GSXR 1100 går orent på låga varv

Har l?mnat iv?g hojjen till en FD MC-mekaniker, f?r se vad han s?ger om det nu!

Det f?rsta han t?nkte p? n?r vi startade den var strul med t?ndningen. Ingen som har t?ndspolar att s?lja? :tummenupp
 
Höll själv på och joxade med mina vakumfuggar under några månader och kom aldrig i mål. Fixade fram ytterligare en brygga men blev aldrig nöjd riktigt där heller.

Becknade bigtime till slut och skaffade en RS brygga. Allt blir så mycket enklare med en gång och hojen går fortfarande bra med de grejorna.
 
Jo, blir ju lite simplare. Men vi får se vad han säger, kanske går de att rädda :)
 
Om det blir ordning på hojjen är tanken att byta till ett Yoshimura 4-1 system. Hur mycket större huvudmunstycke behöver jag? Behöver jag köpa flera olika och testa mig fram eller finns det någon "regel" som säger vilket munstycke det ska vara?

- - - Updated - - -

Eller kanske någon som gjort samma och kommer ihåg vad de körde på?
 
Det går inte att säga vad som krävs om inte någon annan med precis samma konfiguration före/efter har bänkat och vet hur det blir. Jag bytte t.ex. kamaxlar, portade toppen och satte på ett bra 4-1 system på en Honda Blackbird. Den gick bra på en gång med ökad effekt till 153 whp från 135 whp. Det enda jag hade gjort med förgasarna var att höja nålarna med en M3-bricka. Huvudmunstycken behövde inte ändras vid kontroll av effekt och AFR i bänk.

Att det kan bli så berodde bl.a på att motorn fick en bättre verkningsgrad men det påverkas också av att vakuumstyrda förgasare är förhållandevis toleranta mot ändringar i set-up.
 
Okey, där ser man!

Så man bör alltså börja med att enbart byta systemet och testa.. Förstår att enda sättet att få ut maximalt är att bänka den. Men byter främst för ljudets skull, sedan gråter jag inte om den får någon extra häst men det viktiga är att motorgången är som den ska, inte effekten känner jag just nu.
 
WM1000, vilka symptom fick du n?r t?ndspolarna kr?nglade?

Har inte varit inne på ett tag, men som svar på frågan, så gick den orent, kändes som den bara gick på 3 cyllar, fick varmköra bra länge innan den gick som den skulle. skadar ju inte att man kikar på tändkablarna också.
 
N?gon som vet om det ska sitta olika huvudmunstycken i dessa? 122,5 i tv? och 125 i resterande...
 
Jaha okey, varför är det så?
Och om jag skulle byta till större munstycken (4-1 system) kan jag byta alla till typ 127,5 eller är det två till typ 127,5 och två till 125?
 
Någon som vet vad som sitter i original? Är det 122,5 och 125?

Såg någonstans att det skulle sitta 130 och 132,5...känns stort
 
De normala är att det kan skilja med ett par nummer större på cyl 2 och 3 beroende på att de går varmare än yttercylindrarna. Med lite mer bränsle till dem minskar risken för överhettning och spikning.
 
Btw, jag hade snarlikt trubbel på min 750 men det var Dyna2000boxen som strulade, ett byte till en annan dynabox fixade problemet.
Men det tog ett tag och ett par tändspolar innan jag fick det att funka, delbytare istf felsökare..........
 
Kanske kan vara v?rt att byta t?ndspolarna d? s? man ?r p? den s?kra sidan :va

- - - Updated - - -

De normala är att det kan skilja med ett par nummer större på cyl 2 och 3 beroende på att de går varmare än yttercylindrarna. Med lite mer bränsle till dem minskar risken för överhettning och spikning.

Jaha okey, d? ?r jag med :Bugar
 
Om det fortfarande så att den hackar vid små pådrag och relativt låga varv men går rent när du drar på fullt så tyder det på problem med bränsletillförsel. Jag tror inte att byte av spolar hjälper om felet yttrar sig så. Svag tändning brukar leda till misständningar på max vridmoment.
 
Otäta ventiler kan också ge orolig gång på lägre varv även fast det kan upplevas gå bra på höga varv vid belastning.
 
Nu har killen jag lämnade hojjen till synat förgasarna, gjort rent lågfartskanaler, munstycken etc osv. Enligt honom så är den nu "fullt körbar" och går klockrent på höga varv men vid gaspådrag blir det ett kort "bö" innan den drar iväg. Han tror att det är finjusteringar av gasarna som behövs för att få den att gå perfekt. Ingenting han har tid att fixa... ska hämta den senare idag och får se hur körbar den är helt enkelt :3freak
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top