GSXR 600 vs GSXR 1000 - K8 för och nackdelar ?

StreetFighter/R

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2010
Hoj
87 Yamaha FZR1000/R
Jag är kluven på vilken hoj man egentligen ska ta, det känns som att Sverige har fastnat i någon cc-hysteri och allt måste vara 1000. Men varför egentligen? En 600cc är smidigare, tar kurvor bättre och är i regel en bättre stadshoj ?

på gata är 1000cc bättre, vad jag hört. Frågade mig samma fråga innan jag köpte 1000cc.. 600 ska ha mer ketchup effekt och jobbigare att köra i stan för att dem inte pallar med lika höga växlar osv. Detta är vad jag hört, så jag tog 1000cc lika bra. Vill jag köra fort så kan jag, vill jag glida runt så ska det också gå bättre! och självklart maffigare:D

hehe, man kan inte annat än gilla svaren. Att ta en 750 har varit en tanke faktiskt, men har hört att dom inte ska vara så "mycket" mer än en 600. Jag älskar krämen i en 1000, just att det aldrig verkar ta slut. Men stockholm "är" trafik och kurviga vägar...men vem kan tacka nej till "fler brudar" hehe

hehe, man kan inte annat än gilla svaren. Att ta en 750 har varit en tanke faktiskt, men har hört att dom inte ska vara så "mycket" mer än en 600. Jag älskar krämen i en 1000, just att det aldrig verkar ta slut. Men stockholm "är" trafik och kurviga vägar...men vem kan tacka nej till "fler brudar" hehe

klivet 600-750 är mindre än 750-1000. Trots det är det guld värt om man inte går igång på stressmoppar man måste växla på hela tiden. However vad som passar dig bäst vet du ju bara själv så ut och provkör med dig.

en äldre 600 är inte alltid smidigare än en nyare 1000 heller. Jämför jag min 750 05a mot en 1000 08 och framåt tycker jag ofta att de nya tusen i alla fall UPPLEVS smidigare.

klivet 600-750 är mindre än 750-1000. Trots det är det guld värt om man inte går igång på stressmoppar man måste växla på hela tiden. However vad som passar dig bäst vet du ju bara själv så ut och provkör med dig.

en äldre 600 är inte alltid smidigare än en nyare 1000 heller. Jämför jag min 750 05a mot en 1000 08 och framåt tycker jag ofta att de nya tusen i alla fall UPPLEVS smidigare.

Det låter iofs logiskt, jag har kört en Gsxr 600 k1 och en 1000 k5 och k5an kändes mer kompakt. antar att dom lyckats fått ihop den mer på 3 år. K5an är förövrigt det brutalaste jag kört i hela mitt liv..var rädd under hela färden :rock

Inga problem med trafik och kurviga vägar, finns massa filmer på detta med exempel på att man kan klara det med 1000cc, någon som har sett dom, Ghost R...? :tungan

Citat från en gammal gubbe: "Kör man 1000cc, vet man att man har stor sn*PP" :fyllisar

Personligen anser jag att smidigheten hos en 600 är lite onödig på gata. Vid max nerlägg ska den väl teoretiskt kunna ha högre kurvhastighet än en 1000, men så hårt är ju direkt olämpligt att köra på vägen ändå.

...ni missar det viktigaste, man vågar mer på en 600a, gör underverk för utvecklingen, istället för att sitta på en literklubba man inte vågar veva i rullen på innan det är spikrakt.

Givetvis pratar jag bana.

Funderade själv först på en 600, men alla säger att det är skit som man måste varva och växla hela tiden med och tröttnar snabbt på. Så jag köpte mig en 125:a istället. Asnöjd med hojen, som både gett mig touringupplevelser såväl som brudar! :)

man åker 1000, man kör 600...

Jag gillar 600an, och det där om att man saknar draget. Tja, på motorvägen nångång har man kanske gjort det. Men att det skulle vara jobbigt att köra i trafik för de är ju så himla slöa (inte ens 180 hästar) och man behöver växla hela tiden. Nja det håller jag kanske inte helt med om.

Sen som nån sa längre upp i tråden. En ny 1000 är ju som en några år gammal 600... om man nu pratar storlek/smidighet.
Det finns givetvis saker som talar för 1000-hojar. T.ex. känns det som att det är lättare att kränga en 1000 när du väl vill byta.

Som det låter så är det väl nästan bara 1000 som gäller om jag ska spendera mer tid på gatan än banan. Nästa steg är nu, hur gäller Suzuki's märkesförsäkring om man köper en import ? Har hört att man inte får ta den ?
Och är det sant att k5-6 är bättre än k7-8 ?!? Snack om att k7-8 känns mer som en touringhoj ?

Som det låter så är det väl nästan bara 1000 som gäller om jag ska spendera mer tid på gatan än banan. Nästa steg är nu, hur gäller Suzuki's märkesförsäkring om man köper en import ? Har hört att man inte får ta den ?
Och är det sant att k5-6 är bättre än k7-8 ?!? Snack om att k7-8 känns mer som en touringhoj ?

tror inte du behöver vara orolig för att en k7 skall kännas som en touringhoj..... gå för 1000cc, annars kommer du ångra dig efter dag 1, eventuellt en veckas tid. lycka till!

tror inte du behöver vara orolig för att en k7 skall kännas som en touringhoj..... gå för 1000cc, annars kommer du ångra dig efter dag 1, eventuellt en veckas tid. lycka till!

Det låter bra det! Jag ska iväg och titta på en 1000 idag, så förhoppningsvis så är man på vägarna redan ikväll.

Ses på streeten ;)

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...