Effektmätning/drivmoment: Kedja vs. Kardan - Effekt på vevaxeln eller effekt på hjulet?

En fråga på det...
Är Verkningsgraden lika oavsett moment som överförs? Och varvtal?
Jag kan tänka mig att en bil har lite mer överdimentionerad konstruktion vs MC.
Nej. Exempelvis om varvtalet är 1rpm och du föra över 1hp genom en axel med 10 lagringar så har du väldigt nära 1hp i andra änden. Samma effekt men 30.000rpm för given axel så är förlusterna mycket högre. Verkningsgraden är en fingervisning efter applikationen för beräkningsunderlag och är applicerbar både på mc och bil då applikationen och varvtalen är snarlika.

Personligen tror jag du kan göra den än mer effektivt på mc då det inte är samma vridmoment som behöver transporteras till bakhjulet.


Edit:


Där kan man se lite olika slutväxlar till mc. Ingen extern oljekylare, låg volym ej heller några kylflänsar. Förutsätter att designen är gjord med premisserna att oljan aldrig skall värmas till över 100 grader. Det är inte så många kw värmeförluster mao.

Den har 31/11 kuggar vad jag förstår så typ 3:1 i utväxling. Ganska lika vad som sitter på den bil.
 
Last edited:
Nyheter
GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

  Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

Back
Top