Gasturbinhoj = JETeskoj!

Det tuffar på med motorbygget lite så sakterliga, idag testade jag ett pressverktyg jag gjort för att forma turbinbladen. Bladen ska sitta svetsade i 30mm långa slitsfräsar i stålnavets ytterkant, därför behöver en del av bladen vara platta.

View attachment 523040

Det blev en blandning av aluminium och 3D-printad PLA+, tillsammans med en rejäl kluss kullagerfett och 2.5 tons tryck så formades 5 blad på test.

View attachment 523041

Det blev riktigt bra, och alla fem blad fick samma form vilket tyder på att det finns någon grad av repeterbarhet i processen.

View attachment 523042

Vi får väl se om plasten håller för att göra alla blad, eller om jag måste tillverka fler mothåll. Eller jag och jag, det sköter min elektriska n*ger (3D-skrivaren) medan jag dricker kaffe eller förlustar mig på annat sätt.

View attachment 523043

Tjo på er!
- Spelar ytfinheten på bladen någon betydande roll i de där hiskeliga varvtalen?

- Spelar ytfinheten på bladen någon betydande roll i de där hiskeliga varvtalen?
I flygvärlden så får ju första fläktstegen en hel del stryk av vatten och föroreningar, det ger en aningen blästrad yta, samma sak om man inte har fläkt utan första kompressorsteget tar smällarna..
Detta är inget reellt problem. Man borescopear och håller koll.
Krökta bladtoppar ger ett visslande som man känner igen direkt, då kan man klippa toppen om det inte är mycket som böjt sig.
Så dessa blad är nog helt Ok för tänkt användning.
Det är ju inget som störtar om de ger sig, möjligen sker en omedelbar kastrering av föraren.

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP