Gasturbinhoj = JETeskoj!

Igår hämtade jag ut min batterilövblås som jag beställde, den blir klockren att kyla motorn med efter en körning och blåsa ut eventuella flammor från fotogen som kokar ur ur systemet.

JU-02 337.JPG

Sen monterade jag fiberbrickor istället för de aluminiumbrickor som inte ville hålla tätt, de här kommer suga åt sig fotogen och täta bättre än arslet på en gräsand.

JU-02 339.JPG

Tjo!
 
Idag tog jag tag i lite småpyssel på hojen. En värmeplåt sattes fast mellan 24V-transformatorn och avgashuset så den inte tar åt sig för mycket strålningsvärme.

JU-02 341.JPG

Sen vadderade jag batteriet lite med liggunderlag, ett olämpligt material kan tyckas då det inte tål värme men just därför är det bra då jag kan se om det börjar fisa ihop. Det ger mig en tydlig indikering på att batteriet får på sig värme från utblåsen. Vilket är obra.

JU-02 343.JPG

Drevningen är ett annat kapitel, jag har räknat på den drevning som jag körde med sist och den ger en teoretisk toppfart på 385km/h vid 33.000rpm på drivturbinen.

För att ge växellådan ett längre och lugnare liv vill jag dreva upp den ytterligare, jag offrar gärna lite vridmoment på att hålla kraftturbinvarvet nere då en turbinsprängning skulle sprida mina nedre regioner över hela flygfältet.

JU-02 342.JPG

Det största framdrev som ryms är 22T och det minsta bakdrev som ger frigång för kedjan mot fälgnavet är 37T, då får jag en teoretisk toppfart på 459km/h vilket är aningen snabbare än vad jag planerar att köra och ger mig därför lite mer marginal mot övervarv.

Ett drevämne är beställt då det tydligen inte finns så små bakdrev att köpa till en GSXR-fälg.
 
Last edited:
För att ge växellådan ett längre och lugnare liv vill jag dreva upp den ytterligare, jag offrar gärna lite vridmoment på att hålla kraftturbinvarvet nere då en turbinsprängning skulle sprida mina nedre regioner över hela flygfältet.

Kommer osökt att tänka på Achmed the dead terrorist, när Jeff frågar vad han minns av explosionen som dödade honom:
"Whats the last thing that went through your mind?"
- My ass.
:hihi

Nu ska ju något sådant inte få inträffa, peppar peppar och knacka sig i huvet... Men du har inte funderat på att sätta någon slags grov pansarskyddsplåt typ här?

Skärmbild 2025-06-03 171956.png

Just in case... :gnissla
 
Kommer osökt att tänka på Achmed the dead terrorist, när Jeff frågar vad han minns av explosionen som dödade honom:
"Whats the last thing that went through your mind?"
- My ass.
:hihi

Nu ska ju något sådant inte få inträffa, peppar peppar och knacka sig i huvet... Men du har inte funderat på att sätta någon slags grov pansarskyddsplåt typ här?

View attachment 516169

Just in case... :gnissla
Jag har för mig att jag kommenterade det där nån gång i början av tråden. :hihi
 
Kommer osökt att tänka på Achmed the dead terrorist, när Jeff frågar vad han minns av explosionen som dödade honom:
"Whats the last thing that went through your mind?"
- My ass.
:hihi

Nu ska ju något sådant inte få inträffa, peppar peppar och knacka sig i huvet... Men du har inte funderat på att sätta någon slags grov pansarskyddsplåt typ här?

View attachment 516169

Just in case... :gnissla

Ha ha! 😁

Jo jag har tänkt tanken men platsbristen är ett problem. Lite därför jag vill dreva upp hojen så varvet på drivturbinen hålls nere, då ska det inte vara ett bekymmer.
 
Ha ha! 😁

Jo jag har tänkt tanken men platsbristen är ett problem. Lite därför jag vill dreva upp hojen så varvet på drivturbinen hålls nere, då ska det inte vara ett bekymmer.
Tills ett turbinblad släpper. Sen går det fort isär.
Jag har sett några turbinhaverier, oj så trasigt det blir, även i omedelbara närheten av turbinhuset.
 
Tills ett turbinblad släpper. Sen går det fort isär.
Jag har sett några turbinhaverier, oj så trasigt det blir, även i omedelbara närheten av turbinhuset.
När ett blad släpper ruskar resten av disken isär, det blir rätt stökigt ja.

Men en rotor som snurrar 33.000rpm timme efter timme efter timme där den sitter i helikoptermotorn bör hålla ihop de få minuter jag kör om jag håller nere varvet runt 20-25krpm.

Finns mycket annat under en sån här repa som är mer troligt att det går åt helvete, vill man gardera sig för allt är det bäst att stanna kvar i kökssoffan.
 
Jag kollade spridarna igår och mycket riktigt har fiberbrickorna marinerats i fotogen och mjuknat så det gick dra åt dom lite mer, jag tror det här kommer ha löst problemet med att det fuktar bränsle från banjobultarna.

Sen blev det förresten en oplanerad start av hojen i onsdags. Jag fick frågan om jag ville ställa upp på nån slags reklam från kommunen för att lura upp arbetsdugliga sörlänningar till Jämtland, och då skulle det göras en "reel" vad det nu är där man följer en Saabanställds vardag.

Det kändes lite väl mossigt att bara visa när jag borstar tänder, matar höns och 3D-scannar kabelgenomföringar så jag rullade ut turbinhojen och vevade igång den en sväng.

Nu börjar jag ha fått kläm på startförfarandet för det varken rök eller brann meterlånga lågor under uppstarten, jag justerade även maxbegränsningen till PWM-controllern så jag kunde hålla full gas och motorn stannar på 2 bar. Det som saknas nu är en bit kod i Arduinon som rampar ner bränslet kontrollerat, om jag släpper gasen för fort slocknar motorn vilket är irriterande.

Jag skulle få film och bilder från uppstarten av fotografinnan, lägger upp det här när så sker.

/Anders
 
Regnigt och eländigt idag i Östersund, jag roade mig med att svarva puckar till depåstödet så jag slipper sticka ett armeringsjärn genom bakaxeln varje gång jag ska ställa upp hojen på stödet.

JU-02 345.JPG

Det sitter en M12 gängstång genom bakaxeln och aluminiumpuckarna är gängade på den, så allt sitter på plats för gott. Ett huvudbry mindre, jag brukar nämligen glömma ta bort armeringsjärnet när jag ska köra vilket kan bli mindre bra om det letar sig in i bakfälgen...

JU-02 346.JPG

Sen håller jag på sätta tillbaka alla kåpor på hojen, nästa vinter ska jag försöka montera DZUS snabbfästen på kåporna istället för tjoget med M6 skruvar som håller fast dom nu.

Tjo!
 
Ett 37T drevämne ramlade in igår, med tre kuggar mindre bak kommer jag sänka bruksvarvet på drivlinan en aning vilket skonar kullager och minskar friktionen aka värmeutvecklingen i vinkelväxeln.

JU-02 347.JPG
 
En snabbis för att träna att starta motorn utan meterlånga eldlågor, nu börjar jag få fason på det.


Men åter igen slocknar motorn vid snabbt gasavsläpp, jag måste få ordning på en ramp-down för bränslesystemet. Jobb jobb.....
 
Muschen ordnad ser jag, då är det bara keps och pipa som saknas för den fullfjädrade pionjärsutstyrseln :tummenupp
 
Och finbyxor med storhängslen och vitskjorta med uppkavlade ärmar. Jäklar så tjusigt det skulle vara.

Idag kom i alla fall GPS-hastighetsmätaren, jag hittade genast en given plats för den i instrumenteringen. Kul att kunna se hur fort det går under hela testreporna och inte bara vid 1/2 mile och hel mile.

JU-02 348.JPG
 
Andra semesterdagen idag, så jag lade nån timme på hojen för att få dit nya drevningen.

JU-02 349.JPG

Då det var ett drevämne jag köpte så fick jag svarva och fräsa ut bultcirkeln och centrumhålet.

JU-02 350.JPG

Det var precis på håret att bakdrevet skulle passa, jag fick slipa lite i fälgen för att kedjelänkarna inte skulle ta i den.

JU-02 353.JPG

Nu sitter en 22/37-drevning på hojen, högre drevning än så går inte få dit. Nu är varvet på ingående axel på växellådan endast 23.150rpm vid 200MPH, så jag har 10.000rpm marginal upp till vad kraftturbinhjulet ska klara av att varva. Skönt att sejfa lite där då inte ens en norrländsk pansarpung står emot en turbinsprängning...

JU-02 351.JPG

Sen tätade jag en oljeanslutning på tanken som fuktade lite, jag har stört med på att ha några droppar olja under hojen varenda gång jag kollar. Torrt och fint ska det vara när man rullar in knarren på besiktningen inför tävling.
 
Så jäkla frän hoj, och nu börjar dom få bra fart på den också!

Jag har pysslat lite med min knarr de senaste dagarna, jag har byggt ihop en ny PWM-styrning till bränslepumpen i en flott aluminiumlåda. Dessutom har den fått en extra potentiometer som ställer hur fort bränsletrycket ska rulla av vid gassläpp.

Min polare Linus var hit idag och justerade koden till Arduinon så nu kändes gassvaret väldigt bra när vi körde med en 12V fläkt som last.

JU-02 356.JPG
Även en snabbkoppling till effekttransistorn har jag satt dit, så den går fort att byta om den skulle brinna upp under ett race. All effekt till bränslepumpen går genom den så den lever ett hårt liv.
JU-02 354.JPG
Sen bytte jag även ut det 3D-printade höljet till tändningen mot en aluminiumlåda, samt uppgraderade spänningsomvandlaren så det blev lite mer oomph i gnistan.

JU-02 355.JPG

Inte speciellt mycket kvar att göra på hojen nu innan One Mile, bra det för hela Augusti månad är det skyttetävlingar med avslut på SM i Ludvika så jag lär inte hinna göra många knop i verkstaden.

Trevlig helg på er!
 
Gick som synes lite hett till idag, av någon anledning jag inte visste just då fylldes motorn upp med olja vid uppstart. Och precis som en dieselmotor så går en gasturbin precis lika fint på olja som på något annat bränsle....


Ingen fara på taket, efter att ha spolat lite vatten på vänsterarmen rullade jag in hojen i verkstaden och rev motorn.

JU-02 357.JPG
Alla axeltätningar och sånt var fina inuti, däremot hade en O-ring som tätar runt tryckröret för oljan spruckit. Där var boven sa Bill, jag passade även på att täta några fler ställen där det såg lite si&så ut.

JU-02 360.JPG

Motorn har ju stått i typ 6 år utan kärlek så det är inte så konstigt att den blivit lite inkontinent. Nu ska jag ut och fortsätta skruva ihop motorn och sätta in den i hojen igen så jag kan testa så den håller tätt.

JU-02 362.JPG

Inte dumt med en 200++hk hojmotor som går riva isär totalt och sätta ihop igen på ca en timme.

Tjo!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top