GSXR1000 k2 turbo

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Nu en powercommander 5 fråga. Jag har fått den att gå med stora spridarna och vill gärna mappa den i bänk snart. Här följer min plan framåt:
-Sätta i lambdasonden i avgaset.
-Koppla in 3 bars trycksensorn och använda denna signal till både ecu och pcv.
-Göra en TRE timing retarder eliminator med av/på strömbrytare.
-Skapa en bränsletabell för trycksignalen i PCV.
-Köra några repor med öppen wg i bänken vid olika spjällöppning 10, 20, 50, 70, 100% och justera bränslet i spjälltabellen så lambda blir ca 12,5 (antar att detta kan vara en utmaning..)
-Häkta på wg klockan, börja med ca 0,5 ladd och göra om ovanstående men då justera i trycktabellen så bränslet stämmer över varvtal och spjällöppning. Siktet på 12,2 i afr, lambda 0,83 @1,5bar

Vad glömmer jag?
Kan ni som vet och vill dela med er, korrigera min rappakalja ovan?:confused:
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Mina cykelventiler bråkade bara men akvarieventiler med en flödesbegränsare funkar svinbra. :banana
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Jag såg i din tråd!
Var köpte du akvarieventilerna?
Jag har flödesbegränsare redan införskaffade från ebay:)
Mina cykelventiler bråkade bara men akvarieventiler med en flödesbegränsare funkar svinbra. :banana
 
Last edited:

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Glasblästrat rostfritt plenum med slangar monterade.
IMG_0369.JPG

IMG_0370.JPG
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Nu sitter all el och slang på plats. Frågan är hur jag borde göra med original mapsensor, cykelventiler, dumpventil och tryckmätaren vid styret. Nu sitter alla sammankopplade för att undvika mätarfladder. Är det bättre att sätta original mapsensor och cykelventiler på cylinder 2+3 samt tryckmätare och dump på cylinder 1+4?
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Jag hittade liten smidig strypventil för akvarie, kommer sättas innan cykelventiler och originalmapsenor. Biltema cykelventiler öppnade jättelätt så det får det bli. Slangarna får sitta som de gjorde nu när jag kan strypa flödet lite.
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Nu sitter allt där det ska och jag har tagit in alla signaler in i powercommanderV+ignition modulen som jag vill. En extra bränsletabell finns där också som svarar på 3bar trycksensorn (plenumtryck).
En frän finess är launchcontrolen, håller jag in kopplingshandtaget så varvar det nu 5000 rpm (justerbart), släpper jag kopplingen så jobbar den mot original varvstopp. Har provat, den låter som en dragster på riktigt:yoparty Får se om den GÅR som en riktig dragster också..
Nu väntar noggrannare mappning av soppan och tändningen:fakta
mätare.JPG
Det blev lite (h)julgransvarning vid styret.. Massa lampor å mätare.
sidan.JPG
Ni som byggt på GSXR1000 tidigare, hur har ni satt oljekylet? Kapar ni original oljeledningsdragning och sätter slang istället?
 
Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
fint som fan ju men det visste du väl redan
jag brukar göra slangar istället för rörbitarna där sen hoppas jag oxå på lite åkbilder hehe:banana
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
fint som fan ju men det visste du väl redan
jag brukar göra slangar istället för rörbitarna där sen hoppas jag oxå på lite åkbilder hehe:banana

Tack Peter!
Jag var faktiskt ute och körde lite nån kilometer!!
Nu har jag stött på problem. När jag har tändningen på så är tps signalen stabil mellan 0-100% beroende på gas men när soppapumpen går igång så fladdrar TPS signalen upp mot 6%, när jag sedan startar motorn så ligger tps upp emot 20% och motorn blir fet å dör:huvet:huvet:mad:
Kan det vara att jag dragit 12v extrakablar som går förbi tps och över tändspolarna? Sladden till Powercommanderdisplayen tar samma rutt..
Ska jag lägga till skärmstumpor runt alla kablar? Dra en massa nya jordpunkter??
Har inga felkoder.
Får göra lite felsökning imorrn..
 
Last edited:

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Emil Almgren på MotoSpeed och Peter Andersson hade lösningen på problemet. Den svartvita jorkabeln som var kopplad parallellt med den helsvarta på pc5an klipptes loss och fästes på tps sensorjorden. Sååå vackert och underbart bra!!! Tack Emil och Peter!!!!!!!!!!!!!!!

Peterpain, nu finns iallafall förutsättningar för åkbilder:tummenupp Hälsa polaren Mats som ringde på min PC3a på blocket, skit att han hade för ny hoj bara:mad:!

Turbon verkar olje-tät också! Inge rykande, känns bra det med! Mappning återstår.
 
Last edited:

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Det tar tid men nu är den körbar upp till 5000 rpm och 10%tps..
Ligger på -60% till -70% bränsle med mina spridare på bensin ;)
Tomgång -44% så ca 25% skillnad i de låga pådragsområdena, lite svårhanterat.
Höga pådrag verkar det mer stabilt och ”lättmappat”.
Har bytt termokontakt (95grader) för att undvika påfetningen över 100grad kyltemp (tack Peter Andersson!).
Kallstartsmappen fetar på till afr10 med mina spridare, ska försöka sänka bränsletrycket och lägga på några rpm samt lite magert på tomgång få se om det blir bättre (tack igen Peter Andersson!!!).
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top