Är Aprilia Tuono Factory värt dom extra slantarna??

Anledning till stök på långvarv/låglast beror sannolikt för att den reglerar avgas vägen med lambda-återkoppling.
Med en välmappad Ecu blir det ett helt annat beteende.

Det är svårt att få till lugn gång, stygga kammar, avgaskrav och låg svängmassa i samma ekvation. Samma bekymmer med suzuki du testa vill jag gissa.

Blir säkert än jävligare med euro4 nästa år..
 
Anledning till stök på långvarv/låglast beror sannolikt för att den reglerar avgas vägen med lambda-återkoppling.
Med en välmappad Ecu blir det ett helt annat beteende.

Det är svårt att få till lugn gång, stygga kammar, avgaskrav och låg svängmassa i samma ekvation. Samma bekymmer med suzuki du testa vill jag gissa.

Blir säkert än jävligare med euro4 nästa år..

Om man nu tycker att den är lite stökig på lågvarv och vill mappa till det så att säga. Går det med original ecut på factoryn?
Eller behöver man byta?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Okej. Har du jämfört med någon annan hoj vad det gäller typ stadskörning? För har provkört Suzuki GSX-S1000 och den var bedrövlig i stadstrafik tyckte jag. Visst säkert något jag skulle kunna vänja mej vid efter ett tag kanske.
Kör i och för sej inte jätte mycket stad, men ibland kan det vara skönt att bara ta ett litet varv på stan med o spana runt lite :tuttar

Okej, där ser man. Ja helt felfria är väl inget hoj -märke nästan. Iallafall inte Europeisk, skulle jag tro.
Ja det kan ju snackas en hel del på forum med. Dom vars hojar funkar läser man ju sällan om på nätet. Är i regel bara dom som har problem som brukar höras o synas.

Jaså det är så pass bra ljud original?!


Micke65- Hur märkte du att filtret var otät? Blev det plötsligt extra mycket insugsljud eller var det av en slump när du skruva?

Tänkte är nog inget jag hade tänkt på annars om det nu skulle vara lite otät från början, speciellt inte efter som jag ännu aldrig kört en Tuono.

Mvh
Simon

Lusläste om hojen innan jag köpte och bytte asap ...lite skit fanns då jag bytte . jag kan tänka mig att vissa kam / motor problem som uppstått kan härledas till detta om man åker i skit ..hehe .
 
Som sagt detta va -11 . Min gick som en klocka de 4 åren jag hade den ,ljudet är beroendeframkallande :banana

Likaså väghållning och öset :yoparty

Faktum är att byter jag hoj nån gång så blir det en factory :banana
 
Jag valde RR framför Factory därför att:
*Jag skjutsar sambo och dotter en hel del och det är stor skillnad på komforten för passageraren.
*Gillar bakhjulsåka och vill ha en tåligare framfjädring, jag är ändå bara medioker på bana, så Sachsarna duger fint för mig, de är riktigt bra de också!
*Även om Factoryn är grymt cool i sin färgsättning är den lite för skrikig för min smak. Gillar den lite mer diskreta Donington Blue som nog matchar min personlighet lite mer :)
*Så här i efterhand är det ju RR som blivit unik, medan Factoryn blivit en dussinhoj ;)

Efter några bandagar är jag dock trött på den mesiga styrdämparen, kommer byta till Factoryns ställbara inom kort.
 
Last edited:
Om man nu tycker att den är lite stökig på lågvarv och vill mappa till det så att säga. Går det med original ecut på factoryn?
Eller behöver man byta?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Du får boka in dig hos SpoonValleyRacing när Gabro kommer till Sverige.

Det går att mappa originalet
 
Simon1998 skriver:
Okej. Ja det är ju såna tråkiga utgifter man gärna vill slippa. Dock borde väl ett läckage som händer efter ett år täckas av garantin kan jag tycka? Är väl minst 2 års garanti på alla nya hojar?

Beror väl på vad det är? :huvet.
Vilken garanti är det på däck, luftfilter, oljefilter, fördelardosa, och Öhlins gaffelpackningar ?

Det är rätt vanligt att sk slitdelar ska bytas och att det inte faller på garantin.

Tex är fördelardosa en sådan slitdel på Honda. När min mammas Honda Accord började gå dåligt efter 6 månader så byttes fördelardosan. Och det gick inte på Hondas garanti. För Honda är en fördelardosa en slitdel som man måste räkna med att byta regelbundet. Det och att det är normalt enligt Honda att en CBR1000RR drar 4 dl olja / 100mil (Svar till Motorrad efter Motorrads 5000mila test av CBR1000RR) gör att jag aldrig kommer köpa en Honda.

Och jag gissar att gaffelpackningar är slitdelar på Öhlinsgafflar.
Det måste ju finnas nått skäl till att tex Mozz 22 skickar in gaffel och bakstötdämpare för service varje år.
(Finns en tråd på SH om när hans gaffel och stötdämpare försvunnit under transporten. Hittades till slut.)

Ready to Race innebär också Ready for Service efter t.ex. 20 timmar.
 
Simon1998 skriver:


Beror väl på vad det är? :huvet.
Vilken garanti är det på däck, luftfilter, oljefilter, fördelardosa, och Öhlins gaffelpackningar ?

Det är rätt vanligt att sk slitdelar ska bytas och att det inte faller på garantin.

Tex är fördelardosa en sådan slitdel på Honda. När min mammas Honda Accord började gå dåligt efter 6 månader så byttes fördelardosan. Och det gick inte på Hondas garanti. För Honda är en fördelardosa en slitdel som man måste räkna med att byta regelbundet. Det och att det är normalt enligt Honda att en CBR1000RR drar 4 dl olja / 100mil (Svar till Motorrad efter Motorrads 5000mila test av CBR1000RR) gör att jag aldrig kommer köpa en Honda.

Och jag gissar att gaffelpackningar är slitdelar på Öhlinsgafflar.
Det måste ju finnas nått skäl till att tex Mozz 22 skickar in gaffel och bakstötdämpare för service varje år.
(Finns en tråd på SH om när hans gaffel och stötdämpare försvunnit under transporten. Hittades till slut.)

Ready to Race innebär också Ready for Service efter t.ex. 20 timmar.


Det där är ju inget! Audi&Volkswagen skriver att en oljeförbrukning på 1liter/100mil är normalt. Ja du läste rätt, 10 liter på 1000mil eller 30 liter mellan varje service :fakta
 
Provat båda. Behåll Triumphen även om Aprilian är jäkligt fin den också.
 
Det där är ju inget! Audi&Volkswagen skriver att en oljeförbrukning på 1liter/100mil är normalt. Ja du läste rätt, 10 liter på 1000mil eller 30 liter mellan varje service :fakta

Du kanske är ägare till en sådan ? VIlken / Vilka modeller gäller detta för ?

Vad jag lärt mig att VW DSG (VWs automatväxellåda) håller 7000 mil. En Taxiförare med en VW Passat gas bil (miljön du vet) och 25000mil var inne på sin 3 e DSG växellåda). Fick jag höra när vi hängde vid kompressorn i väntan på vår tur fylla på gas. Alla som funderar på elbil bör prova gasbil.
För att upptäcka hur kul man kan ha med andra förare i väntan på sin tur.
Att ladda bilen med gas / el.

Aha, äntligen fattar jag hur man kan ha 3000mil mellan oljebytena. Man häller helt enkelt på en massa ny olja mellan servicarna. Det här är ju inget nytt, faktiskt. Jag har sett tre Indian MC byggda på 1920-talet, alla tre rullar fortfarande. Dessa har OLJE-tank och Bensintank. Från oljetanken SAE50 olja, går oljan till motorn och samlas i sumpen. Sumpen som man tömmer regelbundet.

Gör man likadant på VWs nya bilar.
Tömmer sumpen regelbundet eller går oljan bara ut i naturen. :D
Som vanligt med skiten från VWs skit motorer. :mad:
En motor som sprider skit i naturen är väl en skitmotor ?!
Tur den inte gör det på labbet, då hade det ju varit ett arbetsmiljöproblem. !
 
Last edited:
Kom på ett extra argument för factoryn då den har slipkoppling och inte R:en. Så var det iaf på min rsv4r men det kanske är ändrat nu?
 
Kom på ett extra argument för factoryn då den har slipkoppling och inte R:en. Så var det iaf på min rsv4r men det kanske är ändrat nu?

Som sagt, det enda som skiljer är fjädring+styrdämpare, rsv4-kuts och färgsättning. Inget annat. Slirkoppling är det i båda.

Sen kan man föra diskussionen om det är en "äkta" Factory eller inte... Själv skulle jag säga att det är lite Factory-light om man jämför med tidigare modeller. Radialpump, smidda fälgar och extra godis i motorn kanske hade varit nåt, men då lär det ju kosta lite mer åas.
 
Tjena
Så här såg jag på valet.
Om man köper RR så kommer man förmodligen funderar på om Factoryn är bättre. Alltså ångra sig lite.
Jag körde ca 2000 mil med min 2011 v4 tuono.
Nu 200 mil med Factoryn.
Nu ser jag det värt 15000kr extra.
Ölinsen är guld värda? ej så stötiga som sachen.


Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 
Jag valde Factoryn mest pga utseendet, lacken och såklart bakdelen från rsv4. Jag tyckte det var värt pengarna:)
 
Om du gillar hojen och det bara skiljer 15000 med snyggare dekor och Öhlinare är det inte mycket att fundera över.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top