GSX 1400-tråden

F_n nu har man ågren :gnissla sommaren slutar på måndag(börjar jobba semestern slut):gråta :gråta :gråta :gråta
Men va f_n får väl tinga helgerna i stället :yoparty .
Har ändå blivit en del kört , tog en runda till Danmark o körde strandvejen o lite andra vägar.
Tur att man inte bor där mc priserna är inte o leka med där:tummenner.
Men folket är helt ok , blev en hel del snackat om mc i allmänhet.
O som slutkläm körde man öresundsbron hela behålningen är tunneln:D som bonus var det knappt några bilar o jag körde laglydigt:rolleyes: :rolleyes:
passade även på att ta en tur genom söderåsen i skåne rekomenderas:tummenupp .
Hojen går bra till o med fått :tummenupp av högsta instans :tuttar vad det gäller långkörning. Nu har man iofs. börjat fundera på vad man ska hitta på till vintern för nåt måste man göra:D.
Visst ja bakdäcket mååste bytas helt slut efter 700mil tror det blir ett michelin pilot road 2 någon som har erfarenhet av det ?

Nä nu ska jag ta hojen in till Karlshamn o östersjöfestivalen ,perfect med hoj mc parkeringen är inne i stan så man slipper gå så långt slö som man är:nicka
ha det gött.:hej


/Maveric
 
Sisådär ja.... ett stycke GSX 1400 topplock från en K7:a ligger nu på arbetsbänken.
Komplett med kamaxlar och insugningsgummin.
Kamaxlarna skall säljas och Mipet har första tjing. Perfekt att skicka iväg till TTS (eller direkt till Kentcams) för omslipning. £235 vill TTS ha för slipningen iallafall... Kentcams kanske är billigare. Resultatet blir iallafall liknande Yoshi ST-1 kammar men till lite drygt halva priset (med inköp av mina kammar). Och så har de aningens mer lyft. http://www.tts-performance.com/cata...63&PHPSESSID=8403f45da7a00d96c5529a61b932cd58
Jag har själv TTS kammar på min hoj och den går underbart bra.
Toppen tänkte jag att någon skulle få porta i höst/vinter så jag kan skruva ihop den lagom till påsk som jag brukar (tips på vem emottages gärna). Första besiktningen tänkte jag klämma i höst så man slipper oroa sig för den till våren.
Förbrukade 0,82 liter milen på en "touringsväng" till Pajala för någon vecka sedan... i rask takt dock. På svängen till Dalarna låg den på ca 0,7-0,75. Med portad topp, kamaxlar, helsystem och Powercommander borde jag rimligtvis komma uppåt 0,9 :tungan
Bromsar 127hk på bakhjulet idag i en "snålbänk" och efter portning siktar jag på 140-145... slutmålet är 150hk men då måste man nog ge sig på ett 1550 kit och budgeten räcker inte till det... ännu...
Imorrn skall det handlas lister till köket och på fredxag börjar jag mitt nya jobb.
Over and out för denna gång.
 
Hej alla 1400-entusiaster!
Jag har äntligen plöjt igenom hela tråden, och nu får jag nog ändra mina planer:) Jag tänkte i första hand investera i väsk- och topboxhållare + hårda väskor typ Givi till min nyinköpta K7:a, men nu inser jag att jag inte kommer att få ro i själen förrän det sitter Akrapovic helsystem + Power Commander monterat. Touringpackningen går ju att klämma in i mjuka väskor och en packrulle istället tills vidare.

Kan man få Power Commandern med vald mappning när man köper den, eller ska man hämta från hemsidan och ladda in den själv? Vilken mappning funkar bäst?
Blir det mycket bättre resultat om man gör en bänkning i samband med mappning, och hur mycket märks det - enbart på toppeffekten, eller blir det en mer ojämn effektkurva utan bänkning? Märks det att hojen går sämre på vissa varvtal utan bänkning, t.ex. ojämn/ryckig gång på låga varv, eller är det svårt att känna skillnaden i praktiken?

Om man ska göra en bänkning - bör man koppla bort PAIR-systemet först?

Jag såg att någon efterlyste servicemanual tidigare i tråden. Det finns att ladda ner på http://www.gsx1400fe.com/ för K2 till K5. Finns både som stor fil och uppdelad i sektioner. Även Parts manual och handboken finns.
 
Last edited:
Hej alla 1400-entusiaster!
Jag har äntligen plöjt igenom hela tråden, och nu får jag nog ändra mina planer:) Jag tänkte i första hand investera i väsk- och topboxhållare + hårda väskor typ Givi till min nyinköpta K7:a, men nu inser jag att jag inte kommer att få ro i själen förrän det sitter Akrapovic helsystem + Power Commander monterat. Touringpackningen går ju att klämma in i mjuka väskor och en packrulle istället tills vidare.

Kan man få Power Commandern med vald mappning när man köper den, eller ska man hämta från hemsidan och ladda in den själv? Vilken mappning funkar bäst?
Blir det mycket bättre resultat om man gör en bänkning i samband med mappning, och hur mycket märks det - enbart på toppeffekten, eller blir det en mer ojämn effektkurva utan bänkning? Märks det att hojen går sämre på vissa varvtal utan bänkning, t.ex. ojämn/ryckig gång på låga varv, eller är det svårt att känna skillnaden i praktiken?

Om man ska göra en bänkning - bör man koppla bort PAIR-systemet först?

Jag såg att någon efterlyste servicemanual tidigare i tråden. Det finns att ladda ner på http://www.gsx1400fe.com/ för K2 till K5. Finns både som stor fil och uppdelad i sektioner. Även Parts manual och handboken finns.

Jag föreslår detta inköp då... yoshi helsystem med powercommander för 7000kr! http://www.blocket.se/vi/17259410.htm?ca=1_7_s
Bara att fullakra kostar ju 12000 annars.
Mappen i powercommandern som medföljer borde ju passa hyfsat men bäst blir det ifall man bänkar på hojen.
 
Jag föreslår detta inköp då... yoshi helsystem med powercommander för 7000kr! http://www.blocket.se/vi/17259410.htm?ca=1_7_s
Bara att fullakra kostar ju 12000 annars.
Mappen i powercommandern som medföljer borde ju passa hyfsat men bäst blir det ifall man bänkar på hojen.

Mycket bra pris på det systemet, men tyvärr har jag inte råd ännu:huvet

Ni som har monterat helsystem/slip-on...har ni avgassmällar på gasavslag?
Försvinner eller minskar de i så fall om man kopplar bort PAIR?
På min förra hoj, en KTM 625, så försvann de helt när jag rev bort hela SAS-systemet (motsvarar Suzukis PAIR), så jag kan tänka mig att det hjälper på Suzukin också.
 
Hej O välkommen till dårhuset Kosken625 :D .

Vad det gäller p.a.i.r så är det som Mipet säger mindre knallar i övrigt ingen skillnad men har man tagit bort det så slipper man det om man ska bänka den sen när pc3:n o smälleröret är monterat:yoparty
Kolla på sidan 41 i denna tråden om du ska ta väck det:tummenupp


/Maveric
 
Hej O välkommen till dårhuset Kosken625 :D .

Vad det gäller p.a.i.r så är det som Mipet säger mindre knallar i övrigt ingen skillnad men har man tagit bort det så slipper man det om man ska bänka den sen när pc3:n o smälleröret är monterat:yoparty
Kolla på sidan 41 i denna tråden om du ska ta väck det:tummenupp


/Maveric

Tack, maveric och mipet:tummenupp
Då lär jag nog fixa det innan jag monterar nytt 4-1 och PCIII.
 
Hallå

Tjena vänner, är en nybliven ägare till en gsx1400 kommer från nen Yamaha xjr 1300 kan säga att ja är ganska nöjd med bytet fick en traktor som drar det mesta.. Har läst en del här på forumet o tycker att alla är nöjda med sina GSX Har Pc3 o slipon o 100,3 på slangen,,, tänkte öka det senare:yoparty
 
Tjena vänner, är en nybliven ägare till en gsx1400 kommer från nen Yamaha xjr 1300 kan säga att ja är ganska nöjd med bytet fick en traktor som drar det mesta.. Har läst en del här på forumet o tycker att alla är nöjda med sina GSX Har Pc3 o slipon o 100,3 på slangen,,, tänkte öka det senare:yoparty

Grattis till nya hojen och välkommen till tråden!
Had du några frågor så ställer vi görna upp.
 
Tjena vänner, är en nybliven ägare till en gsx1400 kommer från nen Yamaha xjr 1300 kan säga att ja är ganska nöjd med bytet fick en traktor som drar det mesta.. Har läst en del här på forumet o tycker att alla är nöjda med sina GSX Har Pc3 o slipon o 100,3 på slangen,,, tänkte öka det senare:yoparty


Välkommen hit o grattis till ett bra köp :tummenupp.
Som Maggy sa är det något du undrar över bara fråga.


/Maveric
 
Lysande Maggy! Du verkar riktigt seriös...

När det gäller portning av toppen så har du ju Marklund rätt nära till hands där du bor. En som jag också tycker är duktig är Mats på MP-Racing i Billesholm (Skåne). Han har dessutom gjort om några gsx 1400.
Ska du ändå pilla ihop grejerna själv så spelar inte avståndet någon roll.
Jag tycker du verkar ha hög bränsleförbrukning. Min 1550 tar mellan 0,6-0,75 l/mil med aktiv högerhand. Jag försöker mest köra roliga krokiga vägar som finns i Småland och Skåne med mycket gasande och bromsande. Högfartstouring tar nog rätt mycket då luftmotståndet är enormt på en naken hoj, och speciellt bekvämt är det ju inte heller...
Hittills i år har det blivit 460 mil. Körde 90 mil nu i veckan och hittade flera riktigt roliga vägar i Småland, Skåne och Halland :tummenupp


Sisådär ja.... ett stycke GSX 1400 topplock från en K7:a ligger nu på arbetsbänken.
Komplett med kamaxlar och insugningsgummin.
Kamaxlarna skall säljas och Mipet har första tjing. Perfekt att skicka iväg till TTS (eller direkt till Kentcams) för omslipning. £235 vill TTS ha för slipningen iallafall... Kentcams kanske är billigare. Resultatet blir iallafall liknande Yoshi ST-1 kammar men till lite drygt halva priset (med inköp av mina kammar). Och så har de aningens mer lyft. http://www.tts-performance.com/cata...63&PHPSESSID=8403f45da7a00d96c5529a61b932cd58
Jag har själv TTS kammar på min hoj och den går underbart bra.
Toppen tänkte jag att någon skulle få porta i höst/vinter så jag kan skruva ihop den lagom till påsk som jag brukar (tips på vem emottages gärna). Första besiktningen tänkte jag klämma i höst så man slipper oroa sig för den till våren.
Förbrukade 0,82 liter milen på en "touringsväng" till Pajala för någon vecka sedan... i rask takt dock. På svängen till Dalarna låg den på ca 0,7-0,75. Med portad topp, kamaxlar, helsystem och Powercommander borde jag rimligtvis komma uppåt 0,9 :tungan
Bromsar 127hk på bakhjulet idag i en "snålbänk" och efter portning siktar jag på 140-145... slutmålet är 150hk men då måste man nog ge sig på ett 1550 kit och budgeten räcker inte till det... ännu...
Imorrn skall det handlas lister till köket och på fredxag börjar jag mitt nya jobb.
Over and out för denna gång.
 
Jag letar efter ett kylarskydd som har ett diskret, rent utseende utan någon text mitt på skyddet. Någon som vet var jag kan hitta ett?
Alla jag sett är kromade eller gjorda i rostfritt...finns det inga svarta?
 
Finns tyvärr inga svarta vad jag vet... mitt tips är att du i så fall köper alunät som bilstylingfirmorna säljer och klipper till det och klämmer fast med orginal kylarsidor. Se bara till att få dit små distanser så nätet inte nöter på kylaren.
 
Hallå igen

Tjena trevligt o vara med här märker att det finns mycket kunnande här
tänkte berätta att jag har gjort nya rör ut från cylindrarna som är 44mm
utvändigt utom i anslutningarna uppe o nere är 38mm.
Så glad i hågen drar man iväg på en test repa men märkte ingen skillnad:confused: Så nu slipper man fundera på det
 
Finns tyvärr inga svarta vad jag vet... mitt tips är att du i så fall köper alunät som bilstylingfirmorna säljer och klipper till det och klämmer fast med orginal kylarsidor. Se bara till att få dit små distanser så nätet inte nöter på kylaren.

Det blev ett svart alunät från Biltema för en hundring. Det kommer nog att funka bra:)
32-101_h.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top