Gasturbinhoj = JETeskoj!

Hoppas det. :)



Jaoo, mer som ett halvt. Jag ska bygga en turbofan med en kraftturbin i ena änden som driver en axialfläkt i andra på samma axel, den ska sen drivas av sparkens jetmotorer.

Typ samma drivlina som på min hoj bara att det sitter en fläkt istället för framdrev i slutet.

Grymt.
1441310733_55e8a80d75515.jpg
 
Last edited:
Tack för filmtipset Jonte, antar att det är Copenhagen Suborbitals dokumentären handlar om?

I väntan på några beställda delar till turbofan-bygget passar jag på att bygga vidare på JU-02, nu har turen kommit till att bygga en testbänk!



För att få lite bättre koll på hur motorn beter sig tänker jag montera en lastcell för att mäta dragkraften, så jag bygger testbänken med ett par lösa "ramrör" som motorn skruvas fast i och som överför dragkraften till lastcellen.



Fyra motorfästen till gasturbinen har tillverkats av rostfria vinkeljärn, och lösa nylonfästen har frästs som ska fästas över ramrören medelst slangklammer.



Fasthäftning med tigsvetsen.



För att undvika att motorhöljet slår sig tar jag det försiktigt med svetsningen, det är ju trots allt bara lite drygt 100kg som ska knuffa på så det är ingen risk att dom trillar loss.



Testbänken med motorhöljet på plats! Jag har funderat lite på hur jag ska ankra fast den i marken och det lutar åt att jag skruvar fast den i det rätt massiva fläktstativet som ska bli en bromsbänk för hojen tids nog.



Innan jag pillrade mig in för kvällen trådlåste jag skruvarna till brännkammaren, nu trillar dom inte loss.



Gokväll!:tummenupp
 
Vad nu då?:va



Jo, jag blev påmind av en polare att jag inte monterat en luftstyrning som tvingar en del av laddluften tvärt 90° in mot den inre delen av brännkammaren.



Det var något jag hade tänkt testa att köra utan men efter lite diskussion kom vi fram till att det var onödigt att riskera att elda hål i brännkammaren.



Sen låg det i postlådan ett paket med rostfri skruv som jag beställt, hä vart ju toksnofsigt juu!:tummenupp



Som synes är motorn ihopmonterad inför en premiärstart, nu ska jag lägga krutet på turbofan-bygget en stund när jag inte har JU-02 i molekyler över hela arbetsbänken.



Tjo!:tummenupp
 
Som synes är motorn ihopmonterad inför en premiärstart, nu ska jag lägga krutet på turbofan-bygget en stund när jag inte har JU-02 i molekyler över hela arbetsbänken.

Den konfigurationen ni valt för turbofläkten måste vara rätt så unik, eller? Dubbla radialjetmotorer som driver en kraftturbin som driver fläkten, finns det konceptet i någon produktionsmotor? Detta är kanske mer "man tager vad man haver"-principen?
 
Den konfigurationen ni valt för turbofläkten måste vara rätt så unik, eller? Dubbla radialjetmotorer som driver en kraftturbin som driver fläkten, finns det konceptet i någon produktionsmotor? Detta är kanske mer "man tager vad man haver"-principen?

Jo, nog är den unik alltid. Men även praktisk, det är få turbobaserade gasturbiner som är stora nog för att orka driva en T700-axialfläkt fullt ut så dubbelturbo-gasturbinen är perfekt för ändamålet.

Den är till och med för kraftig så vi kan backa av lite på laddtrycket och spara motorerna, bra det då det inte växer S500 turboaggregat till rimliga pengar på träd direkt.:tummenupp
 
Provstartade hojen idag utan att få liv i den, motorn vill inte accelerera upp till tomgång utan blåser bara ur sig massa eldflammor. Efter att ha kontrollmätt spridarstorlekarna (nya vs. gamla) så kom jag fram till att specarna för nya spridarna var helt fel då dom visade sig ha nästan dubbla genomsläppsarean mot de gamla...



Inte konstigt att motorn beter sig som den gör alltså, jag har beställt en uppsättning sprutnålar med samma innerdiameter som de gamla (som var liiiiiite för små, därav anledningen till att jag bytte till större) och får plocka isär motorn och byta spridarnålar innan det blir någon mer provstart.

Tur jag inte kom på det här en vecka innan One Mile... :)

Tjo!:tummenupp
 
Rev ut motorn ur hojen nyss och tog isär den för spridarbyte.



Med tomt i ramen kunde jag ställa dit JU-02 för att se hur den passar, den fyller ju onekligen ut hojramen lite bättre än gamla motorn. Här ett kort på gamla motorn:



Åsså ett på nymotorn.:tummenupp



Det kommer bli så jääääkla kul att om några år få köra hojen med 250+hk gasturbin, lär gå som ett troll!:brynad



Tjo!:)
 
J*vlar vad coolt.

Kommer växellåda klara av de extra kusarna?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top