"Godnatt för extrema sporthojar"

Argyle skrev:
...
Eller så kanske man borde börja göra lite undersökningar av mc modeller som är högriskgrupper och står för den stora krasch statistiken, kan slå vad om att det är en kromsläde av något slag.

Det är en konspiration :6surkart

Jag har sett en lista som tar upp alla de olika mc-modellerna och det är ingen kul lista. Värst drabbade procentuellt är mellansporthojarna. De stora hojarna får visserligen mer att betala i pengar, men inte procentuellt.

Kommer inom kort något för att kämpa emot det här... på seriös nivå!!! promiss, jag är lite med i mitten o hjälper :tummenupp

Argyle skrev:
2632710
Eller så kanske man borde börja göra lite undersökningar av mc modeller som är högriskgrupper och står för den stora krasch statistiken, kan slå vad om att det är en kromsläde av något slag.

Är du ens läskunnig? :va

Swedie skrev:
2632790 Jag har sett en lista som tar upp alla de olika mc-modellerna och det är ingen kul lista. Värst drabbade procentuellt är mellansporthojarna. De stora hojarna får visserligen mer att betala i pengar, men inte procentuellt.

Kommer inom kort något för att kämpa emot det här... på seriös nivå!!! promiss, jag är lite med i mitten o hjälper :tummenupp

Mellan hojar..vilka är det som räknas till det? <-100hk,<-120hk,<-130hk?

Swedie skrev:
2632790 Jag har sett en lista som tar upp alla de olika mc-modellerna och det är ingen kul lista. Värst drabbade procentuellt är mellansporthojarna. De stora hojarna får visserligen mer att betala i pengar, men inte procentuellt.

Snackar du olycksdrabbade eller premiedrabbade nu?

Det enda som är intressant är ju egentligen statistik på hur stort skadeutfallet i kronor är per klass och försäkringstyp (skadeutfall för trafikförsäking, delkasko och vagnskada) samt hur många hojar av varje typ som har respektive försäkringsmoment.

Bara då kan man avgöra om någon betalar för mycket eller inte.

Anderzzon skrev:
2632690 Arg som fan eller?

För i hela helvete, det är trafiken som ska höjas inte det du vägrar inse.

Det som kostar stora slasing, är skada på dig själv, annat fordon, person, egendom.

Det har inget med vad krom kostar till en pråm.

För övrigt så borde du läsa din text igen och fundera på vilken risk du innebär.

Har du utnyttjat trafik delen så har du inte betalat den delen själv du har lagat din hoj, inte dig själv eller den du körde på.

Ne inte arg.... Men tycker det är förjävligt att de ska höja den delen av försäkring... Trafik delen måste man ju ha alltså blir ju alla drabbade.

Och vad är det för risk du påstår att jag innebär, Något som kan drabba dig eller???

Och jag har aldrig utnyttjat min försäkring på någon av alla 8st bågar jag haft har aldrig vurpat, kraschat eller något så du lär ju kostat mer pengar än mig.

///Micke

Swedie skrev:
2632790

Klart vi ska kämpa emot en höjning in i det sista... Det är väl redan tillräckligt dyrt som det är ELLER???

Jag ställer upp på "nästan" vad som helst...:)

///Micke

Last edited:
Mr_Mike skrev:
2632871 Ne inte arg.... Men tycker det är förjävligt att de ska höja den delen av försäkring... Trafik delen måste man ju ha alltså blir ju alla drabbade.

Och vad är det för risk du påstår att jag innebär, Något som kan drabba dig eller???

Och jag har aldrig utnyttjat min försäkring på någon av alla 8st bågar jag haft har aldrig vurpat, kraschat eller något så du lär ju kostat mer pengar än mig.

///Micke

Jag ville bara väcka dig, inget illa ment. Men du slänger dig med argument som tyvär inte fungerar på Trafikförsäkringen. Den kostar sjukt mkt pengar, den betalar personskador, förtidspension osv osv. Den betalar alltså inte din egna pajade hoj.

Ett exempel

En snubbe på en R1 smashar en golf med 4 personer i.

Trafikdelen på snubben med R1an betalar hans rehab, eftersom han gjorde illa sig, en ny golf till den som ägde den, rehab och livslång ersättning till de som tre som invalidiserades i golfen. Den betalar även en ny kåk till den som bodde bredvid krocken. Eftersom ett brinnande hjul från golfen studsade in i vardagsrummet och skiten brann upp! R1an körs till skroten och ersätts inte för den var ju bara trafikförsäkrad. Ja summa summarum detta lilla kalas kostade 50 milj från snubben med R1ans försäkring.

Är du med?

Btw jag har aldrig utnyttjat en försäkring heller, for the record

Så jävla löjligt att det har blivit märkesberoende av skador osv... inte fan krockar man mer med en R1:a än CBR... det är ju bara för den är mer populär inte skall den ses som en farligare maskin för det.

Hela systemet är ju helt fucked up ändå så vad förväntar man sig.
Ingen kan få mig sluta köra.. vill mänskligheten få bort sporthojar på detta viset, så kommer det bara bli mer körandes på bakhjul, mer idiotomkörningar och inga skyltar eller försäkringar... och jag är på!

De som får cancer av Blend får ingen rehab, gäller bara Prince ... ni hör ju själva, vet dock inte om jag skall skylla allt på regeringen osv, det kanske är dags för ett UPPROR SNART!!! ???? !!!

Eureka skrev:
2632987 Så jävla löjligt att det har blivit märkesberoende av skador osv... inte fan krockar man mer med en R1:a än CBR...

Det är ju tillverkarna som går in och sponsrar försäkringarna samtidigt som bolagen ger "grupprabatt"....

Det är ju knappast bolagen själva som vaknar en morgon och tänker:
- fan vad sugna vi är på att halvera premien för de som kör honda...

Tror du att Nokia ger bort telefoner för nån krona bara för att vara snälla mot de som tecknar ett Comviq-abonemang?! :va :rolleyes:

Nu är det ju fortfarande så att bolagen inte står för hela personskadeersättningen, detta är det som i framtiden skall flyttas över helt till bolagen men nu så går staten in och betalar.

korvgubbe skrev:
2632990
Tror du att Nokia ger bort telefoner för nån krona bara för att vara snälla mot de som tecknar ett Comviq-abonemang?! :va :rolleyes:

Ja för annars skulle ingen köpa skiten

Dagens 10.000-kronorsfråga?

korvgubbe skrev:
2632514 Du har verkligen inte förstått vad som kostar pengar va?! :va

Tror du att det är någon repad bensintank och några avbrutna kopplingshandtag som gör att försäkringsbolagen tar ut många tiotusentals kronor i försäkringspremie?!

....eller kan det finnas annat som kostar när vi pratar hojolyckor... :rolleyes:

Men det där håller faktiskt inte riktigt. Jag förstår att personskadorna kostar massor med flis, men vad är då det rimliga i att en trafikförsäkring kostar, säg, 5000kr/år, halv 7500kr/år samt hel 10.000kr/år.

Vad jag menar är att man kan vända på det. Om personskadorna (som täcks av trafikförs.) står för den största kostnaden varför är då resterande delen (stöld + vagnskada) lika dyr? Ofta är den t.o.m. dyrare, t.ex. trafik 7000kr/år, halv 14.000kr/år, hel 28.000kr/år.

Hur hänger detta ihop?

Zee skrev:
2633082
Vad jag menar är att man kan vända på det. Om personskadorna (som täcks av trafikförs.) står för den största kostnaden varför är då resterande delen (stöld + vagnskada) lika dyr? Ofta är den t.o.m. dyrare, t.ex. trafik 7000kr/år, halv 14.000kr/år, hel 28.000kr/år.
Hur hänger detta ihop?

Det är ju den delen som varierar mest med vem du är och vart du bor, hur stor risk din grupp är som förare och hur stor stöldrisken är.
Jag kostar lika mycket om jag kör in min hoj i golfen i exemplet några inlägg upp, men min hoj kan dom ersätta med pengar ur fikakassan på försäkringsbolaget, därför betalar jag 1380:- HEL/HELÅR

Jag tippar att tusen av dom pengarna är trafik och resten går till att försäkra mitt fordon.
Det stjäls knappast några gammla sura classic-moppar i Umeå, däremot stjäls det sporthojar och motarder.
Det klotas nog väldigt sällan med classic-moppar, och om det görs så är grejorna billiga, eller så löser man fordonet med 15-20000 minus självrisk.

(EDIT) Nu är ju just classic försäkringen ett dåligt exempel, eftersom alla kan få den till samma pris i hela landet, du kan ha en tidig GSXR och bo i Rinkeby, vara 20 är gammal osv utanatt den blir dyrare.
Såvitt jag vet är enda regeln att hojen måste vara 20 år gammal och nära orginalskick, och att man ska ha den i garage på natten om man är på hemadressen.

Last edited:
Swedie skrev:
2632790 Jag har sett en lista som tar upp alla de olika mc-modellerna och det är ingen kul lista.

Kan du beskriva den lite närmre...

Vems lista, politikernas eller?

Förslaget är väl inte helt klart än, hur o vad som ska gälla?!

eller?

Zee skrev:
2633082 Men det där håller faktiskt inte riktigt. Jag förstår att personskadorna kostar massor med flis, men vad är då det rimliga i att en trafikförsäkring kostar, säg, 5000kr/år, halv 7500kr/år samt hel 10.000kr/år.

Hur hänger detta ihop?

Mja än så länge så är det ett kollektiv som bär kostnaderna. Eftersom det är lag på att ha trafik på ett fordon som är i trafik i detta fallet hojar. Så har förhoppningsvis alla hojar på vägarna trafikförsäkring om inte annat så tar TFF hand om dem som inte vill dela broderligt.

Exempel

Alltså säg att 100 av 100 har trafik

60 av 100 har halv och 20 av 100 har hel

Det blir alltså ett mindre kollektiv ( mindre pengar ) som ska bära kostnaderna på de valfria delarna. Därav kostar det mer. Samt att även staten idag hjälper försäkringsbolagen med vissa kostnader på trafikdelen

Det som är det positiva i kråksången om nu detta är positivt är att den delen i ditt exempel som är billigast är den som ökar nu med ändringen. Som vanligt kan det alltså vara värre...

Hoppas på det bästa i vilket fall...

Enligt en jurist jag pratat lite med så säger han att dom måste få igenom en hög av lagändringar för att lyckas med detta och det tar ngr år..

Men för framtiden så måste vi ju se till att det blir baserat på verklighet och inte politikers uppfattning och fantasi vilket jag hoppas våra intresseorganisationer kommer att visa dom...

Blir det fråga om ngt hundringar i månaden så tror jag det är okay för många som åker...

Blir det däremot fråga om tusenlappar i månaden vilket jag inte tror går att få igenom blir det en drös med hojåkare som kommer lägga av och en skara som anser sig ha råd och ett gäng som skiter i att försäkra...

Den delen som skiter i att försäkra kommer kosta samhället duktigt med stålar vid ev personskada...

Åja hoppas på det bästa..

Anderzzon skrev:
2633373
Exempel

Alltså säg att 100 av 100 har trafik

60 av 100 har halv och 20 av 100 har hel

Det blir alltså ett mindre kollektiv ( mindre pengar ) som ska bära kostnaderna på de valfria delarna. Därav kostar det mer. Samt att även staten idag hjälper försäkringsbolagen med vissa kostnader på trafikdelen

Jag förstår vad du menar men ditt exempel känns inte vidare representativt.

a) Det känns intuitivt som om trafikdelen är _mycket_ dyrare är delkasko och vagnskada. Inte 30% utan snarare 30ggr dyrare. Iaf i den häraden. Jag har svårt att se motiveringen för den jättehöga halv- och helpremien.

b) Visst är det så att majoriteten helförsäkrar? Eller har jag tokfel? Självklart är det en ansenlig del som kör endast trafik eller halv, men visst borde väl åtminstone 60% av sporthojskollektivet helförsäkra? Inte endast 20%.

c) FB har zoner och grupperingar som ska bära vissa kostnader så som stölder, men även om du bor på landet där ingen krockar, skadar sig eller får skutan stulen så ligger endå halv-försäkr. på 2 x trafik och hel-försäkr. på 3-4 x trafik. Är det något i FB:ens hemliga premieberäkningsformel som vi inte känner till? :)

Jag är inte riktigt nöjd med era förklaringar på min tidigare fråga (inlägg #93). :)

Last edited:
Zee skrev:
2633472 Jag förstår vad du menar men ditt exempel känns inte vidare representativt.

a) Det känns intuitivt som om trafikdelen är _mycket_ dyrare är delkasko och vagnskada. Inte 30% utan snarare 30ggr dyrare. Iaf i den häraden. Jag har svårt att se motiveringen för den jättehöga halv- och helpremien.

b) Visst är det så att majoriteten helförsäkrar? Eller har jag tokfel? Självklart är det en ansenlig del som kör endast trafik eller halv, men visst borde väl åtminstone 60% av sporthojskollektivet helförsäkra? Inte endast 20%.

c) FB har zoner och grupperingar som ska bära vissa kostnader så som stölder, men även om du bor på landet där ingen krockar, skadar sig eller får skutan stulen så ligger endå halv-försäkr. på 2 x trafik och hel-försäkr. på 3-4 x trafik. Är det något i FB:ens hemliga premieberäkningsformel som vi inte känner till? :)

Jag är inte riktigt nöjd med era förklaringar på min tidigare fråga (inlägg #93). :)

Nu tog jag bara ett påhittat exempel

Om staten och försäkringsbolagen delar på kostnaden och alla som kör hoj har en trafik så köper iaf jag att de resterande delarna som inte alla som kör hoj har och bolagen får stå för helt själva är dyrare..

Sen följer ju även trafik precis som de andra delarna, dock i mindre utsträckning olika zonindelningar för olika premier.

GuW skrev:
2632302 Fotbollsproffsen har det säkert så, förmodligen spelare i allsvenskan också till viss del, men det finns inget KRAV på att det ska vara så, det är för att få snabbare/bättre vård, och dom som kickar boll på kul (tänk korpboll) dom har inga klubförsäkringar, då får man vakert betala trehundringen själv, och resten kommer på skattsedeln. (allas våra skattsedlar)

Jag tävlar inte på hög nivå, jag kör hoj på kul, jag betalar gärna trehundra varj gång jag åker in på sjukan för att jag har skadat mig på hojen.
MEN att kräva att jag ska betala mina eventuella skador med en egen försäkring är sjukt som fan.

Självklart ska jag ha en trafikförsäkring som vi har haft det tidigare, men att nu lägga på kostnader för rehab av mig om jag klotar, det är som att kräva att man tar en menisk-försäkring för att sparka läder.
Jo det håller jag med om men det var inte det som jag svarade på, utan jag svarade på ett påstående om att alla knäskador i fotboll kostar staten pengar vilket inte är sant. Alla fotbolls spelare som spelar i en serie med undantag för korpen måste vara reggistrerade hos förbundet och den registreringsavgifften är en försäkring som betalar skador som uppkommer under utövandet. Är du inte reggistrerad får du inte spela, bara föra att slippa bekosta staten med "knäskador".

Sen har du ifs rätt i att Elit klubbar har extra försäkringar som gör att deras spelare får vård snabbt, Men oftast är det vär rentav så att de har en egen läkare och ett avtal med en privatklinik... Lite OT men att fotbolls spelare kostar staten pengar vid skada är inte sant och därmed tycker jag det är fel att dra den paralellen.

Mvh Fredric

P.s funkar förövrigt likadant i Hockey D.s

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back