Är Aprilia Tuono Factory värt dom extra slantarna??

Simon1988

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2014
Ort
Visby
Hoj
Triumph Street Triple R -14
Simon1998 skriver:


Beror väl på vad det är? :huvet.
Vilken garanti är det på däck, luftfilter, oljefilter, fördelardosa, och Öhlins gaffelpackningar ?

Det är rätt vanligt att sk slitdelar ska bytas och att det inte faller på garantin.

Tex är fördelardosa en sådan slitdel på Honda. När min mammas Honda Accord började gå dåligt efter 6 månader så byttes fördelardosan. Och det gick inte på Hondas garanti. För Honda är en fördelardosa en slitdel som man måste räkna med att byta regelbundet. Det och att det är normalt enligt Honda att en CBR1000RR drar 4 dl olja / 100mil (Svar till Motorrad efter Motorrads 5000mila test av CBR1000RR) gör att jag aldrig kommer köpa en Honda.

Och jag gissar att gaffelpackningar är slitdelar på Öhlinsgafflar.
Det måste ju finnas nått skäl till att tex Mozz 22 skickar in gaffel och bakstötdämpare för service varje år.
(Finns en tråd på SH om när hans gaffel och stötdämpare försvunnit under transporten. Hittades till slut.)

Ready to Race innebär också Ready for Service efter t.ex. 20 timmar.

Självklart förstår jag att det inte kan vara garanti på alla slitdelar. Dock skulle jag tycka att det var bedrövligt om inte p-box i framgaffel skulle gå på garantin. Visst kör man extremt mycket (flertalet 1000 mil per år) är det en sak. Men då måste dom ju i så fall ha en mil-begränsing på hur länge p-boxarna och andra packningar går på garanti.
Om inte annat så måste det ju finnas service intervall även på fjädringen på en hoj där slitdelar byts.

Tycker inte direkt att man kan jämföra däck, luftfilter, oljefilter och liknande med packningar.

Så är det iallafall i bilvärlden som jag jobbar inom. Oljeläckage och liknande går i regel alltid på garanti, om kunden inte orsakat det själv med diverse offroad körning eller om något annat utifrån kommande skadat något eller om det finns en milbegränsning på garantin.

Men MC-världen funkar kanske väldigt mycket annorlunda?

Att motorer DRAR olja är väldigt vanligt inom bilvärlden och kommer tyvärr bara bli vanligare och vanligare. Man kör med slappare kolvringar bland annat för att få ner friktionen i motorer för att klara diverse miljökrav (är Euro 6 som gäller för personbilar från och med 2015) och har även massa tillsatser i motoroljorna för att påverka miljön så lite som möjligt.
Är inte ovanligt att det typ är okej för en motor att dra 5-10 dl/100 mil enligt tillverkarna.
Jag tycker verkligen det inte är okej. En kund ska ju inte behöva fylla på 20-30 LITER olja mellan servicarna.

Var lite offtopic kan man säga, men men.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Factory alla dar i veckan!

KAN man, så SKA man !!!

bara dårar utan pengar påstår annat!
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top