Gratis Kreditkort

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Gratis Kreditkort?

Vilka kreditkort kan man få gratis, förutom Amex? T.ex. Statoil VISA, SAS Mastercard osv. Aktuella erbjudanden således.

Last edited:
Markus skrev:
Vilka kreditkort kan man få gratis, förutom Amex? T.ex. Statoil VISA, SAS Mastercard osv. Aktuella erbjudanden således.

ICA Bankkort (mastercard) kostar iofs 195 kr per år men är det enda kort som varken har uttagsavgifter(utanför EU) eller valutapåslag(normalt 1.5% även inom EU) vid köp i utlandet.

korvgubbe skrev:
ICA Bankkort (mastercard) kostar iofs 195 kr per år men är det enda kort som varken har uttagsavgifter(utanför EU) eller valutapåslag(normalt 1.5% även inom EU) vid köp i utlandet.

Skandiabanken har heller inga uttagsavgifter eller valutapåslag utanför (eller inom) EU på sina kort.

McB skrev:
Skandiabanken har heller inga uttagsavgifter eller valutapåslag utanför (eller inom) EU på sina kort.

Åh jo.. Iaf enligt Privata Affärer. enligt dem är det bara Danske Bank och ICA som inte har valutapåslag. Däremot har danska bank lixom många andra uttagsavgifter i Automat.

Edit: 1.65% enligt mina uppgifter

Edit 2: Står även 1.65% på Skandiabankens hemsida. prislista för Allt-I-Ett-konto

Last edited:
korvgubbe skrev:
Åh jo.. Iaf enligt Privata Affärer. enligt dem är det bara Danske Bank och ICA som inte har valutapåslag. Däremot har danska bank lixom många andra uttagsavgifter i Automat.

Edit: 1.65% enligt mina uppgifter

Valutapåslag hade de visst, jag såg fel. 1.65%, mycket riktigt. De har dock ingen uttagsavgift.

McB skrev:
Valutapåslag hade de visst, jag såg fel. 1.65%, mycket riktigt. De har dock ingen uttagsavgift.

Än mindre erbjuder Skandiabanken kreditkort... :gnissla
Det är alltså kreditkort jag letar efter, inte betalkort.

Markus skrev:

ICA-bankens kort är ett kreditkort. Men 10000 är kanske för lite för dig...!?

Markus skrev:

Kreditkort är aldrig gratis, eftersom det oftast tas ut någon form av ränta eller procentuell avgift på det belopp du handlar för, men det vet du säkert redan. :)

Om jag skulle rekommendera kreditkort så är det Eurocard/Mastercard eller American Express som gäller. Tveklöst störst "täckning" om man nu kan kalla det så, och avgifterna är minimala.

McB skrev:
Kreditkort är aldrig gratis

Nope, finns alltid avgifter..

Men själv har jag ICA Bankort Plus. Kan man leva med att det är rosa så är det hur bra som helst. Förutom att man kan göra alla sina banktjänster via deras websida och dessutom kan ha sitt matkonto hos dem har det som sades inga uttagsavgifter eller valutapåslag.

Dessutom får man 0,5% BONUS på ALLA inköp över hela världen.

Markus skrev:
Men det är ju inte gratis... :4skrika

Nej.. men årsavgiften tror jag alla kreditkort har. OCh den engångskostnaden är ju inget jämfört med alla dolda avgifter som finns på alla andra kort.

Kanske därför ICA Bankkort utsågs till årets kort av Privata Affärer..

McB skrev:
Kreditkort är aldrig gratis, eftersom det oftast tas ut någon form av ränta eller procentuell avgift på det belopp du handlar för, men det vet du säkert redan. :)

Om jag skulle rekommendera kreditkort så är det Eurocard/Mastercard eller American Express som gäller. Tveklöst störst "täckning" om man nu kan kalla det så, och avgifterna är minimala.

Jag har själv Amex, och det är minsann gratis. Jag betalar inte ett öre i vare sig avgift eller ränta, om jag betalar i tid.

Det enda som är bra med Amex, är "Membership Rewards". Jag har hittills fått valfri flygbiljett inom Europa, helt gratis (förutom skatt eventuellt).

Det är affärerna som får betala avgiften, Amex och Diners är dyrast för affärerna och det är därför som ganska "många" inte accepterar de korten.

Jag letar alltså efter kreditkort till tjejen, hon kan få ett gratis via SAS Eurobonus eller Amex men man vill ju kolla av alla möjligheter. Är det ingen som har Statoil VISA?

American express tyckte att jag skulle ha kort hos dem. Jodu, betala 1500 spänn om året för ett kort som gäller på färre ställen än mitt visa som kostar 170kr/året....

Markus skrev:
Är det ingen som har Statoil VISA?

Vad jag kunde se så har inte Statoil något VISA-kort. Däremot har de ett Mastercard som kostar 150 kr om året.

ICA-bankkort har f.ö. ett sammarbete med Statoil som ger samma rabatt vid inköp på Statoil som hos ICA själva.

Handlar man sin mat på ICA och använder ICA-kortet till övriga inköp så kommer den intjänade bonusen snabbt överstiga årsavgiften..

EDIT1: Statoils kort har en valutaavgift på 2%(!!!!) Galet!

korvgubbe skrev:
Vad jag kunde se så har inte Statoil något VISA-kort. Däremot har de ett Mastercard som kostar 150 kr om året.

ICA-bankkort har f.ö. ett sammarbete med Statoil som ger samma rabatt vid inköp på Statoil som hos ICA själva.

De kanske inte ger ut det längre då de har ngt samarbete med ICA som sagt.
Ska kolla ICA närmre, det verkar intressant. Tack för tipset.

T-Rex:
Amex är gratis, kolla webben. Nackdelen är ju som sagt inköpsställen, men även kort kredit och dåligt strukturerade räkningar. Fördelen är att man kan byta poängen mot resor, hotellnätter, hyrbil, prenumerationer etc.

BMW R90s skrev:
Jag använder Agrols kort, är lite halvbonde. tror det kostar 125:-
Bra priser på deras oljor mm

Det finns många "specialkort" som kan löna sig för specifika yrkesgrupper... Svårt att tänka mig att någon nollåtta i en etta i innerstan tjänar så mycket på reducerat pris på eldningsolja..

korvgubbe skrev:
Det finns många "specialkort" som kan löna sig för specifika yrkesgrupper... Svårt att tänka mig att någon nollåtta i en etta i innerstan tjänar så mycket på reducerat pris på eldningsolja..
Agrol går på alla inköpsställen, rabatt på bensin hos OK, Statoil, Preem, Shell

BMW R90s skrev:
Agrol går på alla inköpsställen, rabatt på bensin hos OK, Statoil, Preem, Shell

Precis min poäng. Är nog ett väldigt bra kort för folk på landsbygden särskillt omd e både köper eldningsolja och har maskiner som skall tankas..

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back