Gasturbinhoj = JETeskoj!

Nu står den färdiga sandformen och väntar på att min pannberedskap ska ta slut så jag kan värma upp smältugnen, jag törs inte ge mig på något sånt när jag när som helst kan bli inringd till jobbet för att laga nån bottenasktransportör som smullit av. På fredag är jag ledig så då bär det till! Håll tummarna.:tummenupp

Underbart, bra mycket roligare än att beställa trimparts overseas och sura över dollarkursen!!
 
Vad blir det för material du häller i? Gamla volvo kolvar eller ska du lyxa till det och köpa nytt?

Det blir en blandad kompott, jag har fått tag i några ingjut från ett precisionsgjuteri som jag kommer blanda med lite spillbitar från formtillverkningen (gissningsvis 2000-legering) till en lagom mix.

Underbart, bra mycket roligare än att beställa trimparts overseas och sura över dollarkursen!!

Helt klart, det ska bli skitskoj att testa att sandgjuta och slippa elden och röken från lost-foam. Dessutom bör kvaliteten på gjutningen bli mycket högre utan porer och inneslutningar.:tummenupp
 
E inte så aktiv på SH längre, dock kikar ja in nån gång i veckan enbart för denna underbara tråd. Håller tummar och tår för morgondagen :tummenupp
 
I morse studsade jag upp på min beredskapslediga fredag och startade smältugnen, sen blev det en tre fyra koppar kaffe och några korvmackor under tiden ugnen kom upp i temp. Sen var det bara att ladda degeln med aluminium och pyssla med annat tills det såg ut så här:



Jag tillsatte fluss till smältan för att få ner ytspänningen så den fyller ut formen lättare, sen blåste jag ner kvävgas i botten på degeln med ett stålrör för att gasa ur smältan (kvävgasen binder upp syret i aluminiumen och tar med sig det till ytan). Sen slaggade jag av ytan och lät tempen stiga till 780°C innan jag gjöt.



Spännande deluxe! Jag har haft min beskärda del av misslyckade gjutningar under åren så det vore kul om det börjar gå som det är tänkt, jag har väl fuskat lite i varierande grad tidigare men nu gör jag allt efter regelboken så det borde kunna bli bra.



Jorå för fan, det blev riktigt bra det här. Jag kapade av ingjuten och värmebehandlade biten i 180°C i 7 timmar så den blir lättare att bearbeta senare.



Riktigt jäkla nöjd är jag, det blev en liten por på baksidan men den kan jag svetsa upp senare om det behövs. Det hade kunnat undvikas om jag hade lite högre höjd på ingjutet så det varit mer tryck på smältan, men man lär så länge man lever.



Lagren från 3D-skrivaren syns väldigt tydligt, den oljebundna gjutsanden ger väldigt detaljerade gjutningar minsann.



Succén firades med en korvmacka till och en 31km löpartur ut till Granboforsens kraftverk och tillbaka, en klart godkänd dag med andra ord!



Sist men inte minst en film från dagen:

https://youtu.be/vXnLOXCMlqY

Tjo fucking ho!!!:banana:banana:banana
 
Last edited:
Riktigt snyggt gjutet! :tummenupp
 
Tack ska ni ha gossar!:tummenupp

pw: Jag hinner nog inte klart med den här motorn tills dess, men förhoppningsvis kommer vatteninsprutningen knuffa hojen över 300-strecken i alla fall.
 
Du är f-n inte helt riktig dù heller. Men men beundrandsvärt klurig galenpanna:tummenupp
Imponerande kan man ju minst sagt säga.:Bugar
 
Du är f-n inte helt riktig dù heller. Men men beundrandsvärt klurig galenpanna:tummenupp
Imponerande kan man ju minst sagt säga.:Bugar

Imponerande. Som vanligt.

Tackar!:tummenupp

Snyggt jobbat.
Har du jobbat på gjuteri,eller är du självlärd?

Helt självlärd, jag har hållit på gjuta lost foam med skiftande resultat tidigare men nu bestämde jag mig för att satsa på lite bättre utrustning med elektrisk ugn och oljebunden gjutsand. Det verkar ha gett resultat. :)
 
Tjo. tittade in i tråden som hastigast, det finns ju metoder för att släta ut plastbitarna efter man 3D printat dom (acetonånga och liknande), inte för att det spelar gigantisk roll på just dom här bitarna som ska svarvas och fräsas sen, men mera för att få plastbiten att släppa lättare ur sanden vid formtillverkning.

Annars är det som vanligt hög klass på grejorna som kommer ut ur bonnsmedjan din :tummenupp :yoparty :banana
 
Tjo. tittade in i tråden som hastigast, det finns ju metoder för att släta ut plastbitarna efter man 3D printat dom (acetonånga och liknande), inte för att det spelar gigantisk roll på just dom här bitarna som ska svarvas och fräsas sen, men mera för att få plastbiten att släppa lättare ur sanden vid formtillverkning.

Annars är det som vanligt hög klass på grejorna som kommer ut ur bonnsmedjan din :tummenupp :yoparty :banana

Tackar! Acetonångning funkar bara på ABS, inte PLA vilket jag skriver ut i tyvärr.
 
Satt och kollade på klippet och höll tummarna att det skulle bli bra.
Och det blev ju skitbra =)

Simpelt sätt att göra en form på med.

Nu sitter och och lyssnar på min printer som går här i bakgrunden. :banana
 
Fantastiskt roligt att få följa dina öden och äventyr :-) Att man dessutom lär sig ett och annat får man berakta som en bonus. Grattis till en lyckad gjutning!
 
Satt och kollade på klippet och höll tummarna att det skulle bli bra.
Och det blev ju skitbra =)

Simpelt sätt att göra en form på med.

Nu sitter och och lyssnar på min printer som går här i bakgrunden. :banana

Visst är det ett mysigt ljud? Jag håller på installera en webkamera på min skrivare så jag kan ligga i soffan och hålla koll på den rackaren.:tummenupp

Fantastiskt roligt att få följa dina öden och äventyr :-) Att man dessutom lär sig ett och annat får man berakta som en bonus. Grattis till en lyckad gjutning!

Tack! Kul att se en ny filur kommentera här i tråden och inte bara dom gamla vanliga jet-junkiesarna. :D
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top