Är Aprilia Tuono Factory värt dom extra slantarna??

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Anledning till stök på långvarv/låglast beror sannolikt för att den reglerar avgas vägen med lambda-återkoppling.
Med en välmappad Ecu blir det ett helt annat beteende.

Det är svårt att få till lugn gång, stygga kammar, avgaskrav och låg svängmassa i samma ekvation. Samma bekymmer med suzuki du testa vill jag gissa.

Blir säkert än jävligare med euro4 nästa år..
 

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Ort
Gråbo
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
Anledning till stök på långvarv/låglast beror sannolikt för att den reglerar avgas vägen med lambda-återkoppling.
Med en välmappad Ecu blir det ett helt annat beteende.

Det är svårt att få till lugn gång, stygga kammar, avgaskrav och låg svängmassa i samma ekvation. Samma bekymmer med suzuki du testa vill jag gissa.

Blir säkert än jävligare med euro4 nästa år..

Om man nu tycker att den är lite stökig på lågvarv och vill mappa till det så att säga. Går det med original ecut på factoryn?
Eller behöver man byta?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Okej. Har du jämfört med någon annan hoj vad det gäller typ stadskörning? För har provkört Suzuki GSX-S1000 och den var bedrövlig i stadstrafik tyckte jag. Visst säkert något jag skulle kunna vänja mej vid efter ett tag kanske.
Kör i och för sej inte jätte mycket stad, men ibland kan det vara skönt att bara ta ett litet varv på stan med o spana runt lite :tuttar

Okej, där ser man. Ja helt felfria är väl inget hoj -märke nästan. Iallafall inte Europeisk, skulle jag tro.
Ja det kan ju snackas en hel del på forum med. Dom vars hojar funkar läser man ju sällan om på nätet. Är i regel bara dom som har problem som brukar höras o synas.

Jaså det är så pass bra ljud original?!


Micke65- Hur märkte du att filtret var otät? Blev det plötsligt extra mycket insugsljud eller var det av en slump när du skruva?

Tänkte är nog inget jag hade tänkt på annars om det nu skulle vara lite otät från början, speciellt inte efter som jag ännu aldrig kört en Tuono.

Mvh
Simon

Lusläste om hojen innan jag köpte och bytte asap ...lite skit fanns då jag bytte . jag kan tänka mig att vissa kam / motor problem som uppstått kan härledas till detta om man åker i skit ..hehe .
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Som sagt detta va -11 . Min gick som en klocka de 4 åren jag hade den ,ljudet är beroendeframkallande :banana

Likaså väghållning och öset :yoparty

Faktum är att byter jag hoj nån gång så blir det en factory :banana
 

Allramified

Medlem
Gick med
25 Jul 2015
Ort
Gränna
Hoj
SFV4S, D675
Jag valde RR framför Factory därför att:
*Jag skjutsar sambo och dotter en hel del och det är stor skillnad på komforten för passageraren.
*Gillar bakhjulsåka och vill ha en tåligare framfjädring, jag är ändå bara medioker på bana, så Sachsarna duger fint för mig, de är riktigt bra de också!
*Även om Factoryn är grymt cool i sin färgsättning är den lite för skrikig för min smak. Gillar den lite mer diskreta Donington Blue som nog matchar min personlighet lite mer :)
*Så här i efterhand är det ju RR som blivit unik, medan Factoryn blivit en dussinhoj ;)

Efter några bandagar är jag dock trött på den mesiga styrdämparen, kommer byta till Factoryns ställbara inom kort.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om man nu tycker att den är lite stökig på lågvarv och vill mappa till det så att säga. Går det med original ecut på factoryn?
Eller behöver man byta?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Du får boka in dig hos SpoonValleyRacing när Gabro kommer till Sverige.

Det går att mappa originalet
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Simon1998 skriver:
Okej. Ja det är ju såna tråkiga utgifter man gärna vill slippa. Dock borde väl ett läckage som händer efter ett år täckas av garantin kan jag tycka? Är väl minst 2 års garanti på alla nya hojar?

Beror väl på vad det är? :huvet.
Vilken garanti är det på däck, luftfilter, oljefilter, fördelardosa, och Öhlins gaffelpackningar ?

Det är rätt vanligt att sk slitdelar ska bytas och att det inte faller på garantin.

Tex är fördelardosa en sådan slitdel på Honda. När min mammas Honda Accord började gå dåligt efter 6 månader så byttes fördelardosan. Och det gick inte på Hondas garanti. För Honda är en fördelardosa en slitdel som man måste räkna med att byta regelbundet. Det och att det är normalt enligt Honda att en CBR1000RR drar 4 dl olja / 100mil (Svar till Motorrad efter Motorrads 5000mila test av CBR1000RR) gör att jag aldrig kommer köpa en Honda.

Och jag gissar att gaffelpackningar är slitdelar på Öhlinsgafflar.
Det måste ju finnas nått skäl till att tex Mozz 22 skickar in gaffel och bakstötdämpare för service varje år.
(Finns en tråd på SH om när hans gaffel och stötdämpare försvunnit under transporten. Hittades till slut.)

Ready to Race innebär också Ready for Service efter t.ex. 20 timmar.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Simon1998 skriver:


Beror väl på vad det är? :huvet.
Vilken garanti är det på däck, luftfilter, oljefilter, fördelardosa, och Öhlins gaffelpackningar ?

Det är rätt vanligt att sk slitdelar ska bytas och att det inte faller på garantin.

Tex är fördelardosa en sådan slitdel på Honda. När min mammas Honda Accord började gå dåligt efter 6 månader så byttes fördelardosan. Och det gick inte på Hondas garanti. För Honda är en fördelardosa en slitdel som man måste räkna med att byta regelbundet. Det och att det är normalt enligt Honda att en CBR1000RR drar 4 dl olja / 100mil (Svar till Motorrad efter Motorrads 5000mila test av CBR1000RR) gör att jag aldrig kommer köpa en Honda.

Och jag gissar att gaffelpackningar är slitdelar på Öhlinsgafflar.
Det måste ju finnas nått skäl till att tex Mozz 22 skickar in gaffel och bakstötdämpare för service varje år.
(Finns en tråd på SH om när hans gaffel och stötdämpare försvunnit under transporten. Hittades till slut.)

Ready to Race innebär också Ready for Service efter t.ex. 20 timmar.


Det där är ju inget! Audi&Volkswagen skriver att en oljeförbrukning på 1liter/100mil är normalt. Ja du läste rätt, 10 liter på 1000mil eller 30 liter mellan varje service :fakta
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Provat båda. Behåll Triumphen även om Aprilian är jäkligt fin den också.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det där är ju inget! Audi&Volkswagen skriver att en oljeförbrukning på 1liter/100mil är normalt. Ja du läste rätt, 10 liter på 1000mil eller 30 liter mellan varje service :fakta

Du kanske är ägare till en sådan ? VIlken / Vilka modeller gäller detta för ?

Vad jag lärt mig att VW DSG (VWs automatväxellåda) håller 7000 mil. En Taxiförare med en VW Passat gas bil (miljön du vet) och 25000mil var inne på sin 3 e DSG växellåda). Fick jag höra när vi hängde vid kompressorn i väntan på vår tur fylla på gas. Alla som funderar på elbil bör prova gasbil.
För att upptäcka hur kul man kan ha med andra förare i väntan på sin tur.
Att ladda bilen med gas / el.

Aha, äntligen fattar jag hur man kan ha 3000mil mellan oljebytena. Man häller helt enkelt på en massa ny olja mellan servicarna. Det här är ju inget nytt, faktiskt. Jag har sett tre Indian MC byggda på 1920-talet, alla tre rullar fortfarande. Dessa har OLJE-tank och Bensintank. Från oljetanken SAE50 olja, går oljan till motorn och samlas i sumpen. Sumpen som man tömmer regelbundet.

Gör man likadant på VWs nya bilar.
Tömmer sumpen regelbundet eller går oljan bara ut i naturen. :D
Som vanligt med skiten från VWs skit motorer. :mad:
En motor som sprider skit i naturen är väl en skitmotor ?!
Tur den inte gör det på labbet, då hade det ju varit ett arbetsmiljöproblem. !
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Kom på ett extra argument för factoryn då den har slipkoppling och inte R:en. Så var det iaf på min rsv4r men det kanske är ändrat nu?
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Kom på ett extra argument för factoryn då den har slipkoppling och inte R:en. Så var det iaf på min rsv4r men det kanske är ändrat nu?

Som sagt, det enda som skiljer är fjädring+styrdämpare, rsv4-kuts och färgsättning. Inget annat. Slirkoppling är det i båda.

Sen kan man föra diskussionen om det är en "äkta" Factory eller inte... Själv skulle jag säga att det är lite Factory-light om man jämför med tidigare modeller. Radialpump, smidda fälgar och extra godis i motorn kanske hade varit nåt, men då lär det ju kosta lite mer åas.
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Tjena
Så här såg jag på valet.
Om man köper RR så kommer man förmodligen funderar på om Factoryn är bättre. Alltså ångra sig lite.
Jag körde ca 2000 mil med min 2011 v4 tuono.
Nu 200 mil med Factoryn.
Nu ser jag det värt 15000kr extra.
Ölinsen är guld värda? ej så stötiga som sachen.


Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Jag valde Factoryn mest pga utseendet, lacken och såklart bakdelen från rsv4. Jag tyckte det var värt pengarna:)
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Om du gillar hojen och det bara skiljer 15000 med snyggare dekor och Öhlinare är det inte mycket att fundera över.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top