GSX-R 750 '00+ vs CBR900RR '00+

Har själv en Blade 00 och är helnöjd.

Om jag har förstått dig rätt så skalla du inte köra bana, så motormässigt kvittar det då ju vilken av dem du väljer, för du klarar ändå inte av att utnyttja alla kraft på vanlig väg.

Åk och provkör dem båda är mitt råd, kolla mer på utseendet, bromsar och sånt istället för att stirra dig blind på hästarna i motorn.....

Lycka till....

Nja, ska inte köra ENBART bana, bankörning kommer givetvis att inträffa då tillfälle ges... Kan dock erkänna att jag givetvis inte kan utnyttja varenda hästkraft på någon av dessa maskiner, men en viss roll spelar det minsann ändå. Vad jag förstått hittills är att man måste varva gixxern en hel del... och även om jag vill KUNNA varva hojen så är det inget jag vill vara tvingad att göra för att dra iväg ^^
Stirrar inte mig blind på hästkrafter alls, men det är ett av de fåtal grejer jag faktiskt kan se på pappret.
Det är ju just det som är tanken med denna tråden, att få utlåtande av ägare av dessa hojar angående hur de är att köra, gärna i jämförelse med varann, bromsar, komfort osv.
Beskriv gärna lite mer utfärdigt exempelvis hur hojen är att köra långa sträckor etc.
Tack :)

Med risk för att verka tjatig, är det sån brist på Fireblade-ägare som vill dela med sig av sina erfarenheter? o_O

Har kört 40 mil nu med min nya Fireblade. Jag är mycket nöjd med hojens vägegenskaper där du kan ta en kurva på ett helt makalöst sätt. När det gäller motorn så kan du lätt köra på 5an-6an genom 50-70 vägar...., liksom du kan dra på och varva ut den totalt, och då vill jag lova att det går så in i helvete.... 133 hästar på bakhjulet orginal är inte heller fy skam. Byta till helsystem och PC och bänka den så har du 150 hästar på bakhjulet (cirkus). Och jag kan lova dig, du lär ha problem för att utnyttja dessa hästkrafter...., inte ens orginalhästarna....

Tack Marsipulami, det är precis sån respons jag vill ha!
Någon som har en aning hur mycket det skiljer mellan en 929 och en 954?
Lutar väl åt en 929 (om det nu blir Fireblade) då den ligger lite mer i det prisläget jag siktar på ;)

vad jag förstår har 954 lite mer borrning, högre komp, större spjällhus. sen är väl hojen några kilo lättare och har lite andra mått.
tror det uppges nån häst mer än på 929 men bänkningar visar att det skiljer en del i vridmoment i registret.
Det är säkert inte som natt o dag, trots allt så var ju skillnaden mellan 919 och 929 större.

Men PenDragon, de bästa me den sträckan e när man sitter o kränger på Robins Pizzeria!!! :hihi

PenDragon skrev:
Tack Marsipulami, det är precis sån respons jag vill ha!
Någon som har en aning hur mycket det skiljer mellan en 929 och en 954?
Lutar väl åt en 929 (om det nu blir Fireblade) då den ligger lite mer i det prisläget jag siktar på ;)

Varför inte en ny 954a?

PenDragon skrev:
Wake up call to all the Fireblade owners etc.

Alltså!!!.......vad är det mer du vill veta nu? Tycker det är många som skrivit en hel del här. Testa hojarna istället så får du svar på alla dina frågor vet jag.

Marsipulami skrev:
Alltså!!!.......vad är det mer du vill veta nu? Tycker det är många som skrivit en hel del här. Testa hojarna istället så får du svar på alla dina frågor vet jag.
Men ack... alla har tyvärr inte möjlighet att provköra ;|
Just därför jag vill ha lite mer utfärdiga recensioner... hur de är att köra längre sträckor, hur de är jämfört med andra hojar... liksom, saker man själv vill veta när man funderar på att köpa en hoj... skulle någon fråga mig om min lilla thundercat skulle jag kunna skriva en hel del om hur den är att köra m.m.

Testkör båda hojarna så du kan bilda dig en egen uppfattning.

:hihi

PenDragon skrev:
Men ack... alla har tyvärr inte möjlighet att provköra ;|
Just därför jag vill ha lite mer utfärdiga recensioner... hur de är att köra längre sträckor, hur de är jämfört med andra hojar... liksom, saker man själv vill veta när man funderar på att köpa en hoj... skulle någon fråga mig om min lilla thundercat skulle jag kunna skriva en hel del om hur den är att köra m.m.

Lite svårt att veta vad du är ute efter för information med tanke på det vi andra har skrivit hittills. Det är inte säkert att du gillar det jag gillar t.ex. Vad jag förstår så är du mest ute efter att skryta om hur många HK du har, då rekomenderar jag dig att köpa en Haybusa istället :lol

I alla fall, skriv ner "exakt" det du vill veta om hojen, den informationen du vill ha så ska vi se om vi inte kan hjälpa dig med dina svar. Skriv dem gärna punkt för punkt så avlöper vi dem allt eftersom. För om du inte skriver vad du vill veta så är det svårt att svara på. Så om du frågar mig "Hur är din hoj då?", då skulle jag svara "Fy fan, den är skitbra, jag gillar den som tusan" vilket jag gör. Men hur vet du att DU kommer att gilla den då??? :va

Så min rekomendation till dig är...., åk in till någon MC-försäljare och testa dessa hojar så märker du vilken det är du gillar bäst...

typ fattar nada heller? :confused:

om du är så kåt på hoj köp.....så hade jag åkt till claessons i bromölla,ove´s motor i olofström och försökt testa bägge modellerna du är intresserad av!

fan,säsongen hinner ju ta slut innan du bestämmt dej :hihi

visst ska man lyssna på andras omdömmen ,men till sist är det ju du som fastnar för den där "känlsan" för hojjen du väljer!

om du vill åka krokigt och "aktivt",så välj gixxern,den har inte samma vrid som hondan och vill helst att du petar ner 2 vxlar typ vid en snabb omkörning om du ska hänga med 1000cc maskiner! men du hänger med :tummenupp

nu riskerar jag att få varenda blade ägare på halsen...men när vi testade olika hojjar på lunda,så va det nån som sa: bladen är en hoj som har allt,fin kvalitet,går fint,men det känns som måndag hela veckan......

o herre jävlar! nu ska du nog få fart på blade ägarna :D

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...