Effektmätning/drivmoment: Kedja vs. Kardan - Effekt på vevaxeln eller effekt på hjulet?

En fråga på det...
Är Verkningsgraden lika oavsett moment som överförs? Och varvtal?
Jag kan tänka mig att en bil har lite mer överdimentionerad konstruktion vs MC.
Nej. Exempelvis om varvtalet är 1rpm och du föra över 1hp genom en axel med 10 lagringar så har du väldigt nära 1hp i andra änden. Samma effekt men 30.000rpm för given axel så är förlusterna mycket högre. Verkningsgraden är en fingervisning efter applikationen för beräkningsunderlag och är applicerbar både på mc och bil då applikationen och varvtalen är snarlika.

Personligen tror jag du kan göra den än mer effektivt på mc då det inte är samma vridmoment som behöver transporteras till bakhjulet.


Edit:


Där kan man se lite olika slutväxlar till mc. Ingen extern oljekylare, låg volym ej heller några kylflänsar. Förutsätter att designen är gjord med premisserna att oljan aldrig skall värmas till över 100 grader. Det är inte så många kw värmeförluster mao.

Den har 31/11 kuggar vad jag förstår så typ 3:1 i utväxling. Ganska lika vad som sitter på den bil.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top