Gasturbinhoj = JETeskoj!

Ser verkligen fram emot att höra rapporter från morgondagen. Är det som med musik, jakt och fiske att man inte får säga lycka till i såna här sammanhang? I sånt fall "skit körning".

Lite OT men hur gick skyttet på SM?
 
Ser verkligen fram emot att höra rapporter från morgondagen. Är det som med musik, jakt och fiske att man inte får säga lycka till i såna här sammanhang? I sånt fall "skit körning".

Lite OT men hur gick skyttet på SM?
Nädå ett lycka till passar alldeles utmärkt!😃

Det gick bra, kom 7a i Open och 13:e totalt av 261 skyttar. Jag hoppas få en landslagsplats på EM i Ungern till sommaren.
 
Jag är sjukt nöjd med motorn, den startar lätt, går stenhårt och håller stabilt oljetryck. Nästa år ska jag ta med en kasse drev och kugga ner mellan varje repa tills jag passerar 200mph.

Det bör finnas mycket fart att hämta på det, gamla motorn var mycket klenare men hojen gick ändå fortare då den var drevad för att varva ut vid 360km/h istället för 430km/h som den är drevad för nu.
 
Kul att det ändå gick bra och att motorn går bra även om du inte kol upp i över 300 km/h. Blir spännande med fortsättningen, tänker du köra på speed week i vinter?
 
Jag är sjukt nöjd med motorn, den startar lätt, går stenhårt och håller stabilt oljetryck. Nästa år ska jag ta med en kasse drev och kugga ner mellan varje repa tills jag passerar 200mph.

Det bör finnas mycket fart att hämta på det, gamla motorn var mycket klenare men hojen gick ändå fortare då den var drevad för att varva ut vid 360km/h istället för 430km/h som den är drevad för nu.
Hade du kommit upp i högre hastigheter med längre bana eller är det att motorn inte orkar varva med denna drevningen?
 
Nä inget isåka med denna hoj, jag höll på skita ner mig sist när jag fick styrslag i 180km/h...

Den orkar inte öka mer, på tidskortet syns att det saknas effekt (ökar väldigt lite från halvbana och till slutet) och effekt är som bekant vrid x varvtal så med mer snurr på drivturbinen så kommer effekten och mer fart som ett brev på posten.

Hoppas jag, ska bli kul att testa nästa år. Nu vet jag att motorn levererar stenhårt vid 4 bar laddtryck och 720 grader avgastemp.
 
Last edited:
Lite off-topic men när man väl hittar hemsidan för 'Mobacken Racing' som det står på bannern (https://mobackenracing.se ?) så finns ingen mer information om vilken 'mobacken' i Sverige det handlar om.
Är det den som kallar sig för 'Roslagens Pärla' utanför Väddö? (https://mobacken.se/), den utanför Skellefteå? eller någon av alla de andra 'Mobacken' som finns i Sverige?
Det står Östersund på din användare men av alla 'Mobacken' jag hittar så ligger inget i Jämtland.
:D
#nyfiken #speed
 
Den hemsidan lade vi ner för ett gäng år sedan när vi lessnade på jetmotorer och bestämde oss för att satsa hårt på barntillverkning och amorteringar istället.

Det rör sig om byn Mo utanför Lit, Östersund. Där bor polaren som med sin kusin drog igång hela det här spektaklet med det första jetsparksbygget, jag kom av en slump i kontakt med dom och klev på teamet som en utböles konsult. (bor i grannbyn)
 
Lika bra att börja ta tag i modifieringarna för nästa säsong, det är en diger lista med små och stora jobb som ska göras.

Först ut blev att klippa ut en instrumenteringsmall i wellpapp och beställa några fler Autometer-mätare från Persåkers Speedshop, en varvräknare som ska (förhoppningsvis) läsa varvet från en magnet monterad på utgående axel ut växellådan. 6600rpm där motsvarar 33.000rpm på kraftturbinen vilket är maxvarv.

JU-02 382.JPG

Jag köpte även en bränsletrycksmätare, den kan vara bra för att upptäcka igensatta spridare då bränsletrycket behöver ökas för att nå önskat laddtryck.

JU-02 381.JPG

Ju fler mätare jag lägger till desto mindre ser jag vart jag är på väg, men jag ska ju ändå bara rätt fram så det lär väl lösa sig tänker jag...
 
Lika bra att börja ta tag i modifieringarna för nästa säsong, det är en diger lista med små och stora jobb som ska göras.

Först ut blev att klippa ut en instrumenteringsmall i wellpapp och beställa några fler Autometer-mätare från Persåkers Speedshop, en varvräknare som ska (förhoppningsvis) läsa varvet från en magnet monterad på utgående axel ut växellådan. 6600rpm där motsvarar 33.000rpm på kraftturbinen vilket är maxvarv.

View attachment 520802

Jag köpte även en bränsletrycksmätare, den kan vara bra för att upptäcka igensatta spridare då bränsletrycket behöver ökas för att nå önskat laddtryck.

View attachment 520804

Ju fler mätare jag lägger till desto mindre ser jag vart jag är på väg, men jag ska ju ändå bara rätt fram så det lär väl lösa sig tänker jag...
Är det inte kaxigare att ha en varvräknare som är rödmarkerad vid 33.000!
 
Hittar du en så säg till. :)

Jag skulle kunna mecka isär den här och skriva ut en egen mätartavla, men jag lär mest troligt paja nåt och bli tvungen att köpa en ny för 3.400kr...
 
Lika bra att börja ta tag i modifieringarna för nästa säsong, det är en diger lista med små och stora jobb som ska göras.

Först ut blev att klippa ut en instrumenteringsmall i wellpapp och beställa några fler Autometer-mätare från Persåkers Speedshop, en varvräknare som ska (förhoppningsvis) läsa varvet från en magnet monterad på utgående axel ut växellådan. 6600rpm där motsvarar 33.000rpm på kraftturbinen vilket är maxvarv.

View attachment 520802

Jag köpte även en bränsletrycksmätare, den kan vara bra för att upptäcka igensatta spridare då bränsletrycket behöver ökas för att nå önskat laddtryck.

View attachment 520804

Ju fler mätare jag lägger till desto mindre ser jag vart jag är på väg, men jag ska ju ändå bara rätt fram så det lär väl lösa sig tänker jag...

En tanke då det gäller varvräknare är det lämpligt att ha en "shift light" som tänds vid maxvarv? Fast det blir ju mer en "slå av lampa" då du inte har flera växlar i lådan.

Jag tänker att en eller två lampor eller en som växlar färg, en som tänds just innan maxvarv och en som tänds vid maxvarv bör vara lättare att lägga märke till i trehundra blås en en nål på en varvräknare.
 
Som du säger så har jag bara en växel, och kommer se till så jag aldrig når maxvarv under körningen. Varvräknaren är till för att kunna dreva hojen successivt närmare maxvarvet, och för att se om jag har hjulspinn i starten.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top