Gasturbinhoj = JETeskoj!

Räknade du inte på arean innan?:va
 
En bild om trådlåsningens mysterium så slipper Johansson göra en sådan sköning och fota åt oss.

J.K Nilsson

FB_IMG_1492452924771.jpg
 
En bild om trådlåsningens mysterium så slipper Johansson göra en sådan sköning och fota åt oss.

J.K Nilsson

View attachment 436923

Jo det gäller ju att ha koll på gängriktningen när man trådlåser. :)

En del trådlåsningar jag gör kan vara lite väl slappa, men det är skillnad på att låsa oljepluggar som på bilden ovan där det måste hålla snustätt och på att låsa skruvar så dom inte gängar upp sig och trillar loss. Oftast hör mina låsningar till kategori 2.
 
Å givetvis måste ju någon kommentera den där bilden med de blå 6-kanterna som är låsta... :D
Är de vänstergängade? I annat fall förstår jag inte varför trådlåsningen är gjord åt det hållet runt (skruv/bult)-skallarna?!
Eller kanske är det precis det som Nilsson menar är ett "mysterium"... :)

/H
 
Det är det även på Mazda E2000 -86 (skåp); höger hjulmuttrar är vänstergängade och vänster hjulmuttrar är högergängade. Första gången jag skulle skifta till andra hjul var inte så roligt... :huvet

/H
 
Å givetvis måste ju någon kommentera den där bilden med de blå 6-kanterna som är låsta... :D
Är de vänstergängade? I annat fall förstår jag inte varför trådlåsningen är gjord åt det hållet runt (skruv/bult)-skallarna?!
Eller kanske är det precis det som Nilsson menar är ett "mysterium"... :)

/H
Nog för att man när man gjort tankevurpan att börja trä tråden fel när man jobbar utan riktig tvinntång så man snor tråden moturs och då gör hela låsningen så att det inte är någon låsning längre. Men bilden visar en tydlig tvinntångslåsning på vänstergänga och då ska man ha en moturstång. Låsningen på bilden vill gärna slappa sig lite med vibrationer oavsett hur många "ärevarv" man gjort.

J.K Nilsson
 
Nog för att man när man gjort tankevurpan att börja trä tråden fel när man jobbar utan riktig tvinntång så man snor tråden moturs och då gör hela låsningen så att det inte är någon låsning längre. Men bilden visar en tydlig tvinntångslåsning på vänstergänga och då ska man ha en moturstång. Låsningen på bilden vill gärna slappa sig lite med vibrationer oavsett hur många "ärevarv" man gjort.

J.K Nilsson
Vanligt fel är att tråden tvinnas för mycket mellan punkter som ska låsas.
hårt tvinnad tråd blir stum. ja jag gillar inte sk tvinntänger.
Efter 15 år som kontrollant på lokala flygplansfabriken
 
Tvinntänger är bra för ett fåtal fall, annars använder jag hellre den manuella eller använder tvinntången utan "autotvinn" men då blir det jack i tråden ändå.

J.K Nilsson
 
Jag gjorde en insats med JU-01 ikväll då de nya och mindre sprutnålarna hade kommit med posten!



Här löder jag loss de gamla spridarna från bränsleplenumet.



Ett jäsingens pillergöra, man vill inte ha kaffedarren när man gör såna här jobb...:gnissla



Efter att ha silverlött fast alla spridare och böjt dom till rätt form provflödade jag dom med gasol för att se så alla lågor var lika höga, och det var dom.



Sen monterade jag ihop det mesta av motorn igen, så nu är det inte mycket jobb kvar innan det går göra ett nytt provstartsförsök!:tummenupp



Gokväll!:)
 
Den där kan du låna ut till töserna på Lucia om inte annat. En gasoldriven krona är det inte många som har.
Vissa modifikationer kanske så de inte ser ut som Ivanhoe on fire.

Skämt å sido. Hur gör du när du bygger? Tänker du ut i huvudet och bygger på frihand?:smasha Eller gör du detaljerade ritningar? Eller är det bläckpenna på servetten vid korvkiosken?
För mig är det ju mycket detaljer som skall lira ihop. Svårt att ha allt i huvudet.
 
Hur gör du när du bygger? Tänker du ut i huvudet och bygger på frihand?:smasha Eller gör du detaljerade ritningar? Eller är det bläckpenna på servetten vid korvkiosken?
För mig är det ju mycket detaljer som skall lira ihop. Svårt att ha allt i huvudet.

När jag började med JU-01 gjorde jag CAD-ritningar på hela motorn för att testa mig fram till rätt lagerspel osv, det sparade jag nog mycket tid på i och med att jag aldrig byggt något liknande förut.

Nu med nya motorn har jag faktiskt inte gjort en enda ritning, 3d-ritningar för att kunna printa ut gjutformarna i 3d-skrivaren är gjorda men dom har inga toleranser alls utan dom är svarvade/fräsa i efterhand.

Anledningen till detta är att jag ofta kommer på de bästa lösningarna just precis när jag står och jobbar med en detalj, så det är ingen mening att ha lagt 10 timmar på att göra en detaljerad ritning på en del för att sen tvärändra sig i sista sekund.

Huruvida det är bra eller dåligt går ju diskutera, risken är överhängande att man gör en tankevurpa någonstans på vägen om man ska ha hela motorbygget i huvudet men jag tycker det är så mycket roligare att jobba så att det är värt det.:)
 
Last edited:
Inte illa att kunna svänga ihop en jetmotor på frihand:tummenupp:Bugar
Själv gör jag pannkakssmet på frihand....
 
Inte illa att kunna svänga ihop en jetmotor på frihand:tummenupp:Bugar
Själv gör jag pannkakssmet på frihand....

Dit men inte längre sträcker sig mina matlagningskunskaper... :)

Jag var hemma och VAB:ade med lilltösen idag och passade på att rita upp och skriva ut ett potentiometerhölje på 3D-skrivaren, jag behöver kunna justera maxvärdet för PWM-styrningen lite enkelt så jag inte kan övervarva motorn.



Med en maxjustering kan jag ställa in så jag kan vrida gasen i botten och få precis det laddtryck jag vill ha, då kan jag ägna mer tid åt att se vart jag kör när jag slipper ha ena ögat på laddtrycksmätaren under hela repan.



I morgon ska jag tanka över en uppdaterad Arduinokod som kamrat Olov skrev åt mig nyss, och sen ska det provas ut ordentligt så jag vet att allt funkar som det ska innan nästa provstart.:tummenupp

Tjo!:)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top