GSX-R 750 '00+ vs CBR900RR '00+

PenDragon

En räv på hög nivå
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF600R Thundercat -97 (såld)
Grupptrycket slår till igen ;)
Skämt åsido, går i hojbytartankar inför nästa säsong...
Båda hojarna är ju vad jag förstått mycket trevliga hojar...
En av frågorna är exempelvis komfort... även om det egentligen inte spelar någon större roll... sitter rätt ok på polarens GSX-R 750 '96... och den är ju inte direkt känd för att vara världens mest bekväma hoj...
Är 186cm... åsikter?
Personliga erfarenheter angående båda hojarna? '00-'03 är väl av intresse... allt handlar väl egentligen om pengar ;)
För och nackdelar med båda hojarna?
Motorkaraktär? Powerwheelie-möjligheter (inte heller det något avgörande, men än dock intressant).
Jaja nog tjatat, jag antar att ni förstår vad jag vill ha reda på? :)
Tack på förhand!

Tjenare !!!
Jag hade tagit GSXR 750 , den vann ju inte masterbike utan anledning :tummenupp
En kompis hade en GSXR750 - 00 å han körde ifrån Rettor på flygrakan , så den gick väldigt bra. Sen är ju chassit fint på den , för vikten är ju ganska låg. Helt klart lätt att göra powerwheelie med :tummenupp
Tror GSXR är mycket roligare än CBR , men det är min åsikt å erfarenhet !

Ha de !!

Tjing !!! :yoparty

Annars går det väldigt bra att ge mig din ZX10-R:a? :D
Mja mja... det är ju just vikten som väger till gixxerns fördel...
men o andra sidan väger ju bara fireblejden ~4kg mer... och har dessutom 11hk mer
Tackar hur som helst :)

Bladen väger vell mer än 4 kg mer ?? Vikten för GSXR är väl 164 kg om jag minns rätt, cbr väger ju lätt över 175 kg. Men men , tror GSXR är mycket roligare .. :tummenupp
Anytime , men ZX10:an är fetast :yoparty

Tjing !!!

De här två hojarna är såpass likvärdiga att mitt råd blir att köpa den du får bästa pris i förhållande till skick på. Ta reda på alla fakta om de objekt du finner intressanta och jämför utrustning och skick sen köper du den som verkar vara bästa köpet oavsett om det är en gixxer eller en blade.

Pratar vi två likvärdiga hojar på alla punkter hade jag tagit bladen pga mer kubik, hästar, toppfart och roligare att köra fort med samt åka längre sträckor på. Även bättre garanti. (snyggare tycker jag med) :D

Till gixxerns fördel är väl lättmanöverbarheten på små krokvägar men det hade inte räckt för att jag skulle välja den.

Du ska inte fråga andra vad de tycker, du ska ut och prova båda hojarna på längre turer och bilda dig din egna uppfattning. Jag är precis som du, vill gärna fråga, men alla har så många olika uppfattningar.

Last edited:
Marsipulami skrev:
Du ska inte fråga andra vad de tycker, du ska ut och prova båda hojarna på längre turer och bilda dig din egna uppfattning. Jag är precis som du, vill gärna fråga, men alla har så många olika uppfattningar.

Låter som det bästa alternativet !! :tummenupp
Alla har vi olika smak på vad man vill ha , så testa om det går!!

Tjing!!

Kawapeter skrev:
Bladen väger vell mer än 4 kg mer ?? Vikten för GSXR är väl 164 kg om jag minns rätt, cbr väger ju lätt över 175 kg. Men men , tror GSXR är mycket roligare .. :tummenupp
Anytime , men ZX10:an är fetast :yoparty

Tjing !!!
Enligt Bike Test 2003 / 2004 så är det som följer:
Fireblade = 152hk / 170kg
Gixxer = 141hk / 166kg

Kreuger: Det är just detsamma som gör att det för tillfället lutar åt en Fireblade... högre kubik, mer motorkraft, (vad jag hört) bekvämare hoj.

Jo Marsipulami... du har helt klart en poäng, inte helt säkert att detta är möjligt dock... Men jag får se hur det blir :)

PenDragon skrev:
Gixxer = 141hk / 166kg

Kreuger: Det är just detsamma som gör att det för tillfället lutar åt en Fireblade... högre kubik, mer motorkraft, (vad jag hört) bekvämare hoj.

Jo Marsipulami... du har helt klart en poäng, inte helt säkert att detta är möjligt dock... Men jag får se hur det blir :)

Jodå, det är möjligt. Hör med en MC-handlare om du kan hyra en hoj ett par timmar. De flesta går med på detta och om du köper den sen så drar de hyreskostnaden. Ett förslag bara....

Allt går om man bara vill :tummenupp

PenDragon skrev:
Gixxer = 141hk / 166kg

O fan , så 04 Blade är tyngre än 03 ?? FAn , inte lätt att ha koll på alla siffror :D
Tjing!! :)

PenDragon skrev:
Gixxer = 141hk / 166kg

Tror inte att du vilt ska stirra dej blind på dessa fakta!.
Läs masterbiketester så får du se.
Om jag inte har fel så gjorde väll gixxern ganska bra i från sig, Tror till och med att den var snabbare än bladen t.o.m i toppfart. Om än marginellt.
En sak ska du veta om gixxern du måste varva ganska mycket för att den ska komma till sin rätt. Med anndra ord en 600:a på steroider :D :yoparty

Marsipulami skrev:
Jodå, det är möjligt. Hör med en MC-handlare om du kan hyra en hoj ett par timmar. De flesta går med på detta och om du köper den sen så drar de hyreskostnaden. Ett förslag bara....

Allt går om man bara vill :tummenupp
Ytterst otroligt att jag köper hojen hos en handlare iaf ;)

MrR1: Toppfart tror jag blejden är en hel del snabbare på, men mycket riktigt, gixxer 750 vann ju Masterbike-testet 2 år i rad om jag inte minns fel.
Det är väl egentligen ännu en anledning till att fireblejden leder på min interna lista för tillfället... har ju en 600:a nu och visst, det är kul att varva som en galning... men det betyder inte att jag vill känna mig tvingad att göra det gör att det ska röra sig ;)
Vill helt enkelt ha lite mer vrid och bättre mellanregister.

MrR1 skrev:
Tror inte att du vilt ska stirra dej blind på dessa fakta!.
Läs masterbiketester så får du se.
Om jag inte har fel så gjorde väll gixxern ganska bra i från sig, Tror till och med att den var snabbare än bladen t.o.m i toppfart. Om än marginellt.
En sak ska du veta om gixxern du måste varva ganska mycket för att den ska komma till sin rätt. Med anndra ord en 600:a på steroider :D :yoparty

Det är så lite som skiljer för en vanligt Svensson. Det lilla är kanske mycket på bana om man ska använda den där. Huvudsaken är att man trivs med sin hoj så jag rekomenderar fortfarande att prova båda dessa hojar och köp den som känns bäst. Men det är klart, frågan är ju vad du ska använda den till oxå?

Marsipulami skrev:
Det är så lite som skiljer för en vanligt Svensson. Det lilla är kanske mycket på bana om man ska använda den där. Huvudsaken är att man trivs med sin hoj så jag rekomenderar fortfarande att prova båda dessa hojar och köp den som känns bäst. Men det är klart, frågan är ju vad du ska använda den till oxå?
Användningsområdet blir väl främst sportigare / aktiv körning på gata... givetvis några eskapader på bana och men det är inte det främsta användningsområdet.
Komfort är inget jag verkar vara så speciellt känslig med har jag märkt... sitter som sagt helt ok på polarens gixxer 750 från '96... men givetvis är det något som väger till fireblade:ens fördel (efter vad jag hört hittills).

PenDragon skrev:
Gixxer = 141hk / 166kg

Dom vikterna är ju uppgivna torrvikter och inte på något sätt relevanta, brukar vara helt andra skillnader när de är i kördugligt skick.

Har inte kört cbr:en så jag kan inte jämföra den mot min gixxer, men det beror ju lite på vad du är ute efter för körning vilken du ska ta. Mer åt banåkningshållet så hade jag valt gixxern, den är mycket trevligt på bana! Hondan har säkert mer komfortabel körställning så ska det touras så ta hondan.

vill du ha äkta körglädje och köra hoj.......

välj då gixxern, lättsvängd,varv villig ,visserligen får man jobba lite om man ska hänga med gixxer 1000 :banana men inge problem! det man tappar ur böjjarna/ rakorna tar man igen på inbromsning och i böjjarna!

otrolig hoj! är helnöjd med min 750 -00 :kär
nu är ju inte jag nån slangar kung,men dom som provat......no probbs!

sen kan du piska skiten av 1000 cc hojjar på vägen mellan Lönsboda-glimmåkra! grym väg!!!!!!!

PenDragon skrev:
Användningsområdet blir väl främst sportigare / aktiv körning på gata... givetvis några eskapader på bana och men det är inte det främsta användningsområdet.
Komfort är inget jag verkar vara så speciellt känslig med har jag märkt... sitter som sagt helt ok på polarens gixxer 750 från '96... men givetvis är det något som väger till fireblade:ens fördel (efter vad jag hört hittills).

Okej... Ja du, det är inte lätt att välja! :va

gamle svarten skrev:
vill du ha äkta körglädje och köra hoj.......

välj då gixxern, lättsvängd,varv villig ,visserligen får man jobba lite om man ska hänga med gixxer 1000 :banana men inge problem! det man tappar ur böjjarna/ rakorna tar man igen på inbromsning och i böjjarna!

otrolig hoj! är helnöjd med min 750 -00 :kär
nu är ju inte jag nån slangar kung,men dom som provat......no probbs!

sen kan du piska skiten av 1000 cc hojjar på vägen mellan Lönsboda-glimmåkra! grym väg!!!!!!!

Har du varit nere i Skåne å kört??? Japp, det är finfina vägar där nere å dom är riktigt roliga å ligga å piska på :tummenupp
Fast den har nog inget att säga till om min ZX10-R , 600 chassi med 1000cc motor :D

Tjing!!!

Last edited:
Kawapeter skrev:
Har du varit nere i Skåne å kört??? Japp, det är finfina vägar där nere å dom är riktigt roliga å ligga å piska på :tummenupp
Fast den har nog inget att säga till om min ZX10-R , 600 chassi med 1000cc motor :D

Tjing!!!
Givetvis. Är där och kör jämt och ständigt ^^ Bor ju i Blekinge, dvs bara ~5 mil eller så från Skåne :)
Har en riktigt fin väg mellan Karlshamn och Åhus, eller snarare många småvägar ;) Grymt skön sträcka iaf!

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8