"Godnatt för extrema sporthojar"

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
gunnar_gt750 skrev:

Det är ju inte riktigt lika blodigt som mina värsta mardrömmar har varit. Det verkar vara många som tror att det är hela försäkringspremien som blir dyrare men det är "bara" trafikförsäringen som ökar med de angivna procentsatserna. Men det är klart, även bilen blir ju dyrare så någon reell ökning av disponibla medel i min plånbok efter regeringbytet blir det nog inte om de inte sänker skatten markant.

Man får ju även ha i åtanke att försäkringsbolagen gärna vill svartmåla detta förslag eftersom det innebär minskade intäkter (om priset ökar minskar efterfrågan) och ökade administrativa kostnader för dem.

Att även återförsäljare och generalagenter av motorcyklar och bilar vill svartmåla förslaget behöver väl knappast påpekas.
 

Stuntrider

Stunt!!!!
Gick med
27 Sep 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
Stunthoj
Jo men lycka till, det går inte få bort extrema roadracing hojar eller andra hojar, för då kommer folk köra olagligt eller importera från nåt land:va
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
_h2o skrev:
2631023 Jo men lycka till, det går inte få bort extrema roadracing hojar eller andra hojar, för då kommer folk köra olagligt eller importera från nåt land:va

Hur hjälper det att importera hojen?
 

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
Allt är en prioriterings fråga, älskar man att köra hoj gör man det till varje pris även utan försäkring om det skulle behövas.
Man lever man ju bara en gång.
 

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
dessutom, försäkringsbolagen e väl privatägda, så varför måste de höja bara för att Fredrik vill?
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Tror försäkringsbolagen vill få bort sporthojarna helt.
Dom är säkert trötta på att betala ut massor med stålar för sporthojsfolket.
"Det var väll inte meningen från början dom ska ju bara tjäna pengar och betala ut så lite som möjligt."

freding skrev:
2631050 dessutom, försäkringsbolagen e väl privatägda, så varför måste de höja bara för att Fredrik vill?


Ja där ser man.
10 gånger större risk att dom försöker slingra sig från att pröjsa.
 
Last edited:

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Äh, jag skiter i försäkrings-strulet... Tänkte vänta till våren med att köpa ny hoj men nu är jag så irriterad så jag sätter mig nog och letar redan nu!



.
 

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
_h2o skrev:
2631045 Jag menar att man alltid kommer få tag i motorcyklar.
Hojen är ju inget problem att få tag i. Det är trafikförsäkringen folk är rädda för.
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Det är som sagt tidigare trafikdelen som ev ska höjas, inte delkasko eller vagnskadedelen.

Dessutom är f-bolagen beroende av ett konstant kassaflöde och därför inte intresserade av ett jättetapp av kunder även om det rör sig om en högriskgrupp som sporthojar.

Inte ett dugg oroad. Kommer garanterat en lösning, antingen i form av individuella försäkringar, någon form av extra extrem sport föräkring eller gamla hederliga avställnings försäkringen.
"Hotet" kan även föra med sig det goda att man till slut kollar över försäkringssystemet och gör något vettigt av det.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Hur ofta blir man stannad då? Kör någorlnunda lagligt och skit i försäkring. Säkert trist om man nu skulle smälla - men hur ofta gör man nu det då?

Kommer det snuthäng - kör in på en cykelväg och sen är de borta, det var ju trots allt din polare som körde när de ringer på....

Ingen kommer ju försäkra när de höjer trafikdelen så högt.
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
En sak är positiv iaf.
Lär bli Mkt mera intresse för banåkning enbart!
 

DFMSWEDEN

Restless & Wild
Gick med
7 Dec 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Hyabusa 480+...
Mavve skrev:
2631092 Hur ofta blir man stannad då? Kör någorlnunda lagligt och skit i försäkring. Säkert trist om man nu skulle smälla - men hur ofta gör man nu det då?

Kommer det snuthäng - kör in på en cykelväg och sen är de borta, det var ju trots allt din polare som körde när de ringer på....

Ingen kommer ju försäkra när de höjer trafikdelen så högt.

Med sådana korkade uttalanden, borde skenförsäkring vara ett måste....

Hoppas du inte har någon försäkring alls, och det är ditt fel...kan du sitta där och blåsa i ett sugrör för att få ditt "nya" fordon att röra sig framåt....:D
 

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg
freding skrev:
2631050 dessutom, försäkringsbolagen e väl privatägda, så varför måste de höja bara för att Fredrik vill?
De måste inte alls höja. Däremot måste de enligt det nya systemet betala mycket mer när någon skadar sig och behöver vård.
Ökade utgifter = behov av ökade intäkter (Försäkringspremien måste höjas m.a.o).
 

Itssoeasy

Medlem
Gick med
25 Feb 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ZX6R -11
Ärligt talat, 40% höjning av trafikförsäkringen, om det nu blir det, är ju inga pengar, jag betalar ca 3000 per månad hel för min, av det är ca 700 trafik. skulle det höjas 40% så är det ca 280 kr. Och vad är 280 kr/mån idag?
Skulle det bli det dubbla, dvs 700 till, så är det ju helt klart kännbart, men inte skulle det hindra någon från att fortfarande åka hoj!

/ Jag är inte orolig!
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top