GSXR 1100 går orent på låga varv

Gjorde ju rent förgasarna och hojjen går helt ok! Men ibland känns det som att det finns lite lite fukt kvar i systemet. Var ute och körde idag, gick som en klocka tills efter en stund på motorvägen då den började hacka och tappade nästan all effekt. Låg då på cirka 6000rpm. Svängde av motorvägen och på 2-3000rpm var allt normalt, hackade 3500-5000 rpm ett litet tag och sedan gick den normalt igen.

Finns det något bra att hälla i tanken som binder fukt/rengör lite utan att skada? Hur är det med att tanka lite (typ 10% kanske) E85 i dessa hojjar? Kan det göra susen eller kan den ta skada av det?
 
Om det finns vatten i tanken så är det bara att tömma den helt. Se även till att ha ett fräscht bensinfilter mellan tank och förgasare. Det kan finns rost i gamla hojtankar och det räcker med flagor av snuskorns storlek för att de ska blockera munstycken i förgasaren. Så börja med de åtgärderna och se vart det leder. Det kan ju vara något annat knas också men ren och bra bensintillförsel är en given förutsättning för att slippa bli stående.

Tröttnar du på hojen så är det som sagt bara att höra av dig så kan jag vara intresserad.
 
Om det finns vatten i tanken så är det bara att tömma den helt. Se även till att ha ett fräscht bensinfilter mellan tank och förgasare. Det kan finns rost i gamla hojtankar och det räcker med flagor av snuskorns storlek för att de ska blockera munstycken i förgasaren. Så börja med de åtgärderna och se vart det leder. Det kan ju vara något annat knas också men ren och bra bensintillförsel är en given förutsättning för att slippa bli stående.

Tröttnar du på hojen så är det som sagt bara att höra av dig så kan jag vara intresserad.

Gjorde rent tanken samtidigt som jag hade isär förgasarna. Hällde ut allt som var i, fyllde på med ny bensin (cirka 3dl), skakade och tömmde igen. Upprepade detta 3ggr, borde ha fått ut allt? Eller borde jag gjort på annat sätt? Lös ner i tanken med ficklampa och det såg inte så rostigt ut.

Men jag får väl plocka ner och köpa renoveringsatser till förgasarna i vinter och göra det riktigt jäkla noggrannt om det inte försvinner!

Kan munstyckena bli slitna och behöva bytas efter 2800 mil?

Haha riktigt go hojj när det går rent, så än sålänge har jag inte tröttnat ;) men kommer ihåg dig när dagen kommer (älskar Sydney ;) )
 
Då blev det genast lite skummare genom att det varken kan finnas vatten eller rost i tanken. Förgasarna ska inte vara utslitna efter det miltalet om ingen har satt i en Dyno-jet sats förut. Men även om så vore fallet så ska inte hojen lägga av och bli kraftlös som du rapporterade har skett nyligen.

Du ser om förgasarna behöver renoveras om spjällaxlarna glappar och om emulsionsrören är ovala där trottelnålen går in.

Finns det något gammalt soppafilter på hojen som kan vara igensatt?
 
Glapp i spjällen var det inte, men om rören var ovala vet jag inte! Får kolla på det när jag plockar isär de nästa gång.

Det enda filtret som sitter på är det som är inne i tanken ( mer som en sil som sitter på bränslekranen). Den såg ren ut när jag plockade av den, men nu när du säger det så glömde jag nog fan att blåsa/skölja av den :s

Tycker det är så konstigt att det kommer och går som det gör! Svårlöst detta :dummer men det känns som att det borde vara skit/fukt eller något i förgasarna som behöver bytas/renoveras. Så jag får helt enkelt göra det en gång till, denna gången mer noga!
 
Det kan vara skit i bränslekranen. Eller att den inte har ett friskt membran eller läckage på vakuumledningen som styr kranen.
 
Blir till att beställa renoveringssatser till förgasarna, kolla över slangar, andra gummin så det är färskt/håller tätt, se över bränslekranen så den fungerar korrekt.

Såg idag att det var lite fuktigt under förgasarna, så något fel med flottörnålen är nog inte helt otänkbart.

En fråga angående instrumentpanelen, någon som vet om den ska vara upplyst på dessa? Märkte av att denna inte är det häromkvällen :va
 
Det är nog något så gammalt som glödlampor på denna. Det var det på 91/92. Satt små gummipluppar på baksidan som höll i lamporna. Gummit kan vara ganska hårt och stelt så ta det försiktig, tror inte att dessa går att byta ut löst heller
 
Spolarna?

Det kan inte vara problem med tändspolarna? (Risig kontakt med ramen eller defekta spolar i sig?)
Glapp i spjällen var det inte, men om rören var ovala vet jag inte! Får kolla på det när jag plockar isär de nästa gång.

Det enda filtret som sitter på är det som är inne i tanken ( mer som en sil som sitter på bränslekranen). Den såg ren ut när jag plockade av den, men nu när du säger det så glömde jag nog fan att blåsa/skölja av den :s

Tycker det är så konstigt att det kommer och går som det gör! Svårlöst detta :dummer men det känns som att det borde vara skit/fukt eller något i förgasarna som behöver bytas/renoveras. Så jag får helt enkelt göra det en gång till, denna gången mer noga!
 
Det är nog något så gammalt som glödlampor på denna. Det var det på 91/92. Satt små gummipluppar på baksidan som höll i lamporna. Gummit kan vara ganska hårt och stelt så ta det försiktig, tror inte att dessa går att byta ut löst heller

Dags att byta de glödlamporna efter 21 år kanske! Tack för varningen, ska tänka på det!
 
Det kan inte vara problem med tändspolarna? (Risig kontakt med ramen eller defekta spolar i sig?)

Känns skumt att det bara är just vid halvgas? Hade det kommit vid 4000rpm oavsett hur mycket gas så hade det kännts mer rimligt, eller? Men man vet aldrig, kan ju vara vad som helst! Får se över tändningen också!

När jag skulle starta den igår kändes den sur, och efter 3-4 sek med startmotorn så kom världens smäll/förgasarpuff, sedan startade den och gick ok, men rök mkt tkr jag. Så mycket tyder på att det är något med förgasarna som ställer till det!
 
byt stift om du inte gjort det redan,hade liknande problem innan jag bytte stift!
 
byt stift om du inte gjort det redan,hade liknande problem innan jag bytte stift!

Ofan! Då är det lika bra att göra det antar jag!

Innan jag lägger en beställning på stift och reparationssats till förgasarna, är det något mer ni rekommenderar att jag byter ut?

Reparationssetet inehåller:

-nålventil

-packning / oringstätning

-oringar

Räcker det att börja med det kanske? (1600 spänn :brinnerup )
 
Ebay dominerar, livet blev bra enklare sen man tog sig modet och började handla där. Speciellt mc delar
 
Då var 4-1 systemet och nya tändstift hemma. Nu ska bara systemet kromas och renoveringssatserna till förgasarna komma så blir det till att skruva på allt sen :yoparty
 
Haha men problemet är ju inte helt löst än, kanske slutar hacka med ett 4-1 system, vem vet ;) eller så är det tändstiften som spökar, det återstår att se :fyllisar
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top