Gsxr 1100 turbo projekt

Anders, stakarna höll för 12 000rpm men en kolv blev trött och gick och gömde sig.

Aj! Har du Steen-koll på squishet, dvs spelet mellan kolv och topplock? >=1.2 mm? Misstänkt symptom eftersom kolven gick till de sälla efter gasavslaget dvs när motorn fick mindre "motstånd/kudde" från insugsblandningen. Flexande kolvbultar eller kör du med APE's som har 3.5 mm gods (standard är 2.0 mm)?

Nitrometan gillar ju inte heller så värst höga varvtal då det förbränns långsammare än bensin. En nitro-Harley t.ex. varvar ju inte mer än ca 4800 rpm. En standard bröd & smör HD har ju varvstoppet vid ca 5500 rpm. En Top Fuel V8 varvar inte mer än ca 7800.

<edit>En sak till, kolv/ventil-spel, minst 1.5 mm på insug och 2.0 på avgas. Det mäts vid +/- 10 grader runt TDC på den cykel där insug börjar öppna och avgas stänger.</edit>
 
Last edited:
Aj! Har du Steen-koll på squishet, dvs spelet mellan kolv och topplock? >=1.2 mm? Misstänkt symptom eftersom kolven gick till de sälla efter gasavslaget dvs när motorn fick mindre "motstånd/kudde" från insugsblandningen. Flexande kolvbultar eller kör du med APE's som har 3.5 mm gods (standard är 2.0 mm)?

Nitrometan gillar ju inte heller så värst höga varvtal då det förbränns långsammare än bensin. En nitro-Harley t.ex. varvar ju inte mer än ca 4800 rpm. En standard bröd & smör HD har ju varvstoppet vid ca 5500 rpm. En Top Fuel V8 varvar inte mer än ca 7800.

<edit>En sak till, kolv/ventil-spel, minst 1.5 mm på insug och 2.0 på avgas. Det mäts vid +/- 10 grader runt TDC på den cykel där insug börjar öppna och avgas stänger.</edit>

Oem kolvar och toppen har bara snyggats till för att få en bra packningsyta. Så det borde varit OEM squish.

Kammarna som sitter i lyfter inte så brutalt heller...
http://webcamshafts.com/pages_vehicles/motorcycle/suzuki_install_data/tc_000027_000993.html

MTC kolvarna har stora djupa urtag för ventiler, men jag får nog mäta för att vara säker.

Är det någon som har 2st 27mm avgasventiler och 2st 30mm insugsventiler liggande? Det hade varit guldvärt :)
 
Oem kolvar och toppen har bara snyggats till för att få en bra packningsyta. Så det borde varit OEM squish.

Är det någon som har 2st 27mm avgasventiler och 2st 30mm insugsventiler liggande? Det hade varit guldvärt :)
Du kör Anderssons gamla hoj va? Hur går det med den?
Stort fan av den hojen.
 

De gjutna kolvarna är känsligare än smidda för höga varv, spikningar och oavsiktlig "extern påverkan". Att den borkade på gasavslag kan då bara bero på kolvarna och/eller kolv/ventil spel. Först är det insugaren som öppnar lite före TDC och sen är det avgas som stänger lite efter TDC och har man då det minsta lilla ventilstuds på avgas är det kört (förrutom taskigt spel). Höga LC är snällare än låga. T.ex. 110/107 är snällare än 103/102 - fast det som händer vid 110/107 är att man flyttar varvtalet för maxvridet uppåt, t.ex. från 7200 till 7500 rpm. Ibland lär det bli en kompromiss för att få till 1.5/2.0 på in/ut-spelet.
 
Sålde den när jag fyllde 30. Någon typ av kris misstänker jag. Saknar den idag
En bild ifrån bilprovningen, godkänd av SFRO. Gick som en påse skit med pluggen bak i ljuddämparen. Besiktningsmannen hjälpte mig att skruva loss den efter besiktningen haha.

streetbike.jpg


11.jpg


dragrace-6.jpg


dragrace.jpg
 
Last edited:
Min beroende till laddtryck är PeterPains fel. Jag fick testköra hans Vattenkylda gixxer med turbo 2009. Satan vad kul det var när laddtrycksnålen visade positivt :banana:banana

P-Pain.jpg
 
Skall testa att plasta i insugskanalerna denna gången ?? Devcon F-2
Det blev även nya kamaxlar med mycket lyft och durr. Köpte också 60lbs pro fjädrar istället för race 40lbs som jag hade innan.
Nya ventiler för att ersätta dom som försvann sist.

20201020_171017-kopia.jpg
 
börjar det närma sej ihopmontering , fått fixat förbränningsrumet ?, (välkommen tillbaka till bänken:hej:hej)
 
Vad gör du där upp i taket och pillar för? De ProStreet-toppar (all engine) jag kikat på med 46 mm Lectron och påsvetsade "spigots" har byggt med splash-zone både utanför (vid vipporna) och innuti insuget. 33/29 ventiler och utspejsade/separerade styrningar.

Min sugmotor 9:1 i komp med RS40 #236 kammar och 30/26 ger ca 180 på slangen - och det med ett mindre insug är originalet, höjt golv för mindre brant kort radie. Då med 0.8 Bar ladd lite drygt 320 vad gällande sluthastighet på 402, drygt 280 km/h.

Det "statiska" fria flödet kan man ju mäta... men säger absolut noll när det skall implas. Luft har massa, se till att nyttja den. Med högre hastighet på luften krävs mer energi för att ändra dess riktning och det är det man låter nyttja med kammarnas överlapp.

Ja, jag vet - det ÄR kul att jobba med roterande filar. :D Min favorit är:
16a130b61953623f.png
 
Vad gör du där upp i taket och pillar för? De ProStreet-toppar (all engine) jag kikat på med 46 mm Lectron och påsvetsade "spigots" har byggt med splash-zone både utanför (vid vipporna) och innuti insuget. 33/29 ventiler och utspejsade/separerade styrningar.

Min sugmotor 9:1 i komp med RS40 #236 kammar och 30/26 ger ca 180 på slangen - och det med ett mindre insug är originalet, höjt golv för mindre brant kort radie. Då med 0.8 Bar ladd lite drygt 320 vad gällande sluthastighet på 402, drygt 280 km/h.

Det "statiska" fria flödet kan man ju mäta... men säger absolut noll när det skall implas. Luft har massa, se till att nyttja den. Med högre hastighet på luften krävs mer energi för att ändra dess riktning och det är det man låter nyttja med kammarnas överlapp.

Ja, jag vet - det ÄR kul att jobba med roterande filar. :D Min favorit är:
View attachment 456790

Finns det några bilder att finna på dessa värstingtoppar?

Jag hade mer än gärna använt en roterande fil, det hade nog minskat min tid med 80-90% men jag har inte verktyg eller en kompressor för arbetet. Men om jag gör någon mer topp så är det ett måste med roterade fil. Nu är jag redigt trött på min dremel.

En liten film ifrån idag. Imorgon skall jag slipa ner Devcon smeten (Applicerade med en pensel, lite tjockare än vad jag hade förväntat mig)

https://youtu.be/vT4z8b7cx0A
 
Finns det några bilder att finna på dessa värstingtoppar?

Jag hade mer än gärna använt en roterande fil, det hade nog minskat min tid med 80-90% men jag har inte verktyg eller en kompressor för arbetet.

En snikig handöverfräs med ställbart varvtal funkar med 6 mm chuck och 6 mm flexförlängare.

https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/handoverfrasar/overhandfras-1200-w-2000021086
https://www.jula.se/catalog/verktyg...askiner/borr/tillbehor/borrforlangare-189500/

Häng upp handöverfräsen i två kedjor i taket eller ställning så att att du får en automagisk "stötdämpare" om/när du kör fast. Fotpedal on/off är tillval. Då passar alla verktyg med 6 mm skaft. Kör med så lågt vartal som möjligt så spar du flexförlängaren. Det låter betydligt mindre än en tryckluftsdriven utrustning. Att göra en egen 3 mm chuck är perfekt för 3 mm roterande filar och den flimsiga men ack så smidiga förlängaren.

Du hittar lite bilder @ http://andersbrink.se/sv/trim/trim.htm men även Matte Bohlin har lagt ut bilder @ https://mattebusa.se/wp/?page_id=86

Som du ser lägger jag till material för att "räta ut" den långa radien samt höja "golvet" för att "knipa åt" luftströmmen lite precis innan sätet. Det är bara på rena sugmotorer med toppig maxeffekt vid maxvarvet (typ pro stock) man tar upp "mycket överallt" där man vill massera fram de sista hästarna.
 
Last edited:
En snikig handöverfräs med ställbart varvtal funkar med 6 mm chuck och 6 mm flexförlängare.

https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/handoverfrasar/overhandfras-1200-w-2000021086
https://www.jula.se/catalog/verktyg...askiner/borr/tillbehor/borrforlangare-189500/

Häng upp handöverfräsen i två kedjor i taket eller ställning så att att du får en automagisk "stötdämpare" om/när du kör fast. Fotpedal on/off är tillval. Då passar alla verktyg med 6 mm skaft. Kör med så lågt vartal som möjligt så spar du flexförlängaren. Det låter betydligt mindre än en tryckluftsdriven utrustning. Att göra en egen 3 mm chuck är perfekt för 3 mm roterande filar och den flimsiga men ack så smidiga förlängaren.

Du hittar lite bilder @ http://andersbrink.se/sv/trim/trim.htm men även Matte Bohlin har lagt ut bilder @ https://mattebusa.se/wp/?page_id=86

Som du ser lägger jag till material för att "räta ut" den långa radien samt höja "golvet" för att "knipa åt" luftströmmen lite precis innan sätet. Det är bara på rena sugmotorer med toppig maxeffekt vid maxvarvet (typ pro stock) man tar upp "mycket överallt" där man vill massera fram de sista hästarna.
Lite OT, men vad tycker du om Dremel för såna här jobb? Visserligen lite smalare/mindre fräsar oftast, och inte riktigt samma effekt i maskineriet, men å andra sidan betydligt mindre och smidigare att jobba med, flexförlängaren till Dremeln är ju som en lite grövre kulspetspenna och kommer åt nästan överallt.
 
Lite OT, men vad tycker du om Dremel för såna här jobb?

Det är bara Black&Decker som funkat för mig, både vad gällande vridmoment, varvtalsstabilitet vid varierande belastning och livslängd. Meec är piss. Dremmel är mindre piss. Black&Decker använder en egen typ av fastsättning av förlängningen än Dremmel. Inte utbytbara.
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top