"Godnatt för extrema sporthojar"

:7peta

Men hörni , är det inte för mycket skrik här ?
Jag kollade på mitt försäkringspapper och där svarade trafikdelen för 1.319 kr . Om året !
Jag tror faktiskt att de flesta skulle klara en 100%:ig ökning.
Kolla bara på ved de flesta lägger ner på "onödigt" hojgodis.

Jörgen Karlsson skrev:
2632233 All statistik visar ju faktiskt tvärtom. Det vill säga att det är unga förare på sporthoj som löper störst risk att skadas eller omkomma.
Här är en av många statistiska utredningar:http://www.vv.se/filer/27656/1_1_Djupstudierapport_utg_2.pdf
Bara att läsa tex sid 7-10 så står det rätt klart.

Mvh
Jörgen

Och vem i Helvete säger att ALLA yngre åker sporthoj???????????????????

Har flera polare som åker glidare.. Däremot tycker jag premierna ska höjas markant för de som fick med sitt mc kort när de tog bil kort. En sådan förare som aldrig åkt båge som sen får för sig vid 55års ålder att köpa sig en stor jävla ill tung glidare och ge sig ut utan träning på vägen. Är inte denna person till mer fara i trafiken än en som nyligen gått på körskola, övat teknik, bromsteknik, m.m åker på allmäna ban dagar och övar upp sin kapacitet. Nej för de som gör detta ska det bli svin dyrt för SÅ JÄKLA SJUUUUUKKKKTTTT..

Har endast 2polare som chrachat och de har pjöjsat det själv för att de endast kört halvförsäkrat, så vilka är det som kostar pengar jo de gammla äckliga crome loken som står hel/hel och de råkar tappa den åt ena hållet, oj så kan mitt lok inte se ut nu ringer vi och får ut det på min försäkring som endast kostar 1200 hel/hel FY FAN.........

///Micke

Milleducce skrev:
2632401 :7peta

Men hörni , är det inte för mycket skrik här ?
Jag kollade på mitt försäkringspapper och där svarade trafikdelen för 1.319 kr . Om året !
Jag tror faktiskt att de flesta skulle klara en 100%:ig ökning.
Kolla bara på ved de flesta lägger ner på "onödigt" hojgodis.
Själv betalar man 1800kr/månad i trafik så visst kommer det kännas men man får väl bosätta sig i en skokartong.

changco1 skrev:
2632410 Själv betalar man 1800kr/månad i trafik så visst kommer det kännas men man får väl bosätta sig i en skokartong.

Men om folk kommer att fly sporthojsåken och börja köra motard eller liknande
så kommer de nog underfund med att de är minst lika gasglada utanför discot
en fredagkväll. Och då kommer även olyckorna. Men en motard är minsann
inte lika dyr att försäkra. :mad:
Jag betalar bara 2000 i trafik om året för min cbr 900rr 92 streetfighter
och den skjuter på bra. Nu är det ju en gammal trotjänare men ändå :yoparty
Med lite ombyggnad blir den med cool =)

Igentligen är det väl ingen ide att gnälla innan man vet hur det blir. Men inte tänker jag låta staten ta min hoj, för blir höjningen av så kommer man få betala för att bli av med hojen.

Mr_Mike skrev:
2632402 Och vem i Helvete säger att ALLA yngre åker sporthoj???????????????????

Har flera polare som åker glidare.. Däremot tycker jag premierna ska höjas markant för de som fick med sitt mc kort när de tog bil kort. En sådan förare som aldrig åkt båge som sen får för sig vid 55års ålder att köpa sig en stor jävla ill tung glidare och ge sig ut utan träning på vägen. Är inte denna person till mer fara i trafiken än en som nyligen gått på körskola, övat teknik, bromsteknik, m.m åker på allmäna ban dagar och övar upp sin kapacitet. Nej för de som gör detta ska det bli svin dyrt för SÅ JÄKLA SJUUUUUKKKKTTTT..

Har endast 2polare som chrachat och de har pjöjsat det själv för att de endast kört halvförsäkrat, så vilka är det som kostar pengar jo de gammla äckliga crome loken som står hel/hel och de råkar tappa den åt ena hållet, oj så kan mitt lok inte se ut nu ringer vi och får ut det på min försäkring som endast kostar 1200 hel/hel FY FAN.........
///Micke

Ja jag har då inte sagt att alla yngre åker sporthoj? Det framgår ju också av rapporten att åldern helt klart minskar olyckorna. Inte ens personer med "fådda" körkort och nyköpt hoj överstiger tyvärr dock olyckfrekvensen hos unga lågutbildade män på sporthoj. Så är det
/J

Jörgen Karlsson skrev:
2632444 Ja jag har då inte sagt att alla yngre åker sporthoj? Det framgår ju också av rapporten att åldern helt klart minskar olyckorna. Inte ens personer med "fådda" körkort och nyköpt hoj överstiger tyvärr dock olyckfrekvensen hos unga lågutbildade män på sporthoj. Så är det
/J

Lågutbildad..????

Det känns ju som att desom fick sitt k-kort är mer lågutbildade eller???

Och om du läser i rapporten så står det ju faktiskt att olyckorna har ökat i ålern 55-59år.....

///Micke

Argyle skrev:
2632011 Altså det är inte sporthojjarna som smäller, det är alla jävla kromslädar som står för den stora statistiken av fordon som smäller. Höjj premierna där istället, det är just nu fördoms premier som styr systemet.. Så som det är nu borde egentligen en trafikförsäkring vara en skit summa att försäkra en hojj på men ändå kostar dom mkt. HMM varför, jo för att dom vet om att folk köper poppis hojjarna och betalar dessa priser så därför kan de vara lite högre..
Som damen sa på Folksam när jag började diskutera vem som var orsak till vad osv.

1. Blyslädarna har flest olyckor men den totala summan är "låg"
2. Sporthojjar har nästa minst olyckor, men den totala summan är "hög"
3. Systemet för premie värdering måste göras om då det är andra förutsättningar idag sa Folksam damen. då hon försökte få mig att tycka de var ok att betala hög premie för en sporthoj.. till vems fördel förändringen skulle vara i ett nytt system sa hon aldrig så de är väll vi som går på torsken igen..

tycker drulle försäkring borde få en ny betydelse,

Den som ofta är vållande till olycka och eller har många trafik böter osv borde ha högre premie, de som inte har vart vållande till olyckor osv borde ha en avsevärt lägre premie..

Last edited:
Mr_Mike skrev:
2632447 Lågutbildad..????

Det känns ju som att desom fick sitt k-kort är mer lågutbildade eller???

Och om du läser i rapporten så står det ju faktiskt att olyckorna har ökat i ålern 55-59år.....

///Micke

Jag menade mer till vilken socialgrupp man tillhörde. Allt detta har vi debatterat tidigare på SH och jag har då länkat till rapporter. Orkar inte göra det igen.

Med hänsyn taget till antalet cyklar, dvs försäkringsbolagets kalkylerade risk per motorcykelägare, så är det inget som slår en ung man på sporthoj.

Det finns däremot så oerhört många customhojar, och antalet ökar.

Själv känner jag mig rätt färdig med den här tråden.

/J

Jörgen Karlsson skrev:
2632463
Själv känner jag mig rätt färdig med den här tråden.

/J
va? inte ens en mening till? inte ens en liten liten osammanhängande rad till? okdå... en smilie då?

Mr_Mike skrev:
2632447

///Micke

Ja, men att den ökar innebär inte att den är överrepresenterad...

20-29 åringar står för 40% av olyckorna trots att "vi" står för 28% av trafikarbetet.
HÄLFTEN av alla omkommna körde sporthoj trots att den absoluta merparten av alla hojar i trafik INTE är sporthojar..

Mr_Mike skrev:
2632402Har endast 2polare som chrachat och de har pjöjsat det själv för att de endast kört halvförsäkrat, så vilka är det som kostar pengar jo de gammla äckliga crome loken som står hel/hel och de råkar tappa den åt ena hållet, oj så kan mitt lok inte se ut nu ringer vi och får ut det på min försäkring som endast kostar 1200 hel/hel FY FAN.........

Sådana olyckor har inget med den här debatten att göra eftersom de inte berör trafikförsäkringen.

Förtydligande: DET ÄR ENDAST TRAFIKFÖRSÄKRINGSPREMIEN SOM BERÖRS AV HÖJNINGEN SOM DEN NYA REGERINGEN PLANERAR ATT GENOMFÖRA!!!

Att du sedan får betala en hög helförsäkring tror jag personligen har väldigt lite att göra med omnämnda vältande av kromsläde men det är min egen, högst personliga åsikt.

Mr_Mike skrev:
2632402 så vilka är det som kostar pengar jo de gammla äckliga crome loken som står hel/hel och de råkar tappa den åt ena hållet

Du har verkligen inte förstått vad som kostar pengar va?! :va

Tror du att det är någon repad bensintank och några avbrutna kopplingshandtag som gör att försäkringsbolagen tar ut många tiotusentals kronor i försäkringspremie?!

....eller kan det finnas annat som kostar när vi pratar hojolyckor... :rolleyes:

Mr_Mike skrev:
2632394...men det enda de har gjort är ju att se till att allt blir dyrare.. JÄVLA SVIN.....

Det är för att du ska jobba hårdare, sen har du också råd med allting du vill ha ;)

Mavve skrev:
2632551 Det är för att du ska jobba hårdare, sen har du också råd med allting du vill ha ;)

Det där vet jag redan. Har jobbat sedan jag va 13bast och alltid betalt full skatt 33% för att min far gick bort när jag va något år gammal och fick 200 papp, Då ska man straffas och betala full skatt på alla sommar jobb man haft. Jobbade alltid 8-9veckor på sommarloven och fick ut 8000-10000kr medans minna polare jobbade 3-4 veckor och fick ut mer pga jämknig... SÅ JÄVLA ORÄTVIST VA??? straffas för att ens föräldrar gåt bort... Nog om detta...

korvgubbe skrev:
2632514 Du har verkligen inte förstått vad som kostar pengar va?! :va

Tror du att det är någon repad bensintank och några avbrutna kopplingshandtag som gör att försäkringsbolagen tar ut många tiotusentals kronor i försäkringspremie?!

....eller kan det finnas annat som kostar när vi pratar hojolyckor... :rolleyes:

Ja inte fan är det vi med sporthojar tror jag, men du verkar ju argumentera mot dig själv du kör väl en rätt dyr båge, så varför inte ringa til fucking reinfelt och be om att få betala lite högre premier direkt ner i hanns plånbok:)

Ne men allvarligt vi som åker sporthoj lägger knappast 10 000:- i självriks när våra bågar får sig en liten reva, buckla ja vad som men de som åker crome lok tar ju ut sin försäkring så fort det händer något efter som de bara betalar 1500-3000kr i självriks. hade jag med gjort men så är nu inte fallet.

Tycker bara Sverige är på väg åt fel håll med sin nya politik. Straffa de yngre det är ju endå de som ska betala 40talisternas pension. De är väl helt enkelt så rädda för att så många ska köra ihjäl sig så de inte får några pensioner. Feta övergöda grisar är politikerna, det är ju de som utnytjar systemen och plockar pengar ifrån oss, tro fan att de kan betala höga premier när de sen tar ut det i fallskärm eller en liten semester bonus på 1mille.:va

DR-Zätare skrev:
2632496 Sådana olyckor har inget med den här debatten att göra eftersom de inte berör trafikförsäkringen.

Förtydligande: DET ÄR ENDAST TRAFIKFÖRSÄKRINGSPREMIEN SOM BERÖRS AV HÖJNINGEN SOM DEN NYA REGERINGEN PLANERAR ATT GENOMFÖRA!!!

Att du sedan får betala en hög helförsäkring tror jag personligen har väldigt lite att göra med omnämnda vältande av kromsläde men det är min egen, högst personliga åsikt.

Ne det är ju det jag säger... Vi med sporthoj har ju för FAN inte råd att åka hel försäkrat alltså betalar vi skadorna själva så vad grundar de våra höjningar på??? Och kom inte och säg att det är ju pga den höga skade risken för om majoritetn åker halv försäkrat så kostar det ju inget för bolaget så länge det inte är ens eget fel.

Fattar inte varför det inte blir lite mer uppror i Sverige när de bara gör höjningar hit och höjningar dit. Vi sitter bara framför Tv:en och kliar oss i huvudet och säger JAHA nu ska skatten på bensinen höjas ifrån 6.80kr till 8kr de va ju inte så bra, och nästa år ska skatten på min bil höjas ifrån 1900kr till 2800kr de va ju inte heller så bra.

Ne kolla på alla andar länder som frankrike eller tyskland när de höjer skatten på bensin/diesel då totalvägrade alla långtradar chaffisar köra, bara stanade på autobann, gör upplopp osv. Medans vi i sverige skickar in en bibba med papper som det står SÄNK SKATTEN PÅ BENSINEN. och 2000 namn vem bryr sig liksom??????

Det är väl bätre om typ precis alla sporthojs åkare samlas till våren i Stockholm utanför rikstads huset och lägger Världens FETASTE burn och total vägrar åka därifrån vore sjukt grymmt:yoparty

Last edited:
Mr_Mike skrev:
2632640bla bla bla bla

Arg som fan eller?

För i hela helvete, det är trafiken som ska höjas inte det du vägrar inse.

Det som kostar stora slasing, är skada på dig själv, annat fordon, person, egendom.

Det har inget med vad krom kostar till en pråm.

För övrigt så borde du läsa din text igen och fundera på vilken risk du innebär.

Har du utnyttjat trafik delen så har du inte betalat den delen själv du har lagat din hoj, inte dig själv eller den du körde på.

Last edited:
Hmm det är konstigt att när jag ringde till Salus Ansvar ville dom har för en trafikförsäkring på mig helår (ej möjlighet att ställa av) 3200kr. Men IF vill ha 12 000kr (med möjlighet att ställa av). Varför är det så olika där då? Handlar bara om ren och skär vinst utlämning för IF i det fallet. Trafikförsäkringen börjar ju endast drabba försäkringsbolaget om mc föraren kör in i någon annan och är vållande. Men smäller han singel så behöver inte försäkringsbolaget i dagens läge inte betala ett jävla skit.
Självklart har den så kallade nollvisionen och polikter ett finger med i spelet här.
Man kör inte lugnare med en hornet 600 än en gixxer 1000. Horneten går i 200kmh och det är tillräckligt för att gå som fan och köra ihjäl sig, plus en helt okej acceleration ifrån hornetens sida som lockar till bus. Ändå är Horneten mkt billigare att försäkra, ja varför? Jo för att man kollar på effekten i regbeviset inne hos försäkringsbolaget.
Eller så kanske man borde börja göra lite undersökningar av mc modeller som är högriskgrupper och står för den stora krasch statistiken, kan slå vad om att det är en kromsläde av något slag.

Tjena!

Jag tror att det är alldeles för tidigt att dra slutsatser av det här utspelet ännu, att alla kostnaderna för skador och rehab mm ska läggas på trafikförsäkringen.

Jag har en viss insikt i det här, och såsom jag har fått det berättat till mig från en väldigt insatt person i ett stort försäkringsbolag, så ligger det till så här:

Idag delar staten och försäkringsbolagen på kostnaden för personskador, rehab etc. Det nya förslaget innebär att försäkringsbolagen ska ta hela
kostnaden själv på trafikförsäkringen instället. Idag tar staten 2/3, bolagen 1/3.

Den totala kostnaden som staten tar i dag är cirka 3 miljarder kronor. Vi har i idag 4 miljoner registrerade fordon i Sverige. Delar man detta på en miniräknare blir det cirka 750 kr per fordon.

Sedan är klart frågan hur de ska räkna, och det är enligt honom risk att det blir en komplicerad ekvation. Det är därför lika troligt att det läggs per fordon, inte på risk etc.

Men som sagt var, alldeles för tidigt att uttala sig egentligen enligt honom, men hans summering var att det kommer inte bli så märkbart som många tror.
:)

Och det ska utredas...och utredas...och utredas...det är inte klart ännu, att det blir så.

MVH

Carlsson

Carlsson skrev:
2632743

Idag delar staten och försäkringsbolagen på kostnaden för personskador, rehab etc. Det nya förslaget innebär att försäkringsbolagen ska ta hela
kostnaden själv på trafikförsäkringen instället. Idag tar staten 2/3, bolagen 1/3.

Den totala kostnaden som staten tar i dag är cirka 3 miljarder kronor. Vi har i idag 4 miljoner registrerade fordon i Sverige. Delar man detta på en miniräknare blir det cirka 750 kr per fordon.

Är det någon som vet den totala kostnaden (skadeutfall kanske det heter?) för staten och försäkringsbolagen för trafikförsäkringarna idag? Det måste ju ingå en del fordonsskador där också eftersom skador på den andres fordon ersätts av trafikförsäkringen hos den som är vållande.

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back