GSX 750ES 1984 turbo resurection

Den är från Motea, finns en hel del att välja på där. Dom har bra priser men har ingen aning om kvalitet osv. Koso är ju beprövade grejer och man vet att det funkar men priset är ju därefter.

Hoppas och tror att det ska funka med en digital omvandlare för hastighetsmätaren även till denna. Hade varig skönt att slippa bängla med magneter och sånt.
 
Detta inlägg handlar om svingförlängning och bromsar som ett led för en godkänd SFRO besiktning. Vad tror ni om detta upplägg?

Hardcore på papper rakt ur hjärnan men något sådant tänkte jag. 5 cm förlängning med 3 cm frästa instick på varje sida. Fick tag i aluminium plattor med måtten 200x60x30 som brorsan får köra i fräsen.

Sen kollade jag med besiktningskillen, jag behöver inte byta bromsskivor utan endast ok. Vilken typ av 6 kolvs ok är lättast att få att passa?
 

Bifogat

  • 20220209_181410.jpg
    20220209_181410.jpg
    709.7 KB · Visningar: 18
Utan att egentligen begripa men hade jag 20 cm skulle jag nyttja de 20 cm jag hade med 75 mm instick och 50 mm förlängning eller i alla fall så mycket man kan få in, är ju marginell viktökning det rör sig om. Men jag är feg men jag vet att det gör ont att gå om kull med en GSX750ES ?

Andra borde ju ha koll på hur mycket man brukar sticka in då man förlänger svingen.

Har du tänkt dig styrdämpare på hojen, det ska då dit på min innan jag kör en meter med den.
 
Insticket kanske bör punktsvetsas på sidorna både fram och bak och inte bara i bak. Insticket är mindre viktigt än själva utförandet av svetsjobbet. 10 eller 30 mm, spela roll. 50 mm förlängning, är det inte i minsta laget? Hojen är väl inte tänkt att köras på en gokart-bana?
 
Då jag talade med SFRO så var det lite diffust på hur mycket man var tvungen att förlänga svingen för att det skulle räknas som en större förändring men då talades det om 50-100 mm.

Visst måste man ha "papper" på både materialet man gör förlängningen av och tillsatsmaterial. Är väl i och för sig ganska klokt om man tänker på vad som kan hända om det skulle fallera.
 
Jo man behöver kunna visa fullständig dokumentation över material och hur man gjort. Jag har för säkerhets skull dialog med besiktningsmannen i allt jag gör. Blir lätt kostsamt annars om man måste göra om.
 
Idag kom laddluftkylaren, kul som fan stt hitta en som passar mot org kylare. Tar mkt mindre plats. Blir ändå till att flytta turbon, kommer aldrig att gå annars är jag rädd.
 

Bifogat

  • 20220211_172222.jpg
    20220211_172222.jpg
    1.4 MB · Visningar: 16
  • 20220211_163119.jpg
    20220211_163119.jpg
    991.6 KB · Visningar: 18
Åter igen utan att vara säker men jag tror expansionskärlet sitter på liknande sätt på XT660, eller det sitter väl längre fram ovanför växellådan om jag minns rätt då jag sökte lämplig tank till vatteninsprutning. Funderade på ett XT660 kärl som vatten tank för vatteninsprutning till Hondan.

Hade en Polaris fyrhjuling för nästan 20 år sen och jag vill minnas att expansionskärlet satt kärlet lågt på sidan av motorn på den med.
 
Ja det känns som att det borde funka om det inte ska sitta på en viss höjd mot kylaren? Känns som att det där är det bästa och mest estetiska stället att sätta den på.
 
Expansionskärl....skulle det funka att sätta det här?
Vet du eller tror du att den kommer att driva olja via vevhusventilationen? För egen del var det ett spel för galleriet (den blåste ingen olja) - regler sade att kärl är ett måste - så jag tog en NOS flaska och monterade upp-och-ned.
ptx-12007_w.jpg
1644622377137.png
 
Vet du eller tror du att den kommer att driva olja via vevhusventilationen? För egen del var det ett spel för galleriet (den blåste ingen olja) - regler sade att kärl är ett måste - så jag tog en NOS flaska och monterade upp-och-ned.
ptx-12007_w.jpg
View attachment 468786
Nja jag har ju inte startat den ännu så jag vet inte om den kommer trycka ur genom vevhusvent. Enligt Lennart så skulle den göra det. Gillar din lösning Anders kommer nog göra något liknande dom catchtank. Annars var min plan bara ett filter under tanken.
 
Åkte på en liten släng av corona så man är inte helt hundra i kroppen. Tänkte ändå ge mig ut i garaget en stund och söka en bra lösning för kylaren och IC. Känns som att mkt hänger på det just nu.
 

Bifogat

  • 20220210_215637.jpg
    20220210_215637.jpg
    2.5 MB · Visningar: 10
Så här ser vevhusvent lösningen ut på min just nu, En jättenippel ut till en slang som jag tänkte sätta filter på. Observera det gängade hålet i bakkant, vettefan vad det är till för egentligen? Ska täppa igen det när vi förlänger svingen.
 

Bifogat

  • 20220212_104813.jpg
    20220212_104813.jpg
    1.2 MB · Visningar: 19
Jag har org kvar från den luftkylda om den passar. Annars är jag absolut intresserad av en org. Så här ser det ut med kylarna just nu. Måste bygga om grenröret och leda om oljefiltret. Går inte att få bättte än så här
 

Bifogat

  • 16446793758078512346848628171366.jpg
    16446793758078512346848628171366.jpg
    1.5 MB · Visningar: 17
  • 16446794073578800231938176774652.jpg
    16446794073578800231938176774652.jpg
    1.5 MB · Visningar: 17
  • 16446794433134389283813603401827.jpg
    16446794433134389283813603401827.jpg
    1.4 MB · Visningar: 17
Jag har org kvar från den luftkylda om den passar. Annars är jag absolut intresserad av en org. Så här ser det ut med kylarna just nu. Måste bygga om grenröret och leda om oljefiltret. Går inte att få bättte än så här
Hur mycket fjädringsväg får du i gaffeln sådär? Tar hjulet i kylaren i om gaffeln bottnar?
 
Är väl smartats att lossa locken på gaffelrören och fiska upp fjädrarna och bottna gaffeln så man vet att man har spelrum.

Sen kan jag rekomendera att köpa bussningarna som sitter i i ytterbenet om du hittar såna för dom är utgångna, jag hittade hos Lelles och jag tror det fanns två kvar då jag köpte mina. I mitt fall var det dessa bussningar som gjorde att jag inte fick ihop hojen fören mitt i sommaren trots att jag började med den efter nyår. Även den fjädrande brickan nere i cartridgen (var skadad då tidigare ägare nog inte monterat ihop gaffeln rätt) är svår att få tag på, tror jag köpte de två sista just då hos cmsnl.
 
Jag ska prova bottna gaffeln innan jag svetsar fästena permanent sen går jag så tight det går från det. Kapa kylarna kan ju vara ett alternativ men vill helst slippa det. Vi får se vart vi hamnar när grannen och jag slår våra kloka över lite bärs. Är det svårt att kapa kylare? Kan man såga av dem var man vill och bara svetsa ny botten? Tack för tipset med bussningarna bosse, det ska jag tänka på.
 
Back
Top