"Godnatt för extrema sporthojar"

Jocke K skrev:
FB är som sagt beroende av ett konstant kassaflöde, så i slutändan så kommer dom göra allt för att konkurera om oss.
Hmmm, de är "beroende" av ett positivt kassaflöde (fast egentligen är de inte det heller, inte av ett konstant ivf). Ett konstant negativt kassaflöde är ju inget direkt eftersträvansvärt. Utan att veta så tippar jag på att om de sparkar ut oss ur sina rullor så förbättras deras kassaflöde.

Fast ni menar kanske nåt annat än just kassaflöde :va

Pommes skrev:
2631460 Att dra en parallell med idrottsskador köper jag inte riktigt.
Att påstå att ditt och mitt nöjesåkande ute på vägarna hjälper lika mycket med kondition och hälsa som fotboll gör det tror jag inte riktigt på.

Jag tror att samhällsnyttan med fotboll är överdriven. En stor del av publiken odlar ju uppenbarligen både rasism, homofobi och våldsdyrkan att döma av de ramsor de skriker ut från läktaren till spelare och domare. När de sedan avnjutit matchen -på någon av det talrika skattefinansierade fotbollsläktarna- så drar de sedan in till stan och idkar misshandel, vandalisering och klotter så att hela Sthmls poliskår får jobba på övertid med att bussa ut ligister och spärra av.

Det finns bättre sätt att förbättra folkhälsan på än att skänka skattepengar till det urtidsbröl som odlas på fotbollsläktarna.

Jag gör armhävningar och springer för att hålla mig i trim, det kostar inte samhället ett smack.

Lite raljant inlägg av mig, jag vet. Men jag tycker att motorsporten är betydlig mer positivt karaktärsdanande för ungdomar än den mobbarmentalitet som jag tycker ständigt ploppar upp från många lagsporter.

Ska fotbollen ha pengar så tycker jag att staten i högre grad ska stödja motorbanor och anläggningar för motorsport med ungdomsverksamhet.

Om nu staten ska stödja sådant överhuvudtaget.

Tycker jag

Mvh
Jörgen

Last edited:
Jag tror också att det kommer att bli fler mc-åkare som kör oförsäkrat,tyvärr.
Men man ska väl inte måla fan på väggen ännu, jag förmodar att de handlare som finns och som lever på att sälja pvc-raketer till oss har en del synpunkter på hur premierna kommer att påverka deras överlevnad, och det gäller ju inte bara mc handlare utan även bilhandlarna.

En rejäl spark på tasken skulle de politiker ha som är utrustade med en sådan, resten kan få samma sparkbehandling i röven!!!

Man måste ha klart för sej att det finns inget försäkringsbolag som bedriver välgörenhet, det vore ju en sak om de kunde tjäna så otroligt mycket på mej genom att ha mej som helkund och därför är villiga att "subventionera" min MC-försäkring.

Verkligheten är att jag betalar lägst premie (totalt) genom att ha fyra olika F-bolag för bilar, person, MC och hem-f, korkat är f_n bara förnamnet(??!)

Sen finns det ju redan bolag som inte erbjuder annat än trafikförsäkring för vissa hojtyper (därför att alla bolag måste erbjuda minst "trafik", de har alltså tydligt deklarerat sin hållning till hur olönsamt, besvärligt eller vad deras skäl är att slippa försäkra sporthojar.

Jag undrar hur konsekvent man kommer driva in dessa pengar från f-bolagen?
Det är ju förbannat tacksamt att peka ut en isolerad skadegrupp som fordonsägare utgör, kommer man vara lika konsekvent när det gäller övriga riskgrupper i sammhället?

*Obs! Grande Ironiläge On*
Jag menar, barnförsäkringar vore väl smart att hissa minst 50% för "det vet man ju hur ungar vinglar runt och slår sej hela tiden", eller "pensionärer som halkar och slår av lårbenet så fort det blir höst"... Regeringen får allt skala duktigt på inkomstskatten om man försöker vara konsekvent i den här frågan.

Och var vi hamnar då... Ja det är bara att kolla på västra sidan av "pölen", personliga försäkringar på flera saker vi hittills tagit förgivet.

Jag blev nyligen erbjuden en "gå före i kön" försäkring via jobbets kollektivförsäkring, den ger rätt att utan självrisk välja snabbast möjliga vård vid krämpor och olycksfall, landsting eller privat har ingen betydelse, fort ska det gå.
I praktiken är vi alltså nästan redan där, ska jag dessutom betala "dubbelt" för samma tjänst via min MC-försäkring så slår det ju fel.

Jag tycker att regeringen ska sluta hymla om sina motiv så blir det iaf lite lättare att sy ihop mindre provisoriska system under tiden, där med inte sagt att jag bejublar en bortgång av det gamla systemet.

Jörgen Karlsson skrev:
2631487 Jag tror att samhällsnyttan med fotboll är överdriven. En stor del av publiken odlar ju uppenbarligen både rasism, homofobi och våldsdyrkan att döma av de ramsor de skriker ut från läktaren till spelare och domare. När de sedan avnjutit matchen -på någon av det talrika skattefinansierade fotbollsläktarna- så drar de sedan in till stan och idkar misshandel, vandalisering och klotter så att hela Sthmls poliskår får jobba på övertid med att bussa ut ligister och spärra av.

Det finns bättre sätt att förbättra folkhälsan på än att skänka skattepengar till det urtidsbröl som odlas på fotbollsläktarna.

Jag gör armhävningar och springer för att hålla mig i trim, det kostar inte samhället ett smack.

Lite raljant inlägg av mig, jag vet. Men jag tycker att motorsporten är betydlig mer positivt karaktärsdanande för ungdomar än den mobbarmentalitet som jag tycker ständigt ploppar upp från många lagsporter.

Ska fotbollen ha pengar så tycker jag att staten i högre grad ska stödja motorbanor och anläggningar för motorsport med ungdomsverksamhet.

Om nu staten ska stödja sådant överhuvudtaget.

Tycker jag

Mvh
Jörgen

Kunde inte skrivit det bättre själv! (håller med dig i alla punkter):tummenupp

Jörgen Karlsson skrev:
2631487 Jag tror att samhällsnyttan med fotboll är överdriven. En stor del av publiken odlar ju uppenbarligen både rasism, homofobi och våldsdyrkan att döma av de ramsor de skriker ut från läktaren till spelare och domare. När de sedan avnjutit matchen -på någon av det talrika skattefinansierade fotbollsläktarna- så drar de sedan in till stan och idkar misshandel, vandalisering och klotter så att hela Sthmls poliskår får jobba på övertid med att bussa ut ligister och spärra av.

Men jag tycker att motorsporten är betydlig mer positivt karaktärsdanande för ungdomar än den mobbarmentalitet som jag tycker ständigt ploppar upp från många lagsporter.

Man kan ju även hårddra det inom motorcykelåkningen också,
HA och Bandidos och allt vad dom heter kostar ju inte samhället något.

Både du och jag vet att de huliganer har sällan något med fotbollen i sig att göra. De skulle vara lika kriminella oavsett om den fanns eller inte. Det är ju bara grupptillhörigheten de vill åt.

Men frågan gällde ju inte motorsporten som sport utan om motorcykel åkningen på allmänväg. Att jämföra olyckor ute i trafiken med fotbollsrelaterade är inte rätt tycker jag.

Last edited:
Pommes skrev:
2631684 Man kan ju även hårddra det inom motorcykelåkningen också,

Både du och jag vet att de huliganer har sällan något med fotbollen i sig att göra. De skulle vara lika kriminella oavsett om den fanns eller inte. Det är ju bara grupptillhörigheten de vill åt.

Men frågan gällde ju inte motorsporten som sport utan om motorcykel åkningen på allmänväg. Att jämföra olyckor ute i trafiken med fotbollsrelaterade är inte rätt tycker jag.

Jasså! kan du förklara skillnaden. Det är väl lika mycket olycka om jag sitter på en hoj eller om jag jagar en boll eller halkar på väg hem med mjölken? olycka som olycka. varför ska vissa sponsras av samhället och inte andra. jag blir så jvla trött på systemet/försäkringar så man kan spy på det, om de bara kunde bestämma sig för hur vi ska ha det antingen så har vi kollektiv försäkring eller personlig, själv så skulle jag vilja ha personlig och slippa betala för alla snylltare och då menar jag på alla plan. En sjukförsäkring i spanien kostar ca 500 kronor i månaden så då kan man ju undra vart resten av skatten går till.....

Nu är det väl iof så att en fotbolls spelare är försäkrad av klubben och skulle en skada uppstå så går den försäkringen in och den har inget med staten att göra... kort sagt en fotbolls spelare som pajjar knät kostar inte staten ett smack!

Saken är väl har vi fri sjukvård eller inte. Antingen betalar alla för sin sjukvård eller ingen? De tycker jag är en konsekvent hållning.

Altså det är inte sporthojjarna som smäller, det är alla jävla kromslädar som står för den stora statistiken av fordon som smäller. Höjj premierna där istället, det är just nu fördoms premier som styr systemet.. Så som det är nu borde egentligen en trafikförsäkring vara en skit summa att försäkra en hojj på men ändå kostar dom mkt. HMM varför, jo för att dom vet om att folk köper poppis hojjarna och betalar dessa priser så därför kan de vara lite högre..

Argyle skrev:
2632011 Altså det är inte sporthojjarna som smäller, det är alla jävla kromslädar som står för den stora statistiken av fordon som smäller. Höjj premierna där istället, det är just nu fördoms premier som styr systemet.. Så som det är nu borde egentligen en trafikförsäkring vara en skit summa att försäkra en hojj på men ändå kostar dom mkt. HMM varför, jo för att dom vet om att folk köper poppis hojjarna och betalar dessa priser så därför kan de vara lite högre..

Hmm, staten lägger en ny skatt på alla trafikförsäkringar, bilar, touringhojar, HD, traktorer, hela rubbet.

Försäkringsbolagen kommer att ta ut den av oss där dom kan plus lite till om dom kan.
Glöm inte bort varför du tecknar en försäkring:
1 - Du måste, eg trafik eller kör inte på allmän väg.
2 - Du har inte råd med förlusten om det värsta händer.
3 - Du räknar med att gå med vinst.

På 1 & 2 kan vi pressa bolagen genom att jaga bästa pris och genom att inte kosta för mycket (vi ger bolagen större utrymme att konkurrera).

3 vill inte bolagen försäkra alls. Höjer dom premien/självrisken tillräckligt får dom bort fler men tappar på 2. Tråkigt nog är det nog hit vi räknas...

Själv ska jag gå igenom mina försäkringar för att se vilka förluster jag har råd med.

Det är även lite intressant hur det blir med värdet i hojarna själv.
Jag menar min hoj är ändå värd en summa pengar.
Den summar kommer ju att reduceras kraftigt när premierna chockhöjs.
Hojen i sig blir osäljbar.
Och omöjligt att ha ens trafikförsäkrad.

Vad göra...
Skita i försäkring & köra olagligt och dra snuten ifall dom blinkar med blåljusen..
Krasha och stå där utan ersättning..
Köra som en dåre och krasha så hårt att man slipper stå där efteråt..
Spara i två år för att ha råd med försäkring för ett år..
Bara köra bana...hur roligt är det..

Pommes skrev:
2631684 Man kan ju även hårddra det inom motorcykelåkningen också,

Jag är medveten om att jag drog iväg ifrån ämnet, och att din huvudsakliga point inte var att hylla fotbollen. Men jag tycker som jag tycker: fotboll och även hockey har en hel del att ta itu med. Om försäkringsomläggningen för motorcyklar träder i kraft vill jag inte heller att mina skattepengar ska gå till fotbollens skador. Ej heller fördelas till fotbollsklubbarna pga av den trista människosyn som ständigt avslöjas både hos tränare och hetsiga föräldrar. Sånt tycker jag mig tex aldrig ha sett i tex ungdoms- eller knattespeedway etc.

Sorry för off topic dock.

Mvh
J

Argyle skrev:
2632011 Altså det är inte sporthojjarna som smäller, det är alla jävla kromslädar som står för den stora statistiken av fordon som smäller. Höjj premierna där istället, det är just nu fördoms premier som styr systemet.. Så som det är nu borde egentligen en trafikförsäkring vara en skit summa att försäkra en hojj på men ändå kostar dom mkt. HMM varför, jo för att dom vet om att folk köper poppis hojjarna och betalar dessa priser så därför kan de vara lite högre..

All statistik visar ju faktiskt tvärtom. Det vill säga att det är unga förare på sporthoj som löper störst risk att skadas eller omkomma.
Här är en av många statistiska utredningar:http://www.vv.se/filer/27656/1_1_Djupstudierapport_utg_2.pdf
Bara att läsa tex sid 7-10 så står det rätt klart.

Mvh
Jörgen

Last edited:
Andrésen skrev:
2631980 Nu är det väl iof så att en fotbolls spelare är försäkrad av klubben och skulle en skada uppstå så går den försäkringen in och den har inget med staten att göra... kort sagt en fotbolls spelare som pajjar knät kostar inte staten ett smack!

Fotbollsproffsen har det säkert så, förmodligen spelare i allsvenskan också till viss del, men det finns inget KRAV på att det ska vara så, det är för att få snabbare/bättre vård, och dom som kickar boll på kul (tänk korpboll) dom har inga klubförsäkringar, då får man vakert betala trehundringen själv, och resten kommer på skattsedeln. (allas våra skattsedlar)

Jag tävlar inte på hög nivå, jag kör hoj på kul, jag betalar gärna trehundra varj gång jag åker in på sjukan för att jag har skadat mig på hojen.
MEN att kräva att jag ska betala mina eventuella skador med en egen försäkring är sjukt som fan.

Självklart ska jag ha en trafikförsäkring som vi har haft det tidigare, men att nu lägga på kostnader för rehab av mig om jag klotar, det är som att kräva att man tar en menisk-försäkring för att sparka läder.

Last edited:
Argyle skrev:
Jomenvisst är det så att FB subventionerar den stora köpstarka gruppen som kör glidare och istället pungslår en mindre grupp yngre med lägre köpkraft för att få ihop det. Dream on...

GuW skrev:
2632302 Fotbollsproffsen har det säkert så, förmodligen spelare i allsvenskan också till viss del, men det finns inget KRAV på att det ska vara så, det är för att få snabbare/bättre vård, och dom som kickar boll på kul (tänk korpboll) dom har inga klubförsäkringar, då får man vakert betala trehundringen själv, och resten kommer på skattsedeln. (allas våra skattsedlar)

Jag tävlar inte på hög nivå, jag kör hoj på kul, jag betalar gärna trehundra varj gång jag åker in på sjukan för att jag har skadat mig på hojen.
MEN att kräva att jag ska betala mina eventuella skador med en egen försäkring är sjukt som fan.

Självklart ska jag ha en trafikförsäkring som vi har haft det tidigare, men att nu lägga på kostnader för rehab av mig om jag klotar, det är som att kräva att man tar en menisk-försäkring för att sparka läder.
Jag instämmer till fullo, man måste dock ha klart för sej att trafikförsäkringen i första hand är till för att täcka de skador man själv ev förorsakar andra eller annans egendom vid en vållande olycka. [Edit:] Tankevurpa :rodnar Med det nya tänket har du ju helt rätt [\]

Rent allmänt: Alltså det är inte så konstigt, antingen finansieras vården via skatter som vi själva betalar in, verkligen inte nödvändigtvis att den som betalar mest skatt är den som står för de största vårduttaget men det slår liksom ut på hela planet då.

Alternativet är egenfinansiering av vården, antingen att man har råd att casha varje gång eller via egna specialförsäkringar där det står specat för i vilka fall försäkringen gäller (kan bli jäkligt komplicerat).

Fördelar/nackdelar: Statsfinansierat borde innebära att kostnaderna betalas till självkostnadspris fast man betalar då till i stort sett alla kategorier av skador.
Försäkrat, då är det någon som vill ha en vinst på de inbetalade pengarna man betalar in men själva nettosumman kan bli lägre eftersom man då specar försäkringens omfattning.

Lite fria spekulationer:)

Last edited:
Jörgen Karlsson skrev:
2632233 All statistik visar ju faktiskt tvärtom. Det vill säga att det är unga förare på sporthoj som löper störst risk att skadas eller omkomma.
Här är en av många statistiska utredningar:http://www.vv.se/filer/27656/1_1_Djupstudierapport_utg_2.pdf
Bara att läsa tex sid 7-10 så står det rätt klart.

Mvh
Jörgen

Ska man vara lite cynisk så handlar ju debatten inte så mycket om de som omkommer i trafikolyckor eftersom de inte kostar något i rehabilitering efter en trafikskada. Däremot kan de ju skada andra i sin olycka vilka i sin tur kan behöva rehabilitering.

Värt att nämnas också är att sjukvården berörs inte av detta, den kostnaden står fortfarande staten för fullt ut. Det är kostnaden efter sjukvård som detta handlar om, dvs rehabiliteringen och ersättning för nedsatt arbetsförmåga för de personskador som uppkommer av en trafikolycka om jag förstått det rätt.

Wiseguy skrev:
2632179
Bara köra bana...hur roligt är det..

Tro mig, det är skitroligt! Men tyvärr tillåter de varken wheelies eller stoppies på bankörningar...

Last edited:
SAXAT IFÅN DN/
När det nya trafikförsäkringssystemet kan införas är en öppen fråga. Folksams expert Kjell Wirén har tidigare förutspått att det blir svårt att göra förrän tidigast 2009 eftersom det är en så omfattande lagstiftning som behöver förändras.

Så det händer väl inte än på några år eller??? Fan de jävla moderat jävlarna lovade ju ett så bra sverige om man röstade på dem, men det enda de har gjort är ju att se till att allt blir dyrare.. JÄVLA SVIN.....

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back