Gasturbinhoj = JETeskoj!

Det tuffar på med motorbygget lite så sakterliga, idag testade jag ett pressverktyg jag gjort för att forma turbinbladen. Bladen ska sitta svetsade i 30mm långa slitsfräsar i stålnavets ytterkant, därför behöver en del av bladen vara platta.

View attachment 523040

Det blev en blandning av aluminium och 3D-printad PLA+, tillsammans med en rejäl kluss kullagerfett och 2.5 tons tryck så formades 5 blad på test.

View attachment 523041

Det blev riktigt bra, och alla fem blad fick samma form vilket tyder på att det finns någon grad av repeterbarhet i processen.

View attachment 523042

Vi får väl se om plasten håller för att göra alla blad, eller om jag måste tillverka fler mothåll. Eller jag och jag, det sköter min elektriska n*ger (3D-skrivaren) medan jag dricker kaffe eller förlustar mig på annat sätt.

View attachment 523043

Tjo på er!
- Spelar ytfinheten på bladen någon betydande roll i de där hiskeliga varvtalen?
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top