Argyle skrev:...
Eller så kanske man borde börja göra lite undersökningar av mc modeller som är högriskgrupper och står för den stora krasch statistiken, kan slå vad om att det är en kromsläde av något slag.
Det är en konspiration
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Argyle skrev:...
Eller så kanske man borde börja göra lite undersökningar av mc modeller som är högriskgrupper och står för den stora krasch statistiken, kan slå vad om att det är en kromsläde av något slag.
t-rex skrev:2632780Det är en konspiration![]()

Argyle skrev:2632710

Swedie skrev:2632790Jag har sett en lista som tar upp alla de olika mc-modellerna och det är ingen kul lista. Värst drabbade procentuellt är mellansporthojarna. De stora hojarna får visserligen mer att betala i pengar, men inte procentuellt.
Kommer inom kort något för att kämpa emot det här... på seriös nivå!!! promiss, jag är lite med i mitten o hjälper![]()
Swedie skrev:2632790Jag har sett en lista som tar upp alla de olika mc-modellerna och det är ingen kul lista. Värst drabbade procentuellt är mellansporthojarna. De stora hojarna får visserligen mer att betala i pengar, men inte procentuellt.
Kommer inom kort något för att kämpa emot det här... på seriös nivå!!! promiss, jag är lite med i mitten o hjälper![]()
Anderzzon skrev:2632690Arg som fan eller?
För i hela helvete, det är trafiken som ska höjas inte det du vägrar inse.
Det som kostar stora slasing, är skada på dig själv, annat fordon, person, egendom.
Det har inget med vad krom kostar till en pråm.
För övrigt så borde du läsa din text igen och fundera på vilken risk du innebär.
Har du utnyttjat trafik delen så har du inte betalat den delen själv du har lagat din hoj, inte dig själv eller den du körde på.
Swedie skrev:2632790
Mr_Mike skrev:2632871Ne inte arg.... Men tycker det är förjävligt att de ska höja den delen av försäkring... Trafik delen måste man ju ha alltså blir ju alla drabbade.
Och vad är det för risk du påstår att jag innebär, Något som kan drabba dig eller???
Och jag har aldrig utnyttjat min försäkring på någon av alla 8st bågar jag haft har aldrig vurpat, kraschat eller något så du lär ju kostat mer pengar än mig.
///Micke
Eureka skrev:2632987Så jävla löjligt att det har blivit märkesberoende av skador osv... inte fan krockar man mer med en R1:a än CBR...
korvgubbe skrev:2632990
Tror du att Nokia ger bort telefoner för nån krona bara för att vara snälla mot de som tecknar ett Comviq-abonemang?!![]()
![]()
korvgubbe skrev:2632514Du har verkligen inte förstått vad som kostar pengar va?!![]()
Tror du att det är någon repad bensintank och några avbrutna kopplingshandtag som gör att försäkringsbolagen tar ut många tiotusentals kronor i försäkringspremie?!
....eller kan det finnas annat som kostar när vi pratar hojolyckor...![]()
Zee skrev:2633082
Vad jag menar är att man kan vända på det. Om personskadorna (som täcks av trafikförs.) står för den största kostnaden varför är då resterande delen (stöld + vagnskada) lika dyr? Ofta är den t.o.m. dyrare, t.ex. trafik 7000kr/år, halv 14.000kr/år, hel 28.000kr/år.
Hur hänger detta ihop?
Swedie skrev:2632790Jag har sett en lista som tar upp alla de olika mc-modellerna och det är ingen kul lista.
Zee skrev:2633082Men det där håller faktiskt inte riktigt. Jag förstår att personskadorna kostar massor med flis, men vad är då det rimliga i att en trafikförsäkring kostar, säg, 5000kr/år, halv 7500kr/år samt hel 10.000kr/år.
Vad jag menar är att man kan vända på det. Om personskadorna (som täcks av trafikförs.) står för den största kostnaden varför är då resterande delen (stöld + vagnskada) lika dyr? Ofta är den t.o.m. dyrare, t.ex. trafik 7000kr/år, halv 14.000kr/år, hel 28.000kr/år.
Hur hänger detta ihop?
Anderzzon skrev:2633373
Exempel
Alltså säg att 100 av 100 har trafik
60 av 100 har halv och 20 av 100 har hel
Det blir alltså ett mindre kollektiv ( mindre pengar ) som ska bära kostnaderna på de valfria delarna. Därav kostar det mer. Samt att även staten idag hjälper försäkringsbolagen med vissa kostnader på trafikdelen
Zee skrev:2633472Jag förstår vad du menar men ditt exempel känns inte vidare representativt.
a) Det känns intuitivt som om trafikdelen är _mycket_ dyrare är delkasko och vagnskada. Inte 30% utan snarare 30ggr dyrare. Iaf i den häraden. Jag har svårt att se motiveringen för den jättehöga halv- och helpremien.
b) Visst är det så att majoriteten helförsäkrar? Eller har jag tokfel? Självklart är det en ansenlig del som kör endast trafik eller halv, men visst borde väl åtminstone 60% av sporthojskollektivet helförsäkra? Inte endast 20%.
c) FB har zoner och grupperingar som ska bära vissa kostnader så som stölder, men även om du bor på landet där ingen krockar, skadar sig eller får skutan stulen så ligger endå halv-försäkr. på 2 x trafik och hel-försäkr. på 3-4 x trafik. Är det något i FB:ens hemliga premieberäkningsformel som vi inte känner till?
Jag är inte riktigt nöjd med era förklaringar på min tidigare fråga (inlägg #93).![]()
Jo det håller jag med om men det var inte det som jag svarade på, utan jag svarade på ett påstående om att alla knäskador i fotboll kostar staten pengar vilket inte är sant. Alla fotbolls spelare som spelar i en serie med undantag för korpen måste vara reggistrerade hos förbundet och den registreringsavgifften är en försäkring som betalar skador som uppkommer under utövandet. Är du inte reggistrerad får du inte spela, bara föra att slippa bekosta staten med "knäskador".GuW skrev:2632302Fotbollsproffsen har det säkert så, förmodligen spelare i allsvenskan också till viss del, men det finns inget KRAV på att det ska vara så, det är för att få snabbare/bättre vård, och dom som kickar boll på kul (tänk korpboll) dom har inga klubförsäkringar, då får man vakert betala trehundringen själv, och resten kommer på skattsedeln. (allas våra skattsedlar)
Jag tävlar inte på hög nivå, jag kör hoj på kul, jag betalar gärna trehundra varj gång jag åker in på sjukan för att jag har skadat mig på hojen.
MEN att kräva att jag ska betala mina eventuella skador med en egen försäkring är sjukt som fan.
Självklart ska jag ha en trafikförsäkring som vi har haft det tidigare, men att nu lägga på kostnader för rehab av mig om jag klotar, det är som att kräva att man tar en menisk-försäkring för att sparka läder.
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |