GSXR1000 k2 turbo

Lite skruvat igår och ska snart ut igen. Först några rader i byggdagboken.
Det finns märken på kopplingskorgen, ska se om de går att fila till, annars får jag leta ny korg.
Jösses ett sånt fint kopplingsverktyg jag smidde till, jaja det funkade iallafall:smasha
PCVn kollades igenom, jag får tillverka en kabel mellan tryckgivaren och PCVn. Matningen till tryckgivaren tar jag från samma ställe som originalgivaren.
IMG_0095.JPGIMG_0094.JPGIMG_0093.JPGIMG_0091.JPGIMG_0090.JPG
 
Lite skruvat igår och ska snart ut igen. Först några rader i byggdagboken.
Det finns märken på kopplingskorgen, ska se om de går att fila till, annars får jag leta ny korg.
Jösses ett sånt fint kopplingsverktyg jag smidde till, jaja det funkade iallafall:smasha
PCVn kollades igenom, jag får tillverka en kabel mellan tryckgivaren och PCVn. Matningen till tryckgivaren tar jag från samma ställe som originalgivaren.
View attachment 414352View attachment 414353View attachment 414354View attachment 414355View attachment 414356

Verkar inte vara någon större risk att det gängar upp sig av sig själv, i alla fall...... :lol:tummenupp
 
Nu är volymen uppmätt ovanför turbokolven, eller rättare sagt kolvtoppen kom upp 0,38 mm ovanför cylinderraden:mad: så kolven sänktes 1,0 mm med mätklocka (tack för lånet Geertsens speedshop:tummenupp). I detta läge rymde cylindern 13,7 ml.
Efter att ha dragit av millimetern så hamnar jag på ett komp på 9,54. Skit. Det känns för högt. Undrar vilket ladd det medger?
Om jag byter ut de 2 stålplattorna på 2x0,60 mm till 2x1,0 mm så når jag ca 8,7 i komp men då måste jag nog förlänga kamkedjan.. Jag ska kontrollmäta packningstjocklekarna imorgon.
Annars kan man ju svarva av lite på kolvtopparna.. Hur mycket behöver jag ha kvar i gods i kolvtoppen??
Hm, någon som har några bra tips?:huvet:mad::4skrika

Matte: Kopplingsverktyget höll bra:crash
IMG_0103.JPG
Nytt komp 9,54
Kompvolym 28,9 cm3
Toppvolym 12,5 cm3
Packning 2,72 cm3 0,65 mm tjockpackning
Ovan kolv 13,7 cm3
 
Jag höjde min topp på bladen med en 2mm aludistans. Har för mig att kamkedjan blev svinspänd.
Befogad oro
 
Det var svinigt tight att bara lyfta av kamaxlarna på gsxren. På zx9an var det inga som helst problem att höja 2,2mm (2,4 mm packning).
Jag höjde min topp på bladen med en 2mm aludistans. Har för mig att kamkedjan blev svinspänd.
Befogad oro
 
Last edited:
Jag kör med samma kolvar och tre st originalpackningar, kommer dock inte ihåg i skallen exakt hur mycket de bygger. Men har för mig att jag har 9,2~9,3:1 i kompa. Den har då överlevt än och jag har stundvis laddat 1,4 pga en lite miss, men annars 1,1.

edit: jag tror inte du får dit nått mer än så för det är jävligt tight att få tillbaka kammarna
 
Vad tror experterna om att sänka kompet till 8,7 med tjockare mellanlägg i packningen? Komplettera detta med en ny kamkedja med en länk till. Kan det funka?
 
Vad tror experterna om att sänka kompet till 8,7 med tjockare mellanlägg i packningen? Komplettera detta med en ny kamkedja med en länk till. Kan det funka?

Turboprogrammet jag har säger 1,25bar vid 8,7:1 I komp och 0,9bar vid 9,5:1 med 98 oktan.

Ja flyttade bara ut kamkedjesträckaren. Kan inte de gå?

Kul att se att det går framåt :)
 
Är det någon som har en skärfil till Gsxr 1000 toppackningen? .dwg eller .dxf eller liknande är av intresse.
 
Synd du inte har en Bulle :brynad
DXF bulledistans.JPG
Krisar det kan jag nog rita upp en, men det känns ju onödigt om det redan finns...
 
Gott nytt år! Vet någon här om nyare årsmodell på koppling passar rakt i min gsxr 1000 K2? Vilka isåfall? Jag jagar ny koppling på ebay och det finns många av nyare årsmodell till fina priser.
 
Sidospelet på veven ligger på 0,08mm (0,07-0,110 spec). Kolvarna+bultar väger in på 236,60 g, alla 4. Hoppas på jämn gång. Planen med toppackningen är nu att skära ut 2 st 1,0 mm plåtdistanser i 304L, sammansatt med originalpackningens ytterplåtar på var sin sida, närmast topp och cylinderytor. Samt mittenpackningen emellan dem. Borde bli ca 8,7 i komp.
Nu finns det skärfil i både .dwg och .dxf. Det gick inte att ladda upp dem här bara.
 
Last edited:
Ringgapet siktar jag på +0,37 mm för övre ringen samt +0,40 mm för andra ringen. Enligt JE monteringsanvisningar. Tycker att detta bygge ryms inom "street moderate turbo/nitro". Resultatet blev nästan 0,40 på 1an och 0,50 på 2an.
 
Last edited:
Nu vill jag svära över oljeringar som inte vill komma in i cylinderloppet. Den vågiga ringen i mitten vill flärpa ut eller så kommer den omlott när jag försöker klämma ihop till cylinderdiametern��. Vilken är rätt procedur för att få det rätt? Originalspiralerna till originalkolvarna ser likadana ut och ger lite lagom spänst. Ska jag använda dem istället eller ska oljeringpaketet klämmas ihop och deformera spiralringen så det passar i cylinderloppet?? Eller ska spiralerna kapas i ändarna så de blir lagom långa, med lagom spänst mot cylinderväggen?? Känns drygt att jag ska behöva fråga om nåt så här grundläggande. Installationsanvisningarna säger inget om detta..
 
Last edited:
Det är ett riktigt jävelskap det där.. satte i några i en radfyra i somras. Tog flera timmar att få alla på plats.. och så läser man om folk som klämt dom här känsliga små asen mellan lopp och kolv. Jag hade börjat gråta på riktigt om det hände.
Tålamod och försiktighet är nog enda sättet, och vassa naglar.
 
Nyheter
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Back
Top