband jag. :brynad

Sweedo skrev:
Nix, men jag måste leta reda på den.
Skulle vara kul att se Soilwork, det var länge sedan man såg en schysst konsert. :rock
har inget fungerande rip-progg nu, men fixar du en länk till sådan kan jag lägga upp den åt dig.
Tror den är svår att hitta...

litet SH möte på soilwork giget kanske...

Tillägg..

1 Korn
2 System of A dowm
3 Killswitch Engage
4 Machine head
5 Godsmack
6 Caliban
7 Damageplan
8 Pantera
9 Saliva
10 Tool
11 Trivium
12 Clutch
13 Disturbed

lite tips från mig....

det mer metalliskt jag gillar är:
-walls of jericho, jävligt bra, grym tjej på "sång"(röstresurser är kanske mer korrekt beskrivning)
-terror, första skivan är apbra
-wage of sin, om ni känner för att få lite könsfördelning bland era mp3'or, jävligt grymma, bara tjejer
-the hope conspiracy
-annars är ju slayer rätt bra men det har säkert nån annan i tråden redan sagt...

sen är ju det där med gränser för vad som är metal och vad som är annat alltid svårt...

Clara skrev:
sen är ju det där med gränser för vad som är metal och vad som är annat alltid svårt...

Fråga mig, jag vet allt, det jag inte har hört är inte värt att lyssna på. :fakta

Solid snake skrev:
Fråga mig, jag vet allt, det jag inte har hört är inte värt att lyssna på. :fakta

det tror jag så mycket jag vill på.

förövrigt är jag osäker vad exakt jag ska fråga om, ska jag skriva en lista på alla band som jag inte tvärsäkert kan kategorisera och så får du sätta rubrik på dem? carola tex., är det schlager eller mer svennepop? :3freak

Last edited:
Clara skrev:
det tror jag så mycket jag vill på.

förövrigt är jag osäker vad exakt jag ska fråga om, ska jag skriva en lista på alla band som jag inte tvärsäkert kan kategorisera och så får du sätta rubrik på dem? carola tex., är det schlager eller mer svennepop? :3freak
Japp gör det, jag har förmodligen hört mer än de flesta andra här så.

Det var inom metal och hårdrock jag är insatt, Carola går in i facket "skitmusik."

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg