"Godnatt för extrema sporthojar"

Kyckling skrev:
2631106 De måste inte alls höja. Däremot måste de enligt det nya systemet betala mycket mer när någon skadar sig och behöver vård.
Ökade utgifter = behov av ökade intäkter (Försäkringspremien måste höjas m.a.o).

De kommer i första läget inte att höja försäkringen alls om jag förstått förslaget rätt eftersom förlaget går ut på att man inför en extra skatt på trafikförsäkringspremien. Försäkringsbolaget fortsätter alltså med samma premie som tidigare men lägger på en skatt på fakturan, precis som moms. Det blev för besvärligt att på så kort varsel lägga över hela hanteringen av trafikskador på försäkringsbolagen så istället ska man öka statens intäkter med det belopp som motsvarar statens kostnader för dessa skador varje år.

Om man ska tro att det blir en skattesänkning, i mitt fall skulle den hamna på drygt 1300:-/mån så kan dom lätt få höja trafiken med ngr hundringar i månaden..

Det är en dyr hobby man har och jag kan hitta massor av saker att prioritera bort innan hojen ryker..

En ökning med 40 procent skulle man ju kunna leva med ......
Men en fördubbling då får man nog se sig om efter en billigare hoj alternativt en banhoj .....
jag menar man kan ju köra en hel del bana för 15000-20000 kr

Jösse skrev:
2631052 Tror försäkringsbolagen vill få bort sporthojarna helt.
Dom är säkert trötta på att betala ut massor med stålar för sporthojsfolket.
"Det var väll inte meningen från början dom ska ju bara tjäna pengar och betala ut så lite som möjligt."
Om nu bolagen innerst inne vill få bort sporthojarna kan de enkelt reglera det. Men de kanske är rädda att man genom en reglering förlorar kunder som har försäkringar i samma bolag fast på andra områden, som bostad etc.....aja nått måste det ju vara för varför annars ha kvar sporthojarna om de ändå går back genom att försökra dem?

Last edited:
majtii skrev:
2631089 Det är som sagt tidigare trafikdelen som ev ska höjas, inte delkasko eller vagnskadedelen.

Dessutom är f-bolagen beroende av ett konstant kassaflöde och därför inte intresserade av ett jättetapp av kunder även om det rör sig om en högriskgrupp som sporthojar.

Inte ett dugg oroad. Kommer garanterat en lösning, antingen i form av individuella försäkringar, någon form av extra extrem sport föräkring eller gamla hederliga avställnings försäkringen.
"Hotet" kan även föra med sig det goda att man till slut kollar över försäkringssystemet och gör något vettigt av det.

Jag håller med !!

Klart att det löser sig på ett eller annat sätt.
När jag läser vissa inlägg i försäkringsdebatten får jag intrycket av att jorden håller på att gå under. FB är som sagt beroende av ett konstant kassaflöde, så i slutändan så kommer dom göra allt för att konkurera om oss.

:4skrika Tur att man köpt sig en hoj för de närmsta åren då eftersom allt försvinner på FB framöver o inga vill sälja ( billigt ).......

I övrigt fattar jag inte hur vissa orkar sitta och ojja sig om % hit eller dit.....Åk hoj, pröjsa eller börja samla frimärken !!!!! :4skrika

Last edited:
DFMSWEDEN skrev:
2631097 Med sådana korkade uttalanden, borde skenförsäkring vara ett måste....

Hoppas du inte har någon försäkring alls, och det är ditt fel...kan du sitta där och blåsa i ett sugrör för att få ditt "nya" fordon att röra sig framåt....:D

Utveckla gärna. Jag förmodar att du syftar på en rullstol av nåt slag - men liksom varför?

Jag kör inte så att jag skulle köra på någon om de nu inte kastar sig framför mig, men sånt sker rätt sällan så det är försumbart.

Sen täcks personskador ALLTID i trafiken.

*Jonte* skrev:
2631183 Tur att man köpt sig en hoj för de närmsta åren då eftersom allt försvinner på FB framöver o inga vill sälja ( billigt ).......:D

I övrigt fattar jag inte hur vissa orkar sitta och ojja sig om % hit eller dit.....Åk hoj, pröjsa eller börja samla frimärken !!!!! :tummenupp

Man kan inte acceptera allt. Då kan de ju lika gärna höja premierna med 990% för ingen gnäller ju, alla betalar och är glada ändån.

Last edited:
*Jonte* skrev:
2631183 :4skrika Tur att man köpt sig en hoj för de närmsta åren då eftersom allt försvinner på FB framöver o inga vill sälja ( billigt ).......

I övrigt fattar jag inte hur vissa orkar sitta och ojja sig om % hit eller dit.....Åk hoj, pröjsa eller börja samla frimärken !!!!! :4skrika

Helt rätt Jonte...:yoparty :D

Det finns ju även hojar som inte är så tokdyra att försäkra. Det är naturligtvis inga splitternya supersporthojar med en herrans massa hästar men det kanske är dags att inse att det inte är en mänsklig rättighet att åka splitternytt med drösvis med hästar bara för att visa upp sig framför McDonalds på Sveavägen två kvällar i veckan.

Alla har inte råd att köpa vilken bil som helst och alla kanske inte kommer att ha råd att köra vilken hoj som helst i framtiden. Visst är det orättvist men personligen tycker jag det finns större orättvisor i samhället än att personer mellan 20-30 år får svårt att ha råd att åka racerhoj på gatorna inom de närmsta åren.

DR-Zätare skrev:
2631290 Det finns ju även hojar som inte är så tokdyra att försäkra. Det är naturligtvis inga splitternya supersporthojar med en herrans massa hästar men det kanske är dags att inse att det inte är en mänsklig rättighet att åka splitternytt med drösvis med hästar bara för att visa upp sig framför McDonalds på Sveavägen två kvällar i veckan.

Alla har inte råd att köpa vilken bil som helst och alla kanske inte kommer att ha råd att köra vilken hoj som helst i framtiden. Visst är det orättvist men personligen tycker jag det finns större orättvisor i samhället än att personer mellan 20-30 år får svårt att ha råd att åka racerhoj på gatorna inom de närmsta åren.

Har väll diskuterats ganska flitigt i andra trådar. Det är ju inte billigt att äga en motorcykel redan som det är, att dra någon ursäkt för höjningen med att hänvisa till att man inte kan äga vilken bil som helst är bara löjligt.

Nu är inte jag politiskt engagerad men varför ska våra försäkringsbolag betala för våran vård, kan jämföras med Idrotts arenor byggs väll på statliga bidrag? Enligt mig skulle det inte behöva finnas en fotbollsarena eller liknande. Så varför ska vissa få sin hobby betala medan andra ska betala allt själva?

Jag är inte påläst men som jag fattat det fungerar det på det viset

Mr Helmut skrev:
2631357

Nu är inte jag politiskt engagerad men varför ska våra försäkringsbolag betala för våran vård, kan jämföras med Idrotts arenor byggs väll på statliga bidrag? Enligt mig skulle det inte behöva finnas en fotbollsarena eller liknande. Så varför ska vissa få sin hobby betala medan andra ska betala allt själva?

Jag är inte påläst men som jag fattat det fungerar det på det viset

Det där tycker jag är helt rätt!! Låt alla fotbollspelare försäkra sig för alla knäskador!

de är ju bara trafik delen som skall höjjas (den är ett måste enligt lag att ha)
nu vet vi inte med hur mycke med om den höjjs med 40% som de står i DN så är de ju inte så farligt hade vart värre om de var 40% på en halv eller hel försäkring.

Mr Helmut skrev:
2631357 Har väll diskuterats ganska flitigt i andra trådar. Det är ju inte billigt att äga en motorcykel redan som det är, att dra någon ursäkt för höjningen med att hänvisa till att man inte kan äga vilken bil som helst är bara löjligt.

Jag ber om ursäkt att jag inte uttryckte mig tydligare. Jag menar naturligtvis inte att ursäkta höjningen utan bara förklara min syn på det hela: att man i framtiden kanske måste acceptera att man inte har råd att köra vilken hoj som helst. Så är det för mig redan idag och så kommer det att vara även imorgon. Det positiva är att tillverkarna redan uppmärksammar detta och utvecklingen av "budgethojar" har ju skjutit på ordentligt under de senaste åren.

Och reformen gäller ju inte bara motorcyklar utan alla former av trafikförsäkrade fordon. Reformen är ett sätt att minska statens utgifter, vad man sedan gör med denna minskning är öppet för tolkning och ett evigt ämne för debatt som jag inte tänker ge mig in på.

Förjävligt! Då blir det väl att skaffa en motard elr så får man helt enkelt fram me spargrisen o hosta upp försäkring pengarna!

Personligen tror jag att strukturen på försäkringarna kommer att förändras en del med höjda självrisker för att kunna ge lägre premier. Det är så märkesförsäkringarna hos t.ex. IF funkar idag och det är ju ett sätt att gynna de som inte orsakar olyckor samtidigt som de som orsakar olyckor får betala ett högt pris för det.

Jag tror även att det blir vanligare med försäkringar där man inte kan ställa av hojen när man inte brukar den alternativt att man höjer premien på avställningsförsäkringen för att gör det mindre gynsamt att ställa av och på hojen i tid och otid.

Gillar märkesförsäkringarnas upplägg, kraschar man får man pröjsa en hög självrisk..

Plus att man får en lägre månadskostnad på hojar som i vanliga fall skulle kosta skjortan..
Tills man gör bort sig...

Dom som klarar sig utan olyckor behöver inte dra lasset för dom som klotar..

Jag hade min 929 på hondas märkesförsäkring och betalade 625/mån helår..

Last edited:
Mr Helmut skrev:
2631357

Motorsportbanor byggs väl också med hjälp av bidrag? Säkert inte lika stort som fotboll och hockey men det ändå. Rätta mig om jag har fel.

CeZar skrev:
2631382 Det där tycker jag är helt rätt!! Låt alla fotbollspelare försäkra sig för alla knäskador!

Att dra en parallell med idrottsskador köper jag inte riktigt.
Att påstå att ditt och mitt nöjesåkande ute på vägarna hjälper lika mycket med kondition och hälsa som fotboll gör det tror jag inte riktigt på.

Men visst känns tungt att bli utsatt för en höjning, en riktad sådan, men
det kanske är rättvist. Vad vet jag.

DR-Zätare skrev:
2631123 De kommer i första läget inte att höja försäkringen alls om jag förstått förslaget rätt eftersom förlaget går ut på att man inför en extra skatt på trafikförsäkringspremien. Försäkringsbolaget fortsätter alltså med samma premie som tidigare men lägger på en skatt på fakturan, precis som moms. Det blev för besvärligt att på så kort varsel lägga över hela hanteringen av trafikskador på försäkringsbolagen så istället ska man öka statens intäkter med det belopp som motsvarar statens kostnader för dessa skador varje år.

Sveriges skattesystem är inte riktigt normalt...
Men men
Jag skiter i att köra sporthoj på gatan nu, pallar inte hålla på med polisen o all skit.

Klart det är motiverat att as höja!!

Det är bara att sätta igång att googla, så kanske ni kan läsa er till svaret....

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back