GSXR1000 k2 turbo

Vilket engagemang, jag tackar! Jag kommer nog starta med 19t så får jag se om plånboken motiverar ett större agg.. kkk24 tror jag passar rakt på flänsarna till 19t. Hur är det med k26 flu? Finns den också med lika fläns som 7ans vinklade till MHI 19t?

Sorry för sent svar men såhär ser flänsen ut på min 26a med 7 avgashus. Den heter säkert något fint men du får en bild istället.
God fortsättning på dejIMG_4757.JPG
 
Nu vill jag svära över oljeringar som inte vill komma in i cylinderloppet. Den vågiga ringen i mitten vill flärpa ut eller så kommer den omlott när jag försöker klämma ihop till cylinderdiametern��. Vilken är rätt procedur för att få det rätt? Originalspiralerna till originalkolvarna ser likadana ut och ger lite lagom spänst. Ska jag använda dem istället eller ska oljeringpaketet klämmas ihop och deformera spiralringen så det passar i cylinderloppet?? Eller ska spiralerna kapas i ändarna så de blir lagom långa, med lagom spänst mot cylinderväggen?? Känns drygt att jag ska behöva fråga om nåt så här grundläggande. Installationsanvisningarna säger inget om detta..

Kanske en kolvringskompressor kan hjälpa? Jag har själv aldrig använt en, men har upplevt frustrationen med bångstyriga kolvringar några gånger!
 
Har du kontrollerat ändgapet på skrapringarna?
Japp, det är större än JEs spec (gap>0,15 mm). Ändarna sitter +3mm isär när jag trycker det som går med händerna. Frestelsen är stor att använda original krumelurring..
 
Nu sitter kolvarna på plats:yoparty
Inte helt smidig konstruktion med cylindrarna fastgjutna i blocket, om jag får säga. Har ju sina fördelar dock med stabilitet, bara inget går sönder..
[ATACH=CONFIG]414632[/ATTACH]
Nu ska jag ut i pannrummet å gräva i lådorna efter packningsklistret.
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    96.3 KB · Visningar: 179
Nu sitter blocket ihop och det växlar som det ska:) Men hur var det, drog jag åt alla överfall på vevstakarna??:gnissla:gnissla Jag var tvungen att plocka isär igen och kolla.. Mycket riktigt alla bultar var dragna.. Å rensa packningsklister, ihop igen kolla alla skiftgafflar och oringar, å nytt packningsklister å skruvar å det växlar fint å allt är bra. hoppas jag.
IMG_0124.JPG
 
Nu sitter blocket ihop och det växlar som det ska:) Men hur var det, drog jag åt alla överfall på vevstakarna??:gnissla:gnissla Jag var tvungen att plocka isär igen och kolla.. Mycket riktigt alla bultar var dragna.. Å rensa packningsklister, ihop igen kolla alla skiftgafflar och oringar, å nytt packningsklister å skruvar å det växlar fint å allt är bra. hoppas jag.
View attachment 414664

haha , känner igen det där men hellre safe th......
Är du riktigt säker nu :tungan
 
hej
den bästa beskrivningen o lättaste att förstå hittade jag i en gammal motospeed katalog
skönt att ditt bygge går framåt:tummenupp
 
image.jpg
Efter en hel del mätande har jag fått LC enligt följande:
Insug 97,8
Avgas 105,5
Jag mätte tillslut vid 1 mm ventillyft, (fick rätt olika värden vid 0,2 mm ventillyft..)
Jag har för mig att jag sett riktvärden på 105/105 för gsxr1000. Hör gärna av er om ni har förslag på riktvärden.
Insugsdrevet skulle då vridas ca 7/2=3,5 grader medurs på kamaxeln, om jag ser på drevet och axeln bakom det. Stämmer det?
 
Last edited:
Medurs, moturs, framåt, bakåt? Mät, det är det enda du kan lita på - om du mäter rätt! :tummenupp
Se till att ha någon att verifiera det du gjort, någon som är hyffsat insatt i motorer. Krökta ventiler har jag tröttnat på.
 
Jag fick liknande värden innan jag vridit på kammarna, använde guiden på turbobike. Man förstår ganska snabbt vad det är man egentligen mäter.
 
image.jpg
Sådär, nu blåser det inte upp lika mycket avgaser i ventilkåpan. Avgasreningen pluggad med stångbitar. Tack Geertsens speedshop:tummenupp
 
Greg Cope var en supertrimmare i slutet av 90-talet av tvåventilade ProStock-hojar. En enda insugsventil lär öppnas så pass mycket tidigare än en fyrventilad för att det skall bli något flöde att tala om vid 11k+ varv. Man lär ha väldigt lång duration på kammarna för att få någon gynnsam effekt av att köra med +110 på LC.
 
Jag sökte runt på forumet och hittade Anderssons lobcenter rekommendation till gsxr 1000, på MangeHs byggtråd:
LC = 105 / 105 är ok

Så de värdena kommer jag att använda. Alltså blir det till att vrida insugskammen, då avgaskammen redan ligger så nära.

Köpte nyss en 3 bar mapsensor med kabel för 80 spänn på eBay.
 
Last edited:
Kompet uppmätt med vätska i förbränningsrummet=29,6 cc.
Kompförhållande ca 9,3. Som vanligt blir det fint med sprit, eller iallafall utspätt med 15% groggvirke i form av bensin.
 
Jahapp då sitter toppen på plats och är momentdragen (JA, jag har kollat alla bultar..:hihi).
View attachment 414707View attachment 414708

Nu tänkte jag försöka mig på att mäta upp kammarna med tjocka packningen monterad.
View attachment 414709
http://www.turbo-bike.com/Cam timing.html

Jag vill bara varna för den där gradskivan som många skriver ut!! Bilden är tagen lite snett mot skivan så det blir olika grader ber på vart man utgår på skivan och det kan skilja 2-3grader!! Jag höll på bli tokig då jag portade en tvåtaktare och mätte med denna a skiva utskriven från nätet,,de blev alla tänkbara grader ber på vart jag utgick ifrån på skivan.
Jag hittade då åt en annan bild på nätet (inte vancehines) och skrev ut den och då stämde alla grader runtom!!

Du kan ju besikta skivan lös genom att som vrida skivan och göra streck på ett papper och utgå från olika punkter på skivan och se om den ger samma ant grader vart du än utgår från. Om det stämmer behöver du inte göra om kamtimingen.

Vi hoppas den stämmer såklart men jag är orolig!
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top