GSXR 1100 går orent på låga varv

Ja. Nya stift kan göra underverk. Fattar inte att glömde nämna det från början
 
Lossade ett tändstift förut idag och det var helt kolsvart
(sotigt) och lite fuktigt allra längst ner. Vad tyder det på? Att det var dags att byta för längesedan eller att den går för fett/snålt?
 
Gissar att den får för mycket soppa, behöver jag byta munstycken till mindre eller hur ska jag gå tillväga?
 
Det skulle ju kanske förklara bensinlukten och röken?

För att förenkla felsökningen så gör allt som ska göras vid nästa service, då har du bytt stift, justerat ventiler, oljan kan du ev ha kvar men det är ju ändå dags för säsongsbyte och allt annat som ska justeras.

Har du flytning så var det bara eftersatt service som var felet :tummenupp
 
Lossade ett tändstift förut idag och det var helt kolsvart
(sotigt) och lite fuktigt allra längst ner. Vad tyder det på? Att det var dags att byta för längesedan eller att den går för fett/snålt?

Gissar att den får för mycket soppa, behöver jag byta munstycken till mindre eller hur ska jag gå tillväga?

Det skulle ju kanske förklara bensinlukten och röken?

Det säger egentligen inte så hemskt mycket att stiften är svarta om du inte vet om stiften i sig är fräscha. Det kan vara gamla sunkiga stift som inte ger ordentlig gnista och en fulförbränning i kammaren.
Byt till fräscha stift, se om hojen går bättre. Kolla hur stiften ser ut efter en ordentlig fullgasrepa, med nya stift.

Har inte riktigt läst hela tråden så värst noga, men tändkablarna kan också vara lite dåliga, och det kan också ge väldigt skoj problem med motorgången.
 
För att förenkla felsökningen så gör allt som ska göras vid nästa service, då har du bytt stift, justerat ventiler, oljan kan du ev ha kvar men det är ju ändå dags för säsongsbyte och allt annat som ska justeras.

Har du flytning så var det bara eftersatt service som var felet :tummenupp

Justera ventiler även om det inte är några missljud? (Van LC4-förare :p ).
Kollade med den tidigare ägaren och han hade bytt olja/filter + luftfilter - inte tändstift.
 
Justera ventiler även om det inte är några missljud? (Van LC4-förare :p ).
Kollade med den tidigare ägaren och han hade bytt olja/filter + luftfilter - inte tändstift.

Mät och justera vid behov. Det ska inte behöva slamra för att justering ska behövas.
 
Det är ofta så att motorn slamrar mindre när ventiler behöver justeras. De bankas upp i sätena så att spelet blir för litet vilket till slut kan störa förgasarna.
 
Det säger egentligen inte så hemskt mycket att stiften är svarta om du inte vet om stiften i sig är fräscha. Det kan vara gamla sunkiga stift som inte ger ordentlig gnista och en fulförbränning i kammaren.
Byt till fräscha stift, se om hojen går bättre. Kolla hur stiften ser ut efter en ordentlig fullgasrepa, med nya stift.

Har inte riktigt läst hela tråden så värst noga, men tändkablarna kan också vara lite dåliga, och det kan också ge väldigt skoj problem med motorgången.

Är tändkablar universalgrejer eller behövs det modellanpassade?
 
Det är ofta så att motorn slamrar mindre när ventiler behöver justeras. De bankas upp i sätena så att spelet blir för litet vilket till slut kan störa förgasarna.

Okey! Då är det lika bra att mäta avstånden. Har bara gjort det på en LC4 (enstonkare) innan, men det är samma princip antar jag? Bara att det är 16 istället för 4st ventiler? :huvet
 
Då kan du passa på att kolla tändkablarna. Är de av skruva-in-typ kan du använda standardkablar. Det är olika på olika hojar men på äldre brukar det gå att använda kabel på metervara. Det går på nyare hojar också om man är lite händig med lödkolv och krympslang.
 
Lossade ett tändstift förut idag och det var helt kolsvart
(sotigt) och lite fuktigt allra längst ner. Vad tyder det på? Att det var dags att byta för längesedan eller att den går för fett/snålt?

Stiften är ju gamla så du vet ju inte om sotet är nytt el gammalt. I med nya som sagt.
Kolla så det är absolut rent runt hålet där de ska sitta.
Och applicera tunnt aluminium/kopparpasta på gängan och dra inte för hårt.
Jag var oaktsam i somras och drog gängpaj på 3an.
Aluminum, fingänga och minsta gruskorn saboterar enkelt
 
Bytte stiften och skulle köra iväg den till vinterförvaring tidigare idag, fick vända... Hackade som bara den, helt orkeslös på hela registret och kom aldrig upp i temp. Enda positiva med de nya stiften var att den slutade att ryka haha:huvet:huvet:huvet
 
Kollade du bensinkranens funkion?

Med så allvarliga driftstörningar som kommer och går ser det ut att vara dålig bränsletillförsel eller att tändningen sviktar.

Laddar den som den ska och är batteriet friskt?
 
Bytte stiften och skulle köra iväg den till vinterförvaring tidigare idag, fick vända... Hackade som bara den, helt orkeslös på hela registret och kom aldrig upp i temp. Enda positiva med de nya stiften var att den slutade att ryka haha:huvet:huvet:huvet

Hur ser luftfiltret ut? Du sa att tidigare ägare har bytt. Kolla så det stämmer. :hihi
Men, nu verkar den ju ha blivit lite friskare med stiften iaf.
 
Kollade du bensinkranens funkion?

Med så allvarliga driftstörningar som kommer och går ser det ut att vara dålig bränsletillförsel eller att tändningen sviktar.

Laddar den som den ska och är batteriet friskt?

Hur kollar jag så att bränslekranen fungerar som den ska med tanke på att det krävs vakum för att det ska komma bränsle?

Batteriet är fräsht och generatorn laddar.

Hoppas på att någon slang kom i kläm/lossade när jag la på tanken förut, ska hem om kolla det.
 
Hur ser luftfiltret ut? Du sa att tidigare ägare har bytt. Kolla så det stämmer. :hihi
Men, nu verkar den ju ha blivit lite friskare med stiften iaf.

Kollade luftfiltret och det såg nybytt ut. Jo, känns som att något hände nu när jag bytte stift! För med de gamla stiften var den långt ifrån orkeslös :dummer
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top