Gruppköp av minimoto á ca 2000kr?

Status
Ej öppen för fler svar.
Swedie skrev:
ja typ. Är det fel tycker du?


Ehh ? :va Skojar du nu eller eller är du allvarlig med att du vill tjäna pengar på att andra engagerar sig i ett gruppköp på din site?

OM du nu är allvarlig med detta så kan jag bara säga att jag hade förstått dig om du hade haft hand om gruppköp och det kom ett gäng och gjorde en egen deal i konkurens med dig, men nu var SH t.o.m. det tredje gruppköpet som startades.
 
Kawwa skrev:
Ehh ? :va Skojar du nu eller eller är du allvarlig med att du vill tjäna pengar på att andra engagerar sig i ett gruppköp på din site?

OM du nu är allvarlig med detta så kan jag bara säga att jag hade förstått dig om du hade haft hand om gruppköp och det kom ett gäng och gjorde en egen deal i konkurens med dig, men nu var SH t.o.m. det tredje gruppköpet som startades.

När jag tänker efter så, om det skall vara rättvist så skall väl snarare DU, Swedie, betala Sam o co. en slant.
Då dem startade det hela konceptet på denna sida bland hojfolket, du tog idén och nu skall tjänar pengar på den.
Även om jag inte tror Sam m. fl. varken skulle fråga efter el. ta emot pengarna.

Det minsta man kan tänka sig bör väl vara att åtminstånde låta Sam m. fl. diskutera detta gruppköp + alla framtida gruppköp dem nu känner för att dra igång, så mycket dem vill på ditt forum.
Detta utan att behöva betala för det.


Detta är iaf vad jag anser det närmaste man kan komma rättvist.



Vänligen Niklas.
 
platniklas skrev:
Det minsta man kan tänka sig bör väl vara att åtminstånde låta Sam m. fl. diskutera detta gruppköp + alla framtida gruppköp dem nu känner för att dra igång, så mycket dem vill på ditt forum.
Detta utan att behöva betala för det.


Detta är iaf vad jag anser det närmaste man kan komma rättvist.

Vänligen Niklas.

Man kan tänka att när det blir av den här storleken så finns det ju ett ordentligt utrymme för "hjälpslantar" - dvs inte speciellt mycket per hoj men ändå en respektabel summa pga antalet. Det kan betraktas som gråzon till kommersiellt och jag förstår om Swedie har synpunkter på att hans forum utnyttjas utan att han har intressen i det. Om du sedan samlar ihop 10 polare och gör ett gruppköp på gelseats, fuzzhats or whatever så lär det ju inte vara några problem. :fakta

Grundtanken i dessa två gruppköp har ju inte varit med primärt mål att göra egen vinst utan att vi alla skall få roliga leksaker till ett bra pris. :yoparty

Jag kan bara tala för egen del i vårt köp (Therudeboy edition) så kommer det säkerligen bli lite slantar över (vill ju inte riskera att gå back) observera dock att det lär ändå bli en urusel timlön för oss som är engagerade -- men det spelar ingen roll målet är att alla ska få en lite roligare jul. :tomten
 
Det finns faktiskt en anledning till att Swedie skulle ha betalt eller inte tillåta gruppköp av minimotos:
Det företag som annonserar på Sporthoj.com om minimotoköp vill naturligtvis inte bli utkonkurrerade av privatpersoner som gör gruppköp, vilket gör att de inte annonserar på sporthoj, vilket innebär att swedie förlorar pengar i slutändan.

Ok, i mindre sammanhang spelar det väl ingen roll men nu börjar det bli en industri av det hela, Sverige översvämmas ju av minimotos.

Fast vem bryr sig, om ett par månader kan man köpa beggad minimoto för en femhundring när alla ledsnat på dem.
 
*suck* måste folk bli så gnidna så fort det vankas pengar ? Det är väl okej om swedie tar provision på w-motoracings beställningar eftersom dom annonserar här på förstasidan , men han ska väl inte komma å kräva att få pengar av oss andra ? ! :6surkart
Men det är ju förståss bara vad jag tycker :)
 
Pebl skrev:
Det finns faktiskt en anledning till att Swedie skulle ha betalt eller inte tillåta gruppköp av minimotos:
Det företag som annonserar på Sporthoj.com om minimotoköp vill naturligtvis inte bli utkonkurrerade av privatpersoner som gör gruppköp, vilket gör att de inte annonserar på sporthoj, vilket innebär att swedie förlorar pengar i slutändan.
Vad jag har för mig så startades denna tråd INNAN det kom någon annons
på första sidan om ett gruppköp via SH. (alltså w-motoracing´s beställning)
Dvs det är ju dom som försöker konkurrera ut "oss", och inte tvärtom.

Kan ha fel... Men har för mig att det var så det var.

Ja ja... Jag tycker att är det någon som ska ha pengar för affären
så är det Sam & co. Det är ju trots allt dom som har GJORT JOBBET!
 
Söder skrev:
Vad jag har för mig så startades denna tråd INNAN det kom någon annons
på första sidan om ett gruppköp via SH. (alltså w-motoracing´s beställning)
Dvs det är ju dom som försöker konkurrera ut "oss", och inte tvärtom.

Kan ha fel... Men har för mig att det var så det var.

Ja ja... Jag tycker att är det någon som ska ha pengar för affären
så är det Sam & co. Det är ju trots allt dom som har GJORT JOBBET!

Delvis sant, jag ser det som att w-motor...... Gav dom som inet fick plats att beställa här en 2:a chans...
 
Pebl skrev:
Ok, i mindre sammanhang spelar det väl ingen roll men nu börjar det bli en industri av det hela, Sverige översvämmas ju av minimotos.

Fast vem bryr sig, om ett par månader kan man köpa beggad minimoto för en femhundring när alla ledsnat på dem.

Det lär aldrig hända, dom är alldeles för billiga i inköp för att priset ska sjunka i den omfattningen, folk kommer inte att paniksälja när dom tröttnar efterssom det inte är några stora pengar bundna i dom.

Jag tror priset på beggade i bra skick kommer att hålla sej på inköpspriset ungefär..
 
GlennB skrev:
Jag tror priset på beggade i bra skick kommer att hålla sej på inköpspriset ungefär..

Detta är ett märkligt fenomen, varför kan den inte vara värd mer än man betalat? Fundera på vad den skulle vara värd om du inte visste inköpspriset.

Det är ett vanligt fenomen inom säljbranchen där man har en förmåga att göra procentuella påslag oavsett hur bra inköp, man skall inte titta på inköpet utan på konkurransen när man prisätter.

En gissning är om alla ser till att hålla priserna uppe bör dessa kunna hålla sig runt dubbla inköpspriset om inte gruppköpen sprider sig för mycket till andra "communities". Tänk på att det finns många potentiella köpare som inte är medvetna om vad som försigår här. :tummenupp
 
Äsch Swedie, du kan väl inte ta betalt för saker som sker i trådarna...
Det e väl ändå vi medlemmar som håller denna siten vid liv.
Ja visst är det så att utan de som driver siten så skulle inte SH finnas... men samtidigt så utan medlemmar så... :tummenupp
Jag tycker hellre att om det saknas pengar för att driva denna site så ta en medlemsavgift istället...
Och vill du tjäna riktiga pengar så hoj annons-avgifterna.
Sen? Du fick juh 50:- extra av mig när jag köpte tröjan! :tummenupp Borde juh räcka ett tag! :D

Annars kan du juh köra fortare på banan så får du bättre spons! :hihi

Bra jobbat som fan att hålla denna site igång!!! ingen tvekan om det :Bugar

Bra jobbat av oss medlemmar oxå att vi är denna site trogen i alla väder! :Bugar

my 2 cents!
 
Ok, i mindre sammanhang spelar det väl ingen roll men nu börjar det bli en industri av det hela, Sverige översvämmas ju av minimotos.

Fast vem bryr sig, om ett par månader kan man köpa beggad minimoto för en femhundring när alla ledsnat på dem.[/QUOTE]


Jasså sverige översvämmas av minimoto ? jag har då inte sett någon ännu , visst det är en massa folk som hoppat på diverse gruppköp och vill ha men det är väl ingen som har fått hem någon ännu ? !
Man ska inte ropa hej förrän man kommit över bron :hihi Än är det mycket som kan gå snett , jag går iallafall inte omkring å snackar om att jag köpt en minimoto å att det finns minisar överallt , väntar med det tills jag har fått hem den :)

Å det där med swedie som vill tjäna stålar ?........jag har ju sporthoj.com dekaler på min hoj , alltså borde swedie betala mej då eftersom jag gör reklam :hihi japp så måste det ju bli :lol
 
On gruppkop forbjuds pa detta forum sa ar det tyvarr inte det forsta forumet det intraffar pa. Annonsorer brukar trycka pa for att gruppkopen skall forsvinna, och det galler inte bara minimotos.
 
Jag anser fortfarande att vi som gjorde första gruppköpet (även 'Therude..'-köpet) inte bör behöva betala ett skvatt för sig (samma sak gäller även i ev. framtida gruppköp).

'W-moto..'-köpet förstår jag givetvis att Swedie skall ha en slant för, vilket jag även förklarade i mina tidigare inlägg.

Och "Pebl", ditt argument håller ju inte för fem öre. Detta då Sam o co. (som flera nämnt) faktiskt var först med gruppköps idén här på SH.com, INTE Swedie och 'W-moto..'.
Läs igenom dem senaste inläggen och inse att det är snarare 'W-moto..'-köpet som använder en snodd idé och "konkurerar" med oss andra.
Och inte har jag sett Sam m.fl. gnälla om det..? Nej, detta då våra (Sam o co. & 'Therude..') gruppköp inte har några vinstintressen, därav inte bryr oss om "konkurens".

När jag tänker efter ytterligare så skulle jag _gissa på_ att om Swedie kräver pengar av Sam o co., dem inte vill betala, och Swedie därav bestämmer att gruppköpen inte får diskuteras mer på hans forum, så begår han en olaglig handling..?
Swedie och 'W-moto..' har ju knappast monopol på minimotos här i landet, och då det råder fri konkurans i Sverige så är det den med bäst och billigast varor som "vinner" köparna.
Någon som är insatt i hur det ligger till enligt lagen? Om inte kan JAG ta reda på detta ganska snabbt.


Sluta va "gniden", Swedie, och va glad att du fick tjäna lite pengar på en idé som egenligen var någon annans.
Det är givetvis min högst personliga åsikt. Du kan gärna argumentera emot om du anser annorlunda.




Vänligen Niklas.
 
Vem dog och gjorde Swedie till diktator då? Vad menar Swedie med:
"Vi får se hur det blir med att tillåta andra att ta på sig gruppköp.... av den här storleken."

Ingen ska väl komma och säga ifall vi vill göra ett gruppköp av minimotos eller? Och passar det inte att skapa en tråd om gruppköp här så finns det andra forum för att samordna ett sådant köp.

Om Swedie vill göra jobbet som krävs för ett gruppköp och tjäna pengar på det så fine men att ens fundera på att hindra andra :tummenner
 
platniklas skrev:
Sluta va "gniden", Swedie, och va glad att du fick tjäna lite pengar på en idé som egenligen var någon annans.
Det är givetvis min högst personliga åsikt. Du kan gärna argumentera emot om du anser annorlunda.
Vänligen Niklas.

1,2,3 Bannad om det blir som det brukar bli när någon kritiserar....
 
sweborn skrev:
On gruppkop forbjuds pa detta forum sa ar det tyvarr inte det forsta forumet det intraffar pa. Annonsorer brukar trycka pa for att gruppkopen skall forsvinna, och det galler inte bara minimotos.

Än en gång, är inte detta olagligt?

Visst att annonsörer kan välja att inte annonsera längre, och visst kan Swedie välja att lägga ner SH.com om det diskuteras saker han tjänar mindre pengar på.
Men att försöka diktera vad som får diskuteras (om det nu inte är uppmaningar till olagliga handlingar, mm) på ett forum, för att en viss person inte skall gå med mindre vinst, bör inte vara möjligt.
Iaf inte lagligt.

Och vill Swedie hellre välja att lägga ner för han inte tjänar lika mycket pengar på forumet längre, så hellre det än att behöva sitta på ett forum där man bara får diskutera saker som inte kan leda till minskad ekonomisk vinst, för en specifik person.

Än en gång mina högst personliga åsikter.




Vänligen Niklas.
 
DaGaz skrev:
En gissning är om alla ser till att hålla priserna uppe bör dessa kunna hålla sig runt dubbla inköpspriset om inte gruppköpen sprider sig för mycket till andra "communities". Tänk på att det finns många potentiella köpare som inte är medvetna om vad som försigår här. :tummenupp

Jag håller med här.
Ingen säljer sin minimoto för under 5k röstar jag för :).



Vänligen Niklas.
 
platniklas skrev:
Än en gång, är inte detta olagligt?

Visst att annonsörer kan välja att inte annonsera längre, och visst kan Swedie välja att lägga ner SH.com om det diskuteras saker han tjänar mindre pengar på.
Men att försöka diktera vad som får diskuteras (om det nu inte är uppmaningar till olagliga handlingar, mm) på ett forum, för att en viss person inte skall gå med mindre vinst, bör inte vara möjligt.
Iaf inte lagligt.

SJÄLVKLART är det lagligt, den som äger forumet har all rätt i världen att bestämma vilka som ska få använda forumet och vad som ska vara tillåtet där eller inte (så länge det inte handlar om olagligheter)

Forum är inga demokratier, ägaren kan göra som han eller hon vill.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top