GP-racing - inget för MC-tillverkare

en aktuell och mycket informativ artikel i ämnet.

:D

Visst! Någon, Någonstans! Vem Någon, har alltså enligt Din artiklen Uppskattat att man 1/2 säsong kan driva ett SBK Team på Hoppers Kawasaki lön!!??

Jodå, det scoopet var informativt fast helt utan källa! Bara Någon Någonstans som uppskattat att man kan köra runt ett SBK Team med Hoppers Kawasaki lön.

Det ryktet kan komma från vem som helst på kammaren/eller i bästa fall depå som uppskattar lite till höger och lite till vänster.

Är milt sagt inte direkt övertygad av den artiklen...

Last edited:
Du säger alltså att dumnickarna på tex Honda och Yama har gjort fel, investering år efter år? Jag skulle tippa på att de har 1000(00?) fler variabler med i investeringsberäkningarna, än vad du har.

Här kanske uttrycket att man inte ser skogen för alla träden är tillämpbart.

Vad vet jag?

Nåja. Racing är nice to have men inte a need to have för nämnda företag. Så länge det är plus på sista raden o aktieägare o börs är glada så kan man ju spendera hur mycket pengar som helst på racing. Så fort det är röda siffror så är det ju ledningen förbannade skyldighet att försöka vända på siffrorna annars så får man ju se sig om efter nya jobb.

Tittar man lite på Honda o Kawasaki:
http://world.honda.com/investors/
http://www.khi.co.jp/annual/english/ir_library/index.html

kan man ju se att Honda så sent som 17dec vinstvarnade för kommande kvartal. (http://world.honda.com/investors/filings/2008/1217Revision_of_Forecasts_E.pdf )

I Kawsakis senaste rapport från 31 okt kan man ju läsa att vinsten sjönk 38% Jämfört med föregående och man tror (trodde ) på att 2a halvåret bokslutsåret 2009 skulle bli bättre än 1a. ( http://www.khi.co.jp/annual/english/pdf/081031.pdf )

Sannolikt har ju läget förändrats drastiskt hos Kawasaki sedan dess annars hade man knappast skrotat MotoGP satsningen. Kawasaki är ju inte speciellt solida och börjar pengarna rulla åt fel håll kan även en sån stor skuta snabbt snabbt kapsejsa.

Vi får hoppas att det vänder snart så att inte fler negativa besked kommer.

Kanske för att de tar mer betalt för nästan samma produkt? Ferrari gör ju samma sak.

Men hur stor marknadsandel har dom, den kan ju inte vara stor?
Jag tror nog att det finns en hel del andra företag som står bakom!?
Marknadsandelar spelar inte alltid roll. Jämför Porsche som är bilvärldens lönsammaste företag som kan köpa upp VW/Audi/Skoda/Lamborghini/Seat/M.A.N/Scania/Bentley/Bugatti
Porsches marknadsandel måste ändå vara relativt liten, men de har hög lönsamhet på det de säljer.
Ferrari ligger nog också i en sweet-spot där. Billigaste bilen 2 miljoner kr och det är årslånga köer för att få köpa dem.

Om det där stämmer så måste ju Hopkins lön vara ett av världens dummaste jävla avtal och har Kawasaki signat det så förstår jag att deras program dras in...dock tror jag inte ovanstående stämmer öht.

Vad menar du? Att Hopkins är överbetald och Kawa borde ha billigare förare? De har ju hela tiden haft b-förare och att bygga en fungerande hoj kan de väl själva men för att bygga en vinnande hoj måste man ha en förare som har den kapaciteten, både för utveckling och race. Hopkins var ju ändå total-4:a och Melandri är ännu bättre enligt mig (dock ojämn).

2009 kunde ha blivit ett genombrott för Kawa just tack vare de bättre förarna. Tror knappast att de kostade i närheten av vad Rossi, Stoner, Pedrosa eller Lorenzo kostar och de är väl de enda som är klart bättre. Antar att de fick Melandri till vrakpris efter hans misslyckade säsong.

För mig är det uppenbart att det var för sent de insåg att de måste ha bättre (dyrare) förare. Hade de gått den vägen för några år sedan hade de kanske inte dragit sig ur nu p g a bättre resultat. Nu har de ju ingenting att visa i varken WSBK eller MotoGP.

Last edited:
Marknadsandelar spelar inte alltid roll. Jämför Porsche som är bilvärldens lönsammaste företag som kan köpa upp VW/Audi/Skoda/Lamborghini/Seat/M.A.N/Scania/Bentley/Bugatti
Porsches marknadsandel måste ändå vara relativt liten, men de har hög lönsamhet på det de säljer.
Ferrari ligger nog också i en sweet-spot där. Billigaste bilen 2 miljoner kr och det är årslånga köer för att få köpa dem.

Förvisso, men mer beror det ju på hur mycket pengar man har i kassan och hur börsen värderar olika företag. För inte så länge sedan var ju HDs börsvärde större än GMs vilket ju avspeglade omvärldens syn på företagen vid det tillfället. Lite tokigt kanske, men roligt iaf vilket ju HD gärna påtalade.

Jag menar att antingen så är Hopkins vansinnigt sjukt överbetald av Kawasaki eller så har någon som inte vet vad det egentligen kostar att köra en säsong i SBK sagt det där. För mig verkar det helt orimligt att Kawasaki skulle kunna bekosta en halv säsong i SBK för Hopkins årslön, om de inte signat det sämsta förarkontraktet i GP-historien med Hopkins vill säga.

fel

Håller inte med om dina åsikter till stor del.
Otroligt mycket teknik som vi har fått på våra bågar kommer från gp bågarna.
Jag hoppas att gp klassen lever kvar under liknande förhållanden.

Däremot förstår jag Kawasaki att om de inte kan komma fram med en båge som räcker till under dessa tider att de drar sig ur.

Jag menar att antingen så är Hopkins vansinnigt sjukt överbetald av Kawasaki eller så har någon som inte vet vad det egentligen kostar att köra en säsong i SBK sagt det där. För mig verkar det helt orimligt att Kawasaki skulle kunna bekosta en halv säsong i SBK för Hopkins årslön, om de inte signat det sämsta förarkontraktet i GP-historien med Hopkins vill säga.

Kanske någon som syftar på vad Kawasaki spenderar i WSBK, inte Ducati. ;) Det kanske kostar som Hopkins lön att ligga 10:a efter halva säsongen men vem bryr sig? :D

Jag tycker Kawasakis deltagande på toppnivå (MotoGP och WSBK) har varit pinsamt och tror inte det kommer att påverka deras gathojar ett smack om de inte är med i MotoGP. Det kommer att vara väldigt jämt mellan 600 och 1000 gathojar i fortsättningen också, dessutom verkar de flesta basera sina inköp på vad som är snyggast och vad alla andra köper.

Give me Inspiration!

Jag har alltid hävdat å det bestämdaste att nya glittrande sporthojar, nyaste slimmade racestället och hjälmval etc i reklamkampanjer inte påverkar, fel av mig. Det visas ständigt reklamfilm på tv kring t.ex MGP sändningar med vackra människor tjejer/killar med en midja smal som en tändsticka som inspererande poserar för oss konsumenter och min första reaktion är ofta, MÅSTE HA!! Ärligt! Vem fan vill ständigt vara kopplad till Nettos MC sortiment.

Detta betyder även att denna typ av reklam kring racing t.ex MGP med bl.a Suzuki reklamen ständigt får en plats i mitt huvud och respekt, fast dom inte vinner race. Dom e ju med och ger en positiv inverkan på oss åskådare.

Att blocka sig för intrycken från reklam e helt igenom en sund tanke, fast går det? De flesta hycklare hävdar ju stumt att det är osunt att trilla dit på en reklamkampanj. Men är det inte just den kommersen som gör att hjulen snurrar och till stor del i att vi kan sitta inne under sommaren och dra ner persiennen för att följa våra hjältar på banan.

Jag får lätt upp lite spy i halsen varje gång jag läser en artikel om att det är bara marknadsförings trick och inte att ta på allvar. Tvärtom såklart, reklamen en del av racingen, allt går hand i hand. Fabriksledare med redovisningsansvar världen över skulle såklart inte "slösa" på nått som inte genererar cash. Att påstå något annat är att leva i förnekelse.

Jag önskar utopiskt att samhället i stort via television o annan media kunde sluta uppmuntra människor till köpkonsumtion, istället ge folket pinnen för att VI själva styr vidare opåverkade,ta ansvar och kritiskt granska. Idag går stor del av Ivärlden genom livet Otränade och feta och gapar endast om att sänka priser på läsk, cigg och snabbmat, varför...? Just d REKLAM påverkar många till döds.. Men går det att förbjuda en viss riktad reklam. Syns Du inte så finns Du inte är ju kär o gammal...

Jag stör mig så förbannat på detta och jag stör mig på mig själv som tillåtit mig att bli störd tack vare samhällets uppmuntrande av bl.a fläskiga kvinnor.

JA NT! GP-Racing är ALLTID till gagn för tillverkarna oavsätt rasultat på banan.

För mig ligger ALLTID Respekten hos dom som Vågar.

Nu verkar dock soppan ta slut för några,vilket gör det möjligt att hoppas på vågade innovativa förändringar om inte annat så för MGP racingens överlevnad o som i långa loppet bl.a leder till fler cyklar o större startfält.

Last edited:
Förvisso, men mer beror det ju på hur mycket pengar man har i kassan och hur börsen värderar olika företag. För inte så länge sedan var ju HDs börsvärde större än GMs vilket ju avspeglade omvärldens syn på företagen vid det tillfället. Lite tokigt kanske, men roligt iaf vilket ju HD gärna påtalade.
Så är det väl fortfarande? Mattel som gör leksbilar tyckte också det var kul att de var värda mer än GM.
GM har skyhöga kostnader, går med förluster. Ingen som vill äga det, det är som att köpa de där subprimelånen. Avkastning på aktier är det inte något tal om.

Kanske någon som syftar på vad Kawasaki spenderar i WSBK, inte Ducati. ;) Det kanske kostar som Hopkins lön att ligga 10:a efter halva säsongen men vem bryr sig? :D
Efter lite sökande har jag hittat obekräftade uppgitfer på att Hopkins lön skulle ligga runt 3 miljoner euro.
Har svårt att tro att budgeten för ett team i WSBK med allt vad det innebäör i förare, bilar, hojar, transporter, personal etc skulle ligga på den nivån men med tanke på PSG-1 teamets resultat kanske man inte ska vara förvånad?

Jag tycker Kawasakis deltagande på toppnivå (MotoGP och WSBK) har varit pinsamt och tror inte det kommer att påverka deras gathojar ett smack om de inte är med i MotoGP. Det kommer att vara väldigt jämt mellan 600 och 1000 gathojar i fortsättningen också, dessutom verkar de flesta basera sina inköp på vad som är snyggast och vad alla andra köper.
Jag håller med. Nakano var ju bra men de skulle behövt bättre förare än kanonmat som West och Hoffman.

Efter lite sökande har jag hittat obekräftade uppgitfer på att Hopkins lön skulle ligga runt 3 miljoner euro.
....

Racing Team Germany har en budget på 500.000 euro i år i 250GP. Så du hade iaf fått 6st team med 2st förare i varje team men i botten av den näst värsta VM-klassen på en Hopkins lön.

Kommer ihåg när Hopkins fick reda på den förre teamchefens lön i Suzuki's GP team. Den var högre än Hopkin's. Han var lite mer än förbannad då. Men det var nog mest ett tecken på att han inte själv hade ett så högt värde eller hans manager inte hade en koll alls på vart man ska ligga på i VM som betald förare..

Last edited:
WSBK borde man ju kunna dra runt på 3 mille euro. Dock inte i toppen.
Men hade Hopkins verkligen så mycket i lön?

JA NT! GP-Racing är ALLTID till gagn för tillverkarna oavsätt rasultat på banan.
I så fall råder jag dig att boka första bästa flight till Tokyo och få till stånd ett möte med Kawasakis CEO, så att du kan förklara sakernas tillstånd för honom. Han har uppenbarligen inte klart för sig hur företagets ekonomi skall skötas.

:rolleyes:

Bifogat

• 610x.jpg
    610x.jpg
    65.7 KB · Visningar: 34
Han har uppenbarligen inte klart för sig hur företagets ekonomi skall skötas.:rolleyes:

Just nu har Ingen bot på den finansiella tsunami som drar fram över världen.

Aktie ras på hederliga aktier från ex 82 dollar till 4 dollar, eller 95 procent hör till vardag och om man inte lyckas skapa nytt aktiekapital efter rasen så offras bitar av verksamheter.. Kawasaki har säkert vänt på alla kort man har flera gånger och de som jobbar med MGP projektet vet inte speciellt mycket vad som skett och vad som kommer att ske i fortsättningen.

http://www.youtube.com/watch?v=Ya6z54IHdu0

Last edited:
.

Hopkins har 5 miljoner $ i lön men som jag fattat det betalar Monster största delen.

”Ge honom gruppstryk när han kommer ut. Dra av honom kläderna för fan och smiska upp djävulen så han inte vet vad han heter, släng honom i dammen, jag skiter i vilket för den gubben ska vi inte ha med här ikväll.”

Allsång på skansen när den är som bäst:D . Tack för påminnelsen NyTeknik

Jag tror det är en kort återvändsgränd

Tydligen en framgångsrik Återvändsgränd :D

http://www.webbikeworld.com/ducati-motorcycles/desmosedici/ducati-engine.htm

An ambitious and extremely demanding project, the new frontier of Ducati technological development preserves all the fundamentals of the bike used in the MotoGP World Championship. A dream come true, which once again testifies to Ducati's ability to transfer its vast racing expertise to the road.

Last edited:
GP-racing - inget för MC-tillverkare

Aprilia’s passion for racing has deep roots. Ever since its beginning, Aprilia, has always viewed competition as a vehicle for visibility and as a way to improve production bike technology. In this context, championships reserved for production-derived motorcycles are the most important of all race series for advancing technology seen on standard road-going motorcycles. And so it is competitive racing that drives Aprilia technicians and designers in a world where Aprilia is determined to remain at the top.

Innovative solutions, advanced materials, and pure racing technology are the very DNA of Aprilia’s new Race Machine Engine. Its unusual layout makes it unique among the world’s production engines.

http://www.racingaprilia.com//home.asp?lin2=eng

Last edited:
Back