Gsxr 1100 turbo projekt.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ett tips ang portningen är att behålla full längd på styrningarna åtminstone i färdriktningen. På Mattes hemsida visas hur man kan vässa styrningarna. Man tappar bara livslängd på ventiler och säten om man kapar styrningarna jäms med tunneln. Kolla även in Topplocksverksans hemsida där finn många portbilder med vässade styrningar.

Bra tips Anders Brinken hade med hadöverfräs i taket och borrslangsförlängare de måste jag genast inhandla för luftgeting lever om för mycket .
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Ett tips ang portningen är att behålla full längd på styrningarna åtminstone i färdriktningen. På Mattes hemsida visas hur man kan vässa styrningarna. Man tappar bara livslängd på ventiler och säten om man kapar styrningarna jäms med tunneln. Kolla även in Topplocksverksans hemsida där finn många portbilder med vässade styrningar.

Bra tips Anders Brinken hade med hadöverfräs i taket och borrslangsförlängare de måste jag genast inhandla för luftgeting lever om för mycket .

Gsx-r oljekylda topparna på Mattes hemsida är nerkörda, ser någon gsxr 1000 topp med vässade styrningar. Men det är en annorlunda design på de topparna.

Som grädde på moset så skall jag montera kortare styrningar för att acceptera mycket lyft. Livslängden är inte det viktigaste. Nu gäller det bara att bromsa över ett halvt tusen hästar :banana

20201028_195342.jpg
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
En snikig handöverfräs med ställbart varvtal funkar med 6 mm chuck och 6 mm flexförlängare.

https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/handoverfrasar/overhandfras-1200-w-2000021086
https://www.jula.se/catalog/verktyg...askiner/borr/tillbehor/borrforlangare-189500/

Häng upp handöverfräsen i två kedjor i taket eller ställning så att att du får en automagisk "stötdämpare" om/när du kör fast. Fotpedal on/off är tillval. Då passar alla verktyg med 6 mm skaft. Kör med så lågt vartal som möjligt så spar du flexförlängaren. Det låter betydligt mindre än en tryckluftsdriven utrustning. Att göra en egen 3 mm chuck är perfekt för 3 mm roterande filar och den flimsiga men ack så smidiga förlängaren.
.

Du är kung Brinken! Varför har jag inte tänkt på detta tidigare?:huvet
Tack för tipset:tummenupp:tummenupp
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Pysslar med nya MTC kolvar

Är kolvbultarna i 3 millimeters verktygsstål? Teflonknappar eller C-clips? Mina MTC teflonknappar blev utslitna på ca 100 mils körning. Funderat på att o-ringa fodren? 1 mm bred och 0.8 mm djup skåra för 1 mm tjock svetstråd som o-ring för kopparpackningen. Blåsta packningar när man överladdar är så himla tradigt.
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Är kolvbultarna i 3 millimeters verktygsstål? Teflonknappar eller C-clips? Mina MTC teflonknappar blev utslitna på ca 100 mils körning. Funderat på att o-ringa fodren? 1 mm bred och 0.8 mm djup skåra för 1 mm tjock svetstråd som o-ring för kopparpackningen. Blåsta packningar när man överladdar är så himla tradigt.

Kolvbulten konar inåt, så den är tjock i mitten eller blir smalare ju längre ut man kommer. Känns lite klent..
Det är Teflonknappar, viste faktiskt inte att den lösningen fanns innan jag fick hem kolvarna.

Det blir MLS packning. Har varit i koppargruvan och vänt tidigare, aldrig igen :huvet:huvet
Tror det går att läsa om det tidigare i denna tråden, men mina erfarenheter av kopparpackning och o-ringat får mig att rysa. (Det blev aldrig tätt)

En kort video ifrån en motorbyggare angående topplockspackning:
https://www.youtube.com/watch?v=QdM6oZK1Gd4&t=436s

En längre film om man är intresserad av topplockspackningar
https://www.youtube.com/watch?v=a1i5zc5fBJI&t=368s
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det blir MLS packning.

Förrutom "the obvious sales pitch" framhäver man "att den tar upp flex. Det ska inte flexa, det är därför man kör med APE dragstänger både i topp/block samt vevhalvorna. Med kopparpackning och o-ring lär man cykla motorn en gång och sen efterdra. Gör man inte det blir det läckage.

TopFuel kör med o-ring i både topp och foder, dvs dubbla tätningar. Men det är som alltid, man lär uppleva det själv för att ta till sig. ;-)

Dina kolvbultar är heavy-duty.

Om en vanlig kolvbult överlever kan den se ut så här (en icke-HD MTC kolvbult):
mtc-wrist.jpg
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
hejhej
håller med mr steen
gillar inte heller kopparpackningar o tråd,, visst det funkar bra för dragracing, men på hoj som ska gå ett antal 100 mil/1000mil . så har det börjat läcka olja efter en 100a mil trots efterfrågningar efter alla konstens regler för mej (obs ej blåst packning)och på vattenkylda maskiner så både olje o vatten problem,,,,
så mls (flerlagers stålpackningar med tunt typ silicon nitril gummi för den som undrar) har inte sviket mej än
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Angående teflonpluggarna för kolvbulten så har jag bara en erfarenhet av dessa, och den var inte bra alls. Precis som för Andersbrink så var dessa utslitna efter endast en kort körsträcka. Nu var det länge sedan jag var med och tog isär den motorn (mitten av 90-talet tror jag), men det blev rask återgång till vanliga hederliga knaster för ägaren till den motorn.
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
hej hej
konstigt med teflonpluggarna ,har rivit maskin efter lite olika haverier ett otal gånger (kostar att ligga på topp)
mina har säkert gått en femtonhundra/tvåtusen mil totalt ser ut som nya, har satt tillbaka samma vid de olika "rasen"
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är kolvbultarna i 3 millimeters verktygsstål? Teflonknappar eller C-clips? Mina MTC teflonknappar blev utslitna på ca 100 mils körning. Funderat på att o-ringa fodren? 1 mm bred och 0.8 mm djup skåra för 1 mm tjock svetstråd som o-ring för kopparpackningen. Blåsta packningar när man överladdar är så himla tradigt.

Är de rostfri svetstråd man använder eller vanlig svart tråd?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Är de rostfri svetstråd man använder eller vanlig svart tråd?

Det funkar med vilket som. Även koppartråd funkar. Om det är 0.8mm eller 1mm spelar ingen roll, huvudsaken spåret för o-ringen är lika brett som tråden. Att göra det på det flimsiga originalblocket hjälper mindre än att göra det på ett bigblock som t.ex. https://www.suzukiperformancespares.co.uk/product/gsxr1100-gsf1200-gorilla-block/1162/ då det är flexet i motorhalvorna tillsammans med cylinderblocket som är grundorsaken.

Turbomatad är snällare mot flexet än lustgasmatad där flamfronten utvecklas snabbare än i en sugmotor/turbomatad då lustgas genererar 33% syre mot det 21% som finns i vanlig luft.
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
hej hej
konstigt med teflonpluggarna ,har rivit maskin efter lite olika haverier ett otal gånger (kostar att ligga på topp)
mina har säkert gått en femtonhundra/tvåtusen mil totalt ser ut som nya, har satt tillbaka samma vid de olika "rasen"

Ja, vi blev förvånade över hur nerslitna de var bara efter en säsong med ett par hundra mil gata och lite strippen-körningar. Kanske fel material i pluggarna. Kanske något annat i motorn som gjorde att kolvbultarna pressade utåt mot pluggarna på något vis. Jag vet inte, men det var tur att vi rev motorn efter så kort sträcka av en annan anledning och upptäckte detta. Det var för övrigt en GSXR-1100-motor också (med Wiseco-kolvar). Detta var något helt nytt (teflonpluggarna alltså) då, och det kanske var något materialfel, vem vet.
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Kul att ni skriver intressanta saker i tråden =)

Jag var lite för ivrig och monterade kolvarna på stakarna. När jag sedan satt på pallen och beundrade dem så insåg jag att kolvarna skall ju först i cylinderraden. Så jag får plocka loss kolvarna igen, men det går ju fort nu när man inte behöver pilla med knaster.

20201105_170245-bad23d26cdc558f22.jpg
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Du har läst på om Snells lag så att du inte kasserar ventiler i onödan när de används som drinkpinnar? :fyllisar

Självklart chefen =)
Har du några bilder eller länkar till 33/29 toppar?

Nu har jag börjat pilla dit kolvarna medans jag väntar på fler ventiler. Det är svårt att få tag på 27mm avgasventiler. De flesta har bara 26mm på hyllan.


20201122_1834454545bbb.jpg


 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top